Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:45

Wildflower schreef:
Ivm het opstappen net contact gehad met Eddy Brinkman (springruiter bij mij uit de buurt die paarden ook zadelmak maakt). Ben namelijk erg aan het twijfelen of het verstandig is dat ik er zelf weer op ga stappen of dat ik dat eerst door iemand anders laat doen met veel ervaring zodat paard het weer als iets "gewoons" gaat zien.
Hij zou de 21ste dan naar Eddy toe kunnen en dan gebruik makend van zijn springzadel dat ook niet optimaal ligt maar wel redelijk met bontje. Alleen dan moet ik Helen weer gaan verschuiven naar 2 weken later maar dan weet ik wel zeker dat het opstappen helemaal goed gaat komen.

pfff :7

en ondertussen zit ik hier nog steeds thuis met een pijnlijk achterwerk

Ik heb/had hetzelfde probleem als jij.. mijn paard ging rennen als ik opsteeg. maar weetje wat het is..
je moet het uiteindelijk toch zelf doen. want het is jouw paard en je moet zelf het vertrouwen terug winnen.
Ik heb namelijk ook iemand anders erop laten stappen en t ligt per persoon verschillend en dat voelt je paard ook.
Want bij de een doet mn paard niks omdat die meer "macht"over het paard heeft. en ik of iemand die net als ik is daar gaat ie wel bij rennen.

Dus persoonlijk denk ik dat je niets opschiet met de hulp van de springruiter.. Want als je er daarna zelf op gaat, gebeurt er waarschijnlijk weer precies hetzelfde. Beter kan je, wat ik nu ook doe. iemand m laten vasthouden tot jij zeg "t voelt vertrouwd/goed" en dan loslaten. en zo kan je t vertrouwen terug krijgen en tegelijk afbouwen met die hulp zodat je het uiteindelijk alleen kan. Ik was op het punt dat ik het zelf durfde.. totdat ik gestresst op m ging en hij daar ook gestresst van werd, waardoor hij onder me uit wilde. toen is bij mij alles weer opnieuw begonnen. Nu ben ik voral me grondwerk bezig.. ook omdat ik op mijn wow wacht en mn voet gekneusd is, maar ook om iig het vertrouwen te hebben, voordat ik erop ga.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:07

Zolang er geen passend zadel op ligt blijf je het probleem houden dat hij met opstappen wegrent, daarnaast heeft hij ook nu een slechte ervaring opgedaan.
Mijn paard reageert nu na een keer of 8 met het nieuwe zadel te hebben gereden steeds beter. Ze stapt nog wel steeds weg maar gaat er niet meer met een bolle rug in draf vandoor of probeert te bokken of steigeren. Probeer de eerst tijd eerst eens een paar rondjes in de bak licht te zitten en dan pas normaal te gaan zitten. Misschien helpt het om je paard met het nieuwe zadel eerst een 5 minuten aan de longe te laten lopen. Kan het zadel zich naar de rug zetten. Te voorzichtig opstappen (gewicht drukt dan op 1 kant van de rug) kan ook pijnklachten opleveren. Is het mogelijk om op te stappen met een krukje?

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 14:28

Bedankt voor jullie reacties.

Sowieso heb ik altijd opgestapt met krukje. Ben niet zo lenig en omdat ik dan een stuk sneller mijn been over het zadel kan doen en daardoor dus niet te lang aan 1 kant hoef te hangen. De paar keer dat ik zonder op ben gestapt ging hij sowieso sneller lopen en dan was het voor mij echt even klauteren (voor een rug is dat gewoon niet prettig!). Nog wel een goede tip om eerst in verlichte zit te gaan zitten. Zal ff balans oefening worden :+ en wat ze bij veel onrustige of jonge paarden ook met opstappen doen (wat eerder ook bij die van mij hielp) is opstappen op de stenen. In de bak bleef hij dan draaien als ik het krukje er naast zetten en als ik hem voor de bak, dus op de stenen, zetten met het krukje ernaast stond hij stil. Voor nu wel even met wat meer risico (dus ga dit niet gelijk doen) maar op de stenen rennen paarden veel minder snel weg. Profs die paarden zadelmak maken geven dat ook vaak als tip. Dus voor later nog wel een mogelijkheid. Breekt het verwachtingspatroon ook een beetje.

Maar goed ik was gister op stal en had het ook even met een stalgenoot over het evt wegbrengen. Maar mijn paard is van zichzelf al vrij gevoelig. Toen hij net bij mij op stal kwam had hij ook echt moeite met zijn plek vinden. Als ik hem nu weg breng dan zal hij ook gelijk weer in de stress schieten en dat hoeft ook geen bevordering te zijn voor het vertrouwen terug krijgen in het opstappen. En zoals jullie ook al zeggen uiteindelijk moet ik er samen met hem uitkomen!
Wel grappig dat de mensen van stal er eigenlijk het volste vertrouwen in hebben dat het wel weer gaat lukken... en ik eigenlijk stiekem ook wel! :D

Dus ga in ieder geval 1 of 2 keer voor dat de zadelmaker komt met hulp opstappen en dan afwachten tot er een goed zadel is en dan daarmee verder. :Y)

En mocht het opstappen echt een hel worden kan ik altijd nog naar Eddy toe.

