Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:53

Bontjes vind ik inderdaad een niet heel zinvol iets.
Daarnaast zie ik een gelpad wél als een waardevolle uitvinding, vooral bij jonge paarden. Ik heb 1 zadel voor 2 paarden, en deze ligt nu net iets te ruim op de jongste. Zolang zij nog veranderd in bespiering vang ik dit op door een gelpad.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:40

Volgens de bittest die hier al eerder aangehaald werd, was een bontje het beste soort onderlegger. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:58

Bubsj schreef:
Een te kleine kamer of tussenkanaal is net zo slecht voor je paard als een zadelmarktzadel van kippenleer hoor ;) een zadel dient gewoon te passen. Betreft handelsstallen, het moge inmiddels toch wel duidelijk zijn dat die wat betreft zadels niet optimaal aan de slag zijn met die paarden, evenals top spring en jawel dressuur ruiters. Begrijpelijk? Nouja, laat ik zeggen, ik verwacht niet dat elke ruiter voor 20 paarden apart een zadel heeft. Maar tegenwoordig zijn er een stuk betere opties dan er maar een bontje onder gooien en hopen dat het past (zie onderschrift).

dan kom eens met een goede betaalbare oplossing!
Wij hebben 30 paarden staan, en de doorloop is behoorlijk. Een passend zadel voor elk paard is dus onmogelijk. Tegen de tijd dat het op maakt gemaakte zadel klaar is, kan het goed zijn dat het paard alweer verkocht is.
Dus hebben we goede standaard zadels en rijden met zo'n heel dun gaatjes padje, dekje en en bontje. en een bontje is met wat gewicht er op echt niet zo dik meer.

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:33

als tijdelijke oplossing kan het wel.

Bontje is bij een passend zadel niet nodig, heb je die wel nodig past je zadel niet

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:08

schoentje schreef:
Bubsj schreef:
Een te kleine kamer of tussenkanaal is net zo slecht voor je paard als een zadelmarktzadel van kippenleer hoor ;) een zadel dient gewoon te passen. Betreft handelsstallen, het moge inmiddels toch wel duidelijk zijn dat die wat betreft zadels niet optimaal aan de slag zijn met die paarden, evenals top spring en jawel dressuur ruiters. Begrijpelijk? Nouja, laat ik zeggen, ik verwacht niet dat elke ruiter voor 20 paarden apart een zadel heeft. Maar tegenwoordig zijn er een stuk betere opties dan er maar een bontje onder gooien en hopen dat het past (zie onderschrift).

Wij hebben 30 paarden staan, en de doorloop is behoorlijk. Een passend zadel voor elk paard is dus onmogelijk. Tegen de tijd dat het op maakt gemaakte zadel klaar is, kan het goed zijn dat het paard alweer verkocht is.
Dus hebben we goede standaard zadels en rijden met zo'n heel dun gaatjes padje, dekje en en bontje. en een bontje is met wat gewicht er op echt niet zo dik meer.

pff en een pad en een bontje, dan hang je na 10 minuten toch onder zijn buik zeker.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:56

Een pad is iets anders dan het antislip matje waar schoentje het over heeft :=

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:01

mijn zadel is vorige week weer goed passend gemaakt voor mijn pony, maar wanneer ik met bontje rij, schuift m'n zadel?
is m'n zadel alsnog scheef of ligt dit aan het bontje?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:17

schoentje schreef:

Koop een paar wow's en doe de niet aanpasbare maatzadels de deur uit. Zo vervang je zelf binnen no time een boom, en kan je zelf met een beetje aangeleerde kunde ook je eigen kussens afstellen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:18

panache schreef:
mijn zadel is vorige week weer goed passend gemaakt voor mijn pony, maar wanneer ik met bontje rij, schuift m'n zadel?
is m'n zadel alsnog scheef of ligt dit aan het bontje?

