Welk dressuurzadel heb jij op je (halve) arabier?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor arabier heb jij?

Een volbloed arabier (100%)
16 (25%)
Een halve arabier(50%)
29 (46%)
Een gedeeltelijke arabier (minder dan 50%)
8 (12%)
Geen arabier
9 (14%)

Totaal aantal stemmen: 62

Def

Re: Welk dressuurzadel heb jij op je (halve) arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:43

Ikheb geen arabier, maar wel een erg ronde, schoftloze pony met korte rug.
Na ongv 15 merken zadels, ben ik nu uitgekomen bij een isabell werth dressuurzadel. Ligt als n huis en zit superlekker!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:45

Op mijn NRPS-er heb ik een JC zadel liggen. Hij heeft een vij hoge schoft, en dit zadel is wat extra uitgesneden zeg maar. Ik had eerst een wintec pro, maar die lag te dicht op de schoft.

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:49

Mijn vorige NRPS pony daar lag een ook een Kentaur Penelope op. Dat lag echt super!

Hij is een beetje aangepast bij de kussens omdat mijn pony zo smal was (beetje opgevuld, zodat hij wat hoger lag)
Dat heb ik bij een ruitersportzaak/zadelmakerij laten doen voor €40,00

Toen lag dat zadeltje echt top! *D

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:06

Gulpje schreef:
Binckydenice schreef:
Ja, weinig schoft en een rechte rug en een klein buikje :o Hierdoor schuift alles naar voren en gaat het klapperen....

Hier ook, boehoeee!

Wij hebben een Henri de Rivel dressuurzadel gekocht. Met een soort systeem dat de singelstoten op hun plek blijven liggen. Werkt goed! We hebben het via Best Fit zadelmakers gekocht, zij verkopen het nieuw en tweedehands.

Hier precies hetzelfde probleem mee gehad. Raheem is wel een volbloed arab maar heeft weinig schoft een buikje en een korte rug. Uiteindelijk ben ik bij Best Fit zadelmakers terecht gekomen en de service is perfect. Ik heb nu een Henri de Rivel type Lyon met speciale singel constructie. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest met een zadel :) . Ze hebben nieuwe zadels en tweedehands zadels. Dus bijna voor elke portomonee wat.

Hier een foto (wel in link) van mijn zusje en paard in actie met het zadel :)
http://94.100.115.2/641550001-641600000 ... _vdg5.jpeg

http://94.100.116.139/630600001-6306500 ... _vqGt.jpeg

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:09

Waar zit de zadelmaker best fit?

Wat voor singelconstructie heb je precies?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:17

Hier het adres:
Bestfit Zadelservice
Kamerlingh Onnesweg 98
1223 JM Hilversum
Telefoon: 035-6424100
Mobiel: 06-27043228
Fax: 035-6426100

en neem eens een kijkje op de site. Echt heel veel info!!!
http://www.bestfitzadelservice.nl

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:32

Karin_88 schreef:
Denk dat de pasvorm ligt aan je paard.. Niks zo verschillend als een paardenrug :D
Zadelpasser kwam juist bij ons met een hoop zadels, waaronder Kieffer, Kentaur, KN, Stubben en juist de 3 JC's die ze mee had lagen heel mooi en goed.. :)

Wat vind je kwalitatief minder aan JC eigenlijk? Zou het wel willen weten namelijk :)

Ben verder helemaal niet enkel en alleen voor JC hoor, als het maar goed op je paard ligt, maar bij ons was dit zadel echt een uitkomst.., omdat de rest niet (goed) paste. :)

- slechte kwaliteit leer
- gebroken bomen (of uitgebogen bomen of bomen met scheuren enz.)
- slechte vulling

Dit heb ik bij de meeste JC zadels ondervonden. Ik koop voor dat geld liever een andere 2de hands goed zadel.

Kentaur heb ik zelf best goede van gezien. Leer is minder. Vulling moet je eerder bijvullen, maar verder prima zadels, goede boom enz. Alleen iets minder aanpassingen mogelijk als bij een Kiefer, passier, prestige enz. enz.

