Hoofdstel in de wasmachine?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 14:55

Vudress schreef:
Het is tijd voor poetsles lees ik al.
Mijn god, dat zoiets simpels toch nog moeilijk blijkt te zijn.

Elke keer nadat je je hoofdstel gebruikt spoel je het bit af met water en het leer maak je schoon met een licht vochtig sponsje met wat zadelzeep. Ook alle randjes goed schoonmaken. Eens in de maand kun je het dan invetten met lederbalsem/lederolie, maar dat moet je niet te vaak doen want daar word je leer niet mooier van.

Als je hoofdstel echt zo ontzettend goor is dan maak je het schoon met lauw water en een sponsje. Net zo lang boenen totdat alle viezigheid/vet/zweet eraf is. Als je dat gedaan hebt maak je het droog met een handdoek en dan maak je het schoon met zadelzeep en evt. nog een beetje lederbalsem/olie.

kennelijk lees je niet :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:43

IEKS !

Wat een vraag, in de wasmachine, dat zou ik je niet aanraden nee.
Leg je hoofdstel met een gerust hart eens een nacht in een emmer lauw water, je zal versteld staan hoeveel vuil er af komt.
Daarna spoel je hem gewoon af en hangt hem te drogen, NIET in de zon, maar op een rustige plek.

Daarna vetten maar, het makkelijkste met een borsteltje of een vochtige sponsje, en wees niet zuinig met vet. Daarna even in laten trekken.
Na een tijdje het overtollige vet met een vochtige doek verspreiden of weghalen.
Doe dat pas als je merkt dat je hoofdstel echt 'droog' is, wat een dag kan duren.

Leer is een huid, en die hebben vocht en vet nodig. Zweet tast je leer aan, dus schoonmaken is heel verstandig voor de duurzaamheid van je leer.

xShanty

Re: Hoofdstel in de wasmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:20

Ik maak mijn tuig dus nooit schoon met zadelzeep, dit schijnt gigantisch uit te drogen en je leer heel stug te maken..
Ik maak het altijd schoon met water, en dan lederdressing eroverheen.. Dat advies heb ik ook gekregen voor mijn nieuwe zadel.
Nooooit olie, dat maakt je leer veel te zwak (alhoewel je het wel kan doen als je leer érg stug is..)
Dit is enkel wat ik van meerdere verkopers en mensen met verstand heb gehoord :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 06:22

waarom je leder wel een nacht in een emmer water leggen en niet een half uurtje in de wasmachine doen?
gooi 'm er nou maar gewoon in; in een kussensloop. op die manier beschadigen je gespen niet door de trommel en de trommel niet door je gespen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:51

Omdat leer daar niet voor gemaakt is, leer is huid en geen stof.

Natuurlijk gelooid leer heeft een jaar in een put gehangen, als je dat in de wasmachine doet beschadig je het leer, ofwel de vezels volledig door het gedraai en geschud.

In een emmer water gaat het overtollige vet en vuil er uit en beschadig je niets. Zo kun je alles controleren en het vuil is in alle rust losgeweekt, en je kunt alles schoonborstelen met een zachte borstel. Daarna verzorgen met vet.
Maar als je denkt dat je het wel moet doen, ik hou je niet tegen ! :+
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 17-07-09 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:53

geloof me; heb het al heel wat keren gedaan met zowel dure als goedkope hoofdstellen en iedere keer kwamen ze er brandschoon en onbeschadigd uit. truc is om het daarna goed te laten drogen en dan pas in te vetten. doe je het eerder, dan sluit je het vocht in en heb je een probleem.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:01

Zoals ik al zei, ik hou niemand tegen, geef alleen advies volgens de ' regels van de tuigmakerij' .

Mooi toch, en zo te horen lekker snel klaar ook. :=

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:31

ach ja, als je oude troep van mensen krijgt omdat je maar een simpel verzorgstertje bent (geweest overigens) probeer je nog wel eens wat uit he? :+

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:36

wij hadden een set gekregen bij een paard wat we kochten,
en ik wou graag de martingaal gebruiken.
die heb ik letterlijk schoon moeten boenen met een schuurspons en schuurmiddel :P
zo vies van het zweet, daarna laten drogen en goed ingevet, en doet nu nog steeds zijn werkt erg goed!!