Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:20

dieseltje09 schreef:
De genoemde Harrys horse of QHP vallen bij mij niet onder de noemer kwalitatieve hoofdstellen overigens :')

Oeps nee inderdaad, ik was te snel, ik dacht dat we zochten naar een hoofdstel met een ringetje op de neus. En het kwalitatief had ik niet gezien. Sorry!

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:27

Heeft iemand toevallig deze neusriem van ps of sweden en zo ja, zou je me kunnen vertellen hoe de gesp van de sperriem valt?

Afbeelding

Ik heb nu de fairfield van hooks. Die bevalt goed qua model maar de gesp van de riem om de mond zit aan de onderkant en hij krijgt daar steeds een wondje van. ik zoek nu dus iets soortgelijks waar de gesp wat meer aan de zijkant zit.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 23:41

Waidida schreef:
dieseltje09 schreef:
De genoemde Harrys horse of QHP vallen bij mij niet onder de noemer kwalitatieve hoofdstellen overigens :')

Oeps nee inderdaad, ik was te snel, ik dacht dat we zochten naar een hoofdstel met een ringetje op de neus. En het kwalitatief had ik niet gezien. Sorry!

Ik heb min QHP inmiddels een jaar of 4 en gebruik deze intensief.
Poets het hoofdstel eens in het halfjaar en ziet er nog steeds top uit.
Mooi zacht leer ook :j Doet echt niet onder aan de duurdere hoofdstellen die ik heb gehad.

Afbeelding

nicole_floor

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:20

Hier ook al inmiddels 5 of 6 jaar tevreden over mijn QHP hoofdstel. En ik ben echt een slechte poetser, 1x per jaar is bij mij veel. :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:33

Prijsverschil zegt in mijn ogen niet veel over de kwaliteit van het leer. Zat dure merken die alleen maar duur zijn door naam en marketing ipv kwaliteit.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:05

Ik lees al een tijdje met jullie mee en zit met wat vragen waar jullie wellicht antwoord op hebben.

Bij de micklem multi bridle kan je de teugels aan de neusriem ringetjes maken volgens de beschrijving. (Als sidepull) kan dit bij alle micklem hoofdstellen?

Zijn er vergelijkbare hoofdstellen op de markt die wat voordeliger zijn waarbij dit kan?

Mijn paard mag tijdelijk geen bit in en mijn oog viel op micklem omdat met dit soort hoofdstel ik straks ook makkelijk met bit kan beginnen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:08

avensis schreef:
Ik lees al een tijdje met jullie mee en zit met wat vragen waar jullie wellicht antwoord op hebben.

Bij de micklem multi bridle kan je de teugels aan de neusriem ringetjes maken volgens de beschrijving. (Als sidepull) kan dit bij alle micklem hoofdstellen?

Zijn er vergelijkbare hoofdstellen op de markt die wat voordeliger zijn waarbij dit kan?

Mijn paard mag tijdelijk geen bit in en mijn oog viel op micklem omdat met dit soort hoofdstel ik straks ook makkelijk met bit kan beginnen.

Over de ringetjes: de ringetjes zitten bij de andere micklems wel op dezelfde plek, maar als ik het goed heb zijn deze niet gemaakt om veel kracht te kunnen verdragen. Ze zouden veel makkelijker kapot springen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 10:57

De ringetjes bij de multi bridle zijn iets groter zodat er teugels aan kunnen. In principe zou dit eenmalig kunnen bij bv het competition hoofdstel, maar het stukje leer dat rond het ringetje zit is ook niet zo sterk als dat van de multi bridle. Ik denk dat ze 1-2x hard trekken (in geval van de one reign stop bv) nog wel uithouden, maar ze zijn er niet voor gemaakt. Volgens mij heeft dy’on ook een multi bridle, maar wel het dubbele van de prijs..

