Ing__ schreef:
Ik heb ook een DK dressuurzadel te koop, die van mij mag voor wat minder weg!
dat is een iets ander model. Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ing__ schreef:
dat is een iets ander model. Jazzit schreef:@ Dubbeldun: Beetje late reactie van mijn kant, maar ik deel je mening. Had het hier volgens mij niet duidelijk gepost, maar op een andere site wel:
Opvallend was dat de ruiters over het algemeen in een betere rijhouding zaten in het DK zadel, ondanks dat ze in een zadel zaten dat ze niet gewend waren. Sommige paarden liepen ook beter dan onder hun eigen zadel, maar... volgens mij waren het ook vooral mensen die hun paard meegebracht hadden vanwege zadel-perikelen, toch? Dan verwacht je ook niet dat ze beter lopen onder hun eigen zadel?
dresspaard schreef:Dat vind ik op zijn minst een 'aparte' uitspraak.Maar er is mij door een zadelmaker verteld dat 'een mindergoed passend zadel met een ruiter erin die een goede houding heeft minder schadelijk voor het paard is dan een goedpassend zadel met een ruiter erin die een 'slechte' houding heeft.
DubbelDun schreef:dresspaard schreef:Dat vind ik op zijn minst een 'aparte' uitspraak.Maar er is mij door een zadelmaker verteld dat 'een mindergoed passend zadel met een ruiter erin die een goede houding heeft minder schadelijk voor het paard is dan een goedpassend zadel met een ruiter erin die een 'slechte' houding heeft.
Het maakt nl op den duur niet uit wát er niet goed past; of dat nu de ruiter of het zadel is. Het zal beide zijn sporen op het paard gaan achterlaten.
En die gevallen waarin een goede houding een slecht passend zadel in positieve zin zal 'verbeteren' lijken me percentueel zo klein dat je het zéker als zadelmaker/passen niet als zodanig wilt uitdragen.
DubbelDun schreef:dresspaard schreef:Dat vind ik op zijn minst een 'aparte' uitspraak.Maar er is mij door een zadelmaker verteld dat 'een mindergoed passend zadel met een ruiter erin die een goede houding heeft minder schadelijk voor het paard is dan een goedpassend zadel met een ruiter erin die een 'slechte' houding heeft.
Het maakt nl op den duur niet uit wát er niet goed past; of dat nu de ruiter of het zadel is. Het zal beide zijn sporen op het paard gaan achterlaten.
En die gevallen waarin een goede houding een slecht passend zadel in positieve zin zal 'verbeteren' lijken me percentueel zo klein dat je het zéker als zadelmaker/passen niet als zodanig wilt uitdragen.
Citaat:@ Jazzit, of het nou echt zo extreem kan van een akhal-teke naar een haflinger durf ik je niet te zeggen. Maar het zadel kan wel echt heel veel aangepast worden.