Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:23

Op mijn stal staat alles met halster om in het weiland. Er is altijd iemand aanwezig tussen 7 uur smorgens en 12 uur savonds. Snachts staan ze bijna altijd op stal en dan is het halster af.

CRos95

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:25

mijn verzorgpaardje staat eigenlijk altijd zonder, al zal hij nu evenmet moeten omdat hij helemaal gestoord wordt van de vliegen en dus zo'n vliegending om moet...(anders krijgt hij ontstoken ogen) en de andere die ik ook weleens verzorgde stond eigenlijk altijd met, want die sprong over de hekken heen als je de ander weghaalde;) gelukkig kon ze nergens aan vast haken want erstaat stroom op de weide en het zijn horizontale planken;)

en in de stal, als ze al in de stal staan...altijd zonder!
maar eigenlijk staan ze alleen in de stal om hun voer op te eten en daar lopen ze dus ook zelf heen als ze je horen voeren xD:D

maar de eerste waar ik het over had loopt nu ook gewoon los over het erf! heel gezellig!!!:D maar dan loopt ie wel gewoon zonder omdat als je hem wilt pakken loopt ie zelf al naar de plaats waar je hem altijd vast zet...

vroeger hadden ze daar zo'n vastzetpaal staan van beton...op een x had de eigenarese een paard daaraan vast gezet, het beestje schrok nooit! maar nu natuurlijk wel...hij heeft gewoon die betonnen palen uit d egrond losgetrokken en is weggegalloppeert...uit eindelijk is hij over en hek gesprongen en daar trillent blijven staan...

maar gelukkig had ie niks...alleen was ie heeel erg geschrokken!
maar je kan je paard moeilijk llos laen staan als je hem moet wassen voor een wedstrijjd;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:27

Hier ook géén halster om in de wei.....
En in de stal ook niet...
Inderdaad levensgevaarlijk!

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:32

Hier staan ze vrijwel allemaal zonder halster op. Ik heb er alleen één of twee (verschilt van humeur) die met een halster opstaan, anders laten ze zich totaal niet meer naderen.
Er loopt de hele dag iemand rond. Verder lopen ze niet met halster om.

owens-mama

die van mij staat 24/7 zonder halster. niet op stal en niet in de wei. heerlijk vind ik dat. voor het eerst geen schuurplekken op haar koppie.

MarjonTampon

Ik doe in de wei of op stal ook nooit een halster om, maar nu dus wel, ze had ontstoken ogen van al die vliegen dus heeft ze zo'n gordijntje voor haar ogen die vast moet worden gemaakt aan het halster.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:37

Het ís gevaarlijk, maar toch kiezen wij er in sommige gevallen voor.

Bijv. als een pony besluit dat hij zonder halster moeilijk te pakken is, en we die pony om verschillende redenen toch een aantal keer per dag moeten hebben (medicijnen bijv.)

Of als een pony last heeft van verbrande gezichtsdelen en bescherming nodig heeft.

Maar NOOIT staat er een pony met halster in een weide met ook veulens.

En het halster is altijd een zeer strakzittend exemplaar, dat scheelt al enorm veel voor kunnen haken.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:43

Mijn paard staat zonder halster in de wei, op stal of in de paddock. Ik ben ook bang voor ongelukken en Bridie is erg makkelijk te halsteren, dus het is de moeite niet om het ding eraf te halen.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:45

Mijn paard mag nooit meer met halster op de wei staan. Een aantal jaar geleden had één of andere sukkel zijn halster omgelaten. Mijn paard ging met zijn achtervoet (met ijzer) achter zijn oor krabben. Is met zijn ijzer door het ringetje van het halster geschoten en is gevallen terwijl hij dus dubbelgeklapt was in het stroomdraad. Godzijdank heeft (na enige tijd) iemand het gezien en zijn halster kapotgesneden. Mijn paard lag behoorlijk in de kreukels, maar wat wil je als je dubbelgevouwen hebt gelegen.

Dus als mijn paard in de wei staat of in de paddock gaat altijd het halster af.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:47

Bij mij hebben ze ook nooit een halster om, ze lopen 24/7 buiten en kunnen naar binnen of naar buiten wanneer dat ze willen.
Zelfs als de hoefsmid komt en ze moeten even een halster om, dan loop ik om de vijf minuten heen om te kijken of het goed gaat.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:48

er zijn speciale halsters elders te koop en vraag me nu niet waar want ik kan er niet op komen, die een soort klittenband veiligheidssluiting hebben zodra een paard vast komt te zitten blijken ze open te gaan zodat hij nooit kan blijven hangen. dit voor mensen ofwel paarden bvb die zich niet eenvoudig laten pakken, laat staan als ze geen halster om hebben. ik heb het zelf niet probeerd dus heb geen ervaring mee...mschn schiet me og wel binnen waar ik dat gezien heb op internet...

