Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:04

Als je écht geen passend zadel kunt vinden kan zo'n pad misschien helpen:

Afbeelding

Het is eigenlijk een western barrelrace pad en die extra vullingen aan de voorkant zijn bedoeld voor achter de schouders zodat die vrij blijven en het zadel niet voorover op de schoft en schouders valt.
Misschien is een western build up pad ook nog iets. Die is aan de voorkant dikker dan aan de achterkant.

(Ik weet wel dat je een pad niet mag gebruiken om een slecht passend zadel mee te corrigeren, maar als je het echt niet meer weet dan is het misschien een oplossing. Beter een slecht passend zadel met een corrigerende pad dan een slecht passend zadel zonder een corrigerende pad. :D)

anne_bento

Re: Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 15:07

Krijg je dan niet het probleem dat het met dekje en al naar voren gaat schuiven? Het zadel zal misschien blijven "hangen" achter die verdikkingen, maar als dekje zelf naar voren gaat schuiven heeft het nog geen zin denk ik?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:55

anne_bento schreef:
Krijg je dan niet het probleem dat het met dekje en al naar voren gaat schuiven? Het zadel zal misschien blijven "hangen" achter die verdikkingen, maar als dekje zelf naar voren gaat schuiven heeft het nog geen zin denk ik?

Ja, zou kunnen. Maar de verdikking zit aan de onderkant van de pad dus misschien valt het mee. Wat je aan de bovenkant ziet is alleen stiksel.

Misschien is voor jou een gewone build up pad toch handiger (en goedkoper :D).
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=128&t=582348
Dit is een negatief topic over de build up pad, maar misschien kun je er toch wat nuttige info uit halen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:03

klinkt als typisch leeftijd / bouw probleem

mijn pony was ook erg smal van voren en werd in 1e instantie
steeds rechter op de rug achter en boller/ ronder in de ribben
de achterste eerst :D

in het begin had ik idd een bu pad er op (en hopen dat het goed bleef gaan want soms
schoof het geheel idd maar zo had die iig rechte belasting op de rug)

nu heb ik een pfiff tex boomloos er op wat redelijk blijft liggen (draait er iig niet af dat is al heel wat
en ja ook wij hebben een zadel of 50 uitgeprobeerd in alle mogelijke vormen maten en prijsklasses

hij begint nu langzaam te groeien aan de voorkant
is nu bijna 6 , nog een jaartje en dan kunnen we hopelijk eindelijk gaan kijken
voor een definitiever zadel
(voor zover dat tellen kan daar een paard niet levens lang het zelfde blijft)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:08

Ik heb niet alle pagina`s gelezen, maar heb je al eens aan een Fryso zadel gedacht? www.tweespan.nl
Speciaal gemaakt voor rondgeribte paarden en ze komen ook aan huis om te passen. Vaak hebben ze veel 2ehands op voorraad, dat is nog wel aardig betaalbaar, reken op ca 900 euro compleet en dan ziet het er als nieuw uit.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:47

Wanneer een paard niet uitkomt met gewone standaardzadel kan je overwegen er een op maat te maken.
Ik maak uit je topic op dat je waarschijnlijk meestal duitse of naar duitse modelen gemaakte zadels erop heb gehad. Deze staan bekend om de weinige mogelijlheden in boomtypen, kussenmodel etc. en maten. Engelse merken hebben veel meer mogelijkheden. Zijn maken ook zadels voor bepaalde type paarden. Misschien moet je daar eens kijken. De nederlanders zijn erg georiënteerd op Duitse zadels helaas. Maar er zijn in Engeland ontzettend veel zadelmakers. Kijk maar eens op http://www.thetackguide.com/saddles.html Vergelijk dat maar eens met de andere landen in europa die op deze lijst staan!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:06

Wat Amanda ook zegt, de Massimo is echt heel goed voor dit 'soort' paarden.

Wij hebben een pony die ook een wat aparte ronde bouw heeft en we zijn echt jaren bezig geweest om een goed zadel te vinden. Eerst heel veel boomzadels geprobeerd, daarna vele boomloze zadels. Uiteindelijk zelfs een boomloos zadel aangeschaft, deze leek het beste van allemaal te liggen en de pony liep er ook goed onder. Maar na verloop van tijd toch geen goed gevoel, het zadel bleek toch licht te schuiven.
Toch weer verder zoeken en kwamen we uit op de Massimo. De singelstoten zijn iets aangepast en hij ligt nu perfect. Wij hebben deze via Countrymill, hele goede service ook.

