voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:56

pleiada schreef:
raya00 schreef:
Ben je handig? Ik heb zelf een harige look-a-like fellsattel gemaakt, gok dat 'ie misschien nog wel een stuk steviger is dan de christ-versie. Hij heeft namelijk stevige inlages plús dikke wol/vilt vakken voor de inlages, die net zo dik zijn als normale dunne inlages. Paard heeft écht ruggegraatvrijheid mee en het zit heeeerlijk!
Zal wel zeggen, ook zelfmaak is niet goedkoop (prijskaartje dat er bij christ e.d. normaal aanhangt lijkt me met arbeidsuren meegerekend gewoon reeel) maar ik ben er superblij mee.
Kan me zo voorstellen dat je met zoiets aardig vooruit kan, en op je gemak naar een meer 'zadel-zadel' voor erbij kunt kijken ondertussen.

foto van gisteren, niet zo duidelijk maar voor het idee
[ Afbeelding ]

Mooi gedaan hoor!Ben wel benieuwd hoe je het precies hebt gedaan :j

thanks pleiada! Als er meer mensen benieuwd zijn wil ik best een topic of foto-serietje maken om te laten zien hoe het in elkaar zit :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:01

Anoniem schreef:
Waarom is het/vindt men het bij een boomloos,zoals barefoot,minder erg als het iets te lang is, dan bij een boomzadel?

Ik sta,na 2 jaar emmeren,op het punt een knoop door te hakken om mijn pony te verkopen en dat zou ik echt verschrikkelijk vinden,want ik heb me nog nooit zo fijn en goed bij een paard gevoeld als deze.
Maar kan maar geen goed zadel vinden wat hem past(korte rug)en mij(17,5/18 inch).

Heb cheyenne en arizona gehad:schoven en wat te breed. Ook iets lang.
Trekker gehad maar kan ik gewoon echt mn draai niet op vinden.
Dressuurzadel van equestor lag niet oke.
Huidige deuber ligt ook niet helemaal oke.

Dinsdag komt de zadelmaker met oa Kent&masters,massimo en thorowgood.
Als daar niets bij zit, wil ik als bijna laatste dan nog maar weer barefoot proberen en anders...

Ik heb hetzelfde probleem met mijn fjord, zeer korte rug en ik heb een 18 inch zadel nodig..
Voor barefoot heb ik een maat 2 nodig, en had nooit verwacht dat dat zou passen op de korte rug, maar gelukkig kan het net en ik ben helemaal blij;

Hier met de Barefoot London
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3TUNZHB.jpg

Hier de Barefoot Stella
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3MTRT8T.jpg

Ik zou als het jou is echt een barefoot nogmaals proberen, je kunt heel gemakkelijk een testzadel aanvragen. De laatste jaren zijn de zadels veranderd, ze hebben tegenwoordig vps en v-singel systeem wat (als ik mij niet vergis) beide wel kan schelen met verschuiven..
Je paard verkopen zou erg jammer zijn, wie niet waagt die niet wint
Laatst bijgewerkt door wereld op 25-10-12 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:03

iana schreef:
Hier is dat ook zo'n ramp... ik eindig ook altijd terug bij Barefoot, nu is mijn schuifprobleem minder maar zit ik weer met rare plekken na het rijden (zie pagina 293).
Geen enkele reactie gekregen hier op Bokt....moedeloos word je ervan ;(

Mischien moet je de foto even mailen naar de kenners.. Die kunnen je vast adviseren. Bij voorbeeld www.boomloosrijden.nl

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:05

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:08

xTesslove schreef:
Ik heb deze week een boomloos zadel gekocht. Ik ben er helemaal verliefd op! Het zit echt heerlijk, alsof je in een luie stoel zit (vergeleken met mijn andere zadel). Mijn pony vind het ontzettend leuk en op een of andere manier is hij voorwaartser en gehoorzamer. Ja het zal wel neit goed zitten, dat boomzadel, maar dat ter zijde. Ik heb er dressuur mee gereden, een bosrit, en ik heb er mee gesprongen (90cm :) ) En zelfs dat springen was echt geen probleem, het ging juist goed! Ik ben er helemaal blij mee. _/-\o_

wat voor zadel heb je gekocht?
Laatst bijgewerkt door wereld op 25-10-12 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:10

raya00 schreef:
thanks pleiada! Als er meer mensen benieuwd zijn wil ik best een topic of foto-serietje maken om te laten zien hoe het in elkaar zit :)

