Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:01

Scum schreef:
Stubben Roxane, maar die is er nieuw zeker niet binnen jouw budget. Misschien 2ehands?

Vriendin van me heeft hetzelfde probleem met haar paard. Gisteren een hele dag zadels gepast, en de stubben Roxanne boommaat 30 was bij hem het enige zadel dat goed lag. Al de rest liet geen ruimte om de schoft.

Hij is voordien altijd gereden met een Forrestier springzadel maar daar is hij uitgegroeid dus die verkoopt ze nu

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:56

Wildflower schreef:
ow wat erg!!!! huh :?

Ik had een reactie getypt dacht ik.... maar ik bedenk me nu dat mijn comp toen kuren had en daarna helemaal vergeten.... :o Sorry!!!!!

zo de tweede poging van reageren

nu nog mijn inhoudelijk bericht die ik heel dom na dit berichtje weer helemaal ben vergeten... :o

Ten eerste: heel erg bedankt voor de foto's!! ik wou beloven dat ik een wortel opstuur voor je paard maar in deze vergeetachtige tendens van mij zal hij die ws ergens op zijn derstigste een keer krijgen :=

en ten tweede heb ik nu weer een beetje beeld bij dat zadel omdat die bij de eerste paspoging goed leek te liggen dus bedankt!!

wat jou probleem bij dit zadel was dus bij crossmaat beugels dat het niet meer goed zat... Hoe bevalt trouwens het zadel wat je nu hebt??

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:56

Stubben Roxanne is ook al een paar keer als tip genoemd. Vind het alleen wel een heeeel duur zadel nieuw :=

en de boom is volgens mij voor mijn paard ook te bol.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:29

Loolapelooza: over het algemeen in boommaat 30 heel erg smal, weet niet hoe de stubben valt maar, volgens mijn oude zadelmaker moest ik voor mijn paard 34 of 35 bestellen bij stubben. Een mediumboom zal maar 32 zijn.

Ja als ik de beugels 1 of 2 gaten korter maakte dan springmaat voor de crossmaat kon ik geen balans meer vinden.

Ik heb nu de Kent & Masters, vhz naar spring op proef, in een ander topic had je hier foto's van gevraagd, kan ik evt. wel maken. Maar dit zadel is wel lekker zacht en is mooi, maar echt een een vhz zadel. Eigenlijk te lang zweetblad voor mij en de zitting iets te diep,(wil gewoon een echt springzadel) , en krijg heel veel last van mijn knieën(of het zzit niet goed of de singelgesp zit in de weg.

Verder heb ik een crown zadel op proef(volgens mij is het de impala van ideal, heb namelijk even ge-googled, is exact hetzelfde model, helen zei ook dat het model impala heet). Een licht springzadel, met een vergelijkbare wrong als dat msfc zadel van de foto. Heb hem in het zwart op proef, wil hem bestellen in mokkabruin, misschien het zweetblad in ander leer(maar even overleggen wat het mooist blijft), is allemaal verkrijgbaar. Als hij dan binnenkomt dan laat ik helen direct flair inbouwen, als de prijs van het zadel het toelaat, maar zover ik op engelse sites heb gezien, kan ik me dat veroorloven.
Heb er nu afgelopen donderdag een springles mee gereden, reed beter als mijn huidige zadel(nog meer balans, zit stiller en mijn paard zit ik minder in de weg). Morgen nog even wedstrijd ermee rijden en dan bijna het zadel bestellen.

Wildflower

Re: Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:06

Nog bedankt voor het aanbod van foto's maken van de Kent en Masters... maar op deze heb ik al gezeten en ik vond het niks.

De crown heb ik volgens mij nog niet gereden maar die lag wel erg goed op mijn paard alleen daar sprong hij bij weg toen ik op wilde stappen (was in die periode dat er iets niet helemaal goed zat in zijn bekken, inmiddels is dat weer recht) dus ws ga ik daar dan over een paar weken ook nog een poging mee wagen.

Bedankt voor de Ideal Impala tip kan ik wat makkelijker zelf foto's van het zadel vinden :)

Maar dit zadel word hem dus zeker weten? de Crown? wat is daar trouwens ong de prijs van?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:32

Naar de prijs heb ik nog maar niet gevraagd, denk dat hij rond de 1200, 1300 zal zitten. Hopelijk iets voordeliger *D .

