Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:39

ellepel schreef:
hoe bedoel je dat struikelen?

Heb drie maanden met een ghost gereden en daarbij werd het struikelen zo erg dat hij bijna een keer op zijn knieën lag.
En het kwam echt door het zadel aangezien, we daarna nooit geen problemen meer hebben gehad.

Heb ook de sensation gehad : kreeg zelf een slapend been met rijden en er zaten te veel rommelige haren onder het zadel.
Soft Balance kon niet genoeg de breedte in, zadel lag te veel achterover. Paardje wilde er niet mee lopen. Zelf vond ik het erg hard zitten.
En zo hebben we er nog veel meer gehad/getest.
succes met het zoeken en testen, denk dat je met het testen van de trekker pro te weinig tijd heb genomen om alles even goed erop te plaatsen. Zit je erop en het ligt scheef, stap je af en plaats je het toch opnieuw erop. Anders krijg je nooit een goed beeld.
Als je benen afsteken klopt er iets niet misschien de riemen te kort. Ik kwam met mijn knie al snel op de wrong maar daar heb ik andere ingedaan smalle en nu heb ik er wel steun aan. Op een breed paard kan je moeilijk in een echte dressuur houding zitten, je heupen vinden dat n.l niet zo erg fijn. Daarom zit je al snel in een stoelzit. Merk nu het verschil met rijden op mijn eigen haflinger.
Kwam ik er een half jaar gebroken vanaf, nu gaat dat al stukken beter. Niet door het zadel maar door het afvallen van mijn haflinger.

laura1986

Re: Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:02

Jomaro ik heb op de site van Maron gekeken, wat een zoektoch is dat geweest zeg!

Misschien gaat het niet helemaal lukken om in een super dressuurhouding (qua benen dan) te komen door de breedte van mijn pony. Dan wil ik in ieder geval pijnloos in balans zitten en mn pony niet storen.. Dat moet toch wel kunnen?

Ik ben van plan om, als ik een passend zadel heb, het rijden rustig op te bouwen. Als ik later dan langer kan rijden zal ik tussendoor ook wel afstappen en er even naast gaan lopen. Volgens mij is dat geen verkeerd idee ;)

Van plan om te testen: BF London, HM zadel(s) (net wat hiervan mogelijk is).

Ook de Trekker endurance pro wil ik dus opnieuw en uitgebreider testen. Ik was gewoon zo teleurgesteld door het ´slechte nieuws´/nieuwe inzicht dat ik hier helemaal niet serieus over na heb gedacht.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:24

Of het pijnloos wil lukken? Als je paardje echt heel breed is, is de kans groot dat je bekken/heupen het minder leuk vinden. En voor pijn kunnen zorgen. Ook ik heb vaak hele stukken ernaast gelopen. Je krijg dan wel de opmerkingen je moet erop zitten hoor, maar goed oren dicht en lopen. Dacht dat het met een boomzadel dus op te lossen was het niet zo breed zitten, maar zelfs veel boomzadels maakte het alleen nog maar breder.
Probeer zadels gewoon goed uit , neem de tijd en je vind heus wel het zadel wat uiteindelijk prima bij jullie gaat passen. Als je paardje ook moet afvallen hou daar dan ook rekening mee, nu zijn boomloze zadels daar prima zadels voor en passen zich goed aan, zei het dat er soms wel een andere pommel in moet. De kans is dan ook heel groot dat je met de breedste pommel niet uit te voeten kan bij barefoot.
Als je er dan een zachte pommel in stopt heb je weer iets meer kans op het schuiven van je zadel. Maar het VPS in de barefoot maakt het zadel wel steviger, dus kan het meer hebben.
Kan me goed voorstellen hoor, als je berichten krijg over het gewoon weg niet passen van je zadel en vele andere zadels. Heb hier ook verschillende zadelmakers gehad, die mij vertelde leg er maar een dekje op want hier heb ik geen zadel voor. En dan te bedenken hoe mijn haf kan bokken, nee dekje leuk om even in de wei veilig te hobbelen maar het rijden doe ik toch liever met een zadel ertussen.

