[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:27

Ik gooi het er hier ook vast uit, mijn ticket is net geboekt en ik vlieg over 2 weken naar Nederland.
Ik ben op zoek naar een tweedehandse Cheyenne maat 1, grote voorkeur voor drytex ivm gewicht.

Mocht iemand iets hebben liggen of weten :j
Ik zit in het zuiden tussen Nijmegen-Den Bosch maar bereid om te reizen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:11

Ik kan mijn vorige bericht niet meer wijzigen helaas. Maar ik heb mijn oog op een Just Adjust die te koop is. Ik merkte alleen op dat de 'flap' aan de zijkant (van de bovenkant gedeelte) lager doorloopt dan bij een Cheyenne.

Vind het lastig uitleggen, dus even een foto erbij:
Afbeelding

Ik weet niet of dat er iemand ervaring heeft met dit model, maar ik twijfel dus omdat ik bang ben dat mijn knie daar recht tegen die rand aan zit en dat gaat irriteren. Maar vooral: geeft dit net zo'n close contact gevoel als de Cheyenne? Want daar ben ik uiteindelijk naar op zoek, maar nu loopt dat wat lager door waardoor er dus weer een extra laag tussen gaat zitten en het misschien ook een breder gevoel geeft?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:53

Die punt naar beneden moet er zijn om de dijwrong op kwijt te kunnen :)

Over het algemeen ligt daar niet je knie, ook niet bij korte pootjes.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:41

Ben ik weer met een vraag :)

Van de week is m'n nieuwe pad geleverd.
De inlages die we bij de andere pads gebruiken passen er allen niet mooi in, helaas.
Iemand een idee welke er mooi inpassen? Of hoe dit op te lossen?
Het is het katoenene Kifra Pad
Afbeelding
Afbeelding

Vind het wel echt leuk staan. Normaal hebben we alleen zwart of bruine pads.
Afbeelding

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:49

Ik hoop dat ik me hier ook even mag melden.
Vandaag de zoveelste zadelpasser bij mijn paardje gehad in de zoektocht naar een passend zadel. Op zoek naar iets wat goed ligt, waar ik onafhankelijk in kan zitten en wat als ik zou mogen wensen een beetje een barok uiterlijk heeft. Helaas vandaag ook geen succes, behalve dat we ook kort even een Startrekk Espaniola Bonita hebben geprobeerd. Weliswaar zonder speciale pad (dat moet volgens mij wel voor een goede druk verdeling begrijp ik uit de boomloos topics…?) maar deze bleef for once achter de schouders van mijn paardje liggen!
Nu kon ik hem helaas maar kort proberen, dus ik probeer nu het testzadel van Becidor te organiseren.
Ik ben alleen niet zo heel erg thuis in de Startrekk of boomloze zadels. Vandaar ook de vraag met betrekking tot de pads eronder. Ik lees hier en daar dat een extra pad met inlagen niet altijd nodig is, maar is dat echt zo? En met een dikke pad met inlages lijkt me juist dat dat close-contact gevoel weer een beetje weg is, klopt dat?

Ik lees hier in ieder geval wel goede dingen over de Espaniola, dus dat is fijn! Vind het gewone model ook mooier dan de bonita en deluxe om eerlijk te zijn.

Daphneeeej

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:56

Hier heel erg fan van mijn Startrekk espaniola. Ik rijd er zelf mee met een grandeur pad maar durf hem met mijn Hidalgo kussens ook wel zonder pad te rijden. Vind de startrekk kussens niet zo bijzonder geweldig.

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:07

Daphneeeej schreef:
Hier heel erg fan van mijn Startrekk espaniola. Ik rijd er zelf mee met een grandeur pad maar durf hem met mijn Hidalgo kussens ook wel zonder pad te rijden. Vind de startrekk kussens niet zo bijzonder geweldig.

Goed om te lezen! Ah, hoe zien die Hidalgo kussens er dan uit? Zijn die dikker of steviger? En hoe is het qua rijden met die extra pad eronder, heb je dan dat close-contact gevoel?

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:04

De Kifra inlages passen netjes in de Kifra pad, of mesh inlages zelf op maat knippen

kosseh schreef:
Ben ik weer met een vraag :)

Van de week is m'n nieuwe pad geleverd.
De inlages die we bij de andere pads gebruiken passen er allen niet mooi in, helaas.
Iemand een idee welke er mooi inpassen? Of hoe dit op te lossen?
Het is het katoenene Kifra Pad
[ [url=m/njr94U.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QFTcxR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind het wel echt leuk staan. Normaal hebben we alleen zwart of bruine pads.
[ [url=m/hyG8PW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:09

GGFJ, het ligt ook wel aan het rugmodel van je paard. Heb je een ronde beer met een geultje op de ruggegraat, dan is een speciale pad met inlages niet altijd nodig bij een Startrekkzadel. Maar het is een kwestie van uitproberen en ook de kussendikte kan mee gevarieerd worden, in ieder geval bij mijn western commander van Startrekk. Verder: topkwaliteit zadels van mooi en stevig leer.

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:50

Jetta schreef:
GGFJ, het ligt ook wel aan het rugmodel van je paard. Heb je een ronde beer met een geultje op de ruggegraat, dan is een speciale pad met inlages niet altijd nodig bij een Startrekkzadel. Maar het is een kwestie van uitproberen en ook de kussendikte kan mee gevarieerd worden, in ieder geval bij mijn western commander van Startrekk. Verder: topkwaliteit zadels van mooi en stevig leer.