De crown en de ideal impala word ook door dezelfde fabricant gemaakt en exact hetzelfde model, denk dat hij in nederland onder een andere merknaam op de markt wordt gebracht. Als je op de site van ideal terecht komt, staan al foto's, daar staat ook een dealerlijst, op sommige sites kom je meer foto's tegen.

Verder vandaag parcour gesprongen, was drie keer niets, 2 balken maar liep voor geen meter, wel lekker gezeten :D . Van de week maar eens met Helen bellen als ze weer terug is, wat ik moet doen, wil het zadel bestellen, maar wil eigenlijk niet in de tussentijd weer terug naar mijn te smalle zadel. Dat ik een zadel kan lenen voor het springen, de rest rij ik toch met mijn dressuurzadel. Moet ik maar even overleggen. Wil hem toch liever wel in het bruin, persoonlijke smaak.

Heb je al wat geplant om zadels te passen, of wacht je totdat Helen terug komt met afspreken.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 14:45

die prijs is nog niet te overzien...
Kan me voorstellen dat je na het bestellen liever niet weer op een smal zadel gaat springen. Helen kennende valt er vast wel iets te regelen.
Ik heb inmiddels al een afspraak gepland op donderdag de 28ste (zo even uit mijn hoofd) in ieder geval de donderdag nadat ze terug is. Dus ben benieuwd :D en kan me voorstellen wbt het bruin... Wil ik ook erg graag :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:46

Rossner vind ik erg fijn zadel!

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:47

ik heb zelf ook ene groot paard van 1.83 en heb hier een prestige op liggen ! perfect ! ik heb ook alle merken erop gehad maar niks lag 100 % goed

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:06

Wildflower schreef:
die prijs is nog niet te overzien...
Kan me voorstellen dat je na het bestellen liever niet weer op een smal zadel gaat springen. Helen kennende valt er vast wel iets te regelen.
Ik heb inmiddels al een afspraak gepland op donderdag de 28ste (zo even uit mijn hoofd) in ieder geval de donderdag nadat ze terug is. Dus ben benieuwd :D en kan me voorstellen wbt het bruin... Wil ik ook erg graag :j

Dat er wat te regelen valt, daar ga ik wel vanuit Helen kennende. Daar ga ik gewoon vanuit :D .
Dan weet ik wanneer ik de zadels terug moet hebben gebracht, want ze had de zadels als het goed is alleen voor jou nodig *D . Eerst volgende week maar eens even bellen. Dan weet ik meteen waar ik aan toe ben, hoop dat de levertijd niet zo heel lang is, maar zal wel tegenvallen gezien ik misschien ook misschien ander leer op de zweetbladen wil. Wil hem wel hebben met de crosswedstrijden, die zijn vanaf april, hoop dat dat gaat lukken. Wilde de prijs nog niet weten, heb ik dus nog niet gevraagd, anders zou ik misschien onderbewust dat meenemen in de keuze van zadel, dat wilde ik niet. Bij dat msfc zadel had ik het wel gevraagd, ze zei de normale prijs en ik zei ook nog ik denk dat dat zadel lichtelijk boven budget gaat, vooral omdat ik graag flair wil laten inbouwen. Ik vraag me toch nog even af hoe een zadel te goed kan zitten en te relaxt :o? , dat zei jij namelijk over dat zadel.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:43

te goed en te relaxt... beetje lastig uitleggen maar het voelde bijna een beetje als dressuurzadel aan alleen dat wat meer naar voren gesneden :? ik moet de ervaring ook van ver halen hoor maar dat kan ik mij herinneren. Ik kan mij herinneren dat ik dacht dat het zadel wel spring probeerde te zijn maar het toch ergens niet echt was.

Als ik donderdag weer ga passen zal ik een meer concrete mening proberen te vormen :)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:20

Haha daar hou ik je aan, dan hoor ik het tegen die tijd wel, ik had wel het idee dat ik met passen een beetje overspoelt werd met info, sommige zadel weet ik helemaal niet meer hoe het zat en waarom ik het niet fijn vond. Heb de beste onthouden(het model dan, wist van de crown niet eens welk merk het was, ik wist alleen dat dat het laatste zadel was waar ik op het gezeten en dat de wrongen leken op dat msfc zadel), het ging best wel snel en veel zadels.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:51

Update: paard heeft hoefzweer. Helen zou eigenlijk donderdag langs komen maar alweer moeten verschuiven.
De 19de staat nu op de agenda.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:55

Nou van jou moet ik het hebben, moest wachten totdat jij zadels had gepast en dan kon ik een leenzadel ophalen. Morgen maar weer even overleggen met Helen, moet ttoch nog even met haar bellen, moest nog wat doorgeven.
Heb maandag eindelijk mijn zadel helemaal naar mijn wens besteld, meteen voortuigje erbij en beugelriemen.

