[WN] Snafflegebruik zonder kinriempje. Why not???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:18

Same here Pien....daar heb ik ook de beste resultaten mee.

Áls ik bijzet oid gebruik dan nog doe ik vaak een halster eronder waar ik dan de longe aan klik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:20

aangezien spatter een peesschedeontsteking had mocht hij niet maf doen en dus moest hij wel aan de longeerlijn uigelaten worden
los mocht hij niet omdat hij dan te idioot deed
verder longeer ik ook wel met stiek om(stiek van nek, bitring naar achteren en om de kont heen) en dan hoeft spatter alleen maar om me heen te lopen en het enige wat ik verder doe is de cirkel kleiner en groter maken maar hij reageert zo direct dat ik geen druk hoef uit te voeren

Anoniem

Re: Snafflegebruik zonder kinriempje. Why not???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:26

Elastiek ken ik alleen als "halsverlenger" zoals dat in de engelse sport heet en de uitvinder daarvan zouden ze wat mij betreft alsnog af mogen knallen. Wat een nare, taaie paarden krijg je daar van.
Maar jij gebruikt een soort elastiek op bodywrap-achtige wijze ofzo Spatter? Heb je daar een foto van? Ben ik wel benieuwd naar!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:32

Sonja: of gewoon aan halster voor wat beweging/ checken.
Of uitbinden met teugels tuSsen benen en knoop op rug. Dan longe of aan halster of aan binnenste bitring (afhankelijk van paard)
Of uitbinden aan ringen aan zadel buitenen binnen afhankelijk van
wat nodig. Ook dan longe aan halster of binnenste ring.

Elastiek vind ik ook grootste onzin, worden ze inderdaad heel taai van

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:34

nee, heb er geen foto van, zal ik maken als ik het weer doe

doordat de lijn ook achter zijn kont gaat moet hij zich rond maken en zijn rug gebruiken
als hij zijn achterbenen niet meeneemt trekt hij zichzelf in zijn mond
nu zorg ik natuurlijk wel dat alles netjes zit zodat het een hulp blijft en daarom gebruik ik ook zo'n stiek

het nadeel van jou methode is dat de voorkant wel naar beneden komt maar de achterhand er niet onder
ik wil juist de achterhand er onder, duidelijk een bolle rug, lendengebruik en voor een voorwaarts neerwaartse houding

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:59

Pienb schreef:
ga je me nu vertellen dat jullie geen aparte showhoofdstellen inc teugels en bit en kinriempje hebben? ocherm...:+

Ik train dus ook gewoon met mijn showhoofdstel :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:23

Ik heb geen showhoofdstel, gelukkig show ik niet veel, maar als ik straks wat wedstrijden ga starten ga ik daar niet speciaal een ander hoofdstel voor kopen. En ik voel me daar niet zielig bij hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:10

spatter schreef:
het nadeel van jou methode is dat de voorkant wel naar beneden komt maar de achterhand er niet onder
ik wil juist de achterhand er onder, duidelijk een bolle rug, lendengebruik en voor een voorwaarts neerwaartse houding

Hoezo komt de achterhand er bij mij niet onder?
:?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:31

Hier gewoon heul ouderwets een kaptoom,kan je ook prima mee bijzetten zonder dat je aan de mond komt.
Tevens stel je je paard automatisch correct,met zeer weinig druk. Werkt ook perfect met eventueel een bodywrap of pessoa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:32

Da's idd een klassieker, maar werkt heel prettig!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:42

Sonja schreef:
Wie geeft me nou eens een ECHT goede reden voor dat stomme riempje?