Ah kijk, dit zou ik inderdaad ook denken. Mijn paardje is echt rond geribt, maar een kuiltje zoals jij beschrijft heeft hij zeker niet. Goed, binnenkort kan ik het Startrekk Espaniola zadel testen, dan weet ik meteen hoe of wat. Ben benieuwd hoe het gaat zitten met zo’n boomloos pad erbij. Van de kwaliteit van Deuber ben ik sowieso echt weg, prachtig leer en super bewerking. Mijn western zadel was daar ook van.

Als de Espaniola toch geen match blijkt te zijn, dan wil ik graag iemand laten langskomen met wat Edix zadels. Dit klinkt best goed qua beschrijving. Monoblad spreekt mij ook enorm aan. Maar weet iemand wat er bedoeld wordt met ‘een meer gestructureerd zadel’? Het zijn geen boom zadels, maar wat dan wel? Ik heb de Startrekk dressuur kunnen proberen, die zijn nagenoeg zoals een boom zadel vanwege de versteviging onder de stijgbeugelophanging. Is het bij Edix vergelijkbaar?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:36

Ik vind de Edix semi-boomloos redelijk vergelijkbaar met de Startrekk met grote verschil dat de Startrekk dressuur echt een flinke hoeveelheid kussen heeft terwijl Edix hele kleine platte, korte kussens heeft.

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:20

siskeh schreef:
Ik vind de Edix semi-boomloos redelijk vergelijkbaar met de Startrekk met grote verschil dat de Startrekk dressuur echt een flinke hoeveelheid kussen heeft terwijl Edix hele kleine platte, korte kussens heeft.

Ah dat is goed om te weten! Juist die dikke kussens van het Startrekk zadel zorgden er bij ons bij dat het naar voren ging schuiven waardoor het kopijzer tegen de schouder kwam en paard op de rem ging. Okay, dat klinkt alvast heel goed dus. Bedankt!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 21:24

Even een vraagje over barefoot, hoe kun je aan het serienummer van een zadel zien welke maat het specifiek is. Dus hoe kun je die codes lezen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 07:15

Als je even het serienummer plaatst dan leg ik het uit :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:43

Wat doen tweedehands ghosts zon beetje op het moment? Mijn paard is verkocht dus mijn Cavallin buttera ligt werkeloos te zijn -O-
Afbeelding

Twijfel ergens om hem te houden voor het geval dat ik een verzorgpaard zonder zadel tref oid maar hij ligt best wel in de weg hier in mijn mini appartementje dus vrees dat hij weg mag :=

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:45

Welke maat is je Buttera?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:47

blackstar schreef:
Welke maat is je Buttera?

Piccolo, gewoon was me te groot met maatje 38 :')

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:51

Ik stuur je een PB

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:52

Oeehhh wsl pas ik nét niet in een Picollo(ook maat 38, maar wel groot..), ik vind hem wel enorm enorm gaaf... kleuren perfect enz. dus ik stuur je ook even een PB

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:06

Wat een prachtig zadel is dat Azmay! Heb ze al eens vaker voorbij zien komen en elke keer denk ik weer, wauw! <3

Ik heb gelukkig een Cheyenne drytex te pakken kunnen krijgen in NL, dus die ligt op me te wachten om weer mee terug te nemen naar hier :D Ben heel benieuwd naar hoe het zit, vergeleken met de London.

Sinds dat ik m'n paard heb verhuisd naar een andere stalling, merk ik dat ik na een tijdje last krijg van mijn onderrug tijdens het rijden (de routes hier zijn wat langer, dus zit langer in het zadel). Is dit een bekend probleem misschien ivm het brede zitten? Of ligt dit gewoon aan mij? :') Als het door de brede zit komt, hoop ik dat de hipsaver hier misschien bij gaat helpen.
Laatst bijgewerkt door laughterline op 02-09-21 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:07

Zadel is al verkocht _O-

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:17

Azmay schreef:
Zadel is al verkocht _O-

Hahaha nou zo gaan die Ghosts dus in de verkoop deze dagen :D

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:16

Ik rijd nu met een just ad just, fijn zadel, maar wou toch liever een leren zadel.

Mooie cherokee maat 2 in het bruin gekocht, maar de cherokee zit niet fijn vind ik. Ik ben niet zo groot, maar heb wel stevige bovenbenen, waardoor ik op de cherokee zo breed kom te zitten dat ik m'n beugels 2 gaten korter moet doen, en net met mijn voet onder het zweetblad uitkom.

Dus als er hier iemand nog een cherokee zoekt? Pb mij maar

Verder rijd ik met normale beugels, maar heb ook fenders bij de justadjust, vind die stabiliteit van de fenders erg fijn, maar vind de beugels zijn zo breed en glad. Rijd nu ook met smalle jodpurs, zou een "stoerder" model rijschoen met dikkere zolen en meer profiel dit verhelpen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:19

Cherokee stond er meende ik om bekend dat ze vrij "breed" zitten. Kwam ik ook pas veel te laat achter..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:39

Mandy_89 schreef:
.....vind die stabiliteit van de fenders erg fijn, maar vind de beugels zijn zo breed en glad. Rijd nu ook met smalle jodpurs, zou een "stoerder" model rijschoen met dikkere zolen en meer profiel dit verhelpen?

Wat is het materiaal van de bodem van de beugels?? Als dat leer is en de zolen van je schoenen zit niet veel profiel op (of is ook leer) dan kan dat idd glad zijn. Ook hard plastic kan glad zijn.