Scherper bit, opties?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Scherper bit, opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:04

Als je je paard goed kent, kan je aan lichaamstaal wel zien wat je paard aangenamer vindt of net niet.
Met dat laatste ben ik het niet eens, maar dat heb ik eerder al uitgelegd, waarom.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:15

Hmmmm, heb toch vaak genoeg gezien, dat men denkt zijn paard goed te kennen, en dat anderen wat anders zien. Vind het zelfs af en toe moeilijk om bij mijn paarden het juiste te zien, het kan zo fijntjes liggen...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:19

Bij mijn paard zagen meerdere mensen het verschil, ook mensen die niet dicht bij mij staan. En ik ben er zeker van dat zij en ik het juist hebben. Mijn paard is er enorm op vooruit gegaan, lichamelijk en geestelijk. Maar niemand hoeft dat te geloven natuurlijk, maar het tegenspreken zonder het gezien te hebben is ook erg gemakkelijk natuurlijk Knipoog Lachen
Sommigen zullen het vast niet goed zien, anderen wel. Tja, is met alles zo.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:38

Ik heb voor mijn eigen Fjord nu een rechte trens, normaal rij ik met haar op een watertrensje, maar nadat ze 3 maanden heeft stil gestaan, liep ze recht door dat bit heen, nu heb ik deze en het werkt perfect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:59

Tineke, mijn ervaring is dat het altijd mensen zijn die reageren die paarden hebben die redelijk makkelijk in de hand te houden zijn en als ze het dan eens op onze paarden proberen dan zijn het rotknollen, spuugverwend, etc. Maar het paardenkarakter/bloed dat er in zit zien ze dan maar over het hoofd, daar kunnen ze niet mee uit de voeten.

Als je een doodswens hebt, moet je lekker de bossen in gaan met mijn paard en een trensje. Lekker samen met een paard dat per sé voorop wil en steeds harder, niet in een normaal tempo kan draven, naar mate hij lekker warm gelopen is een draftempo gaat aannemen waarbij de rest mee moet galopperen en als je dan gaat galopperen, gaat de versnelling er even in.

Lekker op de neus terugrijden. Clown Jeah, vast.. Dan maar 1 keer die hefboom erin en paard staat echt wel stil, idd, auw, maar dat gaat hij niet een 2e keer proberen, beest is nl niet gestoord, gemeen of wat dan ook, gewoon eigenwijs en sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:56

Misschien kan je beter eerst een zachter bit proberen een ongebroken of dubbel gebroken trens. Mijn paard loopt beter op een zachte dan op een scherpe.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:39

russel schreef:
Lekker op de neus terugrijden. Clown Jeah, vast.. Dan maar 1 keer die hefboom erin en paard staat echt wel stil, idd, auw, maar dat gaat hij niet een 2e keer proberen, beest is nl niet gestoord, gemeen of wat dan ook, gewoon eigenwijs en sterk.

Ja, of hij flipt van die ene keer zo erg dat er hele rare ongelukken van komen zoals stijgeren en achteroverslaan....
Je zou niet de eerste zijn...
Scherper bit = scherpere reactie.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ook te paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:19

Laten we er van uit gaan dat je weet wat je doet Dees, ik heb meer dan alleen maar 10 rondjes op een manege knol gedaan....

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:43

ik zou gewoon een stangetje proberen,
die hebben ze bij een fjord ook aan
omdat hij er anders vandoor peert en te sterk is.
je hebt dan net wat meer te zeggen en hij is beter te houden.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:14

Ik vind dat kort door de bocht gereageerd, Russel. Je weet niet wie er aan de andere kant zit, en wat hij doet.
Het blijft daarom uitwisselen van ervaring, niet veroordelen, zo is het bij mij niet bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:16

Nou de mening naar mij toe is dus wel veroordelend. Als ik duidelijk uitleg wat voor paard ik heb en dat niet elk paard over 1 kan geschoren kan worden... Ken genoeg Z ruiters die voor geen goud op mijn paard durven, zegt genoeg. Is een eerlijk en braaf paard, alleen er zit karakter in. Hij pikt niet alles en hij kan behoorlijk heet worden, daar heeft grondwerk of andere lieve dingen geen invloed op. Dit dier denkt dan met adrenaline

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:04

Z rijden wil niet zeggen dat je altijd rijden kunt, maar dan maak ik het misschien heel moeilijk. Er mankeert in mijn ogen vrij veel aan jureren, zolang er mensen in de Z komen, die in de M nog niet eens een behoorlijke wending rijden kunnen.

