Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:05

xMyrth schreef:
Kopstuk omdraaien heb ik inderdaad ook gedaan afgelopen week. Ziet er fijner uit... Maar ik heb het ook weer teruggedraaid, omdat het "niet goed" voelt om iets te doen wat niet de bedoeling is :')

Snap ik haha, wil gewoon eens testen of hij dit fijner vindt. De aanleuningsproblemen slepen al aan vanaf hij zadelmak is, dus wil alles proberen dat een beetje kan helpen :)

Marije_jiplover

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:10

Het idee van de vorm van het kopstuk van de Micklem is dat die dan precies dezelfde vorm heeft van de atlas, oftewel de eerste halswervel, de wervel die de "ja-knik-beweging mogelijk maakt.
Dus om daar de druk gelijkmatig over te verdelen, hebben ze het kopstuk ongeveer dezelfde vorm gegeven, het heeft niets met vrijheid voor de oren te maken.

Althans, dat is wat de productfilmpjes bij de introductie mij vertelden.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:17

Marije_jiplover schreef:
Het idee van de vorm van het kopstuk van de Micklem is dat die dan precies dezelfde vorm heeft van de atlas, oftewel de eerste halswervel, de wervel die de "ja-knik-beweging mogelijk maakt.
Dus om daar de druk gelijkmatig over te verdelen, hebben ze het kopstuk ongeveer dezelfde vorm gegeven, het heeft niets met vrijheid voor de oren te maken.

Althans, dat is wat de productfilmpjes bij de introductie mij vertelden.

Dat is wel een interessant gegeven, ik ga hier eens meer over opzoeken

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:30

evilginger schreef:
Waidida schreef:
Equibridle heeft ook een anatomisch kopstuk die op de micklem past. Wel maar 1 variant denk ik.

Weet je toevallig welke dit is?

Toch als ik dan op de website kijk zie ik nog steeds heel veel kopstukken die direct achter / tegen de oren aanzitten... Dan vraag ik me af of die van mij zo slecht zit :')

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:47

xMyrth schreef:
Toch als ik dan op de website kijk zie ik nog steeds heel veel kopstukken die direct achter / tegen de oren aanzitten... Dan vraag ik me af of die van mij zo slecht zit :')

Ik denk persoonlijk dat je nog altijd moet zoeken naar waar je paard zich het meest fijn bij voelt. Qua oren denk ik nu bijvoorbeeld aan een bril als vergelijking, de ene is de andere niet, maar met hetzelfde model kan de ene persoon meer last hebben aan de oren dan de andere hoewel het er mooi of minder mooi kan uitzien

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:58

Ja dat is waar. Paard loopt er eigenlijk ook gewoon goed mee, maar overdenken is mijn meest beoefende hobby :D

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:48

Ik zie net dat presteq ook een los kopstuk heeft waar maar 1 riem aan kan. Zou deze passen op de rambo micklem? Dan wil ik hem wel eens een go geven

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 07:57

Ik had in november een Waldhausen S-Line Sensation hoofdstel besteld, maar nu is de leverdatum al uitgesteld naar eind maart. Ik ben bang dat deze niet meer gaat komen.
Wat is een goed betaalbaar alternatief? Ik heb nu een Presteq maar die zit niet echt mooi. De bakstukken moeten vast zitten, dat vind mijn paard prettig
Het moet een bruine zijn en mijn paard draagt cob/full

Edit, de Rambo Micklem zat redelijk

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 08:57

IwanLuver schreef:
Ik had in november een Waldhausen S-Line Sensation hoofdstel besteld, maar nu is de leverdatum al uitgesteld naar eind maart. Ik ben bang dat deze niet meer gaat komen.
Wat is een goed betaalbaar alternatief? Ik heb nu een Presteq maar die zit niet echt mooi. De bakstukken moeten vast zitten, dat vind mijn paard prettig
Het moet een bruine zijn en mijn paard draagt cob/full

Edit, de Rambo Micklem zat redelijk

Welke maat heb je nodig? Zie ze het en der wel op voorraad. Missch ergens anders bestellen?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:23

Ook in bruin cob? Welke sites zijn dat?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:51

evilginger schreef:
Ik zie net dat presteq ook een los kopstuk heeft waar maar 1 riem aan kan. Zou deze passen op de rambo micklem? Dan wil ik hem wel eens een go geven

Er is er ook 1 van, uhm.. krijg hem straks binnen als het goed is. Daar zit ook maar 1 riem aan. Bridley volgens mij heet het.

Kan het verder nog niet testen, kan komende tijd zelf niet naar stal of rijden maar zag deze voorbij komen. Dus gekocht haha

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:57

wendy1987 schreef:
evilginger schreef:

Er is er ook 1 van, uhm.. krijg hem straks binnen als het goed is. Daar zit ook maar 1 riem aan. Bridley volgens mij heet het.

