voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:54

nieuw leer , is alleen beschermend (witte laagje wat je soms ziet op nieuwe spullen) behandeld
deze word niet gevet ed om dingen zoals schimmel te vermijden
als er ook schimmel op komt hebben we daar een handig middel voor
het is ook niet je leder wat schimmelt maar het vet/olie

maar in de regel dus een nieuw zadel hoofdstel wat ever
eerst beschermend behandelen, zo ver als nodig (als de 1e x het direct ingetrokken is nogmaals doen) ,
na een of twee weken nog een keer ,of iig na paar keer gebruik
dan na circa 2,2 / 3 mnd
en daarna 1 x per jaar ongeveer en evt indien nodig reinigen/verzorgen tussen door met
sponsje zeep of zo'n handige 2 in 1 spray
niet verzuipen of wekelijks willen oppoetsem , daar word je leder niet beter van

maar beetje/normaal beetje verzorgen doet wonderen :D

@tja duhelo , we hadden nog 1 zo'n set liggen (je hebt er immers 2 nodig) , stuk goed koper dan de chashel
als je der daar 2 van koopt ben je meer kwijt dan een nieuwe singel
maar ja , tja joh , als je niet mailt (heb het al eens eerder gemeld aan je gezegd "graag ff met de zaak mailen"
ook sommige anderen schijnen er moeite mee te hebben , mensen schijnen bv onderschriften ook niet te lezen )
word dat aan de 1e de beste in de zaak verkocht , daar kom ik niet zo vaak ..
buiten wat raad/daad/spandiensten doe ik al ruim 2 jr nihil in/met de zaak op een goede dag
en worden specifieke zaken worden bij drukte nog wel eens aan mij doorgeschoven..
die dan niet altijd direct of soms midden in de nacht oid :') een mailte stuur

gezien mijn nu wel erg snel achteruitgaande gezondheid
ziet het er toch na uit dat ik boika toch maar (laat/gaat) verkopen
daar een verzorger evt bijrijder ontvindbaar blijkt en de tijd knijpt
helemaal met enige ervaring met verzorgen en die gewoon op de billen zit , een beginner rijd er zo mee weg
netjes afgebogen hals etc, (zelfs martin met zijn 7 lesjes jaaaaren terug en verder nooit gereden
rijd er zo mee weg , die heeft verder niks met rijden , ment liever)
maar een kijk mij eens recht zitten met een hollerug trek m in de krul trekkend vooruittrappend iets

maar ja .. gister arts,vandaag , en dan morgen weer mijn 3e dagje
dus ben ik iig week a 1,5 zga niet aanwezig

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:58

He bah Nicky wat vervelend zeg dat je gezondheid nu zo hard achteruit gaat :(:) , en als je dan ook nog je maatje moet gaan verkopen dat hakt er flink in.
Sterkte er mee.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:15

sterkte nick,hopelijk vind je een fijne baas voor boik en knap je zelf toch wat op.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:49

zit per dag al aan 8 verschillende pillen en een injectie
3 dagen per 3 weken komen daar 4 pilletjes bij en dan 2 infuzen , zoals het er nu uitziet
word er daar 1 van op kort termijn gewijzigd in een ander en dan maar hopen dat die werkt/aanslaat
en hopend dat we daar , in tegen stelling met de huidige, niet allergisch voor ben met
als gevolg geen a4tje bijwerkigen meer..of iig een stuk minder , positief bekijken :D
.. weer even met de neus op de feiten gedrukt dat bepaalde dingen nu toch maar beter (wat sneller) geregeld moeten worden ..
zal je zien .. ziet die er voor het eerst niet uit oa door dat schimmeltje wat maar niet weg wou ..
hoop dat en evt koper daar doorheen kan kijken .. wie iemand weet ..
heb het zelf nog niet een plaatsje gegeven , dag voor dag maar weer
eerst de komende 2 weken maar doorkomen

wie zocht er ook alweer een budget maat 1 ?
(raadzaam om even te mailen als je nog zoekt)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:36

dat was ik [en nog iemand]
ik heb het even op een laag pitje gezet omdat ik mijn voet in de puin heb geholpen. :')
eerst maar even afwachten hoe dat afloopt.

minikatje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:41

*zet bloemetje en fruitmand neer in deze ziekenboeg*
sterkte dames.

die converters zien er handig uit, die sla ik even op.
misschien hele stomme vraag, maar waarom zijn er zo weinig boomloos zadels voor volwassen ruiters met een kleine pony?
mijn zoektocht naar een kort boomloos westernzadel gaat onverminderd door :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:44

minikatje, helemaal mee eens. hier hetzelfde zoekprobleem...

