Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:24

Lieke schreef:
Ik wil niet de discussie aangaan van wel/geen bit, maar ben wel benieuwd of hoe het nou precies zit met die ademhaling.

Eerst zeg je dat paarden niet kunnen rennen en eten tegelijk en dat mensen dat ook niet kunnen. Met een droog beschuitje lijkt het me idd niet prettig, maar eten en inspanning tegelijk kunnen mensen wel.

Daarna komt een hele uitleg van hoe het rennen en ademhalen dan werkt en dan zeg je dat het bit de ademhaling belemmert. Maar verder geen uitleg hoe deze de ademhaling belemmert. Ik dacht nml dat paarden gewoon ademhalen door de neus en daar zit het bit niet natuurlijk. Ben benieuwd naar verdere uitleg.

Filmpje vind ik niet zo representatief trouwens, zou dan meer vergelijking willen hebben. Bij mijn eigen pony merk ik geen verschil in ademhaling trouwens als ik met of zonder bit rij.
Wel geloof ik dat het krulletje de ademhaling belemmerd. Mijn pony is erg gevoelig voor hoesten, als ik hem niet goed vanuit de ontspanning en met voldoende halslengte nagevelijk rij moet hij namelijk sneller hoesten. Dus lijkt me dat een valse knik iig invloed heeft op de luchtwegen.

Nou je hebt je eigen vragen beantwoord. Als jij stijf met je kin op de borst rent, ga jij ook hijgen... maar dat doe je ook als gewoon hardloopt.... knappe harrie die niet harder gaat ademen als hij rent..

Paard ademt inderdaad door de neus, maar net als bij de mens zit er een huig ter hoogte van waar de slokdarm bevind. Maar een paard ademt net als een kat door de neus... gaan ze door de mond ademen, zijn ze goed ziek.

Al zou een paard tijden het rijden lucht in de maag zou krijgen, dan is dit niet schadelijk... paarden laten ook scheten als ze lucht in de maag hebben, en ook met mesten komt overtollig lucht mee naar buiten.

Eigenlijk het enige dat die filmpje aantoont is dat paarden die in een diepe knik lopen minder goed kunnen ademen.... maar stikken doen ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:27

Smokey, hoe verklaar je dan het lawaai wat de pony maakte in het filmpje zonder bit? (grijns)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 03:36

suleilitha schreef:
Smokey, hoe verklaar je dan het lawaai wat de pony maakte in het filmpje zonder bit? (grijns)

tja... in een knikje lopen en opgejaagd worden...... knappe pown die dan normaal blijft ademhalen met een frequentie van 8 tot 14 teugen per minuut...

ook zonder knik, en draven is het onhaalbaar

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 04:54

smokey17 schreef:
Nou mag jij ook eens uitleggen waarom je een bit zieliger vindt dan wat jij doet.... jij knijpt zijn kaken en wangen fijn en belemmerd ook nog een flink zijn ademhaling als je aan de teugels trekt omdat je zijn neus dicht knijpt..en ook nog eens even flink aan zijn hoofd trekt. daarbij zal de gehele neusriem meebewegen als jij aan de teugels sjort en dus ook achter de oren zal scheuren..

Als je op deze manier op je paard moet rijden, kan je idd maar beter een hobbelpaard kopen ja Scheve mond
Hopelijk ruk jij ook het bit niet tot aan zijn oren als je wil stoppen of sturen. Nou, als het goed is, doe je dat dus ook niet met een bitloos hoofdstel.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 05:00

Nicolletje schreef:
smokey17 schreef:
Nou mag jij ook eens uitleggen waarom je een bit zieliger vindt dan wat jij doet.... jij knijpt zijn kaken en wangen fijn en belemmerd ook nog een flink zijn ademhaling als je aan de teugels trekt omdat je zijn neus dicht knijpt..en ook nog eens even flink aan zijn hoofd trekt. daarbij zal de gehele neusriem meebewegen als jij aan de teugels sjort en dus ook achter de oren zal scheuren..

Als je op deze manier op je paard moet rijden, kan je idd maar beter een hobbelpaard kopen ja Scheve mond
Hopelijk ruk jij ook het bit niet tot aan zijn oren als je wil stoppen of sturen. Nou, als het goed is, doe je dat dus ook niet met een bitloos hoofdstel.

zij alles over 1 kam scheren dan ik ook Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 05:04

Je ziet van die mensen die alles vervloeken wat met een bit heeft te maken. Ondertussen nemen ze wel hun halve huishouding mee op de rug en kont van hun paard. (bed, tent, halve keuken) en dan vraag ik me af, hoe diervriendelijk dat dan wel niet is. Ach, hoe maak je van een mug een olifant?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 05:54

