Neckrope versus bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Neckrope versus bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:09

@Huertecilla

Ja, daarom oefen ik ook gewoon lekker mét zadel zodat hij minimaal last heeft van z'n rug! ;)

Ben het verder helemaal met je eens!
De eifenaresse van Menno stapt er soms nog wel eens op en die rijdt wel met bit en die probeert hem ook lekker dressuurmatig te rijden. Bij mij is het meer recreatief! ;)

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:10

waarscheinlijk richt je met een bit veel
meer schade aan (ik rij zelf ook nogsteeds met een bit) :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:56

Huertecilla schreef:
Zonder communicatiemiddelen is correct paardrijden in de praktijk niet mogelijk.

Jouw visie hierop dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:25

Onderbouwing van wat ik schreef.

Ik zie geen rijtechnisch correct paardrijden.
Geen enkele stelling rijden etc.

HEEL knap wat de dame laat zien. Zonder meer een geweldig stuk communicatie met haar paard.
Het rijtechnische niveau echter is bij tijd en wijlen dramatisch slecht net als de houding van het paard.
Er zijn een paar flitsen van mooie momenten doch die hebben geen van alleen een context.

Het is bevestiging van wat de kritiek op het ´natuurlijke´ is.

Rijtechnisch is er geen verschil tussen wat voor optoming ook en optomingsloos.
Het verschil ligt in de médewerking van het paard.
Een basis van P+ en R- versus R+ en P-.
Voor correct rijden is communicatie nodig. Die communicatie gaat via signalen. Specifiek signalen vragen bepaald gedrag. Naarmate meer bepaald gedrag gevraagd wordt zijn meer en dus samengestelde signalen nodig. Die moet je érgens mee kunnen geven.
Op het filmpje wat jij opvoert is er zonder optoming onder het nonzadel niets voor de voorhand anders dan eenzijdige handaanraking voor de schouder en dat uit zich in het bepaalde gedrag wat rijtechnisch geen reclame is.
Een onderbouwing van wat ik schreef.

Ik mis trouwens volledig waarom je het zou willen nastreven net als dat ik vind dat rijden met een halsring op zich een non-doel is.
Rijtechnisch correct weerstandloos verzameld op een cook optoming onder het zadel (!!) is zo paardgericht als paardrijden maar kan zijn.
Streef naar correct paardrijden. Dát is het primaire en meest paardontlastende.
Zonder correct paardrijden is de rest geneuzel.

hc

Captain

Re: Neckrope versus bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 10:00

Ik vraag hier toch ook geen rijtechnisch commentaar op? ;)
Het klopt dat ik niet rijtechnisch bezig ben, heb ik ook al aangegeven maar dat kan met dit paard simpelweg ook niet.
Hij is vroeger 2x bijna ingeslapen omdat hij zo ziek is en nu kan ik nog steeds niet langer dan ff een half uurtje rijden of hij is helemaal total-loss. Het is gewoon voor het reacreatieve.

(Overigens rijd ik soms wel dressuurmatig, wijken, nageeflijkheid trainen etc.)

Verder geen commentaar hierop graag want dat was ook niet de bedoeling van dit topic! ;)