Stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:54

Helma_Amber schreef:
KarinvdM schreef:
Ja, maar de meesten doen dat niet hoor. Die versterken de hulpen. :D

Het is en blijft puur afhankelijk van de handen waar de teugels inliggen, laat ik het daar maar op houden.

Dat is ook zo hoor, maar ik denk dat veel mensen veel te makkelijk de hele ijzerwinkel er in hangen.
Men start bijv net M2 en gaat dan gelijk kijken hoe een paard het op s&t doet. Ik vraag me dan af waarom? Mijn schimmel doet het vooralsnog prima op z'n trensje en dat laat ik voorlopig ook gewoon zo.
Het is en blijft natuurlijk ook een beetje een statussymbool voor velen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:56

KarinvdM schreef:

De ridders reden ermee (én met hoefijzers én met harnassen) en dus wilde gewone man het ook, we blijven tenslotte apen die nogal gevoelig zijn voor uiterlijk vertoon :7

De harnassen zijn verdwenen, de andere middeleeuwse artikelen bleven omdat ze aanzien hadden. :)*

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:56

Nou Arabesk, dat harnas hoef ik ook niet hoor. :n

Hebben ijzers aanzien???
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 18-09-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:58

Arabesk schreef:
KarinvdM schreef:

De ridders reden ermee (én met hoefijzers én met harnassen) en dus wilde gewone man het ook, we blijven tenslotte apen die nogal gevoelig zijn voor uiterlijk vertoon :7

De harnassen zijn verdwenen, de andere middeleeuwse artikelen bleven omdat ze aanzien hadden. :)*

Praat voor je zelf...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:58

arabesk: nou quote je het wel erg anders dan dat ik schreef ;)
nee SenT heeft niet alleen uiterlijk vertoon,
maar wat zie jij dan in een schaar bij de westernsport als ik vragen mag?

KarinvdM

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:59

Nou Bitje, voor velen geldt dat wel hoor.
Men mag/rijdt Z, dus gaat de s&t erin.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:01

dat vind ik dus weer onzin..
ik zou pas beginnen aan een S&T als
de combi (ik en paard) het gevoel hebben
en het kunnen

Helma_Amber

e_horse schreef:
Helma_Amber schreef:
Je lees het verkeerd. Ik zeg niet dat het verfijnend in werkt. Dat maak jij er van.
Door de sterkere inwerking van de stang en trens tov enkele trens kun je nog kleinere hulpen (ophoudingen) geven; dat bedoel ik met verfijnen. Je kunt je hulpen verfijnen, dat wil ik zeggen.

Dus jij trekt minder hard aan een bit wat tig keer harder inwerkt in de mond. Conclusie; je trekt even hard in de mond/lagen of misschien nog wel harder ;(

Ik weet niet hoe jij zou rijden met bit in de mond, want ik begrijp dat je bitloos rijdt, maar het is niet nodig om aan een bit te trekken. Dus als jij met bit zou rijden, loop jij er alleen maar aan te trekken zeg maar..

Arabesk

KarinvdM schreef:

Hebben ijzers aanzien???

Jazeker, in de manege waar ik vroeger reed, lieten de meiden mét eigen paard zien dat ze een eigen paard hadden door er ijzers onder te slaan. De manege paarden liepen zonder, dus dat was één van de manieren om je paard te onderscheiden van de manegepaarden.

En het zal niet de eerste keer zijn dat wij op straat staande werden gehouden met de vraag of we soms geen geld over hadden voor onze paarden, omdat we bezuinigden op beslag. }:0

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:03

Arabesk schreef:
KarinvdM schreef:

Hebben ijzers aanzien???

Jazeker, in de manege waar ik vroeger reed, lieten de meiden mét eigen paard zien dat ze een eigen paard hadden door er ijzers onder te slaan. De manege paarden liepen zonder, dus dat was één van de manieren om je paard te onderscheiden van de manegepaarden.

Ja een daarom laat ik mijn paard inderdaad beslaan tegenwoordig :roll:

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:03

_Bitje_ schreef:
dat vind ik dus weer onzin..
ik zou pas beginnen aan een S&T als
de combi (ik en paard) het gevoel hebben
en het kunnen

Ja, maar vaak werkt het in de praktijk anders...

O, maar dan moet ik snel mijn hoefsmid bellen Arabesk, straks denken ze dat mijn 4-jarige een manegepaard is. :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:04

Helma_Amber schreef:
Ik weet niet hoe jij zou rijden met bit in de mond, want ik begrijp dat je bitloos rijdt, maar het is niet nodig om aan een bit te trekken. Dus als jij met bit zou rijden, loop jij er alleen maar aan te trekken zeg maar..

Waar is een bit dan precies voor, om in de mond te hangen en vervolgens de teugels niet aan te raken?