Wij mensen ademen en slikken door de zelfde pijp(het is de huig die deze actie uit elkaar houdt) als wij slikken kunnen we ook niet ademhalen, ook niet als we stilstaan, dus laat staan bij rennen. Voor paarden geldt hetzelfde systeem.
Overigens presteerd mijn paard het regelmatig met gestolen bek vol met gras vrijwillig een sprintje te willen trekken hoor. Ook gaat hij krijgt een schuimmond als hij zonder iets aan tuig aan zn lijf/hoofd in de longeerbak met baasje aan te donderstenen en rennen is.
Dan nog t feit waarom ik meestal met bit rij, omdat ik nog niets anders heb gevonden dat beter werkt en minder gevoelig is.
Ik vraag me af of mensen wel eens bedacht hebben hoe het komt dat al die paarden bitloos zoveel braver zouden zijn bij een touwhalster/hackmore of dergelijk spul.
Zodra ik een bitloos hoofdstel heb gevonden dat mij de zekerheid geeft dat ik echt wat in de pap te brokkelen heb op de momenten dat het nodig is (lees, net toestemming heb gegeven sprintje te mogen trekken in t bos en tot de ontdekking komen dat 200mtr verderop kindje midden op t brede ruiterpad als zandbak aan t gebruiken is en je dus je paard met enorme noodstop moet beledigen) maar die niet schuurt of overgevoeligheid op de neus of wat dan ook geeft ben ik de eerste die dat zou gebruiken.
Maar tot de dag van vandaag heeft nog niets mij kunnen overtuigen van deze werking.
Even een hele stomme vermenselijking, een pen in mijn mond doet ook geen zeer, druk op de neusbrug is minstens net zo gevoelig, zo niet gevoeliger.
Dan wil ik ook nog een kleine opmerking maken over het zonder zadel rijden, hebben die mensen wel eens gekeken naar het skellet van een paard, beseffen ze wel dat ze op stekels zitten van zo'n 20 a 30 cm die enkelt beschermt worden door meer of minder ontwikkelde rugspieren. Daarom hebben ze zadels uitgevonden, om de druk te verdelen en niet met de bedoeling als extra (in de weg zittend) last.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:21

annebe schreef:
In ieder geval iemand die zich blijft interesseren in het paard en de mens wakker blijft schudden.
Keepon going!

Dat is inderdaad altijd goed!

En soms is het niet leuk om de waarheid te horen en moeilijk te accepteren..
Vooral als het 'al jaren zo gaat' en 'iedereen het zo doet'

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:36

Bitloos is niet per definitiet beter in mijn ogen, je kan ontzettend veel schade teweeg brengen met het rijden van bitloos alsmede met het rijden zonder bit.

Het is alleen hoe je er zelf mee omgaat en hoe jouw handen zich ontwikkelen tijdens het rijden. Mensen die zeggen dat ze met bitloos minder schade aan richten prima, maar dan ligt het probleem bij JOU, en JOUW HANDEN. Als jij je handen correct houdt tijdens het rijden richt je net zo min schade aan als je dat doet bij bitloos rijden. I.m.o. dan.

En hou alsjeblieft op mensen met paarden en andersom te vergelijken. Het zijn achterlijke arguementen als je het mij vraagt.

En wanneer begint het Bokt beheer eens wakker te houden en Abaresk of hoe ze heet eens te wijzen op haar manier van discussieren, want dit is gewoon niet onderbouwd willen rellen. TS, leer eens beschaafd met mensen te comminuceren i.p.v. je mening op te willen dringen. Nu jaag per definitie al mensen weg zodra ze een topic zien van jou.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:39

Het enige dat Arabesk hier doet is onderzoeken van een dr. op bokt zetten. Dat is niet haar eigen mening. Er is lang onderzoek gedaan. Dr Cook is ook de man die 40 jaar geleden ontdekte dat een paard bij iedere galopssprong ademhaalt en hoe dat precies werkt. Het lijkt me dat je de rest van zijn onderzoeken ook wel serieus kunt nemen.

Tja.. soms is de waarheid anders dan je altijd al dacht...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:42

e_horse schreef:
Het enige dat Arabesk hier doet is onderzoeken van een dr. op bokt zetten. Dat is niet haar eigen mening. Er is lang onderzoek gedaan. Dr Cook is ook de man die 40 jaar geleden ontdekte dat een paard bij iedere galopssprong ademhaalt en hoe dat precies werkt. Het lijkt me dat je de rest van zijn onderzoeken ook wel serieus kunt nemen.

