Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:20

Ik rij dressuurmatig altijd met bit. Buitenritten of gewoon ontspannen ritjes doe ik ook regelmatig bitloos. Hiervoor gebruik ik een CRB.
Ik heb ervaren dat het dressuurmatig rijden met de CRB minder lekker gaat. Ik krijg wel een aanleuning voor elkaar, maar ik moet daarvoor behoorlijk mijn teugels aannemen. Iets wat ik liever niet doe. Daarbij komt dat als ik die aanleuning heb, het sturen met de teugels minder duidelijk is voor hem. Hij begrijpt vaak gewoon niet wat ik bedoel, waardoor ik (om het gewenste resultaat te behalen) harder moet inwerken dan dat ik zou willen. Dit zal een stuk training zijn, waarschijnlijk. Maar het gaat gewoon niet zoals ik dat graag wil. Met bit ontspant hij makkelijk, is hij licht in de hand en makkelijk te sturen. Bitloos krijg ik dit in mindere mate voor elkaar. Vandaar dat ik dressuurmatig nooit bitloos rij.

Buitenritten en ontspannen ritjes gaan prima met de CRB, ik heb dan (ongeacht bit of bitloos) mijn teugels altijd lekker los hangen, en ik neem ze alleen licht aan wanneer nodig (sturen, remmen). Op die manier gaat de CRB prima. Dan is voor hem altijd duidelijk wat ik bedoel, en kan ik heel subtiel duidelijk maken wat ik van hem vraag.

De aanleuning op zich lukt wel met een bitloos hoofdstel is mijn mening. Maar bij mij verstoort het constante teugelcontact tijdens het dressuur rijden de verdere werking van het hoofdstel. Bij een bit merk ik dit verschil niet. Maar ik denk dat dit per paard verschillend is, en dat het ook met een stuk training te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:28

Christah schreef:
Ik heb ervaren dat het dressuurmatig rijden met de CRB minder lekker gaat. Ik krijg wel een aanleuning voor elkaar, maar ik moet daarvoor behoorlijk mijn teugels aannemen.

Je bedoelt waarschijnlijk 'in de krul' ipv aanleuning.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:38

In principe bedoel ik niet in de krul. Zeker met bit niet.
Maar nu ik er over nadenk heb ik misschien niet eens een echte fijne aanleuning bitloos. Zou ik een fijne aanleuning hebben, zoals ik dus heb met bit. Dan zou hij tenslotte licht in de hand zijn en waarschijnlijk wel makkelijk en fijn te sturen. Dit is echter niet het geval.

Verder heb ik ook het idee dat het gevoel van 'behoorlijk de teugels aannemen' komt doordat hij bitloos op de voorhand kukelt en in mijn handen gaat hangen.

Heb een behoorlijke tijd geleden voor het laatst bitloos dressuur gereden (heb het overigens ook maar 2 keer gedaan, omdat het gewoonweg niet bevalt), zou het eigenlijk nog een keer moeten doen en er eens goed op moeten letten.

Het zet me wel aan het denken, ik ga het echt even weer proberen. Kijken waar dat gevoel nu eigenlijk vandaan komt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:41

TS misschien dat je hier wat aan hebt?

Ik heb 2 bitloze hoofdstellen, een van Harry's Horse in het zwart en van FRA in het bruin. De werking van de hoofstellen is hetzelfde. Verschil is dat de teugels bij de HH door ringetjes gaan en die van het FRA hoofdstel door vierkantjes. Ik vind de ringetjes prettiger, de teugels glijden daar makkelijker overheen.

Ik rij dressuurmatig bitloos, voorheen altijd met bit gereden en in januari 2008 overgestapt naar 100% bitloos. Mijn ervaring is dat de aanleuning niet anders is.

Hierbij een link naar het HH hoofdstel: http://www.vitalhorse.nl/images/2800025.gif. In mijn onderschrift staat een recent topic met rijfoto's.