Ja ehorse is bitloos gaan rijden zodat ze nu probleemloos met haar volle gewicht aan de teugels kan hangen. Joh wat denk je zelf. Rare manier van beargumenteren en discussieren heb je zeg. }:0

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:04

ijzers hebben een nuttige geving ;)

arabesk: oh gut...nou heb ik een manegepaard!! :')

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:05

Arabesk schreef:
KarinvdM schreef:

Hebben ijzers aanzien???

En het zal niet de eerste keer zijn dat wij op straat staande werden gehouden met de vraag of we soms geen geld over hadden voor onze paarden, omdat we bezuinigden op beslag. }:0

Wat suf :+
Zou dus echt nooit onnodig ijzers onder me paard doen om te laten zien dat het me eigen paard is
Van dat geld ken je ook leuke dekjes kopen ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:05

Dekjes, ook één van de dingen om te laten zien dat het een eigen paard betreft en geen manege-bok, maar we dwalen af :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:07

ik ben eerlijk gezegd een echte shabrak verslaafde,
als ik een mooie een zie,..oei arme geldjes :')

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:11

Arabesk schreef:
Helma_Amber schreef:

Waar is een bit dan precies voor, om in de mond te hangen en vervolgens de teugels niet aan te raken?

Ja ehorse is bitloos gaan rijden zodat ze nu probleemloos met haar volle gewicht aan de teugels kan hangen. Joh wat denk je zelf. Rare manier van beargumenteren en discussieren heb je zeg. }:0

e_horse schreef:
Dus jij trekt minder hard aan een bit wat tig keer harder inwerkt in de mond. Conclusie; je trekt even hard in de mond/lagen of misschien nog wel harder ;(

Lees dan het bericht van ehorse. Ik reageer gewoon op dezelfde manier als ehorse zelf gebruikt. Wat een vreselijk manier van beargumenteren en discussieren he, vreselijk zeg.
Als je rijdt, zit je echt niet constant aan het bit te trekken. En tuurlijk raak je de teugels wel aan, maar je hoeft er echt niet aan te trekken.
Maar dat jullie voor bitloos pleiten is inmiddels wel duidelijk en daar heb ik ook helemaal geen problemen mee hoor, ik respecteer dat bitloos rijden wel, maar laat iedereen gewoon rijden zoals hij of zij zelf wil en dring je mening niet zo op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:20

Ik verbaas me er zelf over maar in grote lijnen ben ik het wel met Arabesk eens. Even voor de duidelijkheid: mijn paard staat op ijzers en wordt met bit gereden, bit blijft er ook in hangen ;) Maar inderdaad, s&t bewerkstelligt dus verfijning aan de kant van de ruiter. Wanneer de ruiter écht goed rijdt kunnen de oefeningen ook zonder s&t, wie weet zelfs zonder bit, worden uitgevoerd. Lijkt me.

Veel hangt naar mijn idee ook af van het paard. Laat ik mijn eigen paard even als voorbeeld nemen, hij is tenslotte het paard dat ik het beste ken :) Ten eerste passen er geen twee bitten in zijn mond. Ten tweede wordt hij compleet stuurloos wanneer hij te veel gewicht heeft in zijn mond. Ik heb sinds kort een mylerbitje voor hem. lichter kon ik niet vinden, en dat is het bit waar hij het best op loopt.
Nou zijn mijn paard en ik heus geen sportcombinatie. Voor ons is het al heel wat om een overgang van draf naar stap te rijden zonder teugels (galop-draf is daarentegen geen enkel probleem) Hij kán het wel, maar hij vindt het moeilijk. Mijn paard en ik zijn niet geschikt voor s&t, zullen dat ook nooit worden en moet ik daar rouwig om zijn? Ik leer op een andere manier dan met een hefboombit om een zo licht mogelijk teugelcontact te houden, en mijn paard te verzamelen. Iedereen die denkt dit ook te kunnen (en niet meer weegt dan 75 kilo) wil ik graag uitnodigen om op mijn paard (vierganger }> ) een rondje te komen tölten. Is niks moeilijks aan, je hoeft er alleen maar een paard voor te kunnen verzamelen en dan met een lichte hand te onderhouden. Wie durft? :Y)

Maar even zonder gekheid. Ik denk dat we met de uitspraak dat s&t vooral voor de verfijning van de ruiter dient een kern te pakken hebben. Naar mijn idee kan een goede ruiter met ieder bit het paard de gewenste oefeningen laten uitvoeren.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:38

hestejente schreef:
Maar inderdaad, s&t bewerkstelligt dus verfijning aan de kant van de ruiter. Wanneer de ruiter écht goed rijdt kunnen de oefeningen ook zonder s&t, wie weet zelfs zonder bit, worden uitgevoerd. Lijkt me.