Afbeelding

Dit model maar dan in ongeveer havanna bruin, ander soort leer op het zweetblad, lange singelstoten.

Maar dan heb je alweer drie weken vertraging, tegen de tijd dat mijn zadel helemaal klaar is, heb jij net een keuze gemaakt welk zadel je wilt :D

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 23:01

Wauw ik vind het zadel wel echt super mooi!! :9
Wat was nou uiteindelijk de prijs? (ben ook wel benieuwd naar het totaalprijsje met tuig enzo) :)

Maar sorry dat je door mij geen leenzadel hebt := Baal ook als een stekker dat ik alweer heb moeten verschuiven.
De zweer is open maar hij stond echt op 3 benen en moet nog ff met een verband om blijven staan anders gaat het misschien voor de derde keer weer dicht.
Maar hopelijk kun je iets met Helen regelen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:13

Jah misschien moet ik nu tot dinsdag wachten, dan kreeg ze weer een ander springzadel terug.

Ehm totaalprijs voor het zadel, ongeveer 1.800 euro inclusief flair. Alsnog een duur grapje, maar dat komt door de flair, ander leer op het zweetblad, andere singelstoten(als ze deze hebben, lange stoten met kalfsleer met nylon verstevigd). Dan komen daar de beugelriemen nog bij, in exact dezelfde kleur, die zullen hopelijk niet zo duur zijn, ook kalfsleer met nylon verstevigd)
Verder ongeveer 125 euro(hoop dat het iets meevalt) voor het voortuig(frank baines speciaal besteld, helen wist niet dat ze dit model uberhaupt hadden) en dan nog ongeveer 125 euro voor een singel met buikflap(70 cm in dezelfde kleur). Heb een singel op het oog, maar heb ook alweer een andere gezien, ben er nog niet uit.

Al met al ben ik dan ongeveer 2.050 euro kwijt en heb me setje dan compleet, ben blij dat ik al wel een hoofdstel heb in die kleur :D , anders werd het weer duurder. Misschien op termijn nog een keer chaps en jodpurs in dezelfde kleur erbij voor het mooi voor de wedstrijden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:26

Dit is een intressant topic.
Paard met hoge schoft.. het is niet het makkelijkste.
Qua dressuur heb ik er nu kentaur elektra op liggen, maar die zakt toch over de schoft.
Denk omdat hij zo breed is, dus ik rij met een pro lite pad eronder.
Voor het aankomende springzadel (sparennnn) ben ik ook aan het orienteren wat we moeten doen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 04:10

Jah inderdaad eerst goed sparen, ik heb de volgende zadels gepast op mijn brede paard met schoft: mscf(staat ook een foto van in dit topic), Thorrowgood(was mijn favoriet, zowel zitten als voor het oog, maar niet van mijn paard), Kent & masters(zat ik weer niet helemaal lekker op), Wow zadel, he ideal zadel(dat heb ik dan ook gekocht).

Pas op dat je met een prolite pad niet de boommaat nog smaller maakt, dan ligt hij snel te krap met alle gevolgen van dien.
Interessant is het zeker geworden maar wildflower en ik hebben dezelfde zadelmaker, dus mede daardoor zijn we nog steeds iedere keer in gesprek. Verder zijn er veel mensen geweest, die even aangaven welk zadel hun hadden, vooral veel prestiges gehoord. Maar die zijn nog wel een stukje prijziger.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:21

mooie samenvatting Sammie :j

en thanks voor de prijzen. Vind het wel echt een heel mooi zadel dus ben super benieuwd hoe dat eruit gaat zien in jouw gekozen kleuren.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:49

Heb nu het msfc voor leen, totdat Helen bij jou gaat passen, dan moet hij weer terug. Of natuurlijk als ze bij iemand anders nog tussendoor moet passen. Als ik voor crosstraining ga moest ik maar even bellen kon ik de impala ophalen, omdat dat msfc dan niet goed genoeg zit.