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:06

Kijk eens op marktplaats! Daar heeft een kennisje van mij voordelig een Micklem kunnen overnemen :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:11

Ik heb eens foto's gemaakt van mijn hoofdstel. Wat vinden jullie van het kopstuk bij de oren? :)
Paard loopt lekker, maar ben wel benieuwd wat de beoordeling is. Anders eventueel alleen op zoek naar een ander kopstuk :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 11:31

Moet t kopstuk niet andersom?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:43

Ik zou oren meer vrij willen hebben, maar dat kan ook aan de frontriem liggen. Nu lijkt het kopstuk precies tegen de oren te drukken.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:05

Kopstuk zit juist, is zo bij een Micklem :)

Ik had xMyrth foto’s gestuurd van hoe het bij de mijne lag, die is nagekeken door een bridle fitter. Ik denk dat bij mij de oren net iets meer vrij liggen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:03

Nagekeken door bridlefitter is ook lastig, er zijn hele goede en er zijn dramatisch slechte. Zoals bij alles met paarden. Ik heb ze helaas gezien die hoofdstellen aanraden die precies op de verkeerde plekken vallen en echt loeistrak aangetrokken moeten worden. Of als er wondjes komen moet je maar insmeren ipv oorzaak zoeken.

Daarintegen heb ik mijn hoofdstel samengesteld met de verkoper, maar die heeft alleen naar maten gekeken en ik heb met alle onderdelen gereden en gekeken wat paard wilde.
Micklem laten controleren door een fitter is ook gewoon slim, als je ziet hoe vaak die niet past bij paarden zonder dat de ruiters het doorhebben en ze dan dus ineens druk op de plekken hebt die je juist wil voorkomen met anatomische hoofdstellen. (Niet alleen bij micklem natuurlijk, maar dat was wel de 1e en populairste haha) met goed inlezen kan je een hoop zelf ook, maar de juiste informatie vinden als leek is niet altijd makkelijk. En met de merken die standaard hele hoofdstellen en maten verkopen komt het veel krapper of het goed past of niet. Juist niet alleen of het groot genoeg is, maar alles op de juiste plek valt. Ik zou meer merken willen zien die gewoon de losse onderdelen aanbieden. Of dat je dus wel hele hoofdstel koopt, maar elk onderdeel aparte maat kan nemen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 10-02-25 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:06

Dankje!
Ik kreeg ook al het advies om het kopstuk om te draaien, dan is er meer vrijheid... Lijkt me alleen niet helemaal de bedoeling :')

Paard loopt goed, maar ik ga eens kijken of ik ergens een ander kopstuk zou kunnen proberen met meer vrijheid :)
Als iemand tips heeft hoor ik het graag. Er kan dus maar één riempje aanzitten. Zag bv deze
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 10-02-25 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:07

Kijk eens wat er zonder frontriem gebeurd. Het is niet alleen of niet altijd het kopstuk, de frontriem heeft ook invloed en ook met andere vorm kopstuk kan het zijn dat de frontriem ervoor zorgt dat ze allemaal net teveel naar voren komen te liggen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:16

Ik had er al een andere frontriem aan gedaan. De originele was inderdaad ietwat kort. Deze frontriem heeft iets ruimte over, zie bv eerste foto :D
Denk dus niet dat daar nog iets te halen valt...

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:42

MyWishMax schreef:
Nagekeken door bridlefitter is ook lastig, er zijn hele goede en er zijn dramatisch slechte. Zoals bij alles met paarden. Ik heb ze helaas gezien die hoofdstellen aanraden die precies op de verkeerde plekken vallen en echt loeistrak aangetrokken moeten worden. Of als er wondjes komen moet je maar insmeren ipv oorzaak zoeken.