Ja ik zou het ook erg graag zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:14

Iemand die nog een bepaald boomloos zadel aan kan raden?
Ik had een boomloos zadel van iemand overgekocht.. Maar er was aan de voorkant wat gescheurd en ik dacht dat dat nog wel te maken was.. Maar dat wordt wel heel lastig.. Dus m'n zadel krijgt gewoon enkeltje vuilnisbak. Dus nu toch maar op zoek naar wat anders. Ik kan van een vriendin wel een Barefoot overkopen, weet zo uit m'n hoofd niet welke het is.. Volgens mij de Cheyenne maar zeker weten doe ik het dus niet.. Maar dat zijn wel redelijke zadels toch? Het hoeft voor mij geen 10 jaar mee te gaan, maar wil er wel m'n pony gewoon goed mee kunnen rijden.

En als iemand nog een idee heeft hoe m'n zadel gemaakt zou kunnen worden hoor ik het uiteraard ook graag. Ik heb een Randolls zadel, maar waar de pommel aan de voorkant zit, daaronder is de stof dus helemaal versleten en "weg" als het ware, met als gevolg dat de pommel er dus uit komt. Ik ben zelf niet zo handig en je kan er ook niet helemaal optimaal bijkomen dus ik weet niet hoe het gemaakt zou kunnen worden.. Mocht iemand nieuwsgierig zijn of een oplossing hebben dan wil ik wel foto's maken eventueel.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:42

@julius_juut *\o/* proficiat met je verjaardag!!! Mijn dochter is ook jarig, wordt vandaag 17 jaar *\o/*
Thanks voor de info, ik kan extra inlages wel eens proberen....ik heb nog een oudere pad met iets dikkere.

@wereld, heb je raad opgevolgd...heb ze gemaild en foto's bijgevoegd...ik ben benieuwd!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:34

Goedemorgen,

ik heb welgeteld 1x gereden met mijn (voor mij) nieuwe BF London zadel en nu staat mijn merrie met een dik voorbeen, waarvan ik denk dat het een peesblessure is en heel eerlijk zal ik er niet van staan te kijken als ze net met pensioen gaat (23 jr) ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:30

[
wereld schreef:
Ik zou als het jou is echt een barefoot nogmaals proberen, je kunt heel gemakkelijk een testzadel aanvragen. De laatste jaren zijn de zadels veranderd, ze hebben tegenwoordig vps en v-singel systeem wat (als ik mij niet vergis) beide wel kan schelen met verschuiven..

Ik heb dus 2 barefoots gehad he, de cheyenne en de arizona beiden met vps.
dus ik ken ze goed.
vroeger reed ik(ander paard)jaren cheyenne.
Vps hielp dus niet tegen schuiven.

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:32

Ik heb ook een chyenne mt vps, en om dat ik een korte brede pony heb schuift het ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:37

Darkchrystal, verschil met boom en loos kwa lengte is dat je geen druk hebt bij boomloos buiten de plaats waar je zelf zit,
dat achterste stuk zadel dat drukt en steekt niet, terwijl je bij een boomzadel de druk over het gehele zadel verdeelt en dus naast de plaats waar je zit, ook druk hebt op de delen die voor en achter je uitsteken ...
het enige wat je wel kunt hebben is dat de achterzijde wat schuurt op de vacht ivm achterhand die van links naar rechts wat beweegt en daarbij de rug ook een stukje meeneemt in die beweging.

ik weet trouwens niet wat de meestgebruikte merken/types boomloosjes zijn bij bijvoorbeeld trec of endurance?
als je daar goed rondkijkt kom je misschien nog wat tegen wat je zelf nog niet geprobeert hebt.
je zou eventueel nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld een (tweedehands) Torsion Island? die zijn wat korter doordat ze geen cantle vormdeel hebben
bij torsionshop kaiser hebben ze nog wel eens een 2dehandsje in de verkoop, sowieso standaard verschillende modellen tweedehands te krijgen daar :0
ik heb zelf een torsion western gehad die ik ook op een ijslander gebruikt heb, voor het mooie net te lang, maar niet storend of dat er druk op plekken kwam waar het niet moest
die bleef trouwens ook echt als ene huis liggen op dat bolle ruggetje

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:38

Sterkte met alles nickyu Y;( Zo jammer dat je misschien door een niet medewerkend lijf je paardje moet verkopen,begrijpelijk maar wel erg jammer voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:39

Ik zie weinig boomloos bij trec en endurance eerlijk gezegd.
Alleen in Amerika nog wel freeform,maar die is sowieso te lang.

