evaring met een hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: evaring met een hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:24

Ik zeg ook niet dat jij dat ook moet vinden , maar zo voel ik het gewoon Lachen

En denk dat dat ook de insteek is van de meeste mensen die met een hack rijden , die willen niet steeds die druk (hoe klein ook Knipoog ) op de teugels hebben maar alleen oppakken als het nodig is. En dat besluiten ze dan al voordat ze voor een hackamore of zelfs bitloos kiezen.

Zal natuurlijk niet voor iedereen gelden , maar ik denk zeker wel meer dan de helft van de hackamore-rijders.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 07:50

nouja dat zullen dat weinig dressuurruiters zijn.
niet dat ik nou Z rij ofzo hoor,ik ben een recreatie-dressuurruiter zoals ik het zelf noem.

als ik buitenrij is dat met een los teugeltje,zeker weten.
als ik serieus oefen in de bak,dan rij ik wel met verbinding.

ik wil graag bitloos gaan,maar heb de beste optoming voor ons nog niet gevonden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:51

Klopt, Pmarena, iig wel in mijn geval.
Ik ben een recreatieruiter en rij het liefst buiten op zit en stem (reageert mijn pony ook prima door). Maar rij nu ook wel dressuur in de bak omdat het wel nodig is voor haar lichaam natuurlijk. Hiervoor kan ik geen bit gebruiken en een normaal bitloos hoofdstel reageert ze niet fijn op. Dus ja ik gebruik wel mn hackamore voor dressuur, maar nooit lang en altijd met het doel tot nihile teugeldruk.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:54

Ik heb net een stukje op de engelse site van het Glücksrad gelezen over hoe ze toch een goede houding krijgt van het paard zonder constante druk.
Ze rijdt het paard gewoon, als het dan zelf druk op de teugel neemt gaat ze een gang langzamer om daarna meteen weer te versnellen.
Dit moet je dus heel constant doen en het schijnt dat de paarden daar een betere zelfhouding van krijgen zonder dat er dus constant druk op de teugel hoeft te zijn.

Ben erg benieuwd hoe het werkt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:47

dat werkt niet voor ieder paard denk ik.
mijn pony kan ik beter rijden en ondersteunen met een lichte verbinding.

ik bedoel overigens niet dat ik er steeds aan trek,maar gewoon contact met de mond

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:50

welke mond? Als je geen bit in hebt kun je toch ook geen verbinding met de mond hebben Clown

Mijn ervaring is dat bij mijn paard een lichte druk met een bitloze optoming niet werkt, hij verliest zijn lossigheid en snapt het gewoon niet helemaal. Zonder aanleuning loopt hij bitloos stukken beter Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:55

ik rij met bit.(myler comfort level 1)

maar ik zou wel graag bitloos willen gaan,maar ik heb al verschillende optomingen geprobeerd,maar nog niet gevonden wat bij ons past,waar we dressuur mee kunnen rijden en lekker mee naar buiten

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:56

ooh oké, was er vanuit gegaan dat je met hackamore reed. Maar met bit kun je idd beter gewoon met aanleuning rijden, bitloos werkt dit alleen niet echt... Ik heb zelf ook nog niet de ideale bitloze optoming gevonden om dressuur mee te rijden helaas, dus het nu ook maar gewoon met bit. Werkt nog altijd het beste..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:01

ja dat heb ik ook.
buiten vind ik bitloos ook prettig,want dan kan ik mijn pony ook makkelijk laten grazen als ik dat wil.
en het is ook lekker ontspannen

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:13

ik rij nu een jaar buiten met een hackamore met langescharen, ik vind dit echt super rijden. mijn pony zie je ook echt genieten.
ik ben met hackamore gaan rijden omdat hij buiten soms nog wel is door het bit door rende en nu rij ik hem met langteugeltje zelfs in galop. het enige nadeel is is dat mijn paardje nog wel is wil bokken als een ander paard voor bij gallopeert en dan kan je niks met de hackamore. want je kan niet het hoofd omhoog trekken. mijn pony loopt trouwens gewoon nagefelijk met hackamore gewoon zachte druk op de neus en been en je houding en dan gaat het super.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:15

Ik vond het echt niks, het ding zat altijd scheef ik had dan zeker geen goeie maar het was echt niks.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:55

marleen_usar schreef:
Ik vond het echt niks, het ding zat altijd scheef ik had dan zeker geen goeie maar het was echt niks.

Geen enkele optoming hoort scheeft te zitten.Had je wel de juiste maat ?Heb er nooit last van.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:01

marleen_usar schreef:

Als hij te los zit en jij echt op 1 teugel stuurt dan trek je hem idd makkelijk scheef Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:40

op de foto lijkt die wat strak te zitten
komt door de dikke wintervacht Haha! er kunnen 3 vingers tussen ,
Afbeelding
deze is misschien wat duidelijker , maar daar kijkt die zo heerlijk
chagarijnig (zoals die kijkt als ik afgestapt ben en hij moet even wachten Rolleyes )
Afbeelding

heb nog nooit een scheef zittende hack gehad ..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:43

Ja jou paard heeft idd wel een flink groter hoofd dan de mijne Haha!
Hij zit ook een heel stuk strakker. Die van mij zit erg los en wil daardoor wel eens scheef zitten, maar dat merk je meteen in je handen ook (teugels met stops). Is goed voor de ruiterhand, je weet precies wanneer je het fout doet dus Vork

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:45

als ik zou willen zou ik m zo kunnen draaien
(er voor staand zeg maar )
Pablo zijn hoofd is niet zo groot hoor
dit kopstuk is een maat pony Haha!

normale hoofdstellen heeft die een cob of kleinvallende full
idem voor halsters Vork
de geheel verstelbare halsters maat full bijna op zjin kleinst
of een cob
en dat voor een paard van 165 valt mee toch Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:56

Hm dat valt mee idd, mijn pony heeft ook cob, met pony bakstukken meestal. Mijnes is dan ook maar 1.40 Vork

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:50

Heb ook een S-hack geprobeerd maar mijn paard vond het niets Clown Kon net zo goed op een neusriem rijden,ging hij ook zo lekker op hangen Tong uitsteken .

Over het scheeftrekken...tsja of je nu met- of zonder bit rijd,aan één teugel hangen is natuurlijk nooit de bedoeling Bloos