Het enige dat Arabesk hier doet is rellen, zoals ze altijd zal blijven doen zodra het op het NH komt, zodat mensen haar niet langer alsgeloofwaardig gaan zien. Maar als irritant en zich weg draaien van het NH. Ze gaan er niet meer voor openstaan omdat ze het gaan zien als iets wat hun bij voorbaat tegen staat op de manier waarop zij probeert reclame te maken. En zij wil dat maar niet snappen. Heel jammer want in plaats van mensen te voorlichten krijg je dit soort reacties. Ook worden vaak alle traditionals over een kam geschoren, ze wil niet eens proberen te zien wat traditionals inhoudt, nee mevrouw vindt alleen goed wat zij doet en zo werkt het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:42

e_horse schreef:

Daar hoef je geen Cook voor te heten, om te weten dat je paard bij elke galopsprong ademt Vork
Verder neem ik Cook ook niet serieus, de man met de ijzeren punten in de hoofdstellen. Het is pure business verkapt in een natural jasje, in Jip en Janneke taal: wolfjes in schaapskleertjes en Cook is daar één van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:29

e_horse schreef:

Wie weet is "de waarheid volgens Arabesk" ook wel heel anders dan dat jij altijd dacht..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:47

Ik denk dat je een onderzoek van Dr.Cook gewoon serieus moet nemen, die man heeft al meer belangrijke dingen aan het licht gebracht en houdt berouwbare wetenschappelijke onderzoeken. Het feit da Arabesk het "op haar manier" brengt wil nog niet zeggen dat zijn onderzoek niet klopt.

Maar goed, ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit een verschil in ademenhaling bij mijn paard heb gemerkt, of ik nou met bit of bitloos rij. En wat ik me afvraag, als een bit ervoor zou zorgen dat een paard moeilijker zou ademen waarom rijdt een meerderheid van de endurance ruiters gewoon met bit?

Citaat:
Verder neem ik Cook ook niet serieus, de man met de ijzeren punten in de hoofdstellen.

Blond

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:48

suleilitha schreef:
Je ziet van die mensen die alles vervloeken wat met een bit heeft te maken. Ondertussen nemen ze wel hun halve huishouding mee op de rug en kont van hun paard. (bed, tent, halve keuken) en dan vraag ik me af, hoe diervriendelijk dat dan wel niet is. Ach, hoe maak je van een mug een olifant?

ROFL ROFL

Als het de bedoeling is dat ik na het zien van dit filmpje geschokt het bit uit de mond van mijn paard haal dan schiet het zijn doel voorbij.
Ik zie een pony met nul conditie, paniekerig hijgend omdat hij op een bijzonder onvriendelijke manier in de rondte wordt gejaagd. Die dingen vind ik erger dan het bit is zijn mond....

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:04

Als dit hele filmpje een uur zo duren. Waar je de pony ingestapt ziet worden, rustig 'gelongeerd' wordt en dus niet opgejaagd wil ik het misschien iets serieuzer nemen. En zie ik nou dat op 3.57 die microfoon er gewoon naast hangt? Dat is toch geen manier van ademhaling meten? Beetje kneuterig allemaal.
Verder ik rij met bit, waarom? Omdat mijn paarden zo beleerd zijn, omdat het moet op wedstrijd EN omdat ik, zoals ik rij, geen verschil merk qua spanning, stress of ademhaling als ik met of zonder bit rij. Waarom heb bit er dan nog inhangt? Omdat ik het dus nodig heb voor mijn training. En ja, toegegeven als mijn paard er als een idioot vandoor gaat (en dan bedoel ik niet een banketstaaf bokje) vind ik het best fijn dat ik een duidelijke, scherpe ophouding kan geven. Is een hackamore (bitloos) trouwens niet veel gemener, als je daar een harde ophouding meegeeft breek je bijna het paard zijn neus.
Op de eetreflex kom ik later misschien terug. Ik wil het even goed uitzoeken voor ik met flutargumenten kom. Maar de vergelijking ga de 100 meter rennen met een broodkorst moet ik toch wel erg om lachen. Een bit is geen broodkorst, een bit is geen eten en ja dat snappen het paard zijn hersenen en zenuwen waarschijnlijk ook. Ik kan namelijk wel de 100 meter rennen met een beugel in plaats van een broodkorst in mn mond:D. En dan stik ik niet. Gek he?
en nu krijg ik waarschijnlijk alle naturals over me heen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:05

Laat dit filmpje maar niet aan Marianne thieme zien, voor ze het hele paardrijden afschaft Clown