Onderstaand een foto van het FRA hoofdstel:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:30

@Christah: voor jou even een quote van http://www.bitloospaardrijden.info/dressuur.htm , wellicht heb je er iets aan:

Wanneer je het dressuurmatig zonder bit niet voor elkaar krijgt (en dus eigenelijk "door de mand valt" zonder bit), lees dan eerst de pagina 'Van bit naar bitloos'. Bekijk ook voor jezelf of je wel een geschikt hoofdstel hebt. Misschien kan je paard niet goed overweg met bijvoorbeeld druk achter de oren, of vindt hij de riempjes langs z'n wangen irritant, of vindt hij het materiaal niet prettig, of ligt het hoofdstel niet stabiel om het hoofd of knelt het juist ergens, en is er ruis tussen jullie twee. Zoek dus uit of het aan je hoofdstel kan liggen.

Heb je net de overstap gemaakt van bit naar bitloos, dan komt het voor dat paarden zwaar in de hand worden. Veel ruiters vinden dit erg vervelend, maar dit betekent in de meeste gevallen dat de achterhand onvoldoende wordt gestimuleerd. Je moet je paard dan dus meer activeren, meer bij de les houden en zijn achterhand stimuleren om actiever deel te laten nemen. Bijvoorbeeld door veel overgangen en zijwaards oefeningen te rijden en zorgen dat het paard veel uitdaging heeft tijdens het rijden. Soms eens iets anders doen dan anders, zodat hij actief blijft meedenken met de ruiter en actief blijft lopen. Ook moet het paard nu leren echt op eigen benen lopen en z'n eigen balans vinden. Je kunt als ruiter niet meer "faken" door te zagen met je handen en je paard daardoor zogenaamd te laten ontspannen, na te geven en te verzamelen. Op die manier is het zelfs niet mogelijk voor een paard om werkelijk los te laten, zijn achterhand er beter onder te brengen en nageeflijk te worden; het paard gaat dan alleen maar nog meer achter de loodlijn lopen, waardoor je een valse verzameling krijgt, wat je vaak ziet in de dressuur.
Dus mocht je zonder bit het idee krijgen dat het allemaal niet zo lekker gaat als met bit (dressuurmatig gezien), wees je er dan van bewust dat het zonder bit pas echt aankomt op jouw kunnen als ruiter. Een mooie uitdaging dus!

En ook belangrijk: geduld! Gun het de tijd, en heb begrip, geduld, doorzettingsvermogen en vertrouwen! Je paard moet leren geen druk/steun op te zoeken (zoals veel paarden aan het bit of neusband gaan 'hangen'), maar moet leren zelf z'n eigen balans te vinden. Dit vraagt veel trainen, oefenen, goed les, en blijven geloven in je streven. Dit zal beloond worden in het feit dat je paard steeds beter in balans, in aanleuning en op eigen benen loopt. Mooie, soepele nageeflijke momenten zullen minuten worden, steeds langer duren, met tussendoor even geen aanleuning naar continue in aanleuning en nageeflijkheid. Aanleuning die het paard zelf heeft leren te vinden en te behouden, van achteren uit door het hele lijf. Wanneer dit bitloos niet lukt, dan ligt dit dus of aan het hoofdstel en/of aan je manier van rijden/communiceren en/of te snel opgeven.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:08

@JoviBan, ik kan wel wat met dit advies.
Maar die manier van trainen die je beschrijft, dat is exact dezelfde manier zoals ik mét bit train. Dat is niet specifiek voor het bitloos rijden. Overigens wordt mijn paard ook zwaar in de hand mét bit als hij zijn achterhand niet voldoende mee neemt. Dit is niet anders met of zonder bit. Overigens zaag ik nooit of te nimmer, dit heb ik in het verleden wel gedaan. Maar nadat ik ben gewisseld van instructrice (omdat de oude manier écht niet werkte voor Duncan en mij) zijn we gaan rijden op de manier die je beschrijft. We zijn er nog lang niet hoor, maar dat terzijde.