Gezien alle opmerkingen in dit topic, wat denk je zelf? ;) :+

1 + 1 = 2 ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 06:45

om dan even antwoord te geven ;)
dat ligt zeer waarschijnlijk aan je bontje.
je zadel is dus goed aangepast,waarom dan een bontje eronder?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:21

maar hoe kan een zadel door een bontje schuiven dan?
zo'n ding zorgt toch voor gelijke verdeling?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:23

Ja, maar een goed gevuld en aangemeten zadel doet dit al uit zichzelf!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:30

panache schreef:
maar hoe kan een zadel door een bontje schuiven dan?
zo'n ding zorgt toch voor gelijke verdeling?

dressuurzadel worden juist gemaakt met zo klein mogelijke kussens, om het contact (gevoel) met je paard zo optimaal mogelijk te hebben.
Als een zadel goed ligt sluit hij netjes aan op alle punten, zodra je er dan een bontje ondere gaat doen, gaat je zadel dus omhoog, wordt bij zijn schoft smaller gaat vaak wiebelen of wippen en wordt de drukverdeling dus niet echt beter.

Als je zadel te breed is kan je het op laten vullen, maar als het voor tijdelijk is ook een bontje eronder doen, dat is een beetje hetzelfde idee als je zadel opvullen, maar met bontje is het niet definitief ( vaak bij paarden die mager zijn of jonge paarden met weinig bespiering ). Alhoewel een bontje bij mij echt geen voorkeur heeft, ik vind het ronduit slecht, maar als tijdelijke oplossing kan het ermee door..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:13

Bubsj schreef:
Nouja, laat ik zeggen, ik verwacht niet dat elke ruiter voor 20 paarden apart een zadel heeft. Maar tegenwoordig zijn er een stuk betere opties dan er maar een bontje onder gooien en hopen dat het past (zie onderschrift).

Een bontje er onder gooien en hopen dat het past is echt wat anders dan dat je weet dat je zadel iets te ruim is en dit oplost met een bontje. Over het eerste is namelijk niet nagedacht en het tweede wel.

Bubsj schreef:
Betreft wachten tot een paard is uitgegroeid, dan kan je wachten tot je een ons weegt Paarden veranderen lichamelijk constant.

Dan heeft aanmeten toch ook geen zin? Tegen de tijd dat je aangemeten op maat gemaakte zadel binnen is kan je paard wel weer veranderd zijn...

Nogmaals: een zadel moet goed passen, maar vele reacties hier zijn erg overdreven hoor. Zo van; 'ik ben pas echt goed voor mijn paard want ik heb tig duizenden euries uitgegeven bij de zadelmaker en ik heb een aangemeten zadel' Daar pas ik echt voor, sorry.

Bubsj schreef:
Overigens zou ik zelf geen tweede paard aanschaffen als ik daar niet een apart zadel voor kon aanschaffen, nogmaals, mijn persoonlijke mening.

In mijn geval: ik heb mijn paard al vanaf veulen en hij HAD een goed passend zadel (een Prestige). Maar hij is tussen zijn 3e en 6e nog eens ruim 10 cm gegroeid en heeft een flinke schoft gekregen. Dat valt niet altijd te voorzien. Hij was zo gregroeid dat zelfs met opvullen/aanpassen de Prestige niet meer passend gemaakt kon worden. Met mijn andere paard heb ik ook eerst gewacht tot hij uitgegroeid was voordat ik een nieuw zadel voor hem aanschafte. Tot die tijd lag het zadel ook niet helemaal perfect. En die deed het er ook prima op. Maar goed; jij mag je persoonlijke mening hebben. Mijn paard en ik rijden er niet minder (fijn) om met ons iets te ruime zadel met een bontje er onder.

schoentje schreef:

Heeft ze toch al gegeven? Gewoon geen paard kopen tot je meteen een aangemeten A-merk zadel er bij kan kopen ;)

schoentje schreef:

Ach, er zijn ook veel zadels met een hele goede pasvorm dat op veel paarden goed ligt. Mijn prestige heb ik al 14 jaar. Ik heb er tig paarden mee gereden en op slechts 3 daarvan lag het echt niet goed. Dat zadel ligt bijvoorbeeld niet goed op paarden met een hele hoge schoft of hele brede paarden. Maar ik heb nu ook een Euroriding Luxor en die ligt weer beter op bredere paarden. Dus met 2 zadels kan op op veel paarden goed wegkomen (zelfs zonder hulpmiddelen en onderleggers). Behalve dan mijn jongste paard; smal beest met een hoge schoft. Die rij ik nu dus de Euroriding met een bontje er onder :D

Bubsj schreef:
Koop een paar wow's en doe de niet aanpasbare maatzadels de deur uit. Zo vervang je zelf binnen no time een boom, en kan je zelf met een beetje aangeleerde kunde ook je eigen kussens afstellen.

