Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Somebody_ schreef:Deze discussie is al heel vaak gevoerd,maar dat terzijde. Ons paard rijden wij altijd met bandages, omdat hij wel bescherming nodig heeft(grote bewegingen, veel training, en intensieve training), maar hij geen peeskappen om mag van de dierenarts, ivm blessuregevoeligheid op de uiteinden van de peeskap. Volgens mijn dierenarts ontstaan er veel blessures, de zogenaamde 'eskadron blessures', op het omslagpunt van de onderkant van de peeskappen. (Deze blessure heeft mijn paard ook gehad, door een ongelukje op mijn oude stal, waarbij hij helaas peeskappen om had...)
Wat ik me nu wel altijd af vraag, bij een aantal grote stallen, bv Dressuurstal van Baalen, zie ik ze wel eens rijden met bandages, met daar overheen peeskappen. Dan vraag ik me wel af: Waarom? (foto voor degene die het niet 'geloven', oid:)
linda_paard schreef:Somebody_ schreef:Deze discussie is al heel vaak gevoerd,maar dat terzijde. Ons paard rijden wij altijd met bandages, omdat hij wel bescherming nodig heeft(grote bewegingen, veel training, en intensieve training), maar hij geen peeskappen om mag van de dierenarts, ivm blessuregevoeligheid op de uiteinden van de peeskap. Volgens mijn dierenarts ontstaan er veel blessures, de zogenaamde 'eskadron blessures', op het omslagpunt van de onderkant van de peeskappen. (Deze blessure heeft mijn paard ook gehad, door een ongelukje op mijn oude stal, waarbij hij helaas peeskappen om had...)
Wat ik me nu wel altijd af vraag, bij een aantal grote stallen, bv Dressuurstal van Baalen, zie ik ze wel eens rijden met bandages, met daar overheen peeskappen. Dan vraag ik me wel af: Waarom? (foto voor degene die het niet 'geloven', oid:)
klinkt dom, maar heeft ze de peesbeschermers niet verkeerd om aan?
hestejente schreef:Maar ja, over het algemeen wordt beenbescherming aangeschaft door van die setjesfiguren die er bij willen horen, en zich niet al te zeer verdiepen in het nut, of eigenlijk de nadelen, zoals oververhitting, van de troep die ze om de benen van hun paard knopen.
Daarnaast is mijn paard nogal een blije eikel die weleens lomp uit de hoek kan komen, dus dan denk ik maar: voorkomen is beter dan genezen. Maar ik zal niet ontkennen dat ik het ook gewoon ontzettend leuk vind staan.
mylittlejoy schreef:hestejente schreef:Maar ja, over het algemeen wordt beenbescherming aangeschaft door van die setjesfiguren die er bij willen horen, en zich niet al te zeer verdiepen in het nut, of eigenlijk de nadelen, zoals oververhitting, van de troep die ze om de benen van hun paard knopen.
"setjesfiguur" meldt zich!Daarnaast is mijn paard nogal een blije eikel die weleens lomp uit de hoek kan komen, dus dan denk ik maar: voorkomen is beter dan genezen. Maar ik zal niet ontkennen dat ik het ook gewoon ontzettend leuk vind staan.
Colway schreef:mylittlejoy schreef:"setjesfiguur" meldt zich!Daarnaast is mijn paard nogal een blije eikel die weleens lomp uit de hoek kan komen, dus dan denk ik maar: voorkomen is beter dan genezen. Maar ik zal niet ontkennen dat ik het ook gewoon ontzettend leuk vind staan.
En dat mooi staan gaat boven het behoud van de pees? Want los of jouw paard wel eens een blije eikel is, frequent gebruik van peesbeschermers verhoogt de kans op peesblessures
heb je dat ervoor over?
(ik vind zelf setjes ook erg mooi hoor, maar ik doe het niet meer omdat de schade erger is dan ik of het paard er baat bij heeft)
Als ik alles moest aanpassen op basis van een stel topics op bokt, dan kon de rest van mijn harnagement ook meteen de vuilnisbak in.
& ja, setjes..... ik ben er ook fan van.
Of als je ze even lekker losgooit in de wei, sommige paarden kunnen dan flink te keer gaan!