Daarbij heeft kiefer vrij veel schoudervrijheid. Ik vind het persoonlijk heel vreemd dat bij jouw pony zo weinig zadels passen, mijn zadelmaker krijgt veel zadels echt passend op vele soorten paarden en pony's (en ja dan kun je zonder singel rijden zo goed dat ze liggen, schuiven niet enz.). Zal moeilijk worden hem te vervangen als ie dadelijk definitief met pensioen gaat

En als dit echt niet de oplossing wordt dan kun je nog maar 1 kant uit en dat zijn de Wow zadels (meer en beter aanpassen bestaat niet)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:26

Het simpelste antwoord op dit probleem heb ik nog niet gelezen: WoW-zadel! :j Voor wie het nog niet kent: www.zadelmakerijboer.nl

Ik heb een Volbloed Arabier met een hoge maar brede schoft, rondgeribt, korte rug, singelplek die wat verder naar voren ligt (mede dankzij zijn mooie grasbuikje :Y) ) en een niet zo uitgesproken schouderpartij. Kortom: genoeg zadelproblemen om elke zadelmaker de stuipen op het lijf te jagen! :D

Ik ben ook begonnen met zadels passen... Gaande van de goedkopere merken tot de welbekende dure merken. De goedkope zadels vielen sowieso al af; ze gingen klapperen of de boommaat was niet breed genoeg. Uiteindelijk heb ik 6 zadels voor mijn AV gehad. Alle 6 heb ik na een half jaar weer moeten verkopen omdat mijn paard breder was geworden en de zadels maar beperkt 'herbouwbaar' waren. Als ik nu optel hoeveel geld ik daaraan kwijt gespeeld ben, dan word ik haast niet lekker... Het verhaal van een 'op maat gemaakt zadel' past altijd gaat ook niet op. Mijn op maat gemaakte Daaleman was na amper een half jaar ook al te klein. Of nee, dat is niet juist: hij heeft gewoon nooit goed gepast. Dat komt er nu van als je met een zadelmaker in zee gaat die alleen maar wil verkopen!
Helemaal radeloos ben ik mij gaan oriënteren op WoW-zadels. De prijs (€ 2400) schrok mij énorm af, maar de voordelen daarentegen! Het zadel is ten alle tijden VOLLEDIG aanpasbaar. Niet alleen wat betreft de luchtvulling maar ook de boommaat, zitting, stand van de zweetbladen enz. SUPER! :j Ik hoef mij geen zorgen meer te maken over niet passende zadels. Als mijn paard nu in bespiering verandert (dat doet hij nog altijd mooi om het half jaar!), geen probleem, luchtvulling (laten) aanpassen en event. de boommaat ook en klaar is kees!
Het is dan ook nog eens mooi meegenomen dat mijn paard veel soepeler beweegt met luchtkussens en dat het ook ten goede van de spieropbouw in zijn rug is gekomen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 06:57

Precious20: Ik kan nergens de prijzen vinden?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:50

Die heb ik al in mijn post vermeld :) € 2400, dat is incl. zadel, afstellen van de luchtvulling en boommaat, (dressuur)beugelriemen en zadelhoes.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 12:32

Ja, maar is iedere prijs hetzelfde dan? Heb jij de dressuur met diepe zit?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:54

Prijs is altijd hetzelfde ja, ongeacht je wensen. Dus of je nu een dresuur- of springzadel hebt, bruin of zwart leer, je betaalt sowieso € 2400. Ik heb een dressuurzadel met diepe zit ja.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 14:55

Precious20 schreef:
Prijs is altijd hetzelfde ja, ongeacht je wensen. Dus of je nu een dresuur- of springzadel hebt, bruin of zwart leer, je betaalt sowieso € 2400. Ik heb een dressuurzadel met diepe zit ja.

Ok, dus de prijs voor ieder zadel is gelijk? Dat is wel uitzonderlijk, maar voor dat geld maken ze hem passend en komen ze langs?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:35

Yep, maar dat antwoord had je al in één van m'n vorige posts kunnen terugvinden. :)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 10:08

Ok, ik heb gisteren een zadelmaker op bezoek gehad, hij zegt dat ik de Kentaur Penalopa, maat 3, 17,5 inch nodig heb. Hij zegt voor 90% zeker te weten dat deze moet passen. Alleen is deze pas leverbaar na eind september....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:15

Citaat:
Ik heb een Volbloed Arabier met een hoge maar brede schoft, rondgeribt, korte rug, singelplek die wat verder naar voren ligt (mede dankzij zijn mooie grasbuikje ) en een niet zo uitgesproken schouderpartij. Kortom: genoeg zadelproblemen om elke zadelmaker de stuipen op het lijf te jagen!