Voor een idee van onze pony ;) , zie: [ITP] Mickey, super gave Appaloosa op de foto!

Succes!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:06

*\o/*

We zijn inmiddels een stapje verder. Vanmorgen de boomloos Sensation erop gehad, en het was het 1e zadel wat in stap, draf en galop aan de longeerlijn niet meteen in dr nek kroop! :D Ook even gereden maar na maanden niet gereden te hebben op een pony die nog maar net in draf kon onder het zadel, was het wat lastig, maar toch wat pasjes gedraafd en leek nog steeds netjes te liggen.
Wel had ik het idee dat het zadel iets op de schoft kroop, maar dr schouders lagen nog helemaal vrij.
Zal morgen eens wat fotos maken, het lag super vergeleken met andere zadels maar tis natuurlijk niet de bedoeling dat ik nu een zadel neem wat het minst slechts ligt ;)
Heb inmiddels heel wat ervaring met boomzadels maar nog niet met boomloos dus hoe dat precies moet liggen, weet ik nog niet :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:58

Fijn dat de Sensation goed lijkt te liggen! Het zijn hele mooie zadels. Hoe vond je het zelf zitten?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:11

Het zat heerlijk zacht :D wel even wennen, toch minder steun dan de meeste boomzadels die ik geprobeerd heb, maar denk dat dat vanzelf wel went :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:52

Ik kwam van een Barefoot Cheyenne en vond de zit dus best wel gedwongen, grappig hoe dat dan kan verschillen. Het went zeker, straks wil je vast niet meer anders. Ik zat laast op een boomzadel, vond het vreselijk! Heb je geen last van de pommel bij het lichtrijden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:03

Vanaf een BF is het ook bijna een boomzadel , zo hard en stug en gedwongen qua zit :j

Maar als je vanaf een nog stugger zadel of boomzadel komt , dan zit hij ongetwijfeld heerlijk zacht.

Ik heb er ook een tijdje mee gereden en hij zit best lekker eigenlijk , mooi zadeltje hoor :j

Alleen ik vond hem toch te massief en stug , was teveel contact met m'n paardje kwijt. Helaas , anders had ik hem er gewoon bij gehouden :)

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:38

Een stalgenoot van mij had hetzelfde probleem, zelfs Hulsebos kon het zadel niet perfect aanmeten bij het paard deze lag binnen een paar weken al niet meer goed en lag vanaf het begin al niet optimaal maar met een dekje zus of een pad zo kon het wel.

Nu heeft hij een WoW zadel via Arie Boer laten aanmeten en het zit het paard als gegoten.

Zelf heb ik nu ook voor een WoW gekozen, het is een hoop geld maar zeker als je paard qua bouw nog gaat veranderen is het wel wijs het zadel is aan alle kanten aan te passen.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:40

Wat ik mij trouwens afvraag met boomloos, de druk wordt niet optimaal verdeelt omdat er niks inzit om te druk te verdelen dus met lichtrijden bijvoorbeeld komt de druk alleen op het midden.

Een discussiepunt voor in een ander topic, maar misschien wel iets om over na te denken als je misschien fanatiek wilt dressuren of springen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:16

Onzin.

Om te beginnen heb je veel meer raakvlak = gewichtsverdelend oppervlak met het paard dan alleen de beugelophanging.

En ten tweede : als je zo lomp rijdt dat je zo ontzettend veel gewicht op de beugelophanging zet dat het schade aan gaat brengen , dan zal een boomzadel dat in principe ook doen want ook die zijn er niet op gemaakt om "lichtrijden" op te vangen.

Vrijwel alle zadels zijn gemaakt op gewichtsverdeling van een zittende ruiter , zodra je in de beugels gaat staan krijg je sowieso een rare belasting :)

En ten derde : er zitten veel verschillen tussen diverse merken en types boomloze zadels.

De ene is nog minder goed dan een goede BareBack-Pad , en de andere is bijna net zo stug als een boomzadel (met daardoor ook de theoretisch betere drukverdeling en praktisch moeilijkere pasvorm).

En nog eens alles daar tussenin.

Dus "boomloos" in zijn algemeenheid bestaat niet , er zijn onderling zoveel verschillen :)

Net zoals je een WoW niet kunt vergelijken met het 1e de beste Zadelmarktzadeltje :)

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:58

probleem komt mij bekent voor!
ik heb een cpony met ingezakte rug (komt door zn manege verleden, overbelast en 2jr te vroeg ingereden)
en die past oook geen enkel zadel, weet iemand een goed adres in de buurt van apeldoorn??
die hier ook ervaring mee heeft??