Leuk dat je even op de site heb gekeken van Maron.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 20:02

@Jomaro Hopelijk kan ik wel pijnloos rijden... anders is de lol er snel af vrees ik ;(
Wandelen doe ik al met m sinds ik m heb, dus die opmerking ken ik wel. Nu kan ik nog zeggen hij is nog te jong (dat snappen de mensen wel), maar ik verzin daar wel wat op. Daar zal ik iig niet wakker om gaan liggen.

[***] mag wel wat afvallen (hij heeft op sommige plaatsen echt spekkies), maar ik verwacht niet dat hij er ineens veel smaller door zou worden, helaas wat de gewone zadels betreft.. Van de andere kant, mensen gaan toch ook niet afvallen om een bepaalde broek te passen? Die koop je toch gewoon in een passende maat die gewoon fijn zit? (Modepopjes uitgezonderd misschien..) En als het dan eindelijk past (zadel of broek, om het even), en je komt weer iets aan, dan zit je ermee te kijken..

Hoeveel steun het je eigenlijk aan jou zadel? Voor draven, galop en bokkesprongetjes?
Want met [***] stap ik alleen nog maar, en gelukkig heeft hij nog geen gekke sprongen gemaakt met mij erop, maar dat zou zomaar eens anders kunnen worden als we op een gegeven moment wel gaan draven en gallopperen.

Even offtopic: Zou je zadel qua breedte in een zadelkas van 60 x 60 passen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:34

Nee, in zo'n kast past dat zadel echt niet :n

Van achter heb je heel veel steun omdat je in een soort van kommetje zit. Van voor kun je ook niet weg ;) Heb aan de wrongen totaal geen steun maar dat maakt mij niets uit, heb er ook geen last van.
Hier zie je de Trekker op mijn Haflinger liggen, krijg je er een beetje beeld van http://www.mijnalbum.nl/Album=I7TSJ8WG

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:48

De Trekker is ook best een grappig zadel hoor , ik geloof ook echt dat het een goede kanshebber is.

Op de foto van Singasong zie je ook dat de singelstoten helemaal niet zover naar achteren zitten :j

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 06:39

laura1986 schreef:
Frodo mag wel wat afvallen (hij heeft op sommige plaatsen echt spekkies), maar ik verwacht niet dat hij er ineens veel smaller door zou worden, helaas wat de gewone zadels betreft.. Van de andere kant, mensen gaan toch ook niet afvallen om een bepaalde broek te passen? Die koop je toch gewoon in een passende maat die gewoon fijn zit? (Modepopjes uitgezonderd misschien..) En als het dan eindelijk past (zadel of broek, om het even), en je komt weer iets aan, dan zit je ermee te kijken..

Hoeveel steun het je eigenlijk aan jou zadel? Voor draven, galop en bokkesprongetjes?
Want met Frodo stap ik alleen nog maar, en gelukkig heeft hij nog geen gekke sprongen gemaakt met mij erop, maar dat zou zomaar eens anders kunnen worden als we op een gegeven moment wel gaan draven en gallopperen.

Afvallen: Als een zadelpasser/maker mij vertelde dat hij best kon veranderen met afvallen had ik zoiets van maar die brede rug blijft toch hetzelfde want daar zit niet zoveel spek :o Nou inmiddels is hij wel degelijk veranderd en zie je nog steeds geen ribben maar er is wel in omvang dus 17 cm verdwenen. En nog zit er genoeg spek. Ook zie je nu zelfs een beetje een schoft komen. Maar mijn haflinger wilde bijna niet meer lopen hoor, die was echt veel te zwaar en te dik. Menig persoon vroeg wanneer het veulen kwam. En dat doen ze nog steeds terwijl er dus 60 kilo is verdwenen.