hier het zelfde probleem
maar dan geen volbloed maar kruizing x kruizing
paard is nu 6,5

maakte me echt niet uit welk merk of welk zadel
barefoot blijft iig niet liggen

en de tot nu toe enige die redelijk lag was de freemax type
echter krijgt die daar nu iets te veel schoft voor
in combi met de schouder breedte

Def schreef:
Ikheb geen arabier, maar wel een erg ronde, schoftloze pony met korte rug.
Na ongv 15 merken zadels, ben ik nu uitgekomen bij een isabell werth dressuurzadel. Ligt als n huis en zit superlekker!

die gaat helaas niet breed genoeg op mijn pown
de witte boom is de max en die is dus te klein

na meerdere ook nieuwe zadels
onder het mom we zullen de ergste groei nu toch wel gehad hebben
uiteindelijk dus op 6 jarige leeftijd een western aangeschaft
waar hij nu 6 mnd later dus WEER uitegegroeid is _-:(

word hier zachtjes gek :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:59

raar dat je zo kan zeggen dat een zadel past zonder het effectief op de rug van je paard te leggen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:58

petitparis schreef:
raar dat je zo kan zeggen dat een zadel past zonder het effectief op de rug van je paard te leggen...

hoe bedoel je dat of op wie reageer je nu ?

denk dat er in dit topic niemand vanuit gaat dat 1 type zadel gegarndeerd past
wel is het handig om ervaringen te delen
waardoor je dat type wat bij andere toevallig wle op hun moeilijke rug kruizing past
eens zou kunnen proberen om te zien of het voor jouw paard iets is
(of laten komen door zadelpasser)

daar je door de zadels de zadels niet meer zien kan
ben zelf reeds 2,5 jaar bezig met dit paard en echt tig zadels verder ..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:08

petitparis schreef:

Hij had een boommaat 2 gepast (die had hij mee), dus hij geeft aan dat hij denkt dat het perfect ligt met de boommaat 3... Dat kan toch? Hij heeft mijn paard gezien en er ook een zadel op gehad... Nouja, deze meneer staat aardig goed bekent, dus ga er vanuit dat zijn kennis echt wel goed is...,.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:10

nickyu schreef:
petitparis schreef:

hoe bedoel je dat of op wie reageer je nu ?

denk dat er in dit topic niemand vanuit gaat dat 1 type zadel gegarndeerd past
wel is het handig om ervaringen te delen
waardoor je dat type wat bij andere toevallig wle op hun moeilijke rug kruizing past
eens zou kunnen proberen om te zien of het voor jouw paard iets is
(of laten komen door zadelpasser)

daar je door de zadels de zadels niet meer zien kan
ben zelf reeds 2,5 jaar bezig met dit paard en echt tig zadels verder ..

Haaha ik zie door de zadels ook het zadel niet meer hoor...

Ik heb er nu al zoveel zadels op gehad dat ik het ook niet meer weet... Ik ga nu even afwachten tot eind september, met de hoop dat dat zadel wel gaat passen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:21

@ TS: ok als hij eerst een maat 2 gepast heeft dan kan het wel, anders klinkt het wel raar.
Ik hoop ook voor jou dat het goed past of aanpasbaar is. Een goed zadel vinden is nooit makkelijk

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:23

petitparis schreef:
@ TS: ok als hij eerst een maat 2 gepast heeft dan kan het wel, anders klinkt het wel raar.
Ik hoop ook voor jou dat het goed past of aanpasbaar is. Een goed zadel vinden is nooit makkelijk

Nee, daar ben ik ook achter, helemaal met een halve arabier is een zadel vinden echt een ramp....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:23

als hij het zadel komt passen moet ik hem wel voorrijden, dat is lekker een 4 jarige die net driemaanden onder het zadel is geweest en nu 9 weken heeft stilgestaan door het zadelprobleem...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:27

ik ken dat probleem, toen mijn zadelpasser terug kwam toen vond mijn 4-jaar het nodig om enkele rondjes goed te bokken en op de koop toe nog eens laten zien dat ze ook op 2 benen verder kon als het moest :)
Dan zie je dus ook niet of het zadel nog voldoende bewegingsvrijheid laat...
Succes!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:30

Ik heb een Wintec cair op mijn nrps liggen (57% OX/XX), Mijn voorkeur ging toen uit naar een Rossner, maar dat lag van geen kant, dit zadel ligt goed en indien nodig kan ik gemakkelijk de boom verwisselen :)