bandages, peesbeschermers ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:00

Heb ook een paard dat met zijn achterbenen tegen elkaar 'klapt' hoefsmid heeft het probleem een beetje kunnen oplossen, maar gebruik toch nog altijd achterpeesbeschermers. Met mijn ander paard gebruik ik ook peesbescherming tijdens het springen. Bandages gebruik ik nooit, simpelweg omdat ik er het nut niet in zie en aangezien ik ze waarschijnlijk verkeerd zal aanbrengen.

En tja op een forum heb je nu eenmaal meningsverschillen, gooi het eruit en dring je mening niet op aan anderen. Ieder heeft zijn eigen standpunt en ik denk niet dat iemand op het forum daar zoveel aan zal kunnen veranderen.

marel1543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:39

Ik heb altijd al peesbeschermers aan bij mijn pony
als ik ze niet aan heb dan gaan de benen veel te veel
tegen elkaar aan dat moeten we niet hebben :D :D

NoekAa_

Re: bandages, peesbeschermers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:17

Ik heb die van mij ook altijd vol in de beschermers, voor achter en springschoenen (en ja altijd in set). Af en toe bandages met onderlappen, maar in de zomer doe ik dat eigenlijk niet ivm de warmte.. en aangezien ik toch tig paar beschermers heb.

Ik denk dat het naast het strijken/aantikken heel veel te maken heeft met wat je met je paard doet of je beschermers nodig hebt of niet. Het niveau van de training bedoel ik dan. Wanneer je bijvoorbeeld zijgangen gaat vragen/ aanleren is de kans veel groter dat een paard tegen zijn eigen benen aanloopt, tegen het schot aanloopt enzovoort dan wanneer je een beetje rondhobbelt. Om het maar even heel kort door de bocht te zeggen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:27

Met dressuur gebruik ik geen beschermers. ze tikt niet aan dus ik vind het onzin. Met springen en bosritten doe ik wel altijd peesbeschermers om van voor. Puur voor de veiligheid als er iets van "buitenaf" komt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:41

Alwéér zo'n topic.
Misschien is het eens de kunst om zoekfunctie te gebruiken, bijna wekelijks worden topics over soortgelijk onderwerp geopend.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:54

Somebody_ schreef:
Deze discussie is al heel vaak gevoerd,maar dat terzijde. Ons paard rijden wij altijd met bandages, omdat hij wel bescherming nodig heeft(grote bewegingen, veel training, en intensieve training), maar hij geen peeskappen om mag van de dierenarts, ivm blessuregevoeligheid op de uiteinden van de peeskap. Volgens mijn dierenarts ontstaan er veel blessures, de zogenaamde 'eskadron blessures', op het omslagpunt van de onderkant van de peeskappen. (Deze blessure heeft mijn paard ook gehad, door een ongelukje op mijn oude stal, waarbij hij helaas peeskappen om had...)

Wat ik me nu wel altijd af vraag, bij een aantal grote stallen, bv Dressuurstal van Baalen, zie ik ze wel eens rijden met bandages, met daar overheen peeskappen. Dan vraag ik me wel af: Waarom? (foto voor degene die het niet 'geloven', oid:
Afbeelding )

klinkt dom, maar heeft ze de peesbeschermers niet verkeerd om aan?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:56

linda_paard schreef:
Somebody_ schreef:
Deze discussie is al heel vaak gevoerd,maar dat terzijde. Ons paard rijden wij altijd met bandages, omdat hij wel bescherming nodig heeft(grote bewegingen, veel training, en intensieve training), maar hij geen peeskappen om mag van de dierenarts, ivm blessuregevoeligheid op de uiteinden van de peeskap. Volgens mijn dierenarts ontstaan er veel blessures, de zogenaamde 'eskadron blessures', op het omslagpunt van de onderkant van de peeskappen. (Deze blessure heeft mijn paard ook gehad, door een ongelukje op mijn oude stal, waarbij hij helaas peeskappen om had...)

