x_Marr schreef:T beestje heeft het ook niet hoeven leren.
Nageven is namelijk een natuurlijke reactie.
Gaat misschien moeilijker bij een paard van 20 jaar, maar het kan, en ja ook zonder gevechht, met gevecht ben je sowieso al niet goed bezig.
even mijn mening
ja een natuurlijke reactie, maar word beetje lastig als zijn rugwervels in elkaar zitten doordat hij een ingezakte rug heeft. waardoor die pony liever niet aan de teugel loopt omdat dat niet lekker loopt voor hemzelf.
ik vind dat sommige hier te snel oordelen, je kent de ruiter en het paard niet eens!!
ik vind dat clauwtje het juist goed oplost door samen te werken met de fysio! ( en ik geloof dat een gedilpomeerde paardenfysio echt wel weet wat hij zegt)
en een elastiek kan een goedopstapje zijn voor "lastige paarden" om aan de teugel te laten lopen, vaak zie je dat ze evengoed ontspannen lopen en het elastiek loshangt, maar bij een aantal paarden moeten de paarden en de ruiters er "ff doorheen" en wat dan fijn is dat je je even ergens anders op kan richten kwa oefeningen dan "aan te teugel lopen" . maar ik vind wel dat je er les bij moet nemen of iemand die erbij kan helpen die er ervaring mee heeft, en het moet worden blijven gezien als HULP-middel. dus eerst je paard los gereden hebben, eerst zelf proberen en dan pas een hulp middel gebruiken.
nou vind ik elastiek nog een van de minst erge omdat het rekt, hij kan zijn hele hoofd omhoog gooien al gaat dat wel wat zwaar, kan het wel, en soortgelijke hulpmiddelen zijn van leer, en word hij echt gedwongen hij zit "vast" en bij elastiek heeft het paard nog een beetje vrijheid..