msfc zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:13

Aimee schreef:
russel schreef:
Ik dacht dus dat ik een speciaal zadel had dat alleen door die MSFCer gemaakt werd, althans zo werd het wel verteld. :oo

Er werd je zeker ook bij verteld dat jouw MSFC zadel heel ruime aanpassingsmogelijkheden heeft?

Nee, mijn paard is 15 die zal niet ineens een jeromeke worden, is ook geen sportpaard. Ik kan mij voorstellen dat bv 3 jarigen 1 of wellicht wel 2 boommaten kunnen groeien, maar bij een volwassen paard kan ik mij dat niet voor stellen.

Aimee, ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn stukje. Alhoewel jij waarschijnlijk wel een WOW hebt, heb je mij nog niet overtuigd dat dát het zadel voor elk paard is.

Ook vind ik het jammer dat ik met een duur luchtkussen van wow ben komen te zitten omdat mijn oude zadel niet op nieuw opgevuld kon worden, het leer was niet sterk genoeg meer, maar met dat luchtkussen is de pasvorm van dat oude zadel niet beter geworden. Naderhand had ik toch een commercieel smaakje in mijn mond omdat ik op dat moment niet de centen had voor een nieuwe wow en dus nog even met mijn oude zadel wilde doorrijden.

2 maal 1800 euro in een paar jaar is idd 3600 euro voor het zelfde paard, maar 1 keer 2500 euro is ook veel geld. Tweedehands daarvan heb ik al vernomen dat de kussens aanpassen ook best wel duur is bij elkaar.

Ik ben nl wel van mening dat er ook genoeg goede merken zadels zijn die ook een goede pasvorm hebben, mits de verkoper maar weet wat die verkoopt en verstand heeft van aanpassen.

Even over de rug van mijn paard. De zadelverkoper had ook zadels met flair, van goedkoop tot duurder en ook kon ze flair inbouwen in veel zadels als ik dat wilde. Zij is MFSC, maar heeft een ruitersportzaak met veel merken. Mijn paard heeft nogal de neiging om voorover te duikelen en met lucht had zij het idee dat het gevoel van evenwicht en stabiliteit minder zou worden. Natuurlijk komen je ruitercapaciteiten om de hoek kijken, maar dat is ook met zadels met veel wrong of extra diepe zit met veel wrong, als je alleen opgesloten kan zitten, ben je beperkt met merken, maar of dat ook beter voor het paard is. Ik zelf heb graag juist geen diepe zit.

Aimee schreef:
Wat is nou belangrijker? Een zadel dat het beste voor je paard is, of een esthetisch hoogstandje wat voor allerhande problemen en blessures zorgt?

Tja ik ga er van uit dat ik een zadel heb die tot nu toe als beste voor hem is, als ik zie hoe veel ruimer hij is gaan lopen, uit zichzelf regelmatig steeds vaker zijn rug durft los te laten.

Idd moet ik wel zorgen dat hij op dit gewicht gaat blijven, maar het geweldige, dure, WOW luchtonderleggertje heeft het stukje wat hij miste van de winter aan spek op zijn niet kunnen opvullen. Dus ik weet wel hoe het is met lucht, mijn paard is er niet zo van gecharmeerd. Nu ik zonder dat luchtkussentje rijd, is hij stukken ruimer en durft hij meer te lopen.

Desalnietemin zou ik best wel eens een WOW willen proberen. Maar om 2e hands voor bv 1800 euro een WOW te kopen en dan nog met zadelmakerskosten en nieuwe kussens te komen zitten, zit je op nagenoeg nieuw. Iig heb ik ze niet onder de 1800 2e hands op internet aangetroffen.

Maar wie weet bij het volgende paard heb ik ooit de centen om het uit te proberen ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:15

Ik heb afgelopen week zo'n msfc zadel op paardlief gehad.
Ik had een msfc'er gevraagd om paard haar zadel(s) te komen beoordelen.