TeeGee

Re: Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:51

Ik heb niet je hele topic gelezen maar misschien is Black Country een optie?

Mijn paard heeft ook een vrij hoge schoft en een rechte rug maar hij is niet heel smal.

Heleen Klumper is geweest om verschillende zadels te passen en dat lijkt wel echt heel goed. www.rielklumper.nl

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:59

Vandaag is de masseur geweest van Happy Athlete. Paard vond het in het begin niets en duurde echt even voordat hij haar toe liet maar al met al was hij super braaf en heeft ze echt uitgebreid de tijd voor hem genomen.
Hij zat wel wat vast op plekken maar had nergens echt verschrikkelijk last van maar het is wel een beetje een miemel dus kan best zijn dat hij toch wat geprotesteerd daardoor heeft.

Wilde jullie toch nog even de voor en na foto's laten zien.

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Over 2 weken komt ze weer en dan is inmiddels de zadelmaker ook geweest. Ze heeft ook nog even mijn springzadel op hem nagekeken. Maar het zadel geeft echt te weinig ruimte bij hem. Dus wie is er nog op zoek naar een passier paragon springzadel? :)

Heb helen ook maar gelijk een mailtje gestuurd of ze evt nog Thorowgood springzadels heeft liggen en of ze die ook mee wil nemen. Misschien dat dat een optie voor erbij is. Heb niet de portemonnee om daar belachelijk veel geld aan uit te geven en uiteindelijk gebruik ik dat zadel maar max 1x per week.

Maar goed nu dus nog bedenken of ik met dit te krappe zadel wel opstap voordat de zadelmaker komt of dat ik pas bij de zadelmaker met min of meer passend zadel erop ga... :7

en Black County had ik inderdaad al als tip gekregen. Helen is collega van Heleen klumper dus mocht ik er met een Frank Baines niet uitkomen dan kan ik altijd daar nog naar kijken.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:27

*had je mijn eerdere bericht ook gelezen?

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:14

@ BelgenGek: Heb je bericht gelezen maar voor de rest niet specifiek op gereageerd. Ik ga nu al in zee met een MSFC'er die ook het zadeltype heeft wat ik zoek maar mocht het niks worden dan heb ik in ieder geval jouw tip nog achter de hand.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:35

Nog een andere tip (wordt door diverse MSFC verkocht) is de Kent & Masters (895) of de duurdere uitvoering de Fairfax (rond de 1300). Komen beide uit de thorowgood fabriek. Zadels zijn ontworpen door een MSFC uit Engeland Vanessa Fairfax. Prijs kwaliteit verhouding is erg goed.

Zie voor ervaring met de Kent & masters:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1118443

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:39

Ik heb ook zo'n rug,
Alleen bij ontbreekt het nog aan zijn bespiering op de rug.
Dus ben ik aangekomen bij de kentaur electra + action gelpad, tot de tijd dat zijn spieren er volledig op zitten

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:22

Nog bedankt voor jullie tips. Moet nog steeds de 21ste afwachten mbt het dressuurzadel en ze gaat ook wat springzadels meenemen maar heb daar maar een beperkt budget voor.

Iemand nog tips voor een merk springzadel met een U vormige boom, ruimte voor schoft en een breed genoeg kussenkanaal?

En de kenatur heb ik ook op hem gehad want had de hoop dat dat een optie zou zijn maar deze is ook te smal aan de bovenzijkanten van de schoft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:04

Wildflower schreef:
Iemand nog tips voor een merk springzadel met een U vormige boom, ruimte voor schoft en een breed genoeg kussenkanaal?

Dit was ook mijn probleem.. en ook ik kon dat zadel niet vinden..
Ik wens je daarom sterkte alvast met je zoektocht.. :(:)

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:46

;( thanks! en jij hebt uiteindelijk de WoW om laten bouwen naar springzadel? maar heb je dan nu geen dressuurzadel meer?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:52

Nee, ik heb niks om laten bouwen.. ik gewoon een springzadel gekocht.. :D
Ik heb momenteel geen dressuurzadel.. al wil ik die nog wel 1...