Eerst maar ff de zadelmaker afwachten en hopen dat die iets heeft.
Ik heb gewoon liever boom..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:39

ik heb mijn boomloos weer weggedaan ivm met het schuiven
boomloos gaat gewoon niet werken met mijn smalle schouders hebbende maar rondgeribte pony

ik heb nog een libra pad met inlages, mag weg voor 35,-

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:51

Ik heb nog even een vraagje: hoe diep moet een zadelkast zijn wil er een barefoot barrydale/Londen maat 2 in passen? Ik ben van plan zelf van een oude kast een zadelkast te maken en ben even benieuwd hoe de andere barefootgebruikers hun zadel opbergen??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:53

Anoniem schreef:
Ik zie weinig boomloos bij trec en endurance eerlijk gezegd.
Alleen in Amerika nog wel freeform,maar die is sowieso te lang.

Eerst maar ff de zadelmaker afwachten en hopen dat die iets heeft.
Ik heb gewoon liever boom..

met boom, heb je eventueel al rondgekeken tussen de ijslanderzadels?
ijslanders hebben ook nogal eens te kampen met beperkte plaats voor een zadel, zadels liggen ook nog eens relatief ver naar achter.
dan kom je al snel bij zadels uit met extra teruggesneden kussens etc (extra schoudervrijheid omdat er nu eenmaal minder plek is op de rug)
en sowieso een flink aantal merken die ook extra korte zadels in het assortiment hebben .(ben nu even zomaar wat gedachten aan het roepen hoor ;) )
ik heb voor de toekomst nog niets vast liggen, boom, of loos... alleen geloof ik het het geluk van een ijs zonder extreem korte rug

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:58

Anoniem schreef:
[
wereld schreef:

Ik heb dus 2 barefoots gehad he, de cheyenne en de arizona beiden met vps.
dus ik ken ze goed.
vroeger reed ik(ander paard)jaren cheyenne.
Vps hielp dus niet tegen schuiven.

Hadden deze ook een v singel systeem?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:05

Ik ben ook van plan een barefoot aan te schaffen.
het wordt een barefoot arizona of een barefoot arizona nut.

Mijn paard is een fjordenkruising. We rijden veel lange afstandsritten en willen in de toekomst endurance, trec en trail gaan rijden. Zou een BF hier geschikt genoeg voor zijn?

Mijn paard heeft zoals de meeste fjorden een korte rondgeribte rug. Zou ik dan het beste een maat 1 of maat 2 kunnen bestellen en welke fork zou daar het best bij gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:13

Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ze een v singelsysteem hadden.
De arizona misschien wel. Die zat goddelijk overigens.

Sonja, op zich sta ik best achter boomloos hoor. Maar voor lange ritten denk ik dat een boom,mits die goed past(en das moeilijk)beter druk verdeelt.
Ijslanderzadels heb ik wel gekeken,zijn ook niet altijd zo kort als ik dacht.
Stalgenote heeft een ijslanderzadel,die dus te lang is.

Massimo heeft korte zadels en die worden sowieso gepast..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:50

iemand nog een hlf pad te koop (over) voor de london mt 2 graag een pbtje

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:48

raya00 schreef:

Graag!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:11

shadow19871 schreef:
Ik ben ook van plan een barefoot aan te schaffen.
het wordt een barefoot arizona of een barefoot arizona nut.

Mijn paard is een fjordenkruising. We rijden veel lange afstandsritten en willen in de toekomst endurance, trec en trail gaan rijden. Zou een BF hier geschikt genoeg voor zijn?

Mijn paard heeft zoals de meeste fjorden een korte rondgeribte rug. Zou ik dan het beste een maat 1 of maat 2 kunnen bestellen en welke fork zou daar het best bij gaan?

Kijk even op www.boomloosrijden.nl rechts staat info over de zadels, en de maten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:14

ik heb een pad die ik wil verkopen

ik denk dat het een maat 2 is voor cheyenne

hoe kan ik zien of het een christ pad is?
lijkt er namelijk erg veel op

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:16

Staat er heel groot op!