Wat ik me nu wel altijd af vraag, bij een aantal grote stallen, bv Dressuurstal van Baalen, zie ik ze wel eens rijden met bandages, met daar overheen peeskappen. Dan vraag ik me wel af: Waarom? (foto voor degene die het niet 'geloven', oid:
Afbeelding )

klinkt dom, maar heeft ze de peesbeschermers niet verkeerd om aan?

Lijkt zo heh maar als je goed kijkt zie je dat het voorste been het rechts voorbeen is :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:04

hestejente schreef:
Maar ja, over het algemeen wordt beenbescherming aangeschaft door van die setjesfiguren die er bij willen horen, en zich niet al te zeer verdiepen in het nut, of eigenlijk de nadelen, zoals oververhitting, van de troep die ze om de benen van hun paard knopen.

"setjesfiguur" meldt zich! :') Daarnaast is mijn paard nogal een blije eikel die weleens lomp uit de hoek kan komen, dus dan denk ik maar: voorkomen is beter dan genezen. Maar ik zal niet ontkennen dat ik het ook gewoon ontzettend leuk vind staan.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:05

ow haha ik dagt al, waarom heeft niemand hier iets over gezecht XD ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:06

mylittlejoy schreef:
hestejente schreef:
Maar ja, over het algemeen wordt beenbescherming aangeschaft door van die setjesfiguren die er bij willen horen, en zich niet al te zeer verdiepen in het nut, of eigenlijk de nadelen, zoals oververhitting, van de troep die ze om de benen van hun paard knopen.

"setjesfiguur" meldt zich! :') Daarnaast is mijn paard nogal een blije eikel die weleens lomp uit de hoek kan komen, dus dan denk ik maar: voorkomen is beter dan genezen. Maar ik zal niet ontkennen dat ik het ook gewoon ontzettend leuk vind staan.

En dat mooi staan gaat boven het behoud van de pees? Want los of jouw paard wel eens een blije eikel is, frequent gebruik van peesbeschermers verhoogt de kans op peesblessures

heb je dat ervoor over?

(ik vind zelf setjes ook erg mooi hoor, maar ik doe het niet meer omdat de schade erger is dan ik of het paard er baat bij heeft)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:21

Colway schreef:
mylittlejoy schreef:

En dat mooi staan gaat boven het behoud van de pees? Want los of jouw paard wel eens een blije eikel is, frequent gebruik van peesbeschermers verhoogt de kans op peesblessures

heb je dat ervoor over?

(ik vind zelf setjes ook erg mooi hoor, maar ik doe het niet meer omdat de schade erger is dan ik of het paard er baat bij heeft)

Dat vind ik nou een beetje mijn woorden verdraaien. Ik doe ze om omdat hij nogal lomp kan zijn, zo heeft hij namelijk op jonge leeftijd zijn heup gebroken door tegen een muur op te lopen. Dus dan ben ik maar aan het "trutten", maar ik ben van mening dat ik mijn paard een beetje tegen zichzelf moet beschermen (al moet ik toegeven dat naarmate hij ouder wordt het steeds beter gaat, gelukkig). Daarnaast vind ik het leuk staan.

Maar, ik heb eerlijk gezegd nog geen enkel onderzoek/artikel kunnen ontdekken dat mij onomstotelijk bewijst dat het schadelijk is. Het zijn 100 verschillende meningen en is wat mij betreft vergelijkbaar met de discussie bit/bitloos.

Frequent gebruik verhoogt kans op peesblessures. Kan het nog vager? Wat valt onder frequent gebruik? Volgens wie, de fabrikant van een nieuw soort beter-ademend beschermer? Wat voor blessures? Speelt de duur van de arbeid hierin ook een rol? Door wie en hoe is dit getest? Zijn de overige omstandigheden ook in ogenschouw genomen? Hoe groot was de groep die getest is waren de overige factoren (bodemgesteldheid, erfelijkheid) gelijk?