Ff antwoorden op waar het topic oorspronkelijk begon :P
Het riempje begrenst de bitringen enigzins bij breedsturen bij een jong paard het zgn richting aangeven. Waardoor je met een uitgestoken binnenhand (richting aangeven dus) tevens wat druk op je buitenteugel/bitring geeft als het ding goed is afgesteld.
Alleen zinvol in mijn optiek bij een jong paard. Ik ben echter heul lui, en ik werk liever met een (spaanse ) kaptoom omdat als je de binnenteugel opneemt automatisch druk geeft aan de buitenzijde,en ik heul ouderwets op mijn buitenteugel wil sturen en weinig aan de mond wil prutsen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:44

@spatter: gebruik je dan de elastiek als iets tussen de halsverlenger en het pessoasysteem in? dit laatste wordt vaak gebruikt om de achterhand meer onderin te krijgen en bevat ook een stuk rek.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:13

PP ik denk van wel

sonja mijn idee is dat als een paard achter loopt met een goed ruggebruik en achterhand verzameld , hij van voren vanzelf goed gaat lopen
het idee van van achter naar voren rijden
als je je paard alleen voor naar beneden zet(en dat doe je door de teugel naar de singel te leiden of iets in die trant) dan hoeft het paard zijn rug niet rond te maken en kan hij nog steeds er met zijn achterhand uit lopen
natuurlijk kan een goede longeerder die achterhand er wel onder drijven maar een paard wat zijn rug niet wil/kan gebruiken zal dat niet optimaal gaan doen op deze methode

moeilijk uitleggen hoor
ik wil een paard dat zich van de grond afzet omhoog zodat hij lichtvoetig wordt
ik wil dat de lendenpartij het hoogste punt is van de rug(zoals veel barokke paarden dat al van zichzelf hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:16

Nou dan heb ik blijkbaar eindelijk een talent gevonden in mezelf en ben ik een verrekte goede longeerder... :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:20

er is dan toch nog veel van je dressuur achtergrond blijven hangen, spatter ;) hoewel ik denk dat goed ruggebruik altijd en overal belangrijk is en dat hoe meer gewicht een paard op z'n achterhand kan dragen hoe gemakkelijker en beter het vooraan kan reageren (wenden, spinnen, stoppen,...)

@ sonja: ik dacht vroeger ook dat longeren eenvoudig was en alleen maar rondjes laten lopen was, maar het kan zoveel meer zijn, als je dat wil

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:22

Spatter het kan echt heel goed zoals Sonja beschrijft, het veronderstelt wel dat je een goed plaatje hebt m.b.t. de wijze waarop een paard moet lopen.

De springstal waar Lan vandaan kwam deed het zo, en de paarden daar liepen allemaal op behoorlijk niveau. Ik ben het wel met je eens dat als je niet longeert, maar het paard in essentie rondjes laat lopen er geen rug- of achterhandgebruik ontstaat. Maar dat lukt sommige mensen zelfs met een pessoa niet eens.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:24

Spatter: Als iemand goed kan longeren kan je op de manier van Sonja echt de achterhand er wel onder krijgen hoor :j

Maar ik begrijp jou wel....als je gewoon je paard van voren 'vastknupt' en hem maar laat lopen, dan gebeurd er inderdaad niets.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:36

maar ik wil meer als alleen die achterhand er onder krijgen
ik wil ruggebruik, lendenbespiering, dat ontbreekt heel vaak bij paarden

nu moet ik wel zeggen dat spatter overbouwd is dus dan is ruggebruik blijkbaar veel moeilijker
hij zet zijn rug eerder vast als dat hij hem opbolt

ik ben benieuwd als jullie naar je paarden gaat kijken of de lendenpartij hoger is als het bovenste stuk van het bekken
heel weinig paarden hebben dat van nature(meestal barokke paarden)
maar juist die lendenpartij geef de kracht die van achteren uit de motor komt door naar voren
een paard met een flinke lendenpartij kan veel beter dragen(zowel zichzelf als de ruiter)

een paard dat natuurlijk van zichzelf al goed zijn rug gebruikt geeft geen problemen
helaas heb ik zulke paarden niet

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:53

Maar moet je dat wel willen dan Spatter als je paard niet zo gebouwd is? Hanteer je dan niet de verkeerde maatstaf?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:56

nee, of ik zou moeten besluiten spatter niet te rijden want hem zonder die training te blijven rijden werkt problemen in de hand en dat is niet fair voor het paard

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:17

Sonja schreef:
Nou dan heb ik blijkbaar eindelijk een talent gevonden in mezelf en ben ik een verrekte goede longeerder... :D

Nou jou manier gebruik ik ook nog steeds voor Laukje en die achterhand krijg je er dan zeker goed onder hoor!