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:47

hoi hoi
ik zou je aanraden naar boomloos te gaan. ik heb met mijn pony ook het probleem geen zadel dat paste. haar rug is te hol. na een jaar lang zadels gepast te hebben heb ik een boomloos soft balance gekocht en dat ligt perfect, belangrijk bij een boomloos is dan dat het helemaal zacht moet zijn dus geen harde pommel! geen barefoot dus. zo een zadel is ook niet zo duur =max 500 euro.

veel succes ben benieuwd wat jhe oplossing word

btw als een zacht boomloos zadel op de schoft wat op kruipt is het niet erg zolkang het maar helemaal zacht is!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-03-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:10

skawa: waarom moet een boomloos zadel volgens jou geen harde pommel hebben?
Een barefoot heeft juist de pommel om de schoft vrij van druk te houden. Omdat de softbalance kussens en een hele ander opbouw heeft is het lastig te vergelijken met een barefoot maar ook in de softbalance zit aan de voorkant een versteving. Net zo als bij (naar mijn weten) alle andere boomloze zadels. Gelukkgig wel want anders krijg je een soort barebackpad idee met (te) veel druk op de schoft.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:29

een boomloos zadel is heel erg vrij, en past dus eigenlijk op bijna elk paard wel. je kan ook een zadel helemaal op maat laten maken voor je paard, maar dat kost aardig wat centjes!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:36

Naast dat het best wat kost, heeft mijn pony nog totaal geen bespiering, dus volgens mij blijf ik dan aanpassen? Ik heb het er overigens wel voor over hoor!!
Maaar, tot nu toe gaat het met de Sensation goed! Vandaag in alle opwinding vergeten fotos te maken, die komen morgen. Hij schuift wel wat naar voren maar de schouders blijven helemaal vrij, ieder ander zadel lag allang in haar nek!
Heb zelfs mn eerste galoppasjes gemaakt met d'r, en het zadel lag nog steeds netjes! :D
moet wel nog erg wennen aan hoe het zit, heb toch veel minder steun bij mn knie en mn benen zwabberen dus nogal alle kanten op..maar verder zit het lekker en ik vind het toch het belangrijkst dat het bij mn pony past, de rest komt later wel.

Ik ben allang blij dat ik eindelijk kan rijden, na een half jaar alleen maar pech *\o/*

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:18

Super fijn dat je nu eindelijk een goede oplossing hebt gevonden en lekker kunt rijden! Geniet ervan!

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:33

Swift schreef:
skawa: waarom moet een boomloos zadel volgens jou geen harde pommel hebben?
Een barefoot heeft juist de pommel om de schoft vrij van druk te houden. Omdat de softbalance kussens en een hele ander opbouw heeft is het lastig te vergelijken met een barefoot maar ook in de softbalance zit aan de voorkant een versteving. Net zo als bij (naar mijn weten) alle andere boomloze zadels. Gelukkgig wel want anders krijg je een soort barebackpad idee met (te) veel druk op de schoft.

Mijn beste vriendin is paarden fysio en osteopaat en die ziet heel veel problemen ontstaan omdat de pommel het enige hard is in zo een zadel. juist op dat punt drukt hij dan heel erg waardoor er problemen ontstaan en heel veel mensen hebben dat niet door. de soft balance is helemaal zacht ook aan de voorkant waar hij wel verstevigd is inderdaad maar toch helemaal mee beweegt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:29

Ik begrijp niet goed hoe een pommel kan gaan drukken als je de juiste maat en een dekje met goede inlages gebruikt... Kun je dat misschien uitleggen (mag ook via PB), ben nu wel heel benieuwd.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 06:33

Graag uitleg in het topic dan, ben ook benieuwd, heb ten slotte nog niet veel ervaring met boomloos :)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:42

Ik heb ook heel veel problemen gehad met zadels en uiteindelijk wilde Arie Boer wel langs komen om een WoW te komen passen en te laten voelen. Toen was ik meteen om. Inmiddels heb ik vanaf donderdag mijn WoW en mijn paard loopt zo geweldig. Op stal hebben ze hem nog nooit zo fijn zien lopen en ik voel hem erg fijn bewegen onder me. De aanpasbaarheid van de WoW maakt het grote aankoopbedrag meteen goed :D