Dus aangezien ik nog geen noodzaak zie om m'n peesbeschermers weg te doen, blijf ik in m'n volledige setjes rondrijden. ;) Als ik alles moest aanpassen op basis van een stel topics op bokt, dan kon de rest van mijn harnagement ook meteen de vuilnisbak in. :D

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:50

ik heb een jong paard (3 jaar). ik heb haar vanaf het begin dat ik met haar 'aan het werk' ging beenbescherming om gedaan. en als ik mijn peeskappen zie, dan weet ik ook dat het nuttig is. ze zitten vol met krassen en ik hoor haar regelmatig met dr achterbenen tegen elkaar aan tikken. ze is nog uit balans en erg groot, lange benen. heb haar sinds kort onder het zadel, vind het wel een fijn idee dat haar pootjes beschermd zijn aangezien we af en toe nog slingerend (tegen de bakrand aan) door de bak heen rijden. :j & ja, setjes..... ik ben er ook fan van. :+

jo_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:01

Inderdaad vaak bij jonge pony's en paarden die nog hun balans aan het zoeken zijn is beenbescherming fijn :) Of als je ze even lekker losgooit in de wei, sommige paarden kunnen dan flink te keer gaan!

Mijn eigen pony strijkt ontzettend met haar voorbenen, dus zij heeft altijd peesbeschermers om met rijden.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:09

Ik gebruik meestal peesbeschermers. Voor springen ook achteraan. Op de wei ook bescherming en springschoenen. Enkel in de stapmolen zonder bescherming, omdat hij rustig is.
In de winter gebruik ik soms bandages, of als het niet warm is. In de zomer niet omwille van de warmte.
Bij ons op stal doens ze soms eerst een latex bandage of vetrap en dan peesbeschermers, om het schuren te voorkomen.
Ze gebruiken ook altijd bandages en voor springen peesbeschermers, en springen op hoog niveau.
En de paarden hebben geen peesblessures door het dragen van beschermers enz.
Ik vind dat peesblessures niks te maken hebben met peesbeschermers (met bandages wel ivm slecht gebruik ervan). Ik denk dat een paard even veel kans heeft op een peesblessure met als zonder beschermers (peesscheur). Maar ik vind dat beschermers wel een peesklap kunnen voorkomen.
Maar dat is mijn mening :-)

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:33

Ik heb peesbeschermers,springschoenen,strijkklappen en een setje bandages.

De peesbeschermers heb ik soms om met springen enz.
En de bandages alleen voor fotos ( niet met rijden )

Maar bandages met daar overheen nog peesjes -? Volgens mij is dat niet echt bepaald goed voor de benen?
Laatst bijgewerkt door demyxparis op 27-07-11 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:37

Ik heb ook peesbeschermers, bandages, en springschoenen. Het staat natuurlijk hartstikke mooi, maar ik doe het voornamelijk omdat het gewoon blessure's kan voorkomen. Ik heb een boek waar uitgebreid in staat hoe je moet bandageren, ik gebruik alleen bandages mét dat boek, zodat ik zeker weet dat ik het 100% goed doe.
Maar natuurlijk staat het ook leuk, maar daarvoor moet je het niet doen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:39

En ik vind het trouwens juist goed als mensen strijklappen gebruiken, zeker als je paard hevig strijkt. Dan is het toch gewoon nodig? Ik zie hier geen probleem in. En tja, als je ze graag in de zelfde kleur als je dekje wilt, nou da's prima toch?

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:40

ElineB schreef:
En ik vind het trouwens juist goed als mensen strijklappen gebruiken, zeker als je paard hevig strijkt. Dan is het toch gewoon nodig? Ik zie hier geen probleem in. En tja, als je ze graag in de zelfde kleur als je dekje wilt, nou da's prima toch?