Ik wil graag een zadel dat ook nog een beetje goed zit, en ik vind zo'n wow niets. Ik wil geen verstelbare zadels omdat mijn paarden uiteindelijk allebei een eigen goed passend zadel krijgen/hebben gekregen. Want dat is het meest ideaal.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:15

jasmijn78 schreef:
Nogmaals: een zadel moet goed passen, maar vele reacties hier zijn erg overdreven hoor. Zo van; 'ik ben pas echt goed voor mijn paard want ik heb tig duizenden euries uitgegeven bij de zadelmaker en ik heb een aangemeten zadel' Daar pas ik echt voor, sorry.

Een aangemeten zadel hoeft helemaal geen tig duizenden euri's te kosten hoor, wed dat de mijne goedkoper is als de gemiddelde Prestige of Euroriding.

En een zadel door een zadelmaker (dus niet de plaatselijke ruitersportzaak) op laten vullen zodat zadel WEL goed passend is zijn meestal ook de kosten niet, dan zit je tussen de 50 en 100 euro. Ik had de pech dat mijn zadel niet passend te maken was op mijn paard, dus heb toen een maatzadel gekocht. Dat is nog aan te passen, hij groeit nog, dus dat zal volgend jaar wel vermaakt / opgevuld moeten worden.

Verder vind ik wel dat je gelijk hebt, zeker op een handelsstal kan gewoon niet ieder paard zijn eigen maatzadel hebben en is een bontje of gelpad wel een oplossing. Maar heb je 1 eigen rijpaard, dan bespaar je jezelf ook een hoop ellende met een goed passend zadel.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:20

jasmijn78 schreef:
Dan heeft aanmeten toch ook geen zin? Tegen de tijd dat je aangemeten op maat gemaakte zadel binnen is kan je paard wel weer veranderd zijn...

Dat gebeurd ook vaak. Ik kan je zo al verschillende bokker noemen wiens paarden binnen een wachttijd van een zadel minstens 1 boommaat gegroeid zijn. Dan moet het zadel dus opnieuw worden gemaakt, of aangepast. Om alleen al aan te geven hoe veranderlijk paarden kunnen zijn.

Wat betreft duizende euro's voor een A merk zadel, daar hoor je mij niet voor. Ik wil ook zeker niet iedereen een wow aandringen omdat ik er toevallig weg van ben. Ik geef alleen aan dat dat soort zadels nou juist een goede oplossing zijn voor mensen die vaak van paarden wisselen, een reactie op de zin; 'wat denk je dat handelaars doen? Die laten ook niet op elk paard een zadel pas maken'. Wel vind ik dat iedereen een passend zadel moet hebben, even tijdelijk een bontje op advies van een zadelmaker wegens jong paard/snelle verandering bespiering is een ander verhaal. Maar we hebben het nu over bontjes in het algemeen en dan heb je het voornamelijk over 'voor de sier' en dus mensen die langdurig gebruik maken van iets wat niet nodig is, maar ook nog eens de pasvorm van je zadel verslechterd.

jasmijn78 schreef:
Tot die tijd lag het zadel ook niet helemaal perfect. En die deed het er ook prima op. Maar goed; jij mag je persoonlijke mening hebben. Mijn paard en ik rijden er niet minder (fijn) om met ons iets te ruime zadel met een bontje er onder.

