DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Honeymoon

Re: DK zadelbomen vs (foute??) conventionele zadelbomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:26

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 02:08

Jazzit schreef:
@ Dubbeldun: Beetje late reactie van mijn kant, maar ik deel je mening. Had het hier volgens mij niet duidelijk gepost, maar op een andere site wel:

Opvallend was dat de ruiters over het algemeen in een betere rijhouding zaten in het DK zadel, ondanks dat ze in een zadel zaten dat ze niet gewend waren. Sommige paarden liepen ook beter dan onder hun eigen zadel, maar... volgens mij waren het ook vooral mensen die hun paard meegebracht hadden vanwege zadel-perikelen, toch? Dan verwacht je ook niet dat ze beter lopen onder hun eigen zadel?

De houding van de testruiters was dus over het algemeen beter in het DK zadel?!
Dat kan natuurlijk ook komen omdat het DK zadel wél goed ligt en hun eigen niet of dat het DK zadel gewoon beter ligt dan hun eigen zadel?
Het lijkt mij vrij logisch.
Als een zadel niet optimaal ligt op het paard, dan is je houding automatisch ook minder. (tenminste in mijn geval, ik voel het meteen wanneer een zadel niet goed past dan zit ik gewoonweg niet fijn op een paard en kan ik minder goed een goede houding bewaren)
Een mindere houding van de ruiter zie je terug in het paard. Je stuurt en rijdt je paard tenslotte met je houding!!
Als mijn houding niet goed is dan merk ik dat meteen aan mijn paard. Ik vind het daarom ook erg knap dat sommige ruiters hun paard ondanks dat het zadel niet optimaal ligt de baan goed door kunnen krijgen en ik vind het helemaal knap dat ze dat zelfs kunnen wanneer ze geen goede houding in dat zadel hebben kunnen bewaren. Hoe ze dat voor elkaar krijgen??
Maarja dat is een andere discussie Tong uitsteken

Om even terug te komen op de testruiters:
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat hun eigen zadel niet goed past. Uit eigen ervaring weet ik dat het flair systeem echt wel wat doet veranderen mits dit dan wel goed is afgestemd en in een goed passend zadel is verwerkt etc.. Je voelt veel meer beweging van je paard waardoor je houding automatisch al alerter is (en in mijn geval nog beter dan met wolgevulde kussens is) en je dus nog sneller mee kan gaan met je paard. Doordat je nog optimaler contact hebt met je paard en hem als het ware nog beter aanvoelt, kan je hem natuurlijk nog fijner rijden en laat je paard zich dus 'anders' (vaak) beter zien.

Maar er is mij door een zadelmaker verteld dat 'een mindergoed passend zadel met een ruiter erin die een goede houding heeft minder schadelijk voor het paard is dan een goedpassend zadel met een ruiter erin die een 'slechte' houding heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:55

dresspaard schreef:
Maar er is mij door een zadelmaker verteld dat 'een mindergoed passend zadel met een ruiter erin die een goede houding heeft minder schadelijk voor het paard is dan een goedpassend zadel met een ruiter erin die een 'slechte' houding heeft.
Dat vind ik op zijn minst een 'aparte' uitspraak.
Het maakt nl op den duur niet uit wát er niet goed past; of dat nu de ruiter of het zadel is. Het zal beide zijn sporen op het paard gaan achterlaten.
En die gevallen waarin een goede houding een slecht passend zadel in positieve zin zal 'verbeteren' lijken me percentueel zo klein dat je het zéker als zadelmaker/passen niet als zodanig wilt uitdragen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:42

DubbelDun schreef:
dresspaard schreef:
Het maakt nl op den duur niet uit wát er niet goed past; of dat nu de ruiter of het zadel is. Het zal beide zijn sporen op het paard gaan achterlaten.
En die gevallen waarin een goede houding een slecht passend zadel in positieve zin zal 'verbeteren' lijken me percentueel zo klein dat je het zéker als zadelmaker/passen niet als zodanig wilt uitdragen.

Ik vind idt ook een apart standpunt, de zadelmaker die woensdag bij mij was zei ook hetzelfde. Ik weet het niet hoor. Ok een ruiter kan ook met een geweldig passend zadel beroerd rijden en het paard in de kreukels rijden, maar een minder goed passend zadel en een goede ruiter lijkt me ook geen acceptabele optie voor een paard.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:50

DubbelDun schreef:
dresspaard schreef:

Ik stond er zelf ook raar van te kijken toen hij mij dat vertelde!!

Want als ik in een niet goed passend zadel rijd dan kan ik dus erg slecht een goede houding bewaren. Dus voor mij gaat dat sowieso dan niet op.
Maar ik zorg dan ook altijd dat de zadels die ik op mijn paarden gebruik optimaal passen!
(maar nu zo met dit DK verhaal, weet ik dus niet meer of een zadel met een conventionele boom uberhaupt wel goed is Ik vertrouw gewoon maar op mijn zadelmaker en hoop dat hij het goed heeft wat er bij mijn paard en bij mij past. Tot nu toe nooit problemen gehad gelukkig)

De betreffende zadelmaker die het tegen me zei (overigens is dat een andere zadelmaker dan die waar ik altijd naar toe ga hoor) schijnt dit te hebben onderzocht en doet nog steeds onderzoeken met van die sensormatten ed.
Dit is echt tegen mij gezegd door die zadelmaker.
Dit is dus niet mijn standpunt hoor laat dat duidelijk zijn!!

Ik ben wel van mening dat je houding zeker mee telt in het wat wel of niet goed voor je paard is. Maar een goedpassend zadel is in mijn ogen ten alle tijde belangrijk!!

Laura1986 ik ben benieuwd welke zadelmaker dat was, misshcien wel dezelfde! Wil je me vertellen welke dit is geweest? (Mag ook via pb hoor)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:52

Dat klinkt wel als ´mijn´ zadelmaker, deed dat onderzoek met die snesormatten dus ook. Je hebt PB!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:02

Die sensormatten worden steeds meer gebruikt, net als warmtecamera's.
Leuk hulpmiddel, maar hang je er niet aan op; een paard wat niet in balans loopt of een ruiter die niet in balans kan rijden zul je direkt terugherkennen in de meting, terwijl het zadel wel goed kan liggen.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:09

Citaat:
@ Jazzit, of het nou echt zo extreem kan van een akhal-teke naar een haflinger durf ik je niet te zeggen. Maar het zadel kan wel echt heel veel aangepast worden.

Ik ken een dk zadel wat is aangepast van arabier naar duits warmbloed....

verder rijd ik zelf Wow en zit daar stukken netter in dan in mijn wintec-zadel voor onze andere pony. Helaas groeit het geld niet op mijn rug, anders kwam er nog een wow zadel voor hem bij Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:11

Maar ik begrijp dus dat een zadel wel op één paard wordt afgesteld en als je dus een andere paard krijgt het opnieuw afgesteld kan worden (of als je paard veranderd), maar dat je hem niet bij meerdere verschillend gebouwde paarden kunt gebruiken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:30

Ja dat klopt. Tenzij je zoveel geld hebt dat je er telkens een ander onderkussen en boom bij kan kopen, maar dan is het nog een gedoe om dat iedere keer op je zadel te monteren.