Steun: Ik heb moeten wennen aan de hoge achterkant van het zadel. Kon mijn zit niet goed vinden in het begin. Had zelf het idee dat ik met dit zadel wel stevig zat aangezien mijn haflinger zomaar ineens heel hard kan bokken :( Maar blijf dan dus ook met dit zadel niet zitten. De reactie om de beugel aan de voorkant vast te pakken heb ik niet, ben dus altijd te laat en ach het gaat zo snel zo ben je rustig aan het stappen en zo lig je op de grond. Wilde eerst nog de zitting van suède laten maken voor een stevige/vaste zit. Maar dat laat ik nu zitten omdat ik toch verder nu prima zit in het zadel.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:16

Zo, weer even een update:
BF london testzadel is besteld, HM zadel wordt aan gewerkt.
Ik hoop van deze zadels een indruk te krijgen hoe boomloos voor ons is en of het uberhaupt stevig genoeg voor me is.

Ik heb net contact gehad met Esther Groen, Massimo zou toch een optie zijn (omdat dat echt korte zadels zijn, die ook breed genoeg zijn voor hem).

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:28

Heb niet alles doorgelezen, maar zelf zit ik de denken aan Massimo Tölt zadel. IJslanderzadels zijn juist gemaakt voor maximale schoudervrijheid (ivm tölten).

Verder kan je ook kijken naar zo'n speciale singel, met een brede middenstuk dat in een bocht loopt. Ik denk dat je daar ook al een deel van het probleem mee kan oplossen.

En heb je de optie van een heel ander type zadel zoals Spaans (100% natuurlijk materiaal en boomloos) of een (Australian) Western zadel bekeken?

Er moet toch echt wel iets passends te vinden zijn.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:57

laura1986 schreef:
Ik heb net contact gehad met Esther Groen, Massimo zou toch een optie zijn (omdat dat echt korte zadels zijn, die ook breed genoeg zijn voor hem).

Sorry hoor maar hoe zit het dan met de schoudervrijheid?? Die Massimo gaat nog altijd over de schouder komen en hem belemmeren in beweging.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:07

De Massimo trail gaat zeer waarschijnlijk niet over de schouder heen schuiven. Zelf hebben we een aangepaste Massimo (o.a. met een verandering van de singelstoten) en een soortgelijk gebouwd paard als dat van TS. Het ligt echt als een huis. Ik weet niet of Esther Groen ook die aanpassingen aan het zadel doet, maar zo niet dan zou je zeker contact op moeten nemen met Herman van Country Mill. Dan kun je ook zo'n aangepast zadel uitproberen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:08

Dat snap ik ook niet helemaal, maar als Esther zegt dat het kan geloof ik dat wel (als ze er is dan wil ik het wel zien natuurlijk wat ze bedoeld). Ze had maandag helaas geen Massimo bij in de breedte van [***], dus hebben we hier verder niet naar kunnen kijken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:13

Jol1 schreef:
De Massimo trail gaat zeer waarschijnlijk niet over de schouder heen schuiven. Zelf hebben we een aangepaste Massimo (o.a. met een verandering van de singelstoten) en een soortgelijk gebouwd paard als dat van TS. Het ligt echt als een huis. Ik weet niet of Esther Groen ook die aanpassingen aan het zadel doet, maar zo niet dan zou je zeker contact op moeten nemen met Herman van Country Mill. Dan kun je ook zo'n aangepast zadel uitproberen.