ik zou een ghost nog wel willen proberen maar ik mag niet zo vaak rijden dus dan vind ik het nog aardig wat geld om uit te geven voor een zadel.
het blijft wel een overweging :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:54

mocht ik wat vinden dat stuur ik het door ;)
jij hebt ook een exmoor is het niet?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:55

:j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:58

eerst kon je ze niet vinden en nu is bokt overspoelt met exmoors :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:01

Overspoelt is een groot woord, ik ken er maar 11 op bokt
Wordt tijd voor een speciaal exmoorzadel :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:02

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:05

grappig, wel ver boven het budget :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:07

Ik he een boomloos Barefoot Nevada zadel gehad, het nadeel van de singelcontructie was dat het singelgaatje snel verslechterde en het zadel makkelijker verschoof. De vrijheid en aanleuning op het paard vond ik wel fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:45

Waarom is het/vindt men het bij een boomloos,zoals barefoot,minder erg als het iets te lang is, dan bij een boomzadel?

Ik sta,na 2 jaar emmeren,op het punt een knoop door te hakken om mijn pony te verkopen en dat zou ik echt verschrikkelijk vinden,want ik heb me nog nooit zo fijn en goed bij een paard gevoeld als deze.
Maar kan maar geen goed zadel vinden wat hem past(korte rug)en mij(17,5/18 inch).

Heb cheyenne en arizona gehad:schoven en wat te breed. Ook iets lang.
Trekker gehad maar kan ik gewoon echt mn draai niet op vinden.
Dressuurzadel van equestor lag niet oke.
Huidige deuber ligt ook niet helemaal oke.

Dinsdag komt de zadelmaker met oa Kent&masters,massimo en thorowgood.
Als daar niets bij zit, wil ik als bijna laatste dan nog maar weer barefoot proberen en anders...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:58

Hier is dat ook zo'n ramp... ik eindig ook altijd terug bij Barefoot, nu is mijn schuifprobleem minder maar zit ik weer met rare plekken na het rijden (zie pagina 293).
Geen enkele reactie gekregen hier op Bokt....moedeloos word je ervan ;(

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:13

Het iets te lange is bij een zacht zadel minder erg omdat de schouders van het paard er makkelijker onderdoor bewegen als bij een hard zadel.

Als eens een fellsattel overwogen? Hier op bokt zijn veel tevreden gebruikers en dan heb je geen gezeur meer met te lang voor de paardenrug, omdat er helemaal niets hards in het 'zadel' zit. :)

@iana: De droge plekken op de rug hebben we hier ook gehad. Gok dat het inderdaad druk is, paardlief heeft ze hier trouwens op dezelfde plekken als ik zonder zadel rijd. Misschien een laagje inlages extra er bij in doen en zien of ze er dan nog zitten?
Gebruik je de beugels veel? Zo ja, probeer dan eens een keer te rijden zonder je voeten in de beugels, dan weet je of het daar van komt. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:23

Anoniem schreef:
Waarom is het/vindt men het bij een boomloos,zoals barefoot,minder erg als het iets te lang is, dan bij een boomzadel?

Ik sta,na 2 jaar emmeren,op het punt een knoop door te hakken om mijn pony te verkopen en dat zou ik echt verschrikkelijk vinden,want ik heb me nog nooit zo fijn en goed bij een paard gevoeld als deze.
Maar kan maar geen goed zadel vinden wat hem past(korte rug)en mij(17,5/18 inch).

Heb cheyenne en arizona gehad:schoven en wat te breed. Ook iets lang.
Trekker gehad maar kan ik gewoon echt mn draai niet op vinden.
Dressuurzadel van equestor lag niet oke.
Huidige deuber ligt ook niet helemaal oke.

Dinsdag komt de zadelmaker met oa Kent&masters,massimo en thorowgood.
Als daar niets bij zit, wil ik als bijna laatste dan nog maar weer barefoot proberen en anders...

Hidalgo heeft geloof ik ook modellen die een een iets grotere zit hebben,bv de tenerife..Ik heb een valencia 2 goekoop op de kop kunnen tikken en moet zeggen dat het een heel fijn zadel is..Het voordeel is de smalle zit en de flexibele pommel en cantle,waardoor hij zich erg goed aanpast en het niet erg is als hij niet iets te lang is maar het zijn vrij korte zadels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:31

Iberica heb ik geprobeerd maar vind ik echt niet genoeg "zadel" voor wat ik doe/ga doen,namelijk TREC en lange afstandsritten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:08

Nicky, dat klinkt heftig, sterkte!
En jij ook beterschap mariska32.

