Elastiek: levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Elastiek: levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:10

nageven hoeft een pony niet te leren,je moet als ruiter je paard zo ontspannen rijden dat hij zijn rug gebruikt en nageeflijk word.

bij een ouder paard zal je wel wat meer moeten trainen,maar het is de ruiter die het gevoel moet krijgen,dat zie ik ook heel goed bij mijn eigen pony.

Pareltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:57

x_Marr schreef:
T beestje heeft het ook niet hoeven leren.
Nageven is namelijk een natuurlijke reactie.
Gaat misschien moeilijker bij een paard van 20 jaar, maar het kan, en ja ook zonder gevechht, met gevecht ben je sowieso al niet goed bezig.

even mijn mening :o
ja een natuurlijke reactie, maar word beetje lastig als zijn rugwervels in elkaar zitten doordat hij een ingezakte rug heeft. waardoor die pony liever niet aan de teugel loopt omdat dat niet lekker loopt voor hemzelf.
ik vind dat sommige hier te snel oordelen, je kent de ruiter en het paard niet eens!!
ik vind dat clauwtje het juist goed oplost door samen te werken met de fysio! ( en ik geloof dat een gedilpomeerde paardenfysio echt wel weet wat hij zegt)

en een elastiek kan een goedopstapje zijn voor "lastige paarden" om aan de teugel te laten lopen, vaak zie je dat ze evengoed ontspannen lopen en het elastiek loshangt, maar bij een aantal paarden moeten de paarden en de ruiters er "ff doorheen" en wat dan fijn is dat je je even ergens anders op kan richten kwa oefeningen dan "aan te teugel lopen" . maar ik vind wel dat je er les bij moet nemen of iemand die erbij kan helpen die er ervaring mee heeft, en het moet worden blijven gezien als HULP-middel. dus eerst je paard los gereden hebben, eerst zelf proberen en dan pas een hulp middel gebruiken.

nou vind ik elastiek nog een van de minst erge omdat het rekt, hij kan zijn hele hoofd omhoog gooien al gaat dat wel wat zwaar, kan het wel, en soortgelijke hulpmiddelen zijn van leer, en word hij echt gedwongen hij zit "vast" en bij elastiek heeft het paard nog een beetje vrijheid..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:09

Als je een hulpmiddel moet gebruiken moet je dat je paard niet aan doen maar eens heel kritisch naar jezelf kijken.
Omdat jij dan iets niet goed doet bij het rijden moet je paard maar naar beneden getrokken worden? Wat 9 v/d 10 keer ook nog geen nut heeft aangezien het paard dan alsnog op de voorhand loopt.

Bij die pony lijkt mij het dan juist beter om hem onder het zadel op de juiste manier nageeflijk te laten lopen, met een elastiek kan je niet voelen wanneer het even teveel voor hem wordt aangezien het inspannend is voor zn rug. En met een elastiek dwing je sowieso. Hoge druk in je mond is niet lekker.
En als nageeflijkheid een gevecht van 15 minuten is... dan weet ik al zeker dat het niet goed gebeurt, dat het geen nageeflijkheid is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:13

ellendig hulpmiddel vind ik, hij kan niet losser wanneer je hem eenmaal hebt bevestigd. Paarden gaan erop hangen, worden stug en wanneer hij in de meeste gevallen eraf gehaald word lopen de als een giraffe :). Dan ben ik nog eerder een voorstander van een goedgebruikte slof dan een elastiek.

edit: ik heb nu een paard dat altijd met elastiek is gereden en haar aanleuning klopte dus niet. Ze snapte er niks van

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:06

vorame schreef:
Marjoow schreef:
dat snap ik wel, maar waarom zijn ze er? Waarom zijn ze bedacht?

Om een ruiter die niet kan rijden of geen geduld heeft toch zijn paard zijn kop naar beneden te laten krijgen?
Net als de tiedeman en de slof?

een ruiter die met een hulpteugel rijdt is niet meteen een ruiter die niet kan rijden. Als je een hulpteugel goed gebruikt is er niks mis mee maar als hem gebruikt om je paard naar beneden te trekken is het verkeert maar als je hem gebruikt zoals het moet is er niks mis mee. ik had een super merrie alleen in het bos kon ik haar zonder tiedeman niet houden en als ze een tiedeman omhad deed ze niks maar zonder sloeg ze op hol.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:38

En dan ga je in het bos met dressuurtraining aan de gang.
Dan is ze daar net zo braaf als in de bak.
Alles heeft te maken met oefenen.
En vooral veel geduld.

DendroFleur

Re: Elastiek: levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:47

Ik heb met mijn net beleerd paard even met een elastiek gereden. Ze liep al wel op het bit te knabbelen en mijn hand op te zoeken maar als ze schrok schoot haar hoofd de lucht in en was ze onbestuurbaar. Door het elastiek werd dat nu voorkomen waardoor ze dus geen onprettige ervaring met het bit kreeg. Maar ik vond haar wel lastiger te sturen en na een paar keer rijden heb ik het er weer af gehaald.
Zeker voor paarden waar vaak wiebelige ruiters op zitten, kan een elastiek verlichting geven. De paarden moeten hun rug gebruiken, de ruiter kan makkelijker zitten en zal minder steun zoeken op de teugels.