Daarintegen heb ik mijn hoofdstel samengesteld met de verkoper, maar die heeft alleen naar maten gekeken en ik heb met alle onderdelen gereden en gekeken wat paard wilde.
Micklem laten controleren door een fitter is ook gewoon slim, als je ziet hoe vaak die niet past bij paarden zonder dat de ruiters het doorhebben en ze dan dus ineens druk op de plekken hebt die je juist wil voorkomen met anatomische hoofdstellen. (Niet alleen bij micklem natuurlijk, maar dat was wel de 1e en populairste haha) met goed inlezen kan je een hoop zelf ook, maar de juiste informatie vinden als leek is niet altijd makkelijk. En met de merken die standaard hele hoofdstellen en maten verkopen komt het veel krapper of het goed past of niet. Juist niet alleen of het groot genoeg is, maar alles op de juiste plek valt. Ik zou meer merken willen zien die gewoon de losse onderdelen aanbieden. Of dat je dus wel hele hoofdstel koopt, maar elk onderdeel aparte maat kan nemen.

Klopt helemaal! Anatomisch betekend niet automatisch passend natuurlijk.
Mijn bit en bridlefitter is een van de populairste in België en doet ook veel bijscholingen, dus daar heb ik wel vertrouwen in :)
Met die losse onderdelen ga ik ook helemaal akkoord

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:39

nikkietjuh schreef:
Heeft iemand toevallig deze neusriem van ps of sweden en zo ja, zou je me kunnen vertellen hoe de gesp van de sperriem valt?

[ Afbeelding ]

Ik heb nu de fairfield van hooks. Die bevalt goed qua model maar de gesp van de riem om de mond zit aan de onderkant en hij krijgt daar steeds een wondje van. ik zoek nu dus iets soortgelijks waar de gesp wat meer aan de zijkant zit.

Ik heb deze maar het gespje van de sperriem zit ook onder de kin, of als hij zoals bij mij op het strakste gaatje zit net bij de zijkant.

Afbeelding

Afbeelding

weet niet of je het hier een beetje op kan zien?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:31

Equibridle heeft ook een anatomisch kopstuk die op de micklem past. Wel maar 1 variant denk ik.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:59

Waidida schreef:
Equibridle heeft ook een anatomisch kopstuk die op de micklem past. Wel maar 1 variant denk ik.

Weet je toevallig welke dit is?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:19

evilginger schreef:
Waidida schreef:

Weet je toevallig welke dit is?

Dat is de anatomisch breed (de variant met 1 riempje). Ik wilde je een link geven maar ik vind hem zelf niet meer terug op de website. Het is dezelfde als die aan haar bitloos hoofdstel hangt. Als je haar mailt is ze altijd mega behulpzaam dus misschien dat je wel enkel het kopstuk kan kopen. Wel even dubbelchecken dat die ook op de micklem kan, maar vroeger stond dat er alleszins bij.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:30

Waidida schreef:
Dat is de anatomisch breed (de variant met 1 riempje). Ik wilde je een link geven maar ik vind hem zelf niet meer terug op de website. Het is dezelfde als die aan haar bitloos hoofdstel hangt. Als je haar mailt is ze altijd mega behulpzaam dus misschien dat je wel enkel het kopstuk kan kopen. Wel even dubbelchecken dat die ook op de micklem kan, maar vroeger stond dat er alleszins bij.

Ik zal morgen eens mailen :)
Ben me nu wat aan het inlezen over het kopstuk van de micklem want kwam toevallig ergens tegen dat velen fijner lopen als je het kopstuk omdraait. Ben met mijn appie nog zoekende in wat nu juist werkt voor de juiste aanleuning te vinden

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:43

evilginger schreef:
Waidida schreef:

Ik zal morgen eens mailen :)
Ben me nu wat aan het inlezen over het kopstuk van de micklem want kwam toevallig ergens tegen dat velen fijner lopen als je het kopstuk omdraait. Ben met mijn appie nog zoekende in wat nu juist werkt voor de juiste aanleuning te vinden

Top! Iris van equitality heeft dat inderdaad ook wel eens ergens in een video verteld inderdaad!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:49

Kopstuk omdraaien heb ik inderdaad ook gedaan afgelopen week. Ziet er fijner uit... Maar ik heb het ook weer teruggedraaid, omdat het "niet goed" voelt om iets te doen wat niet de bedoeling is :')