Barefoot : doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:18

Nouja , de London heeft natuurlijk langere zweetbladen , en kniewrongen.

De ene ruiter vindt dat fijn , de andere juist niet , bvb. als je korte pootjes hebt zoals ik ;)

Ik ben 1m60 en kom niet eens in de buurt van de wrongen , dus die zijn nutteloos voor mij.
Bovendien zijn de zweetbladen van de Cheyenne al lang zat bij die korte pootjes.

En ik WIL trouwens geeneens kniewrongen. Kniewrongen verstoren je zit alleen maar , is mijn mening.

Mensen gaan zich aan de wrongen vastklemmen om goed stevig in het zadel te blijven zitten.
Ik vind dat onwenselijk , je vaste zit moet uit je eigen balans komen , niet uit die wrongen :n

Door wrongen of een zadel met hele dwingende zit ondersteun je alleen maar een slechte balans en dat is voor het paard niet fijn.
Beter kan de ruiter leren zonder wrongen , door een goede onafhankelijke zit en eigen balans , stevig in het zadel te zitten.
Dat is voor het paard ook veel fijner.

Daarnaast vermindert het contact met je paard als die wrongen ertussen zitten , en krijg je zo'n brede spreid-zit ervan....
niet zo fijn voor je heupen. En als je qua bouw niet goed bij de wrongen komt dan ga je helemaal raar in het zadel zitten om je aan te passen aan die wrongen...dat komt je eigen natuurlijk balans met het paard ook niet ten goede.... Al met al ben ik dus geen fan van kniewrongen :P

WEL vind ik dij-wrongetjes heel fijn. Of van die stockzadel-oortjes.
Mits deze dus wel echt tegen je been aan liggen en niet als een wig half eronder. Heb je een wrongetje boven je knie waar je bovenbeen een beetje tegenaan ligt , dan stabiliseert dat wrongetje je beenligging ook heel goed , geeft veel steun bij snelle bewegingen en sprongen van het paard , maar geen spreidzit of minder contact enzo.

Ik heb dan ook 10x liever een Cheyenne met wrong-seatsaver dan een London....

Maar dat is voor iedereen zelf te bepalen wat men fijn vindt , is afhankelijk van je eigen bouw , voorkeuren en gebruik van het zadel , en het paard waarop je het gebruikt.

Het komt wel voor dat iemand meerdere paarden heeft , en op de ene zit een bepaald model BF heerlijk , terwijl die op de ander heel vervelend aanvoelt.
Maar daar ligt een ander model BF dan weer superfijn op , terwijl die op het vorige paard weer voor geen meter zit voor de ruiter.

En een andere ruiter op dezelfde paarden vind het dan juist weer precies andersom :P

Al met al blijft het een heel persoonlijk iets :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 10:42

Dan toch maar de cheyenne voor mij!! :j Ben zelf ook maar een 1.63m en ik heb een heel rond en struis gebouwd paard, ik zit dus al wijd genoeg zonder dat er nog kniewrongen tussen zitten. :o

pmarena

Re: Barefoot : doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:44

Kijk , weer een oplossing gevonden ! :)

En is nog goedkoper ook , wat wil je nog meer ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:49

Ik ben wel wat langer, maar wil geen dressuurmodel!
Ik vind persoonlijk de arizona erg mooi, maar die past niet om de schoft met standaard pommel,....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:09

Fork ;) Een pommel met knop is een fork , en de fork is ook in XXL-maat leverbaar.

Ik heb zelf een Cheyenne met XXL-fork , deze is ook superfijn !

Is dan een MyBarefoot die je zelf samen kunt stellen , kun je direct een bredere fork erin laten zetten zonder meerprijs , dat is wel fijn.

Bij de bestaande zadels met knop heb je toch altijd de standaard fork en moet je een bredere weer los bijkopen....dat is wel jammer.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:49

pmarena schreef:
Fork ;) Een pommel met knop is een fork , en de fork is ook in XXL-maat leverbaar.

Ik heb zelf een Cheyenne met XXL-fork , deze is ook superfijn !

Is dan een MyBarefoot die je zelf samen kunt stellen , kun je direct een bredere fork erin laten zetten zonder meerprijs , dat is wel fijn.

Bij de bestaande zadels met knop heb je toch altijd de standaard fork en moet je een bredere weer los bijkopen....dat is wel jammer.

Heb jij dan een cheyenne MET knop? Kan je hier eens een fotootje van plaatsen? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:01

Ja , die kun je gewoon op speciale bestelling , met de zadelconfigurator , geleverd krijgen :j

Ik heb de mijne nog niet online staan , maar hier zie je wat voorbeeldjes :

pmarena @ [HAR] MyBarefoot

Zadel wordt met deze maatwerk-optie natuurlijk wel weer wat duurder , een DryTex is 299 euro , een leren Cheyenne 399 euro , en de MyBarefoot Cheyenne die je zelf samen kunt stellen is 549 euro , met knop 569 euro.