Je blijft mijn opmerkingen maar op jezelf betrekken. Nogmaals, dat je als tijdelijk oplossing een bontje onder een iets te ruim zadel gebruikt, vind ik prima. Maar het gaat hier om TS en om het algemeen gebruik van bontjes. En dan hebben we het niet over een tijdje tot de bespiering is bijgetrokken.

jasmijn78 schreef:
Heeft ze toch al gegeven? Gewoon geen paard kopen tot je meteen een aangemeten A-merk zadel er bij kan kopen ;)

Als iemand wel duizende euro's voor een paard wil neer leggen, maar niets voor een goed passend zadel, verdien je imo geen paard. Verder kan je hier boven lezen hoe ik denk over 'A zadels aan iemand opdringen'.

jasmijn78 schreef:
Ik wil graag een zadel dat ook nog een beetje goed zit, en ik vind zo'n wow niets. Ik wil geen verstelbare zadels omdat mijn paarden uiteindelijk allebei een eigen goed passend zadel krijgen/hebben gekregen. Want dat is het meest ideaal.

En waaruit lijd jij af dat je op een wow zadel niet goed kan zitten? Laurens kan zijn kontje er ook maar mooi in kwijt hoor.. :+

Een wow is geheel aanpasbaar, dat is niet anders dan een wol maatzadel, alleen kan deze meeveranderen en voorkom je zo dat je een nieuw zadel moet aanschaffen als je paard veel veranderd. Een aangemeten wol zadel is zeker niet beter dan een wow, het staat beiden, mits goed passend, gelijk. (Al ben ik nu dus meer voor flair, maar mij hoor je niet zeggen dat een wol zadel slecht is).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:18

Bubsj schreef:
Maar het gaat hier om TS en om het algemeen gebruik van bontjes. En dan hebben we het niet over een tijdje tot de bespiering is bijgetrokken.

Het is van de TS al dom om een conclusie over het gebruik van bontjes 'in het algemeen' te trekken. Hoe kan zij daar nou een oordeel over hebben? Je weet toch niet van alle bontjesgebruikers in Nederland WAAROM ze een bontje gebruiken? Of heeft ze daar statistisch onderzoek naar gedaan?

Aan dat 'in-het-algemeen-gekletst' heb je helemaal niets, en het zegt ook helemaal niets.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 00:45

Wat bedoel je hier eigenlijk mee te zeggen jasmijn, ik ben namelijk dom.
Mijn vraag is waarom men een bontje gebruikt, met een goed passend zadel is het namelijk niet nodig. Als het voor een tijdelijke oplossing gebruik wordt heb ik er geen problemen mee, zelf heb ik ook een tijdje met een bontje gereden omdat mijn zadel te wijd was.
Ik zie veel mensen met bontjes rijden en als ik vraag waarom dan krijg ik 9 v/d 10 keer te horen dat men het mooi vindt staan.
Dus in feite heb ik er misschien al een onderzoek naar gedaan, ik snap eigenlijk die aanvallende houding van jou niet, maar dat komt natuurlijk omdat ik dom ben.
Verder heb ik goede argumenten hier in het topic gezien over het wel of niet gebruiken van een bontje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:56

tja als je aan al dat algemeen geklets niets zou hebben,waar is bokt dan voor?
en dan hoef je mensen ook helemaal geen vragen meer te stellen.
en wbt het bontje is het ook gewoon een beetje logisch nadenken.

en er word toch ook steeds gezegd dat het niet erg is voor tijdelijk gebruik?als je paard erg veranderd bv?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:31

jasmijn78 schreef:
Het is van de TS al dom om een conclusie over het gebruik van bontjes 'in het algemeen' te trekken. Hoe kan zij daar nou een oordeel over hebben? Je weet toch niet van alle bontjesgebruikers in Nederland WAAROM ze een bontje gebruiken? Of heeft ze daar statistisch onderzoek naar gedaan?

Aan dat 'in-het-algemeen-gekletst' heb je helemaal niets, en het zegt ook helemaal niets.

Misschien is het beter je te richten op de vraag die in dit topic gesteld wordt, ipv het allemaal om jou te laten draaien. Als jij echt met een tijdelijk ietsjes te wijde zadel rijd zou jij je niet aangevallen moeten voelen.

Persoonlijk vind ik je reactie's (en dat gaat dus niet over jou als persoon, maar de opmerkingen die je maakt) eerder 'dom' dan de algemene vraag die TS stelt, of rij jij in een wereld waar je geen enkele andere ruiter tegen komt en ben je er dus echt niet van op de hoogte dat misschien wel 90% van de bontjes gebruikers dit voor de sier doet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:29

Bubsj schreef:
Misschien is het beter je te richten op de vraag die in dit topic gesteld wordt, ipv het allemaal om jou te laten draaien.