De conclusie over mijn eigen zadels was niet zo positief. (qua pasvorm hé, met de zadels zelf is niks mis. ;) )
En om te vergelijken hebben we er dan enkele van die zadels opgelegd.
En ik vond het een erg degelijk uitziend zadel. Echt mooi, vind ik het dan weer niet. Niet echt elegant. (maar ik heb dan ook een klein paard, dus een zadel toont nogal snel log en lomp op haar.)
En het zat zeker wel fijn. En vooral het verschil tussen hoe mijn paard onder dat zadel liep en onder mijn eigen zadel was zeker opvallend. En dat is toch wel het belangrijkste?
Onder mijn eigen zadel liep ze nagenoeg kreupel onder het msfc-zadel stukken beter.

Alleen die prijs, daar val ik toch wel over. :o
Het moet toch mogelijk zijn om een goed passend zadel te vinden wat geen 1800 euro kost?
Een Wow lijkt mij ook allemaal leuk en aardig. Maar die investering is nog groter. (En aangezien het überhaupt maar de vraag is hoe lang paardlief nog bereden zal kunnen worden, een beetje teveel van het goede.)
Ik zou liever ook wat meer (passende) zadels uitproberen vooraleer ik iets aankoop.
Heeft niemand hier een tip voor mij, wie ik het best eens kan contacteren?
Iemand met de kennis om zadels te passen (bij voorkeur msfc) en die een ruimer aanbod heeft aan zadels (ook in normale prijscategoriën :+ ) en die ook in België zou willen langskomen?
Ik hoor het graag.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 04-06-09 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:17

Aimee schreef:
Dan kun je er wel een afgod-smiley onderzetten Aslo, maar wees blij dat er over dit product zulke gerichte informatie gegeven wordt door onafhankelijke mensen. Daar kun je alleen maar je voordeel mee doen.

Aimee, je bent toch ook van deze tijd? Mensen die WOW maken en verkopen, doen het voor de centen.

Luckystory, dan moet je vragen of de MSFCers bij je willen komen met 2e hands zadels, maar welke prijs had je in je gedachten? Natuurlijk kan een goed 2e hands zadel voor jouw paard passend gemaakt worden, als eenmaal bekend is welk zadel kwa pasvorm het beste bij jouw paard hoort, dan kan een goede zadelmaker het zeker wel passend maken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:32

Dat was het probleem. Degene die langs is geweest verkoopt alleen die msfc-zadels. En tweedehands had hij niets in de aanbieding. (Ja een 18 inch zadel, maar ik heb een 17,5 nodig. ;) )
In een gewone ruitersportwinkel durf ik sowieso al geen zadel meer kopen.
Ik heb hier 4 zadels liggen voor 2 paarden en geen enkele was aanvaardbaar voor geen één van de twee paarden. Nochtans waren die wel goedgekeurd door de plaatselijke zadelboeren. :+

Ik zou dus graag iemand met kennis erbij willen die ook dingen aanbiedt in een lager prijscategorie. (Voor een 1000 à 1200 euro ofzo, moet je toch ook een degelijk en passend zadel kunnen vinden?)
Mocht ik niets/niemand vinden overweeg ik wel zo'n msfc-zadel aan te kopen en even door de zure appel heen te bijten.
Maar ik probeer ook wel graag eerst wat andere dingen uit.

Het probleem is dus dat ik niemand ken/kan vinden die mij hiermee kan helpen. En paard moet toch echt een nieuw zadel. Dus als jullie misschien iemand weten, dan hoor ik dat graag. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:39

Misschien dat ze een paszadel hebben die voor minder weg mag? Maar ik zou er gewoon een paar bellen en vragen of ze als ze 2e hands zadels hebben, dat je willen laten weten. Ondertussen kan jij die merken in het ruitersporthuis even uitproberen op de bok of je dat wat lijkt. Dan maar hopen wat je wilt er ook is.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:29

Vandaag is Helen van happyhorse geweest en ik heb een heel mooi Franck Baines zadel voor mijn tinker gekocht.
Zat heerlijk voor mijzelf en mijn paard !
Laatst bijgewerkt door Marsan op 06-06-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

TICKELS

Re: msfc zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:40

Mensen met het diploma msfc verkopen ook Black Country, ik ben ook met een zo'n dressuurzadel bezig.
Worden ook helemaal op maat gemaakt en kun je zelf samenstellen van kleur, ledersoort en eventueel met bling-bling!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:44

En duur? Waar worden die black country's dan gemaakt?