Omdat ik nu erg tevreden ben over het eerlijke en duidelijke advies van Esther wil ik wel een zadel van haar kopen (als zij het zadel van de uiteindelijke keuze verkoopt natuurlijk). Ik weet niet in hoeverre zij ook aanpassingen doet aan een zadel, maar ik neem aan dat ze dat dan wel aangeeft. Mocht het nodig zijn om er weer iemand anders bij te halen is mij eerste keuze dan toch wel Herman omdat ik hier veel goede ervaringen over heb gelezen hier op bokt.
Heb je misschien een foto voor me van de rug van je paard en 1 met zadel erop?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:21

Ik zal er morgen een paar maken!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:07

OK, alvast bedankt!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:12

_Sigrid_ schreef:
Heb niet alles doorgelezen, maar zelf zit ik de denken aan Massimo Tölt zadel. IJslanderzadels zijn juist gemaakt voor maximale schoudervrijheid (ivm tölten).

Verder kan je ook kijken naar zo'n speciale singel, met een brede middenstuk dat in een bocht loopt. Ik denk dat je daar ook al een deel van het probleem mee kan oplossen.

En heb je de optie van een heel ander type zadel zoals Spaans (100% natuurlijk materiaal en boomloos) of een (Australian) Western zadel bekeken?

Er moet toch echt wel iets passends te vinden zijn.

Ester vind de Tolt ook een kanshebber, dus hou ik die zeker in mn achterhoofd.

Aan een Spaans (vaquero bedoel je denk ik) boomloos zadel heb ik gedacht, maar ik wet niet of ik hier aan kan komen etc?
De Campo flex van Bentaiga lijkt me ook een heerlijk zittend zadel.

Australische en western zadels zullen snel te lang zijn, gezien de kortste versie van Guichard ook net te lang was..

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:22

En een ST espaniola? Ik weet niet of je mijn vorige post gezien hebt? ;)
Of een deuber...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:29

Hoi
Heb ik gelezen ;)
Voor zo´n zadel zou ik niet zo snel kiezen (weinig steun), en gezien ik nog maar net begonnen ben met inrijden kan ik wel wat steun gebruiken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:23

Laatst bijgewerkt door Sigrid op 07-05-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:25

Ik weet niet of het een optie is, maar misschien een zadel helemaal op maat laten maken? Hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan maar goed.. De rug van je paard is een kostbaar gedeelte

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:34

Heb niet alles gelezen; maar voor het naar voren schuiven en schoudervrijheid is dan een voorsingel geen idee?gezien zijn rond zijn en de singelplek..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:01

Een voorsingel is een heel slecht idee. Iedere goede zadelmaker zal dat zeker afraden. Een zadel op maat laten maken is een groot risico. Je weet vantevoren nooit zeker of het helemaal goed ligt en dan ben je wel een hoop geld kwijt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:16

De startrekk dressuur is ook erg kort (45 cm) en daar heb je veel steun aan, voor mijn pony kon die alleen niet breed genoeg. Een startrekk delphin zou misschien ook nog een optie kunnen zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:24

Swift schreef:
De startrekk dressuur is ook erg kort (45 cm) en daar heb je veel steun aan, voor mijn pony kon die alleen niet breed genoeg. Een startrekk delphin zou misschien ook nog een optie kunnen zijn.

Een Startrekk Delfin heeft 'zweetbladen' die meer vz-gevormd zijn dus gaan meer over de schouder dan het Trekker model.
Hier zie je de Delfin op die van mij liggen.
Afbeelding
Dit zadel heeft wel meer wrong en kortere zweetbladen en kan minder breed als de Trekker.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:57

_Sigrid_ schreef:
In ieder geval genoeg steun...
http://www.iberosattel.nl/html/vaquero-breitschaft.html

Verder ook wel een interessante website misschien.

edit;
Bij deze staat specifiek ook voor moeilijke ruggen...
http://www.iberosattel.nl/html/dressage-comfort.html

Dit is trouwens absoluut geen troep trouwens, de zadels zijn door sommer gemaakt en hebben ook die eigenschappen(verstelbare boom, zeer goed leer etc)
Sommer vind ik erg prettig, misschien inderdaad eens naar deze kijken?
Hou er wel rekening mee dat het niet goedkoop is, een normale sommer is ongeveen 1700€