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 15:38

Ik heb nog een ander topic geopend met de specifieke zoektocht naar een springzadel (als het geen WOW word met evt verwisselbare zweetbladen). [HAR] Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Maar wil dit topic nog een beetje bijhouden. Ben namelijk gister 2x opgestapt!!! :j :):) :j Super trots! Vandaag gelijk Eddy afgebeld :D :D

Had afgelopen weken al veel geoefend met stil staan naast krukje en wat druk en deze week al een paar keer gehangen en gister dus (terwijl iemand hem rustig vast hield) opgestapt en hij stond super braaf stil. Hij leek het allemaal wel prima te vinden. Nog even gestapt maar voelde daarbij mijn achterwerk wel gelijk weer.
Maar voor nu is het op kunnen stappen het belangrijkst. Vrijdag nog weer een paar x oefenen en dan zaterdag en/of zondag en dan zijn we min of meer klaar voor de zadelmaker die maandag komt.
Moet alleen nog iemand vinden die ik vertrouw die hem dan even voor mij vast kan houden. Doordat het zo'n groot paard is gaan veel mensen al angstig voor hem staan en hem helemaal in de houdgreep houden 8)7 . Niet echt bevorderlijk :=

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:02

Wij krijgen half oktober ook een Frank Baines voor onze merrie, die aardig overeen komt vwb bouw met jou paard. Deze lag van de vele zadels meteen 100% goed, was alleen een bruine en in 18" en we willen graag zwart en moet 17"zijn. Moest dus besteld worden.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:07

Ik kijk elke keer naar de foto van de Frank Baines Omni. Helen had namelijk nav de foto's van mijn paard en mijn uitleg aangegeven dat dat zadel waarschijnlijk een grote kans maakte en ben er al helemaal verliefd op aan het worden!! http://www.frankbaines.com/page.asp?id= ... age-Saddle :9 :~ Heb ook zo'n zin om weer lekker te gaan rijden met een goed passend zadel :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:12

De Omni is ook mooi idd. Wij krijgen de Elegance, iets minder diepe zit, vindt mijn dochter prettiger.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:13

Vwb een geschikt springzadel zou je eens kunnen denken aan de Albion of een Sommer.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:32

Nog even een laatste update. Zadelmaker is geweest. verschillende gepast en uiteindelijk uitgekomen bij het MSFC zadel type Professional http://www.equinesaddlery.nl/zadel-gale ... -zadels/2/

Dus toch geen Frank Baines want mijn paard had echt de ruimte nodig bij de daling na de schoft en dit zadel heeft kussens die het zadel goed verdelen over de juiste plekken ipv alleen naast de schoft.

Ben helemaal super tevreden. Helaas nog 6 weken wachten want het zadel moet nog besteld worden maar krijg nu in ieder geval volgende week een leenzadel (thorowgood) waar ik zolang mee kan rijden.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:34

@ Aslo: volgens mij heb jij trouwens dit zadel ook genoemd op de eerste pagina... :D je had het nog goed ook _/-\o_

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:40

@ wildflower: heb je ook nog een WoW uitgeprobeerd? of had je zadel maker deze niet bij zich (aangezien ik gelezen dacht te hebben dat zij ook WoW's had)

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:45

Klopt ik heb de wow er ook nog op gehad.
Alleen het type die zei had lag ook niet helemaal goed op mijn paard (en ze had niet zoveel mogelijkheden mee) dus uiteindelijk er niet op gezeten maar moet ook eerlijk zeggen dat ik er nog steeds niet wild van werd... maar ja aan het zadel wat ik nu heb kan nog flink wat worden gedaan mbt de kussens dus gaat helemaal goed komen :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:52

Dat scheelt! zolang die maar goed aanpasbaar is en blijft zodat je niet alsnog over een half jaar een ander zadel nodig hebt!

Ik hoop dat je ook een goed passend springzadel kan vinden.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn zadel ook echt niet mooi vind hoor ;) maar dat zie ik toch niet als ik er opzit
En een ander ziet ook niet veel van mn zadel ;) (let niet op mn houding, ik zat er voor de 1e keer weer op na mn operatie, dit was een stapritje van 10 minuten ofzo :') ) http://www.mijnalbum.nl/Foto-4LOLQXQK.jpg

En ik ben niet perse weg van het zadel, maar eerder van het (super aanpasbare) concept ;)
Ik hoop dat iedereen net zo blij is met zijn/haar zadel als ik ben met de mijne :j

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:07

@Wildflower: welke zadelmaker heb je er nu precies bij gehad? Ik ben op zoek naar een zadelmaker die naast Wow ook andere merken verkoopt. Ik heb nl een wow en wil die graag inruilen voor een wol gevuld zadel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:39

Wildflower schreef:
@ Aslo: volgens mij heb jij trouwens dit zadel ook genoemd op de eerste pagina... :D je had het nog goed ook _/-\o_

Idd, met de zgn. ballonkussens. Fijn dat je nu een zadel hebt gevonden, wat goed past. Wij moeten nog een 3 a 4 weken geduld hebben helaas totdat de Baines binnen is.