De TS vraag toch om mijn mening? Mijn mening is dat ik niet snap dat mensen zich zo druk maken of anderen wel of niet met een bontje rijden. M.i. zijn er ergere dingen om je druk om te maken.

Bubsj schreef:
of rij jij in een wereld waar je geen enkele andere ruiter tegen komt en ben je er dus echt niet van op de hoogte dat misschien wel 90% van de bontjes gebruikers dit voor de sier doet?

Ik begrijp niet hoe jij aan die 90% komt? Kun je dat uitleggen? Mij is namelijk nog nooit iemand komen vragen WAAROM ik met een bontje rij. Dus ik heb het idee dat jou conclusie sterk berust op puur speculeren.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:59

dan behoor jij vast tot die laatste 10 %

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:10

flugeltje schreef:
dan behoor jij vast tot die laatste 10 %

Blijkbaar :+

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:39

jasmijn78 schreef:
Ik begrijp niet hoe jij aan die 90% komt? Kun je dat uitleggen? Mij is namelijk nog nooit iemand komen vragen WAAROM ik met een bontje rij. Dus ik heb het idee dat jou conclusie sterk berust op puur speculeren.

Ogen open houden en om je heen kijken. Overigens vraag ik inderdaad als ik in gesprek raak met iemand waarom diegene met bontje rijd. Bokt is trouwens een mooi iets als het gaat om zoeken naar slechtpassende zadels en onnodig bontjes gebruik.

Verder kan je het ook afleiden aan topic's zoals deze, de vraag is 'waarom rijden er zo veel mensen met bontje? Die vraag onstaat niet zomaar. Zullen al die mensen werkelijk met een slecht passend te breed zadel rijden? Als jij op een pensionstal staat, of wedstrijden start kun je niet ontkennen dat je daar veel bontjes treft. Van hoeveel van die mensen denk jij dat ze dat alleen doen omdat ze een iets te ruim zadel hebben en een paard die daar nog in moet groeien? Als je dan naar springruiters gaat kijken zie je bijna geen paard die zonder wordt gereden, immers 'is het een fijne drukverdeler voor je paard, die vangt de klap op van de ruiter die in het zadel klapt' (ook met die zin, ben ik het totaal niet eens). Ik betwijfel of een van die ruiters er ook maar bij stilstaat die dat goede drukverdeler misschien wel de ligging van het zadel verslechterd.

En uiteindelijk kom je dan ook op het algemene probleem, niet passende zadels. Want ruiters die met slecht passende zadels rijden kom je nog steeds, in grote getalen, in elke vorm van de paardensport tegen. Dat de paarden dat pikken, is eigenlijk ongelovelijk. Soms maakt de keuze, om welke reden dan ook, van het gebruik van een bontje dat goed, maar daar tegenover staat dat het ook vaak genoeg verslechterd. Zo kan ik bijvoorbeeld een bokker noemen (natuurlijk niet bij naam) wiens haf een zadel heeft welke minstens 10 cm boven de rug uitsteekt, en daar wordt, natuurlijk, ook nog een bontje onder gepropt.

Als jij daadwerkelijk kundig genoeg bent om het zelf te bepalen, of op advies van de zadelmaker als tijdelijke oplossing, dit bontje gebruikt, en dit niet voor de show doet, val je idd onder de 10% van de mensen die wel met een goede reden gebruik maken van een bontje. :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 14:46

Als ik om mj heen kijk dan zie ik veel mensen met bontjes rijden, hebben die dan allemaal een stal vol paarden en maar 1 zadel? Of zijn al die paarden zich nog steeds aan het ontwikkelen?
Tot nu toe kreeg ik alleen maar als antwoord dat men het mooi vond staan en niet omdat het zadel niet past.
Zelf laat ik 1 keer per jaar de zadelmaker komen en als ik denk dat het zadel niet goed ligt dan laat ik hem een keer extra komen, beter een paar tientjes voor mijn zadel bijvullen dan een paar 100,- aan dierenartskosten.