Punt is, dat je altijd een paard tegenkomt, die je wat leert. Zo heb ik tot voor 5 jaar terug, niet willen geloven dat een paard eenvoudig weg niet met je klikt. Bij dat paard was ik ook geneigd hulpmiddelen te grijpen. Nu wil ik daar altijd liever omheen, want valt dat middel weg, is het probleem terug. En op die basis wil ik niet werken met een paard. Dus een collega laten rijden. Ook problemen. Tot de 3e keer, toen was het klaar. Ik weer erop, mis. Dat paard moest me niet, dus heb ik het doorgestuurd. Ik bedoel er dus niets persoonlijks mee, en oordeel ook niet, kan ook niet, zie het niet, weet niet hoe kundig degene zijn die posten. En kijk dat ook niet na, maar je kunt ook in discussie gaan met een 10 jarige (bv) die ook stellig overtuigd is, snap je?

Voor mij is het puur filosiferend bedoelt, en ik hoop er altijd een stukje mee te leren, met het uitwisselen van info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:32

Ik kan mij volledig in je post vinden. Maar ik heb moeite met mensen die vinden dat alles met een gebroken trensje op te lossen is. Nou ben ik dus van mening dat een gebroken trensje scherper en lastiger is voor het paard dan een ongebroken trens. Verder heb ik ook de ervaring dat mensen meteen terugdeinzen als ze een pelham zien en als het dan ook nog ongebroken is. Als het gebroken is, dan vinden ze het ineens vriendelijker. Populair is het dan om met een verbindingsriempje aan het bit te rijden. Maar dat is vele malen onvriendelijker dan een stangbit met 2 teugels.

Dan vraag ik mij wel eens af hoe de kundigheid is als het gaat over kennis van bitten.

Overigens kan mijn paard met een los teugeltje rare sprongen maken en geluidjes die niets inhouden. Ben daar wel aan gewend, maar als hij dan ineens wel denkt om toch maar even aan de kletter te gaan als hij eerst legio sprongetjes heeft gemaakt, ben ik blij dat ik geen gewoon trensje in heb, die hij dan tussen zijn kiezen neemt en zijn hoofd naar 1 kant kantelt, dat trek je niet recht en tot stilstand.

Of het klikt met mij en mijn paard, dat weet ik niet, gewoon op de grond, ben ik alles voor hem. Hij is nooit goed ingereden en toen al verpest omdat hij altijd zijn zin kreeg. Stiekem denk ik dat mijn paard een goed crosspaard was geweest, springen vind hij het einde en rennen, veel en lange ritten is hij onvermoeibaar. Na een rit van anderhalve uur, wordt hij nog wakkerder, misschien omdat het te tam is geweest en hij eindelijk zich heeft klaar gemaakt voor het echte werk.

Ik weet het niet, maar wel een wereldknol om te hebben, in de omgang is het een wijs en heel gezellig, maar s'winters sjaggie paard die toch ook weer zo ontzettend betrouwbaar is.

Zoals jouw post, ik heb zo ontzaglijk veel geleerd van mijn paard. In omgang, begrijpen van paarden en rijden. Rijden is zo gruwelijk moeilijk en zo van dag tot dag bepalend. Jammer dat hij een rug heeft waar je niet graag zonder zadel op zit, dat is iets wat je in de bak dus wel kan. In de buitenbak is hij gewoon heel mak, braaf, maar buiten komt er een dubbele bodem.

Daarom vind ik het zo jammer dat als je er voor uitkomt dat een simpel trensje niet werkt bij jouw paard er meteen getwijfeld wordt aan je handigheid/vaardigheid/paardenkennis/rijervaring.

Veel paarden worden uitgeprobeerd bij koop, gekeken of ze een sportcarriere aankunnen en dan vallen ze vaak al door de mand, de bewerkbare, brave, zich volledig onderwerpende paarden, die blijven over. Mijn paard heeft hele goede dagen, dan heeft hij er super zin in en dan loopt hij als een sportpaard, maar hij heeft ook dagen dat je gewoon niets moet vragen, dan komt er een onwilligheid, humeurigheid en gewoon NIET-willen naar boven. Paardje was ook door 1e eigenaar afgekeurd als sportpaard. En ik snap ook wel waarom.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:52

Van sommige reacties schrik ik best wel.

Ik heb net zo'n paard thuis lopen. Wel is waar een ijslander dus zullen veel van jullie beweren "dat het allemaal wel meevalt", maar dit paard, daar heb ik ook mee lopen vechten tot ik een ons woog en nog kreeg ik hem, met de leer schilfers op mn vingers en een steeds scherper bit, nog maar net terug. Ik ben toen zelfs de hele lol in het rijden verloren, ik deed hem zeer en mezelf.

Sinds een klein half jaar ben ik overgestapt op een hackamore en heb ik mijn manier van rijden met hem aangepast. Tegenwoordig rijd ik lange stukken in tölt of in draf, op die manier is het voor ons beide leuk en sinds ik dit heb aangepast is hij op mijn gedachten te sturen. In het begin reed ik alleen (met een groep kletterde hij er ongenadig vandoor en nam de rest mee), maar na een maandje met deze nieuwe optoming en nieuwe manier van rijden kan ik hem ook in een groep bij me houden, dan is hij nog wel druk, maar hoeven we elkaar geen pijn meer te doen en hoef ik niet bang te zijn dat ik de cotrole verlies.

