Lieke schreef:Ik wil niet de discussie aangaan van wel/geen bit, maar ben wel benieuwd of hoe het nou precies zit met die ademhaling.
Eerst zeg je dat paarden niet kunnen rennen en eten tegelijk en dat mensen dat ook niet kunnen. Met een droog beschuitje lijkt het me idd niet prettig, maar eten en inspanning tegelijk kunnen mensen wel.
Daarna komt een hele uitleg van hoe het rennen en ademhalen dan werkt en dan zeg je dat het bit de ademhaling belemmert. Maar verder geen uitleg hoe deze de ademhaling belemmert. Ik dacht nml dat paarden gewoon ademhalen door de neus en daar zit het bit niet natuurlijk. Ben benieuwd naar verdere uitleg.
Filmpje vind ik niet zo representatief trouwens, zou dan meer vergelijking willen hebben. Bij mijn eigen pony merk ik geen verschil in ademhaling trouwens als ik met of zonder bit rij.
Wel geloof ik dat het krulletje de ademhaling belemmerd. Mijn pony is erg gevoelig voor hoesten, als ik hem niet goed vanuit de ontspanning en met voldoende halslengte nagevelijk rij moet hij namelijk sneller hoesten. Dus lijkt me dat een valse knik iig invloed heeft op de luchtwegen.
Nou je hebt je eigen vragen beantwoord. Als jij stijf met je kin op de borst rent, ga jij ook hijgen... maar dat doe je ook als gewoon hardloopt.... knappe harrie die niet harder gaat ademen als hij rent..
Paard ademt inderdaad door de neus, maar net als bij de mens zit er een huig ter hoogte van waar de slokdarm bevind. Maar een paard ademt net als een kat door de neus... gaan ze door de mond ademen, zijn ze goed ziek.
Al zou een paard tijden het rijden lucht in de maag zou krijgen, dan is dit niet schadelijk... paarden laten ook scheten als ze lucht in de maag hebben, en ook met mesten komt overtollig lucht mee naar buiten.
Eigenlijk het enige dat die filmpje aantoont is dat paarden die in een diepe knik lopen minder goed kunnen ademen.... maar stikken doen ze niet.