Kan het verder nog niet testen, kan komende tijd zelf niet naar stal of rijden maar zag deze voorbij komen. Dus gekocht haha

Ik ga ‘m eens opzoeken :)

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:20

Mocht er iemand een Utzon belmond full bruin of cognac hebben, hou ik me aanbevolen

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 01:12

Dark7 schreef:
Mocht er iemand een Utzon belmond full bruin of cognac hebben, hou ik me aanbevolen

Wat is er juist anatomisch aan dit hoofdstel? Oprechte vraag, want buiten de brede neusriem zie ik het niet echt haha
Wel een heel mooi hoofdstel :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:36

Vind iemand het leuk om mee te denken? Ik rij met een samengesteld zooitje met een lage neusriem. Ik heb even met een equibridle met gecombineerde neusriem gereden maar mn paard vond dat hoofdstel helemaal niks terwijl ik daarvoor ook met een gecombineerde neusriem reed. Enige verschil is de breedte van het kopstuk dus misschien vindt hij een smal kopstuk fijn.

Nu is zijn hoofdstel eigenlijk aan vervanging toe maar ik vind eigenlijk een lage neusriem niet mooi. Verder heeft hij graag een stil liggend bit. Als ik denk aan stil bit + niet houden van een gecombineerde neusriem kom ik uit op de lage neusriem die ik eigenlijk niet mooi vind. Bij de gecombineerde heeft hij snel velletjes die klem komen tussen neusriem en bit.

Iemand ideeën wat misschien wel zou werken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:14

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:14

Mssn een hoofdstel met vaste bakstukken? Eigenlijk beschrijf je mijn pony, en die gaat wel goed op vaste bakstukken ook.
Ik ga als ik weer mag rijden testen of de aquilla met riempje presteq werkt voor ons. Aquilla neusriem is ook nog wel oke voor haar namelijk

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:10

Dee_Es schreef:
Vind iemand het leuk om mee te denken? Ik rij met een samengesteld zooitje met een lage neusriem. Ik heb even met een equibridle met gecombineerde neusriem gereden maar mn paard vond dat hoofdstel helemaal niks terwijl ik daarvoor ook met een gecombineerde neusriem reed. Enige verschil is de breedte van het kopstuk dus misschien vindt hij een smal kopstuk fijn.

Nu is zijn hoofdstel eigenlijk aan vervanging toe maar ik vind eigenlijk een lage neusriem niet mooi. Verder heeft hij graag een stil liggend bit. Als ik denk aan stil bit + niet houden van een gecombineerde neusriem kom ik uit op de lage neusriem die ik eigenlijk niet mooi vind. Bij de gecombineerde heeft hij snel velletjes die klem komen tussen neusriem en bit.

Iemand ideeën wat misschien wel zou werken.

Mij is altijd gezegd dat de Micklem een lage neusriem imiteert, nu niet zo fel als een echte lage neusriem natuurlijk. De mijne vond een gewoon basic hoofdstel ook niet echt fijn.
Ik vind dat een bit bij de Micklem vrij stil ligt, en volgens mij worden er zelfs plastieken clipjes bij geleverd om ervoor te zorgen dat het echt stil ligt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:04

Dank jullie wel. Ik ga de suggesties even bekijken.

Vaste bakstukken zat ik ook al over te denken. Kan ik me best voorstellen dat hij dat fijn zou vinden.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:12

evilginger schreef:
Dark7 schreef:

Wat is er juist anatomisch aan dit hoofdstel? Oprechte vraag, want buiten de brede neusriem zie ik het niet echt haha
Wel een heel mooi hoofdstel :)

Wellicht buiten de neusriem niks, maar helaas de enige die qua kopstuk past qua anatomie bij mijn paard, die heeft extreem weinig ruimte tussen de achterkant oren ( base) en de atlas wing. Helaas is bijna alles wat op de markt is “anatomisch” gevormd en niet passend.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:14

Dan snap ik het wel, de anatomie van je paard is uiteindelijk wat een hoofdstel anatomisch passend maakt :)

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:28

Saaams schreef:
Bestaan er naast de micklem nog meer kwalitatief goede hoofdstellen die je zowel met bit als zonder bit kan inzetten?

Ik gebruik nu de micklem. Maar zou ook wel iets willen proberen met hoge(re) neusriem. Dat zal een andere druk geven. (Meer of minder idk?)

De Trust falsterbo staat op mijn verlanglijstje maar ik hoor daar weinig verhalen over en dan is die flink kostbaar.

Ik ben super blij met mijn masego hoofdstel!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:45

Heeft iemand toevallig een Waldhausen S-Line Sensation hoofdstel te koop in bruin cob? Of een schockemohle Delta, Beta of Alpha? :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:17

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:44

Dankjewel, zal morgen ff bellen