Was nog even achter de beugelriemen aangegaan, moest de maat nog doorgeven, ik gevraagd wat ze koste, rond de 55 euro. Ik had passier beugelriemen in dezelfde kleur gezien voor nog geen 40 euro, dus heb de beugelriemen geannuleerd, maar Helen had nog wel frank baines beugelriemen in dezelfde kleur, voor 35 euro, dus neem die erbij.

Vind het ook best wel spannend, en het gaat best wel lang duren en wordt nu al ongeduldig. Voortuig kwam één deze dagen binnen, was al verzonden.

Verder de prijzen liegen er niet om, maar heb hem dan wel zoals ik hem wil en dan kan hij weer jaren mee. Daarom ook dat buffelleer dat bleef mooier. Snel waren ze niet bij de fabrikant overigens, Helen had maandag gemaild voor de bestelling en met de vraag of de singelstoten in kalfsleer met nylon kon, en had nog steeds geen antwoord. Ik wordt nu al ongeduldig.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:55

sammie18 schreef:
Jah inderdaad eerst goed sparen, ik heb de volgende zadels gepast op mijn brede paard met schoft: mscf(staat ook een foto van in dit topic), Thorrowgood(was mijn favoriet, zowel zitten als voor het oog, maar niet van mijn paard), Kent & masters(zat ik weer niet helemaal lekker op), Wow zadel, he ideal zadel(dat heb ik dan ook gekocht).

Pas op dat je met een prolite pad niet de boommaat nog smaller maakt, dan ligt hij snel te krap met alle gevolgen van dien.
Interessant is het zeker geworden maar wildflower en ik hebben dezelfde zadelmaker, dus mede daardoor zijn we nog steeds iedere keer in gesprek. Verder zijn er veel mensen geweest, die even aangaven welk zadel hun hadden, vooral veel prestiges gehoord. Maar die zijn nog wel een stukje prijziger.

Het voordeel is, dat mijn zadel bewust wat ruim is genomen, om zijn spieren op te kunnen bouwen. (in het schoftgebied heeft ie weinig tot geen spier)
Maar daardoor zakt het zadel te ver op de schoft, nu met de prolite er tussen, is die ruimte opgevuld, heeft hij de ruimte om daar wel spier te kweken. en het zadel ligt voor nu goed.
Visie van de zadelmaker. of het waar is.. dat moet de tijd gaan uitwijzen.
Want hoe krijg je spier daar?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:56

msfc is ook hier geweest, tenminste bij een stalgenoot, en die heeft meteen even naar mijn zadel gekeken, en ze gaf aan dat die prolite wel een goed plan was, voor tijdelijk.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:45

Het zal een goed product zijn, maar het gaat erom als je zadel al wat te smal is moet je er niet iets tussen leggen om dit op te proberen te lossen, hierdoor wordt het geheel nog krapper. Maar je geeft aan dat je bewust een breder zadel hebt genomen. Dan is dit dus wel een mogelijkheid, maar je bent waarschijnlijk 1 van de weinige die over zoiets nadenkt :)* . Hoeveel mensen leggen niet tussen een goed passend zadel een bontje omdat dat voor het oog zo mooi is, dat het goed passende zadel daardoor niet meer goed ligt, daar wordt niet naar gekeken. Om die reden wees ik je hierop :Y) , het is zonde als je de rug van je paard naar de fillistijnen rijdt.

Een bredere rug, ehm juiste training en mogelijkheid tot groeien. En natuurlijk tijd. Een paard met een krap zadel krijgt nooit een brede karper rug :D .

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 08:59

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:11

Heey wildflower,
Ik hoor het morgen wel wat het voor jou is geworden, ik heb vandaag 'mijn' leenzadel terug gebracht, zodat jij die morgen ook kon passen. Maar hoorde verontrustende verhalen dat die van jou weer niet goed was ofzo, had helen van een stalgenootje van je gehoord, ze had niets van jou gehoord dus ging ervanuit dat het gewoon doorging. Dat zij ze vanavond tegen mij.

Ik ben benieuwd of jij ook gaat slagen, wel eerst op proef nemen hé,niet direct bestellen. Ik dacht ook direct mijn keuze te kunnen maken, maar dan had ik wel een verkeerd zadel voor mij gehad. Mijn vijfpunts voortuig was al binnengekomen, kon ik wel meegeven, ik heb gezegd dat dat wel gelijk met het zadel kon. Was wel een mooie die ik heb besteld, nu nog hard op zoek naar een singel, heb al wel iets moois gezien, moet alleen even informeren naar de kleur van het bruin en dan bestellen.