Ik vind dit filmpje niet zo wereldschokkend hoor. je moet mij eens horen hijgen als ik 3 rondjes in zo'n bak moet rennen...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:06

dat filmpje heeft echt geen ene reet te maken of dat dat paard nou wle of geen bit in heeft.
als jij een (bitloos) paard uit de stal trekt en die slof dr gelijk omheen knoopt en em laat draven reken maar dat dat paard ook zo staat te eigen, doe er nu is een fimpje bij van een paard zonderbit dat zo opgeknoopt staat aan een halster die hijgt precies het zelfde!
er zijn genoeg paarden en ruiters die wel goed met een bit omkunnen gaan,
het is maar een hulp middel als je dat ook zo gebruikt is er niks mis mee,
je doet alsof er stroom op een bit staat,
die touwhalsters zijn ook niet even vriendelijk hoeveel paarde zie je wel niet dat dat touw snijd, dat vinden paarden ook niet leuk, als je alles zo gaat bekijken is alles zielig,

zielig om op je paard te zitten,
zielig om aan tesingelen
zielig OM EEN BIT IN TE DOEN.
en ga zo maar door,

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:07

fury schreef:
en nu krijg ik waarschijnlijk alle naturals over me heen

...net alsof rijden op een paard natuurlijk is Knipoog met of zonder bit / zadel etc

Ik blijkf lekker genieten van mn paard met bit, ondanks dit filmpje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:08

Ach, misschien is het beter maar helemaal niet meer te happen op dit soort topics?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:14

fury schreef:
Is een hackamore (bitloos) trouwens niet veel gemener, als je daar een harde ophouding meegeeft breek je bijna het paard zijn neus.

Wat een onzin, ken jij iemand uit je naaste omgeving die het voor elkaar heeft gekregen een neusbot te breken? Ik durf te wedden van niet, wat het is volstrekt onmogelijk.

Citaat:
Op de eetreflex kom ik later misschien terug. Ik wil het even goed uitzoeken voor ik met flutargumenten kom. Maar de vergelijking ga de 100 meter rennen met een broodkorst moet ik toch wel erg om lachen. Een bit is geen broodkorst, een bit is geen eten en ja dat snappen het paard zijn hersenen en zenuwen waarschijnlijk ook. Ik kan namelijk wel de 100 meter rennen met een beugel in plaats van een broodkorst in mn mond:D. En dan stik ik niet. Gek he?

Sorry maar ik vind de vergelijking van een beugel nog lachwekkender dan die van een broodkorst ROFL Alsof dat te vergelijken is met een bit? Ik vind sowieso dat je paarden niet met mensen moet proberen te vergelijken schiet je uiteindelijk toch niks mee op.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:17

ja oke, dit heeft dus geen ene reet met wel of geen bit te maken
doe er nu een fimpje van een bitloos paard bij die ook zo uit de stal is getrokken opgenoopt staat en in de ronte geslingerd zonder conditie! word dan wil ik best een vergelijkingv gaan trekken, die er waarschijnlijk niet zal zijn,
die touwhalsters snijde ook flink!
er ijn ook mensne en paarde die wel met een bit om kunne gaan!!!!
er zijn ook paarden die dat niet erg vinden om een bit in te doen. ze weten gewoon niet anders, als mijn paarde t niet leuk zou vinden waarom komen ze dan altijd uit de wei na voren gerend als ik ze roep terwijl dat ze weten dat ze moeten werken???
als je alles zo gaat bekijken is alles wel zielig,

hier wat voorbeelden.,

aansingelen is zielig
rijden is zielig dat paard loopt al zwaarder int zand ga je er nog op zitten ook,
een bit is zielig
de eizers die op de hoeven gebrand worden is zielig,
een stal is zielig, paardne vinden t niet leuk op stal, waarom zit er een slot op je staldeur??? idd omdat je paard em anders peerd.
en ga zo nog maar door als je hier over allemaal goed na denk is alles wel best banketstaaf voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:17

Citaat:
Wat een onzin, ken jij iemand uit je naaste omgeving die het voor elkaar heeft gekregen een neusbot te breken? Ik durf te wedden van niet, wat het is volstrekt onmogelijk.

Duuh, recent een schedel van gezien en die kwam niet uit het museum maar was meegebracht door de instructeur. Het was al bekend dat het bot stuk was door een hackamore en toen het paard werd geslacht, heeft de instructeur de schedel gevraagd en trouwens ook gekregen.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:22

Waarom is een beugel niet beter te vergelijken dan een broodkorst? Neem anders een piercing. Of desnoods ga ik wel met een minibit een stuk rennen. Een eetreflex wordt getriggerd door ETEN.
Nee je moet paarden en mensen niet vergelijken. Maar ik probeer alleen uit te leggen hoe de eetreflex verder werkt en dat een bit niet onder eten valt, een broodkorst wel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:22

suleilitha schreef:
Ach, misschien is het beter maar helemaal niet meer te happen op dit soort topics?

Ja dat is wss nog het allerbeste Haha!