De ene ruiter vindt dat fijn , de andere juist niet , bvb. als je korte pootjes hebt zoals ik

Ik ben 1m60 en kom niet eens in de buurt van de wrongen , dus die zijn nutteloos voor mij.
Bovendien zijn de zweetbladen van de Cheyenne al lang zat bij die korte pootjes.
En ik WIL trouwens geeneens kniewrongen. Kniewrongen verstoren je zit alleen maar , is mijn mening.
Mensen gaan zich aan de wrongen vastklemmen om goed stevig in het zadel te blijven zitten.
Ik vind dat onwenselijk , je vaste zit moet uit je eigen balans komen , niet uit die wrongen

Door wrongen of een zadel met hele dwingende zit ondersteun je alleen maar een slechte balans en dat is voor het paard niet fijn.
Beter kan de ruiter leren zonder wrongen , door een goede onafhankelijke zit en eigen balans , stevig in het zadel te zitten.
Dat is voor het paard ook veel fijner.
Daarnaast vermindert het contact met je paard als die wrongen ertussen zitten , en krijg je zo'n brede spreid-zit ervan....
niet zo fijn voor je heupen. En als je qua bouw niet goed bij de wrongen komt dan ga je helemaal raar in het zadel zitten om je aan te passen aan die wrongen...dat komt je eigen natuurlijk balans met het paard ook niet ten goede.... Al met al ben ik dus geen fan van kniewrongen

WEL vind ik dij-wrongetjes heel fijn. Of van die stockzadel-oortjes.
Mits deze dus wel echt tegen je been aan liggen en niet als een wig half eronder. Heb je een wrongetje boven je knie waar je bovenbeen een beetje tegenaan ligt , dan stabiliseert dat wrongetje je beenligging ook heel goed , geeft veel steun bij snelle bewegingen en sprongen van het paard , maar geen spreidzit of minder contact enzo.
Ik heb dan ook 10x liever een Cheyenne met wrong-seatsaver dan een London....
Maar dat is voor iedereen zelf te bepalen wat men fijn vindt , is afhankelijk van je eigen bouw , voorkeuren en gebruik van het zadel , en het paard waarop je het gebruikt.
Het komt wel voor dat iemand meerdere paarden heeft , en op de ene zit een bepaald model BF heerlijk , terwijl die op de ander heel vervelend aanvoelt.
Maar daar ligt een ander model BF dan weer superfijn op , terwijl die op het vorige paard weer voor geen meter zit voor de ruiter.
En een andere ruiter op dezelfde paarden vind het dan juist weer precies andersom

Al met al blijft het een heel persoonlijk iets

Ben zelf ook maar een 1.63m en ik heb een heel rond en struis gebouwd paard, ik zit dus al wijd genoeg zonder dat er nog kniewrongen tussen zitten.