Maar die msfc-ers zijn toch alleen passers die ook verkopen? Kunnen ze ook zelf andere wrongen maken, keil inbouwen, echt opvullen, voorsingel inbouwen? Toen ik 2 jaar geleden eens opgezocht heb wat die opleiding inhield, toen viel dat erg tegen, hoop lucht voor veel geld (2200 euro ofzo).
Ik vind het wel vaag, een paar jaar geleden is de opleiding in het leven geroepen om objectief te kunnen werken en beoordelen. Nu verkopen ze hun eigen zadellijn, maar verder niets anders? Of verkopen ze ook gewoon KN, Stubben, enz?
Worden die blackcountry's echt volledig op maat gemaakt? En die mfsc-zadels? Of meten zij op en bestellen elders? En hoe zit het dan met nazorg? En als je paard na een paar maanden breder blijkt geworden?

Luckystory, voor 1000-1200 euro moet een passend zadel te vinden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:35

Germie, hangt er van af, ik heb mijn zadel bij Superhorse gekocht, zij verkoopt ook andere merken. We zouden in eerste instantie voor de Passier gaan, zij laat een oud type weer maken door Passier omdat die pasvorm zo goed is en ook de boom makkelijker ietsjes groter te maken als het nodig mocht zijn.

Maar door een paar zadels geprobeerd te hebben zijn wij, eigenlijk mijn paard want die vertelde met zijn oren wat goed aanvoelde, voor die msfc gegaan, ook nog een paar honderd euro goedkoper.

Ik kan mij voorstellen als ze achter een zadel staan en dat zadel ook meer mogelijkheden heeft kwa uitvoering, dat ze daar ook op terugvallen, maar de klant beslist uiteindelijk, dus als je het zadel niet mooi vind of niet lekker vind zitten, gaat die deal niet door.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:35

Ik heb dit model (rond de 1800€):
http://www.equinesaddlery.nl/zadel-gall ... -zadels/2/

De zadelpasser waarbij ik dit zadel gekocht heb, had niet alleen Msfc zadels bij maar ook euroriding, kentaur, Albion, etc...Maar doordat mijn paard een hele korte rug heeft, was dit het enige wat perfect aanpaste. Van de 21 verschillende zadels die hij bijhad, kwam dit er uiteindelijk uit en ik ben er dan ook nog steeds ontzettend tevreden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:36

Ik heb de zelfde, al heet hij anders.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:07

Mooi zadel zo op de foto hoor Elke. Maar ze zijn dus ook met andere merken langsgeweest.
Ik vind 1800 euro overigens wel duur, maar goed, mijn zadel was ook 1600 (en past niet meer).

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:25

Russel: ik zal straks eens kijken hoe mijn zadel noemt, benieuwd of het inderdaad anders heet.

Germie: Klopt, er zat enkel dit zadel bij van Msfc en verder allemaal andere merken (zadelmaker werkt alsook samen met ruitershop Emmers, dus de andere merken kwamen allemaal vandaar).
1800€ is niet goedkoop, maar voor een passend zadel had ik dat ervoor over. (Overigens was mijn vorig 1400€ en dat is mij niet passend verkocht....dat is uiteindelijk pas geldverspilling als je zelf vertrouwd op de kundigheid van sommige zadelpassers!)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:12

TICKELS schreef:
Mensen met het diploma msfc verkopen ook Black Country, ik ben ook met een zo'n dressuurzadel bezig.
Worden ook helemaal op maat gemaakt en kun je zelf samenstellen van kleur, ledersoort en eventueel met bling-bling!