Dus dat scheelt nogal wat....

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:11

Ziet er stoer uit hoor! :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:14

En lekker makkelijk , zo'n knop :j

Gewoon een lekkere simpele Cheyenne blijft toch mijn favoriet , ligt eigenlijk altijd goed , nooit gezeur over....alleen met die knop maak je hem nèt even af :P

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:17

halloo! ik heb een vraagje... vorige zomer ging ik een stukje crossen met een vriendin van mij.. ik ging in de verlichte zit zitten(op boomzadel), is het dan erg om dat bij een barefoot te doen?

gr ik
Laatst bijgewerkt door shillelagh op 23-01-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:20

Wauw, die vind ik ook erg mooi, hoe lang is de wachttijd voor de Cheyenne met fork ongeveer???

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:22

Ik heb een BF op mijn Tinker liggen, mijn andere tink is er zadelmak mee gemaakt en mijn schimmeltje rent weg als ik met het boomzadel aankom, heb ik het BF op het hek liggen gaat ze erbij staan (zou dat wat zeggen?)

Ik ben er zeer tevreden over en mijn paardjes ook. Bokken komt nog maar zelden voor, eerder heerlijk samen genieten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:19

Een MyBarefoot heeft een levertijd van 3 maanden , soms iets eerder , maar soms ook langer....

Nu met de kerst en veranderingen aan de zadels hebben de laatste bestelde MyBarefoots er zelfs 5!! maanden over gedaan...

Lichtrijden / verlichte zit met een Barefoot is voor een paard niet vervelender dan met de meeste boomzadels ;)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:36

Pmarena, bedankt voor de verhelderende uitleg over de London :) hier gaat ook een Cheyenne komen, nu alleen nog de beslissing voor Nubuck of Drytex!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:40

Ik ben ook super tevreden over mijn cheyenne,wil er alleen nog een schaap ophebben(seatsaver)..zijn er 2 te koop op de barefoot shop,dus nog even beslissen welke het wordt.
In het begin vond ik de cheyenne vreselijk zitten,maar nu vind ik boomzadels nog veel erger en zit ik als een huis op de cheyenne(afgezien van rodeorijden,die zit ik met geen enkel zadel uit..)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 11:58

Yellowfish schreef:
Pmarena, bedankt voor de verhelderende uitleg over de London :) hier gaat ook een Cheyenne komen, nu alleen nog de beslissing voor Nubuck of Drytex!

Idem!! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:02

Graag gedaan :j

Ik vond het zelf eerst ook verschrikkelijk rijden , zat wel heerlijk zacht en zoveel contact (en toch schokdemping !) met het paard was superfijn , maar dat was in stap :P

Draf en galop was echt een drama voor mij in het begin , ik vond het echt he-le-maal niks :n

Ben blij dat ik toch doorgezet heb want toen ik na 2 weken mijn balans had gevonden wilde ik niet anders meer , en m'n paardje reageerde ook veel fijner :)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:20

Hierboven schreef je dat je voor de Cheyenne ook los een knop kunt bestellen. Ik neem aan dat dit alleen geld voor een cheyenne van nubuck?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:11

en welke seatsaver zou je aanraden,die van christ,of die van barefoot??er zit toch €20 verschil in,vroeg me af wat dan de verschillen zouden zijn..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:51

DC; ik moet zeggen dat ik die van Christ er comfortabeler uit vind zien :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:48

Nou , je kunt dus alleen bij de MyBarefoot een knop erop bestellen , bij de normale Cheyenne kun je geen fork ipv. een pommel erin doen , omdat er geen gat in het leren "zakje" zit natuurlijk ;)

De Christ seatsaver is mooier en comfortabeler :j

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:57

Ahzo, het muntje valt :j bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:21

ja ik vond de christ er ook mooier uitzien,maar hij was goedkoper haha..dus ik dacht,wat is de reden.
Maar dan wordt het die(als ik weer geld over heb).

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:24

Wij hebben een Barefoot Cheyenne. Zit heerlijk! Je voelt de bewegingen van je paard veel beter en je hebt ook niet meer het risico dat je zadel knelt op de schouders / rug van je paard. Het past eigenlijk altijd.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:04

ik heb ook een cheyenne, nog wel, staat te koop, want hij blijft helaas niet goed liggen op me paardje.
in stap en draf rijdt het heel lekker, in galop vind ik het dus ook vreselijk zitten, daar hinder ik mee paardje dus best wel mee, stuiter alle kanten op.
heb er nu 3 maanden mee gereden dus als hij goed lag had ik dat ook wel doorgezet.
maar helaas.