@missanita84: ik heb gewoon de barefoot ledercreme. Is geen vet, maar echt creme. Bevalt goed, ruikt lekker :)

@DC, dat is wel heel heftig! Ik weet hoe vreselijk frustrerend zadels en het niet-passen kunnen zijn. Dat ze niet met zadel en al geboren kunnen worden he ;)

Ben je handig? Ik heb zelf een harige look-a-like fellsattel gemaakt, gok dat 'ie misschien nog wel een stuk steviger is dan de christ-versie. Hij heeft namelijk stevige inlages plús dikke wol/vilt vakken voor de inlages, die net zo dik zijn als normale dunne inlages. Paard heeft écht ruggegraatvrijheid mee en het zit heeeerlijk!
Zal wel zeggen, ook zelfmaak is niet goedkoop (prijskaartje dat er bij christ e.d. normaal aanhangt lijkt me met arbeidsuren meegerekend gewoon reeel) maar ik ben er superblij mee.
Kan me zo voorstellen dat je met zoiets aardig vooruit kan, en op je gemak naar een meer 'zadel-zadel' voor erbij kunt kijken ondertussen.

foto van gisteren, niet zo duidelijk maar voor het idee
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:12

Maar ik durf met dergelijke 'zadels/barebackpads' echt geen bosritten van een paar uur te maken...

En handig ben ik helaas niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:15

nickyu schreef:
@tja duhelo , we hadden nog 1 zo'n set liggen (je hebt er immers 2 nodig) , stuk goed koper dan de chashel
als je der daar 2 van koopt ben je meer kwijt dan een nieuwe singel
maar ja , tja joh , als je niet mailt (heb het al eens eerder gemeld aan je gezegd "graag ff met de zaak mailen"
ook sommige anderen schijnen er moeite mee te hebben , mensen schijnen bv onderschriften ook niet te lezen )
word dat aan de 1e de beste in de zaak verkocht , daar kom ik niet zo vaak ..
buiten wat raad/daad/spandiensten doe ik al ruim 2 jr nihil in/met de zaak op een goede dag
en worden specifieke zaken worden bij drukte nog wel eens aan mij doorgeschoven..
die dan niet altijd direct of soms midden in de nacht oid :') een mailte stuur

had nog niet gemaild daar ik momenteel toch effe het geld er niet voor heb. Had gewoon graag een prijsindicatie gehad, maar wil nog niet dat jullie er veel tijd of werk in steken , als het al zeker niet voor deze maand (en wss de volgende ook niet is)
nieuwe singel is leuk, alleen beetje jammer dat ik dan overschiet met een zo goed als nieuwe, dure maar nu té lange FRA singel (want zoals verwacht is mijn dikkie vermagerd en draait mijn zadel vrolijk met de klok mee rond :D)
Maargoed, zal wss idd eenvoudiger zijn om gewoon een singel op maat te laten maken :)
Als ik geld heb (ooit :+ ) mail ik wel :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:17

thanks. :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:49

raya00 schreef:
Nicky, dat klinkt heftig, sterkte!
En jij ook beterschap mariska32.

@missanita84: ik heb gewoon de barefoot ledercreme. Is geen vet, maar echt creme. Bevalt goed, ruikt lekker :)

@DC, dat is wel heel heftig! Ik weet hoe vreselijk frustrerend zadels en het niet-passen kunnen zijn. Dat ze niet met zadel en al geboren kunnen worden he ;)

Ben je handig? Ik heb zelf een harige look-a-like fellsattel gemaakt, gok dat 'ie misschien nog wel een stuk steviger is dan de christ-versie. Hij heeft namelijk stevige inlages plús dikke wol/vilt vakken voor de inlages, die net zo dik zijn als normale dunne inlages. Paard heeft écht ruggegraatvrijheid mee en het zit heeeerlijk!
Zal wel zeggen, ook zelfmaak is niet goedkoop (prijskaartje dat er bij christ e.d. normaal aanhangt lijkt me met arbeidsuren meegerekend gewoon reeel) maar ik ben er superblij mee.
Kan me zo voorstellen dat je met zoiets aardig vooruit kan, en op je gemak naar een meer 'zadel-zadel' voor erbij kunt kijken ondertussen.

foto van gisteren, niet zo duidelijk maar voor het idee
[ Afbeelding ]

Mooi gedaan hoor!Ben wel benieuwd hoe je het precies hebt gedaan :j

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:57

Ik heb deze week een boomloos zadel gekocht. Ik ben er helemaal verliefd op! Het zit echt heerlijk, alsof je in een luie stoel zit (vergeleken met mijn andere zadel). Mijn pony vind het ontzettend leuk en op een of andere manier is hij voorwaartser en gehoorzamer. Ja het zal wel neit goed zitten, dat boomzadel, maar dat ter zijde. Ik heb er dressuur mee gereden, een bosrit, en ik heb er mee gesprongen (90cm :) ) En zelfs dat springen was echt geen probleem, het ging juist goed! Ik ben er helemaal blij mee. _/-\o_