voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:46

Ja die van sky Riding is erg fijn .
En crost hele land door NL en BE .

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:52

Bert van Skyriding is idd een heel fijne man ! Ik heb deze zomer een Trekker van hem getest, en omdat ze toen toevallig op reis vertrokken, mocht ik het zadel gewoon drie weken houden. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:58

Thanks voor de tips!! :D Top dit topic. Dat is aardig van hem Jokari!

Er staat trouwens op internet dat bij VPS zadels die zachte inlages (PU-foam inlages) als beste uit de test gekomen zijn bij de gemiddelde ruiter.

Mijn paard heeft een erg hoge schoft en tijdjes dat hij vrij onbespierd is en de ruggengraat dus 'bloot' ligt, omdat ik niet regelmatig train. Ik zit veel verlichte zit buiten, zit nooit veel door en wil er ook wel mee gaan springen (kleine sprongetjes). Dus daarom dacht ik aan die heavy duty. Maar deze verdelen de druk dus niet het beste.

Of kan ik beter gewoon een PU foam beneden doen en daarboven een moosgummi (rubberfoam) inlage?

Maar voor het geval ik shims nodig heb (door zijn hele hoge schoft kantelen zadels naar achter) moeten deze er nog wel boven passen.. Passen die boven heavy duty inlages? En kunnen die boven dubbele inlages?

Ik twijfel ook héééél erg tussen stella en cherokee... De stella ziet er meer veelzijdigachtig uit, de wrongen lijken me fijner om een sprongetje mee te maken (pluspunt!) maar is wel kuntleder... En las ook dat het bij sommige piepte?
Cherokee is ook veelzijdig, maar minder fijne wrongen, maar wel van leer (pluspunt)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:04

Mijn stella piept helemaal niet meer, dat deed hij alleen met kunststof beugels
Ik heb beide, de cherofee en de stella maar ik kan niet zeggen dat er een groot verschil is, ik vind ze beide even fijn rijden, voordeel van de stella vind ik dat hij onderhoudsarm is en hij is minder log als de cherokee

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:33

wereld schreef:
Duhelo schreef:
@Nickyu: kun je iets fabriceren, gewoon een westerngesp zeg maar, met twee stukjes singelstoten aan. (singelstootjes door de gespen van mijn fra, westerngesp aan de riemen van mijn arizona, et voila, een voldoende lange FRA westernsingel, kan ik een kortere singel bijkopen voor aan de london, paard is vermagerd :D )

(of moest iemand geinteresseerd zijn in een FRA van 100 cm, zodat ik een westernfra en een gewone fra kan kopen? :D )

Ik heb laatst een foto gezien van iemand die een beugelriem had, gesp erafgehaald en aan die kant ook gaatjes gemaakt en dan door het oog van de singel van zijn westernzadel, ik ga even foto zoeken moment..

Yes, foto gevonden.. Is dit een idee, of mischien begrijp ik je verkeerd en is dit niet wat je bedoelde.. :o

[ Afbeelding ]

Ik vond dit in elk geval heel slim bedacht, en zo kun je 1 singel gebruiken voor beide zadels..

die had ik idd al doorgekregen van fojoe, maar zou dit op een westernsingel ring willen hebben, zodat ik wel nog op de westernmanier kan aansingelen (en mijn zadel dus niet uit elkaar moet halen)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:54

huh maar hoe bedoel je dat? Hoezo moet je nu zo je zadel dan uit elkaar halen? Of bedoel je dat je de brede riem voor de singel er dan af moet halen?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:18

Mocht iemand interesse hebben; ik heb mijn barefoot cheyenne drytex maat 0 met vps en met barefootpad te koop gezet. Zadel is voor pony te groot, en dochter rijd er niet zo lekker op. Ga toch over op wat anders.... Ik heb nog geen eigen fotos gemaakt, maar bij interesse komen die.
Vraagprijs incl. pad; 275 euro

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:15

wereld schreef:
huh maar hoe bedoel je dat? Hoezo moet je nu zo je zadel dan uit elkaar halen? Of bedoel je dat je de brede riem voor de singel er dan af moet halen?

jep, en die riemen wil ik er liever aanhouden :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:22

@duhelo: je hebt verschillende soorten 'converters' van engels naar western en andersom. Hier wat voorbeelden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:45

Vandaag is mijn barefoot barrydale binnen gekomen :D eerst wou ik de arizone maar ben toch van keuze veranderd.