Ook dit paard is goud eerlijk, vreselijk lief, maar heeft een eigen karakter en is zeker niet geschikt voor beginners.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:57

Ik denk dat niemand het ooit volledig met elkaar eens wordt, zeker niet als het om dieren gaat. Wel ga ik ervanuit, dat we allemaal het beste willen voor een dier.

Ik krijg ook de kriebels van een pelham, maar vind ieder werktuig MITS verkeerd gebruikt, niet fijn. Het hangt er dus ook van af hoe. Scheuren aan een gebroken trens, die zich dan ook op werkt naar het verhemelte, nou nee.En dan via internet kunnen oordelen, nee, jij kunt best heel fijn kunnen rijden Haha!

Maar ik rijd dan mijn paarden ook meer richting klassiek. Toen ik mijn eerste deel ORUN onder de neus kreeg, stond daar bij aan de teugelwerken, tegenhouden van de opgewekte druk met de hand, totdat het paard een gewenste halshouding aanneemt. Ik vind dat plat gezegd, onplezierig gevoel geven totdat. En dat pakken wij iets anders aan.

Ik vind niet dat een pelham reden geeft tot twijfel aan iets kunnen. Wel vind ik, dat je heel veel kunt proberen, om te kijken of het ook anders zou kunnen. Zoals ik met dat betreffende paard. In jouw geval, lijkt het erop, dat je paard een stukje plezier niet geleerd heeft, heel in het begin. Dat gekoppeld aan een misschien niet makkelijk karakter, maakt het onder het zadel een wispelturig paard. Dat soort paarden zouden zich kunnen lenen voor herbeleren. Ik zeg ZOU KUNNEN, niet dat het slaagt, niet dat het moet, of dat je zelfs maar om advies vraagt, maar je weet nooit wanneer je hier toch eens aan terug denkt, of een ander ermee helpen kan.

Hoe goed we het ook willen doen, en denken te zijn, ik ook, er zijn mensen die net wat meer in huis hebben. In mijn ogen zijn dat mensen die een gave hebben, die gaan en kunnen net wat meer.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:00

Heiditjj; ik zal de laatste zijn die zegt dat een Ijslander wel meevalt, heb er exemplaren tussen gezien, hoor Clown .

Misschien moet je wel in je achterhoofd houden, dat als er gewenning optreedt, je van het 1 in het ander kan stuiteren, omdat je al in een stijgende lijn zit, en het gedrag dus niet zich aanpast, alleen wel beter te becontroleren is.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:02

Jeanine84 schreef:
Als je hem niet kan houden waarom ga je er dan uberhaupt op zitten? Zet hem op rust in de wei? En begin daarna weer met longeren..ik zie een scherp bit hier niet als de oplossing! Hoe denk je je paard straks weer te kunnen rijden op een trens dan? Dan lacht ie je vierkant uit als ie een pelham gewend is wat door zijn mond wordt getrokken! Ik zou het persoonlijk niet zoeken in een ander bit

Dit is echt niet waar! Mijn 2 paarden zijn (minimaal) 10 jaar met een stang gereden en ik rij ze nu gewoon met een gebroken trensbit zowel in de bak als in het bos, zonder ook maar enig probleem.
Als ik met dit bitje te streng ben dan krijg ik het echt wel te merken, dus dat ze gewend zijn aan het scherpe bit? Ech niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:13

Mijn paard wordt gelongeerd met dubbelgebroken trens en in de bak gereden met trens. Waarom zou een paard je uitlachen?

Mijn paard is als jonge hengst van 4 jaar beleerd en niet verder doorgereden, daarna gekocht door een redelijk onervaren ruiter, gecastreerd en lekker met slof gereden en in de krul getrokken. Een gruwelijk sterke onderhals gecreëerd die overigens helemaal weg is, maar dat heeft wel wat jaren geduurd. Beest is gewend aan een gigadruk. Op zijn goede dagen een zacht mondje en helemaal op been te rijden, op zijn slechte dagen een mond van beton en een eigen wil waar je niet door heen komt. Op die dagen heeft hij maling aan een gewoon trensje. Soms weet je niet welke pet hij op heeft, dat merk je als je even gaat rijden. Zonder pelham naar buiten is heel erg naar rijden, omdat hij gruwelijk sterk is, altijd bit tussen kiezen neemt als hij zijn zin wil en gewoonweg niet te stoppen, gewoon gevaarlijk.

Met hackamore is mij ook aangeraden, maar het paard geeft tegendruk bij druk op de neus. Wordt hij erg weerspannig van.