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:48

Bij ons op stal hebben ze graag dat de paarden een halster om hebben.
Ikzelf ben daar ook geen voorstander van maar begrijp het standpunt van de stalhouder wel.
Die zegt stel dat een paard losbreekt af wat dan ook, hebben ze tenminste een halster om waaraan ze geleid kunnen worden.
Omdat ze dus een halster om moeten heb ik een veiligheidhalster aangeschaft, hierin zit elastiek verwerkt en ik vind dan ook regelmatig het halster ergens in de wei terug.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:50

hier staat alles altijd zonder halster op de wei.het risico is mij te groot,zou het mezelf nooit vergeven mocht er iets gebeuren.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:50

Mijn bijrijdpaard heeft wel een halster om in de wei, en m,n andere bijrijdpony's hebben ook een halster om als ze de paddock in gaan.. Tja, het zijn niet m,n eigen dus ik ga daar niet over.. ;) Er lopen wel veel mensen rond dus als er wat is is er een grote kans dat iemand het ziet.. ;)

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:52

Yvank_ schreef:
Dieven kunnen dr hier niet zomaar in :D , hekken van terrein zijn altijd dicht en de weilanden liggen achter op het terrein. Er zijn altijd mensen en honden aanwezig dus dat maakt hier niet uit :n

op de manege naast mij zijn zadels gestolen, ook hekken en alles dicht...
Honden waren toen nog niet, nu is er wel 1tje! hihi,
bij mijn verzorgfjord staan ze zonder halster! dag&nacht! (of je moet er een rede voor hebben dat hij wel om is)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:53

Als je al 2x hebt meegemaakt dat de draden van de wei zijn geknapt en de paarden dus op de weg lopen, dan ben je heeeeeel blij met halsters op in de wei. Anders hadden mijn buren ze nooit kunnen vangen :n In de wei gaan de halsters dus op (behalve 1 paardje, die krijgt er schuurplekken van), op stal gaan ze altijd af!

En daarnaast.... ze kunnen ook door de draad gaan en wonden op lopen, ze kunnen hun been breken in de wei etc. Moeten mijn paarden voor de zekerheid dan maar op stal blijven?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:53

Mijn paard staat zonder halster in de wei en zonder halster op stal :) Ik vind het onzin om hem met halster op stal of in de wei te zetten :)

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:54

Bij ons op stal moeten ze (dag en nacht/stal en weide) om waarom geen iedee.
Ik vindt het iniedergeval niet een fijn iedee. is mijn Vzpaard.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:55

Op stal MOETEN ze om? Wat is dat voor iets vreemds en onzin? Eigenaren te lui om ze op te doen?

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:08

zowel in de weide als op stal doe ik altijd haar halster af.
ik neem dat risico niet, want het is soms rap gebeurd en er mag nog iemand rond lopen op het erf tegen da je er bij bent is er soms al veel gebeurd.
en is toch veel leuker voor het paard ook.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:13

De eerste week dat ik mijn nieuwe paard had stond ze 24/7 met halster op de wei, omdat ik haar anders niet meer te pakken kreeg. Had het halster wel straks zitten. Maar toch vond ik het eng. Vanaf het moment dat ze rustiger werd en ik haar makkelijker kon pakken heb ik het af gedaan. Nu staat ze 24/7 zonder halster.
Daarnaast kon ze er ook niet mee blijven staan omdat ze er schuur wondjes van kreeg.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:15

Mijn 2 paarden staan in stal altijd zonder halster en de andere 2 paarden ook trouwens. Maar op het land staan ze altijd met halster. Misschien moet ik even overleggen met de staleigenaresse dat de halsters af gaan. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat mijn paarden hun halsters hebben afgedaan in de wei. En dat kan alleen door te schuren. Voor het zelfde geldt blijven ze aan het hek hangen. Ze zijn beide makkelijk te vangen, dus dat is het probleem zeker niet! Het is dus meer een gevalletje van; lekker makkelijk zo!

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:17

bij ons op stal mag egt apsoluut geen halster om in de wei!!!!

(er is een paard aan overleden)

tip. niet doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:19

Is allemaal wel makkelijk praten voor iedereen dat ie af moet. Maar in mijn situatie dat ze dus al een keer opd e weg hebben gelopen en ik niet thuis was (ben ik overdag nooit), dan ben je erg blij met een halster op en dat je ma (die al geen held met paarden is) en je buurman ze kunnen pakken. Anders waren ze op de provinciale weg beland.

Ik neem dan liever het risico dat ze misschien een keer er wat mee krijgen.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:22

Mijn paard staat met halter in de wei. 24/7. Alle veulens hebben ook altijd een halster om. Ze is anders echt niet te pakken.
Als ze s'winters veel op stal staan gaan de halsters wel af.
Ik heb er geen problemen mee.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen niet mee eens zijn. Omdat er veel horror verhalen over rond gaan.