Maar even zonder gekheid. Ik denk dat we met de uitspraak dat s&t vooral voor de verfijning van de ruiter dient een kern te pakken hebben. Naar mijn idee kan een goede ruiter met ieder bit het paard de gewenste oefeningen laten uitvoeren.

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. De stang heeft hefboomwerking, dus je dénkt dat je minder hard 'trekt' (inwerking uitoefend, whatever, hoe je het noemen wilt), maar in de paardenmond komt het toch nog harder aan dan alleen een bit.
Hebben we die kern nu boven water.

Blijft er nog een vraag (de vraag van de TS) over: waarom al dat ijzerwerk in de mond? Waarom die 2 bitten? Wat is er mis met 1, als je je paard naar de Z gereden hebt op een trensje, dan kun je dat in de Z toch blijven doen. Blijkbaar blijven jij en je paard dan vooruit gaan en wintstpunten halen, dus waar om dat op een ander bit/bitten overstappen? *if it ain't broken, don't fix it*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:02

Nou ja, met een stang (met ongebroken mondstuk) kun je natuurlijk niet heel fijn onafhankelijk links en rechts inwerken. Dus ik neem aan dat daar de trens dan voor is?

Het zal verder wel weer met traditie te maken hebben. Hoe hoger je komt in de dressuur"sport" hoe meer je dat moet laten zien natuurlijk. En hoe kun je dat nou beter doen dan met een stang en trens. toch jammer dat mijn paard zo'n kleine mond heeft, anders kon ik er ook een zooi bitten in hangen en wanneer ik dan door de polder hobbel ziet het er vast ineens heel grand prix uit :Y) :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:39

Er zijn d'r bij, hoor! Die gaan een rondje door de polder met hun hele grand prix-optoming en tuig...

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:56

Wat een nutteloze discussie! Arabask....hou je mond! en Helma_Amber....op je plaats!!!!!!!! (overigens is dit een grapje....val me niet direct aan) Maar ik vind wel dat Helma_Amber vrezelijk aangevallen wordt in dit topic en dat haar woorden vaak echt verdraait worden. Ze heeft nooit gezecht dat ze het er mee eens is en dat ze dat ook zo doet. dat maken jullie ervan. Ze geeft aan dat de SenT gebruikt wordt voor vervijning van ge hulpen. (overigens net als de spoor) Wat ik wil zeggen, mensen, tel is tot 10 voor je reageert.............

Overigens (sorry arabask) Sluit ik de pagina ook vaak af als ik zie dat arabask zig in een discussie mengt.....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:13

In dat geval herhaal ik de vraag van de TS nog maar even, kunnen we weer ontopic, want het antwoord heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ben ook nieuwsgierig wat nou het antwoord is:

AdindaPony schreef:
kan iemand mij uitleggen waar
zo'n stang en trens voor nodig is?

Afbeelding

Je kan toch ook gewoon met een normaal bit rijden?
ik vind het er altijd zo paard onvriendelijk uitzien (kan aan mij liggen hoor)

Afbeelding

Nou dat was dus myn vraag!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:35

het hoeft niet onvriendelijk te zijn hoor,
mits je het slecht gebruikt, is het onvriendelijk ;)

DEZE METHODE is voor de hogere dressuursport en word
gebruikt bij zz-zwaar niveau, eerder mag je er al in de ring
mee starten en dat is Z niveau. Velen die op z rijden schaffen
onmiddelijk dit hoofdstel aan. Om GOED te lijken. Vervolgens
gebeurt het tegenovergestelde, men weet niet hoe het ligt
en trekt maar wat in de mond, stang gespannen en trens gespannen.
Das verkeerd en je ziet in het nieuws dit trieste onderwerp steeds
vaker voorbij komen dat een Z ruiter niet goed met dit hulpmiddel
omging.
Dat is zonde, want het ligt net zoals de western scharen hetzelfde,
je moet er voorzichtig en ontspannen mee om kunnen gaan, eerder
raad ik je dit niet aan :n

Ik neem aan dat jullie weten dat Anky Adelinde en Edward en Imke en Lotje etc.
ook met deze methode rijden?
Het verfijnd de teugeldruk en ziet er soepeler uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:40

_Bitje_ schreef:
Ik neem aan dat jullie weten dat Anky Adelinde en Edward en Imke en Lotje etc. ook met deze methode rijden?
Het verfijnd de teugeldruk en ziet er soepeler uit :)

Wat is er zo positief aan dat zogenaamde "verfijnd", en voor wie?
Het is alles behalve 'fijn' voor het paard en soepel is al helemaal onmogelijk als je bedenkt hoeveel kilo's die ruiters in de handen hebben en dùs hoeveel kilo's er in de paardenmond liggen.