Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Wel of geen peesbeschermers en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:17

nee,ik snap ook nog wel dat de temperatuur na het uitstappen lager is,daarom moet je ook voelen na intensief rijden.

natuurlijk is de temperatuur wel opgelopen,logisch.
maar ik heb zelf wel verschil gevoeld/gemerkt bij verschillende merken(of nouja zoveel verschillende heb ik er ook niet gehad,maar degenen die ik had merkte ik wel verschil in)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:18

En bij welke soort had je dan betere ervaringen?
Ik meen dat Eskadron ze ook had met gaatjes erin, (maar kan ook een ander merk zijn).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 07:19

ik heb eskadron nu,en daar is de temperatuur wel lager onder dan bij harry's horse,ondanks de gaatjes,maar daar vond ik de pasvorm ook rot van.
BR was al beter,maar de eskadron past mijn pony ook het beste dus dat zal in mijn geval ook meewerken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:14

Ze meten de temperatuur met een laser door het been heen in de kern vd pees.Dit kunnen ze ook door de bandages heen.
Temperaturen lopen schrikbarend op.Met peesbeschermers valt het,door de half open voorkant,nog mee.
Het is echter zoeken naar een zo open mogelijke beschermer.Met de hand is het niet mogelijk om het warmte verschil in de pees zelf te voelen.
Je zult dus moeten kiezen uit 2 kwaden:of het risico op af en toe een wondje of mogelijke schade door verhitting.Daarom rijd ik ook
de ene wel en de ander niet met beschermers.En steeds blijven denken aan het feit dat de pees heel langzaam slechter wordt en je
dus pas na soms jaren een blessure krijgt.Laten we hopen dat het dan pas op een jaar of 20 is....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:31

Dank ambre. Dat gedeelte miste ik nog (van dat ze met de laser direct in de pees meten).

Voor mij is het overduidelijk voor welk "kwaad" ik kies, dan maar het risico op af en toe een wondje. En eerlijk gezegd kan ik dus ook niet goed begrijpen waarom je anders zou kiezen. Behoudens dan dus wat ik al eerder zei: een echt overduidelijke strijker of een cross.

Maar waarom mensen "voor de leuk" of "voor het setje" ze om zouden doen, dat zou in mijn ogen verboden moeten worden. En bandages dus al helemaal. Ik heb een keer in mei, bloedheet, voor het examen van de ORUN gereden, bandages waren verplicht, arme paard had daarna gewoon opgezwollen, warme, kloppende benen, met accuut hele rare bultjes erop. Het is gelukkig weggetrokken, maar nooit meer dus voor mij.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:10

ik kan begrijpen waarom iemand geen beschermers wil,maar ik doe het wel,en niet vanwege een enkel wondje,maar omdat ik mijn pony rijtechnisch nog niet goed genoeg voor elkaar heb tikt ze zichzelf aan(met de achterbenen tikt ze voor aan,de achterhand word nu sterker en sneller,maar voor komt ze nog niet vlot genoeg weg)

en ik voel wel warmteverschil aan het been

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:00

Ik rij altijd met peesbeschermers (en strijklappen achter), en als mn pony op ijzers staat ook nog met springschoenen.
Ik doe het tegen wondjes enzo, ze tikken zich zo even verkeerd aan, en vooral met ijzers krijg je sneller wondjes.. En springschoenen heb ik zodat hij zn ijzers er niet af trapt :P en ook tegen wondjes ;)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:00

Ik rijd/longeer altijd met peesbeschermers, strijklappen en springschoenen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:22

Met dressuur verschilt het bij mij heel erg. De ene keer met 4 bandages, andere keer 2 bandages alleen voor, andere keer weer peeskappen en strijklappen, dan weer 3-in-1 beschermers van Shires en ik heb ook nog de Pro max van BR rondom, met witte Springschoenen van Eskadron. Soms rijd ik ook met niets.

Met springen alleen lederen peeskappen en strijklappen. Verder niets, omdat ze een beetje lui is af en toe, en dr benen niet goed optilt. Dan kan ik dr vol in de bescherming zetten, maar dan voelt ze helemaal niet meer of ze er wat afgooit. Dan weet ik zeker dat er geen 1 hindernis overeind blijft. :Y)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:03

Ik heb wel peesbeschermers voor en achter(de lange van BR). Ik gebruik ze vaak als ik weer voor het eerst sinds lange tijd naar het strand/duin/bos of naar buiten ga en met longeren omdat hij dan nog al uit zijn dak kan gaan en zich dan vaak aantikt. Met het buitenrijden gebruik ik ze vaak maar 1 keer en daarna niet meer. Wel heb ik altijd springschoenen om vanwege ht aantikken van de hoefballen en het aflopen van de ijzers. Ik vindt het onzin om die dingen te gebruiken als het paard zich niet aantikt.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:46

wel ,berscherming.

Jessylover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:02

Ik laat mijn paard zo natuurlijk mogelijk.
Zonder peesjes en een hoofdstel zonder bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:13

Jessylover01 schreef:
Ik laat mijn paard zo natuurlijk mogelijk.
Zonder peesjes en een hoofdstel zonder bit.

Doe je dan ook zonder ruiter en zonder hek om de wei?

mis_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:02

bij mijn vorige pony reed ik wel met peesbeschermers tijdens springen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:23

Ik vind eigenlijk ook dat besherming alleen nodig is bij paarde die echt vaak aantikken/ strijken. De fries waar wij mee mennen heeft ook altijd strijkkappen om achter maar daar staan na een week of wat (terwijl hij niet eens heel intensief wordgebruikt) de krassen ook al een flink eind in. (Mensen die vorig jaar de cursus deden zij ze ook en keer vergeten toen had hij dus ook een flink aantal wondjes opgelopen.)

Een vriendin van mij kreeg trouwens ook het advies om haar pony maar geen beschermers om te doen omdat ze daar alleen maar onvoorzichtig van worden. Bandages zij inderdaad echt onzin, snap ook wel waarom al die 'top'ruiters koelen nadat ze net de verwarming erop hebben gezet met hun witte bandages, super logisch hoor :P .

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:15

heb 1 keer gezien dat een paard zijn eigen pees door gescheurd had aan de achterkant van het pijpbeen. voor mij niet zonder.
de kans op blessures met bescherming blijft kleiner..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:17

66996236 schreef:
heb 1 keer gezien dat een paard zijn eigen pees door gescheurd had aan de achterkant van het pijpbeen. voor mij niet zonder.
de kans op blessures met bescherming blijft kleiner..

Dat klopt dus niet. De kans op dat type blessure wordt misschien kleiner, maar de beschermers brengen hun eigen risico's op andere blessures met zich mee. Dus altijd afwegen per paard en per situatie wat je risico's zijn en daar je maatregelen op nemen. Heel soms betekent dat beschermers omdoen, meestal betekent dat geen beschermers omdoen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:06

Ik rij met ventilerende peesbeschermers van Dalmar. Ik heb ook de Veredus piaffe evo (met ventilerende neopreen) maar ik vind deze nog te warm. Achter gebruik ik niets meer vooral nadat ik publicaties over had gelezen over hoe slecht bescherming is voor de pezen en het knijpeffect van de bescherming voor achter.