Ik zal het hoofdstel nog eens proberen, tenslotte heeft Duncan in de afgelopen 2 jaar (met nieuwe instructrice) een hoop geleerd. Dus misschien gaat het nu wel. Maar ik geloof ook dat het bij Duncan en mij vooral ligt aan het doorzettingsvermogen. Duncan begrijpt de communicatie volgens mij niet helemaal. Hij raakt (vooral bij het sturen) verward en dat werkt natuurlijk niet. En voor mij hoeft het dan al snel niet meer. Ik heb verder ook helemaal geen problemen met het bit. Dus ik ambieer het ook niet om bitloos te dressuren. Heb het toen voor de afwisseling eens geprobeerd.
Ook vraag ik me af of dit hoofdstel het ideale hoofdstel voor ons is, maar eerlijk gezegd heb ik deze simpelweg aangeschaft omdat het de goedkoopste is die er te krijgen is. En aangezien ik alleen maar een bitloos hoofdstel wilde hebben om lekker buiten te rijden, wilde ik ook niet te veel geld investeren.

Ik gebruik de CRB eigenlijk voor de afwisseling om gewoon buiten te rijden, gewoon lekker ongedwongen door het land galloperen. Of ontspannen door de bossen stappen. En voor die dingen werkt het prima. Ik neem de teugels dan eigenlijk ook nooit aan. Duncan is op zit prima te rijden, dus die teugels heb ik niet eens nodig. Maar om nou helemaal zonder iets te gaan rijden vind ik dan ook weer wat gevaarlijk. Mensen kijken nu al vaak verschrikt als ik langs kom zonder zadel en met de CRB waarvan de teugels gewoon lekker los hangen. Maar ook ik zou me niet fijn voelen als ik helemaal niets om mijn paard heb zitten. Nu heb ik in geval van nood in ieder geval een noodrem of een halster waaraan ik hem kan pakken mocht ik er vanaf vallen.

Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt te zeggen. Ik ga het nog eens proberen met dit hoofdstel, maar wil het niet. Dan heb ik eigenlijk nog steeds geen zin om of geld te investeren in een ander hoofdstel. Of tijd te investeren in het duidelijk krijgen van de werking van die 'nieuwe' communicatiemiddel . Voor mij hoeft het ook gewoon niet zonder bit.
En de manier van trainen die je beschrijft, daar gaan we ongeacht bit of bitloos sowieso mee door. :) Want daarmee is voor ons nog een hoop werk aan de winkel, haha. :D

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:09

Aanleuning. Mensen zijn altijd maar o zo bezig met wat er met de teugels moet gebeuren. Ik vind het maar sonde. Ik rijd meestal niet eens met een hoofdstel om, vaak enkel de halsring. Toch weet Maris een ontzettend mooie, en juiste ontspanne houding te vinden. Het gaat niet om wat je met de teugels doet. Ik vind dat mensen die dusdanig druk nodig hebben met de teugels om hun paard tot aanleuning te krijgen eens overnieuw moeten gaan beginnen. Beginnen met longeren, grondwerk. Niet meteen alles verlangen van je paard wanneer je er bovenop zit.
Het gaat om wat je met je zit doet en met je verdere lichaamstaal, niet wat je inwerkt op de neus of mond.
Een echte ruiter heeft geen teugels nodig.
En als je zegt, mijn paard zou ik niet kunnen houden met bitloze optomingen of geen enkele optoming, dan moet je maar eens goed gaan nadenken over het wederzijdse respect dat er plaatsvind. Want die is er dan duidelijk niet.

Ik vraag me af hoe de jury's gaan beoordelen op de bitloze wedstrijden. Ik zou graag meedoen, maar waar gaan ze op letten? Ieder heeft zijn eigen optoming, eigen rijstsijl. Het is niet zo huisje-boompje-beestje als de wedstrijden met bit.. Er zijn niet echt standaardregels in het bitloos rijden en ieder gebruikt zijn optoming weer net iets anders. Het lijkt me ontzettend moeilijk om een jurist te zijn in bitloos rijden. Ik hoop dat ze mensen met verstand er neerzetten, en niet uit de dressuursport met bit.

Dit is mijn leren bitloze optoming(merotische neusriem heet het geloof ik)
Beste foto die ik kon vinden..
Afbeelding