www.blackcountrysaddles.com

Ik heb mijn oog al laten vallen op een dressuurzadel, wel de duurste uit hun collectie, maar die zat ook werkelijk GEWELDIG! :D
De zadels zijn wel duurder maar worden dan ook perfect passend gemaakt, zowel voor ruiter als paard!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:13

Black Country: http://www.zadelcheck.nl/algemeen/black ... iterw.html

Overigens heb ik mss een stomme vraag over 'wow'zadels of andere zadels met flair: hoe zit dat met de lucht? Kan ik dit vergelijken met een ballon die na een tijdje kleiner en rimpeltjes krijgt door de lucht die verdwijnt? Hoe wordt dit opgelost?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:32

germie schreef:
En duur? Waar worden die black country's dan gemaakt?

Maar die msfc-ers zijn toch alleen passers die ook verkopen? Kunnen ze ook zelf andere wrongen maken, keil inbouwen, echt opvullen, voorsingel inbouwen? Toen ik 2 jaar geleden eens opgezocht heb wat die opleiding inhield, toen viel dat erg tegen, hoop lucht voor veel geld (2200 euro ofzo).
Ik vind het wel vaag, een paar jaar geleden is de opleiding in het leven geroepen om objectief te kunnen werken en beoordelen. Nu verkopen ze hun eigen zadellijn, maar verder niets anders? Of verkopen ze ook gewoon KN, Stubben, enz?
Worden die blackcountry's echt volledig op maat gemaakt? En die mfsc-zadels? Of meten zij op en bestellen elders? En hoe zit het dan met nazorg? En als je paard na een paar maanden breder blijkt geworden?

Luckystory, voor 1000-1200 euro moet een passend zadel te vinden zijn.

Iemand met het diploma Msfc kan inderdaad aanpassingen doen aan het zadel. Echter is niet alles mogelijk met elk zadel.
Bij het paard van mijn zus heeft Heleen Klumper er een ander singelsysteem aan haar KN zadel gezet. Het zadel ligt nu veel stabieler op haar rug, het zadel paste wel.
De opleiding is zeker geen gebakken lucht en is een pittige studie waar je ook nog veel praktijkervaring moet opdoen. Zo is Heleen Klumper veel in Engeland geweest bij Black Country om het e.a. te leren en uit te proberen.
Bij Klumper verkopen ze ook standaard zadels.
De Black Country's worden volledig op maat gemaakt, en er wordt rekening gehouden met het model van je paard, leeftijd, bespiering enz. Paarden die naderhand breder worden daar kan/wordt rekening mee gehouden.De nazorg is super!
Je kunt op de site van www.rielklumper.nl ook nog het e.a. nalezen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:34

ik wilde eerst ook black country, de goedkoopste zitten rond de 1900 en de duurdere ook rond de 2400. vanadar dat ik toen toch maar voor wow ben gegaan, vanwege de betere aanpasbaarheid dan weer met een vaste boom

@caro_vt: WOW is gewoon hetzelfde als een wolzadel: dat liet ik elk jaar controleren en eventueel opvullen. Bij WOW doe ik dat ook 1 keer per jaar, even na laten kijken en zo nodig lucht bij. Het voordeel van WOW vind ik, dat ej supersnel merkt als je bv anders zit, dat is dan het teken dat er wat lucht bij of uit moet. Zo rijd ik nu een half jaartje met mijn WOW en intussen is mijn pony veel bespierder geworden. Dit merkte ik meteen aan mijn zit en toen heb ik gelijk Marjolein gebeld om te vragen of ze even wilde komen kijken. Ze kunnen het zadel dan in no time weer perfect bijstellen. Het is iig zeker niet zo dat WOW leegloopt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:37

Kan iemand werkelijk aantonen dat die MFSC zadels echt maatwerk zijn?
Want daar twijfel ik ten sterkste aan, met wat zoeken op google kom ik een aantal zadels tegen die gewoon bij een zadelmaker in Schotland gemaakt worden. En dat zijn geen maatwerkzadels.
Wel leverbaar in diverse boommaten en zitmaten. Zijn vast beslist goede zadels, maar je hebt dan niet meer keuze als bijvoorbeeld bij Fryso. Die hebben ook iets van 6 boommaten en 5 zitmaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:08

Maar waarom worden er dan templates van de rug gemaakt als ze komen om een zadel aan te meten? Ik heb een paszadel gekocht, maar ging wel met behulp van de templates naar de zadelmaker om nog iets aan te passen.