Mee eens :j

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:07

ik weet niet of het slecht is, maar ik rijd een keer in het half jaar een onderling wedstrijdje op de manege, en daarbij doen ik en een vriendin bandages om, met een uitgebrijd boek en we vragen daarbij altijd aan mensen die er verstand van hebben het te controleren... we rijden eerst in zonder bandages, doen ze dan om om en rijden nog wat en dan doen we onze proef, gelijk daarna doen we ze weer af, dus bij elkaar zo'n 10 minuten aan gehad ofzow, is dat slecht?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:58

Als je goed bandageert, kan dat voor die 10 minuutjes zéker geen kwaad. :)

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:55

Almeetje schreef:
Als je goed bandageert, kan dat voor die 10 minuutjes zéker geen kwaad. :)

ok, want door al die verhalen word je er tog niet rustig op..

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:30

Ik rijd met beenbescherming op advies van de DA. Poownlief heeft twee weliswaar kleine (niet waarneembaar maar wel gevoeld tijdens aankoopkeuring), oude schieffeltjes op zijn voorbenen.. Door met beenbescherming te rijden hoop ik te voorkomen dat hij de betreffende plekjes opnieuw aantikt met het risico dat de schieffels 'actief' worden en kreupelheid of andere ellende kunnen veroorzaken. De schieffels zitten op een 'gunstige' plek en zijn onschuldig, maar ik ga het advies niet in de wind slaan. Met zijn achterbenen strijkt hij licht dus rij voor en achter met peesjes.

Ik wist dus van zijn incorrecte beenstand bij aankoop maar DA en hoefsmid zijn het ermee eens dat e.e.a. al zeer goed te corrigeren is door de hoefsmid. En ja, het klikte gewoon met hem dus heb ik dit voor lief genomen en heb vertrouwen in de aanpak van de smid (en nu al verbetering na 2 keer)

Een paard met correcte beenstand die niet strijkt o.i.d. zou ik zelf niet met peesbeschermers of bandages rijden. Met springen deed ik ze wel om bij mijn oude verzorgpaard, maar verder niet.

Voor mij dus geen modekwestie, maar advies van de DA. Dat gezegd hebbende ga ik niet ontkennen dat ik natuurlijk wel meerdere kleuren heb en matchende dekjes. Tsja, het beste er maar van maken dan toch :P

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:08

Jonge paarden krijgen tijdens het beleren wel peeskappen om bij mij, maar zodra ze wat meer in balans komen, dan gaan ze er af. De paarden die verder in de training staan {M/Z nivo doe ik niks om. Soms met longeren als ik aan het paard vooraf al in kan schatten dat ie erg fris is, doe ik de oudere paarden wel wat om, maar liever niet. Buiten in het land ook niet. Heb het wel gedaan met als resultaat dat ik elke avond een uur kon zoeken naar afgetrokken peeskappen en springschoenen. Heb nog nooit een paard met peesblessure gehad, behalve een veulen van 9 maanden {tussenpees afgescheurd}. Maar goed...dat is dus een simpel gevalletje pech. Heb wel 1 paard gehad die in de wei wel altijd springschoenen om moest {en die ze gelukkig ook liet zitten. Verder ben ik anti bandage, hoewel ik het er wel mooi uit vind zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:55

die van mij heeft aan alle 4 de benen 3in1 beschermers om en bellboots.
Omdat ze dr eigen aantikt en strijkt, maar ook omdat ik erg zuinig op haar ben. Moet regelmatig nieuwe bellboots kopen omdat ze gescheurd zijn, nou liever dat dan een nieuw paard..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:41

bellboots? Haha, dat moest ik even googelen! Wat een grappig woord! Ik ken het niet anders dan "springschoenen" maar Bellboots klinkt natuurlijk veel sjieker! Bedankt, weer wat geleerd, zo noem ik ze vanaf nu ook! LOL (You made my day!)