Wij hebben compromissen gesloten. Los teugeltje buiten rijden, bij vervelend gedrag, teugels op lengte tot hij overgeeft en dan weer los teugeltje. Idd moet je veel handigheid hebben om hem toch bij je te houden door de teugels niet continue strak te hebben, maar wel regelmatig een lichte ophouding te maken als hij onder je stuitert en niet rustig wil blijven stappen. Ophoudingen met een gewoon trensje daar heeft hij maling aan. Met slof naar buiten wil ik niet, die slingerende bogen tussen zijn knieen vind ik zo gevaarlijk. Aangetrokken slof buiten rijden is voor beiden geen ontspanning.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-08 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:22

luve_rozes schreef:
Heiditjj; ik zal de laatste zijn die zegt dat een Ijslander wel meevalt, heb er exemplaren tussen gezien, hoor Clown .

Misschien moet je wel in je achterhoofd houden, dat als er gewenning optreedt, je van het 1 in het ander kan stuiteren, omdat je al in een stijgende lijn zit, en het gedrag dus niet zich aanpast, alleen wel beter te becontroleren is.

Je hebt hier wel een beetje een punt, maar ik kan hem nu afwisselend ritten met tempo en rustige ritten laten maken. Hij blijft fris, natuurlijk, gelukkig wel, maar het werkt voor hem kennelijk fijner op deze manier.

Hij was bitloos (toen ik nog geen tempo ritten reed) trouwens ook al beter te controleren dan met bit.

Ik heb heb geprobeerd: pessoa bit, pelhambit, dubbelgebroken trens, enkelgebroken trens, stang, allerlei soorten bitten met tongboog (hij gooide z'n tong over het bit), bitten met tonglepel (uiteindelijk stikte mijn paard er bijna in omdat hij het alsnog voor elkaar kreeg zn tong over het bit te gooien).

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:28

Heiditjj, kijk anders ook eens met een schuin oog naar het voer, sommig voer laat snel zijn energie los, ander voer is trager. Wie weet heeft hij wel heel veel energie van zichzelf, en kan met minder toe, of anders. (bv rijk ruwvoer plus krachtvoer gaat dubbel op, en dat moet er ook weer uit)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:38

Hij loopt 20/7 op het land en wordt niet bijgevoerd. De andere 4 uur staat hij in een zandbak om het te dik worden tegen te gaan.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:40

Ha, dan is het inderdaad een enorm frisse jongen Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:47

Heiditjj: kennis van me heeft een heel dun bitje met allerlei rolletjes eromheen. Hoor van haar dat het het enige bit is dat haar paardje niet vast kan pakken of zijn tong eroverheen kan doen.

En nee, IJslanders Vuur valt niet mee hoor! Heb hier twee drammers, waarvan er 1 ook nog een paniekhaas is. Het drammen, daar wordt rijtechnisch aan gewerkt, maar de paniekhaas wordt met Myler combinatiebit gereden, en denk er over ook eens dubbelgebroken pelham te proberen, omdat ze met hengstenketting onder de kin aan de hand beter te controleren is.

Pelham met dubbele teugelvoering, de onderste er alleen bijpakken in geval van nood. Maar dat werkte bij jou dus ook niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:38

Ik zal even mijn paard schetsen: Arabisch Volbloed, echt een clichépaard, dus goudeerlijk, lief en zorgzaam, maar 100% bloedpaard. Hij is vrij eenkennig en moet alles kunnen zien, anders slaat hij tilt. Althans: op vreemd terrein. Thuis/op plaatsen waar hij vaak komt, kan je er alles mee. We zijn altijd mer grondwerk bezig geweest en hij doet ook alles dan. Vertrouwen is er ook, wederzijds, want hij heeft dat ook nodig.

Maar: als we op vreemd terrein komen en hij schrikt ergens van, draait er ergens in zijn hersenen een knopje om. En dan kan je vriendelijk proberen om het op 1001 manieren op te lossen: het lukt niet. De pelham is het eerste waarmee ik hem weer "op aarde" krijg. En voor de veiligheid, ook al doet het hem dan misschien even pijn, is dat gewoon nodig. En ik weiger om hem enkel op vreemd terrein te laten. Ik merk dat hij stilaan rustiger wordt, maar ik blijf een tweede teugel aan de pelham gebruiken voor in noodgevallen. Het is een kwestie van oefening, maar het mag niet gevaarlijk zijn voor mij, paard en anderen. Dus daarvoor de noodrem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:40

ben het dus helemaal met jou eens. Met dat 'knopje om' zou je mijn paard ook kunnen bedoelen. Nix nada Arabisch bloed, maar kennelijk is het haar aard, of er is ooit iets fout gegaan bij het inrijden. Maar jij kunt hem dus wel stoppen met die tweede teugel?