Morgen ga ik de barrydale passen, nou zit er nog een M pommel in.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:30

Ik heb een Barefoot London, heb er nu 2 keer mee gereden. maar kan er echt niet fijn in zitten, ook vind ik dat de zweetbladen wel erg lang zijn vergeleken bij mijn benen. Hebben meer mensen hier last of heeft iemand tips?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:38

Ik heb het met mijn Barrydale, heb ik veel te korte benen voor en kan zo mijn paard ook geen hulpen geven...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:06

DubbelDun schreef:
@duhelo: je hebt verschillende soorten 'converters' van engels naar western en andersom. Hier wat voorbeelden
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

die laatste zou ideaal zijn, maar dan op een losse gesp van een westernsingel, zodat ik nogaltijd de westernsingelstoten heb zeg maar :D (om lekker moeilijk te doen), simpelste zou zijn een westerngesp, met daaraan twee engelse singelstoten.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:07

Irise456: wel foto's maken hè!! Ik ga ook voor de barrydale, alleen mijn paardje is nog niet zo ver dat ik kan testen :) hij wordt in februari 3 :) Maargoed, als ik in de tussentijd een aanbieding of 2e hands tegen kom dan koop ik m wel al denk ik ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:19

Kimbeerly schreef:
Ik heb een Barefoot London, heb er nu 2 keer mee gereden. maar kan er echt niet fijn in zitten, ook vind ik dat de zweetbladen wel erg lang zijn vergeleken bij mijn benen. Hebben meer mensen hier last of heeft iemand tips?

Zadels zitten in de regel na het inrijden een stuk fijner. :)
Maar idd, de zweetbladen zijn lang. Ik kwam ook niet goed bij de wrongen op de London (ben 1,70 met korte benen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:21

@Duhelo : die onderste is gewoon een losse leren flap. Als je die zo vastmaakt dat het V'tje waar de singelstoten bij elkaar komen net het pennetje van de westerngesp in valt, dan is die idd prima te gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:33

DubbelDun schreef:
@Duhelo : die onderste is gewoon een losse leren flap. Als je die zo vastmaakt dat het V'tje waar de singelstoten bij elkaar komen net het pennetje van de westerngesp in valt, dan is die idd prima te gebruiken.

dat zou te doen zijn, waar zou ik die kunnen verkrijgen?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:02

Ik had hier nog een foto beloofd van mijn nieuwe barefoot barrydale. Deze foto is gemaakt na slechts enkele keren rijden, niet intensief..zo snel mag het toch niet slijten?

Afbeelding

Ter vergelijking, dit was mijn enkele jaren oud cheyenne model

Afbeelding

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:06

oei dat is wel snel ja
Is het alleen verkleuring of echt slijtage?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:38

Oei, dat heb ik gelukkig nog niet met mijn barrydale, rij je met laarzen? En welke riemen?

Probeer een reden te verzinnen maar dit kan echt niet...slik, wanneer begint mijn zadel |(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:40

De riemen aan de barry Dale zijn ook niet alles meer zo te zien . Vaak hebben die lederen riemen dat ze wel extra schuren op je leer . Zou voor die zachter lederen riemen gaan . Zal het Beter gaan met zo hard slijten . Althans is mijn ervaring .
Soft lederen riem verstevigd met nylon aan de binnen zijde .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:39

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:56

Oei! Dat ziet er minder uit MissCharlie. Heb je het zadel al ingevet/behandeld?
Misschien een overbodige vraag, maar heb zelf een vrij nieuwe barefoot London (lichtbruine nubuck versie) die zeker de eerste tijd ook echt ledercréme zoop.
Iedere keer als het zo droog leek dat ik dacht dat het zou kunnen beschadigen toch weer behandeld, dat was soms echt om de dag. Nu, paar weken later, stukken beter. Hoe soepeler het zadel wordt hoe minder het créme nodig heeft. Heb overigens gewoon de bijbehorende barefoot dressuurbeugelriemen.

Kimbeerly, ik vind het verschil in modellen best groot. Model moet echt bij je passen heb ik gemerkt.
Ik ben 1.70 en heb ook geen lange stelten, maar zit prima in de London!
Bij de Barrydale kon ik dan weer niet bij mijn paard of de wrongen, ook paard vond dat zadel duidelijk minder.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:05

welk spul vet je eingelijk mee?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:33

ik heb ook zulke slijtage aan mijn Stella. Voor mij geen probleem omdat het een tweedehandsje is maar voor een nieuwe vind ik dat wel erg snel.
Ben er nu trouwens ook zo aan verslingerd dat ik niet eens meer lekker rij op mijn thorowgood boomzadel. Als m'n geldboompje weer bloeit komt er zeker een 2e barefoot bij.