Ik denk dat maatwerk nooit mogelijk is, maar dat de vorm van de rug met schouders wel gevolgd kan worden. Op die manier maak je van standaard een meer specifieker zadel. Iets wat je met lucht dus ook doet, kan je met wol en pasvorm ook creëren.

Ook Msfc kan toch met lucht gevulde zadels op de markt brengen onder hun eigen naam?

Het zadel op de foto, daar heb ik nieuw 1600 euro voor betaald, hoe dan anderen 1800?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:14

Ik zeg ook zeker niet dat het slechte zadels zijn, en doordat je met meerdere merken werkt, krijg je toch een grote kans op een passend zadel.
Maar waarom verkopen ze die MFSC-zadels dan niet gewoon onder de oorspronkelijke merknaam?

Russel, dat prijsverschil is wel apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:18

Ja, dat weet ik niet, misschien hebben ze het concept gekocht en via hun eigen zadelmakers kunnen ze het op de markt brengen, misschien een soort licentieverkoop? Misschien heeft mijn ruiterhuis een grotere marge waardoor ze het goedkoper op de markt kunnen brengen. Dus eigenlijk haar eigen zadelmerk met het concept van msfc, hierdoor heeft ze over haar eigen marge een stukje concurrentie...

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:18

Ik heb even het factuur opgezocht en mijn bedrag hierboven klopt niet. Basisbedrag van het zadel is 1438€, maar daarbij kwam nog btw wat het op een totaal van 1795€ maakte. Overigens noemt het bij mij Petite Dressage...wat vreemd dat de namen altijd zo verschillen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:22

Ik heb opgezocht, merk Crown, style Roella 1350 en prijs 1595,50

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:38

Vind ik allemaal wel raar wat ik hierboven lees... niet echt duidelijk zo.

Het zal zoals met rijlaarzen zijn. Die heb je ook in verschillende lengtes, voetmaten, kuitdiktes etc...

Dat meten ze op en bestellen ze de juiste maten voor je.

Past er geen een standaarmaatje, dan pas maken ze écht op maat.

Snap je?

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:01

Na allemaal verkeerde zadels zijn we gister naar divoza gegaan en hebben daar verschillende zadels gepast. We kwamen uit op 3 zadels. Rossner, Kieffer en MSFC. De rossner viel eigenlijk al af omdat we daar bijna zeker weer problemen mee zouden krijgen. Kieffer vond ik niet echt lekker zitten en een beetje krap bij de schoft. We hebben dus een MSFC gekocht.
Deze: http://www.equinesaddlery.nl/zadel-gall ... -zadels/2/

Maar toen ik thuis ging rijden kon er maar net een vinger onder de schoft. Hij ligt bijna helemaal perfect, hij glijd alleen een beetje naar voren waardoor hij te krap word. Nu gaan ze hem dinsdag opvullen en mag ik er dan een week lang op rijden. Volgende week komt de zadelmaker bij me thuis en dan gaan we weer kijken. Ik hoop aan de ene kant wel dat dit zadel nu goed past maar met dat opvullen vertrouw ik het niet helemaal.. Maar een kieffer wil ik liever niet, en anders zal het nog een duurder zadel moeten worden..?

De zadelmaker zei dat dit zadel ook te pas kon worden gemaakt op een brede fries?:S Maar ik denk dat we hem dan toch beter in kunnen ruilen als ik ooit een ander paard krijg.