Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 11:35

Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe Rambo Micklem? Ik heb namelijk een jong paard nu die nog beleerd moet worden, dan is het wel praktisch om een bit gewend te maken. Plus dat je bij inrijden dan zowel bit als bitloos kan gebruiken.
Ik hoorde van de oude ervaringen dat dat leer niet helemaal fijn was. hoe zit da met de nieuwe?
aanvulling: is er ook een plek waar je zo'n hoofdstel kan testen om te kijken of het past en indien niet terugbrengen?

Saaams

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 16:47

Dochorse misschien?

Ik heb nog een heel oud model. Dus geen ervaring met de nieuwe maar de jonge gup kiest de micklem wel boven de presteq.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:05

Wij hebben de onze van marktplaats :)
Fijn hoofdstel. Eén paard vindt 'm minder, die wil meer vrijheid achter de oren

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:12

Eindelijk na lang wachten mijn nieuwe hoofdstel binnen. Vanwege haar ramsneus en dan nog maat extra full viel het niet mee om een passend hoofdstel te vinden.

Deze heeft zo fijn ruimte achter de oren en trekt niet de riemen van de neusriem naar voren door haar neus.

Hoe vinden jullie dat de neusriem zit op deze gaatjes? De sperriem zat op de foto nog wat te los.

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:04

Micklem, net als andere anatomische, moet wel echt precies passen bij het hoofd van het paard. Anders ligt het precies op de zenuwen die je probeert te vermijden. En helaas zie ik regelmatig dat die toch bij heel aantal paarden niet goed te krijgen is.

garffpamela, hoezo te los? Krijg je 2 vingers met 2e kootje minimaal rechtop eronder op het neusbot? Strakker zie ik niet in waarom. Ik denk dat je verder niet veel anders kan qua neusriem, hoger kom je in de knoop met jukbeen eb lager moet je volgens mij niet willen ook.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:34

MyWishMax schreef:
garffpamela, hoezo te los? Krijg je 2 vingers met 2e kootje minimaal rechtop eronder op het neusbot? Strakker zie ik niet in waarom. Ik denk dat je verder niet veel anders kan qua neusriem, hoger kom je in de knoop met jukbeen eb lager moet je volgens mij niet willen ook.

Meer toen ik hem af deed dat hij echt heel erg los zat. Hij moet nog een beetje vormen natuurlijk.

Ik weet dat ik hem niet strak moet aansnoeren en dat m’n vingers ertussen moeten kunnen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:09

garffpamela schreef:
Eindelijk na lang wachten mijn nieuwe hoofdstel binnen. Vanwege haar ramsneus en dan nog maat extra full viel het niet mee om een passend hoofdstel te vinden.

Deze heeft zo fijn ruimte achter de oren en trekt niet de riemen van de neusriem naar voren door haar neus.

Hoe vinden jullie dat de neusriem zit op deze gaatjes? De sperriem zat op de foto nog wat te los.

Alvast bedankt!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik vind hem netjes zitten zo. En uiteindelijk belangrijk hoe je paard erop reageert.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:39

Saaams schreef:
Dochorse misschien?

Ik heb nog een heel oud model. Dus geen ervaring met de nieuwe maar de jonge gup kiest de micklem wel boven de presteq.

bedankt, ik ga hem eerst enkele dagen daar 'huren' zodat ik uberhaupt weet of het past

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:25

darkadia schreef:
garffpamela schreef:

Alvast bedankt!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik vind hem netjes zitten zo. En uiteindelijk belangrijk hoe je paard erop reageert.

Dankjewel!
Volgens mij vind ze hem heel prettig. We rijden alleen niet heel fanatiek op het moment vanwege de dracht.
Had hem al lang terug besteld maar de levering heeft lang op zich laten wachten, maar het is het dubbel en dwars waard

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:41

Garffpamela, jij bent de reden dat ik me ooit geregistreerd hebt op bokt haha.
Knap paardenkind heb je!
Mijn Dex was ook een Garff Clydesdale en toen ik zijn afstamming zocht kwam ik bij een boktbericht van jou uit :D

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:21

Granoek schreef:
Garffpamela, jij bent de reden dat ik me ooit geregistreerd hebt op bokt haha.
Knap paardenkind heb je!
Mijn Dex was ook een Garff Clydesdale en toen ik zijn afstamming zocht kwam ik bij een boktbericht van jou uit :D

Wat leuk! Ja Garf Pamela was de moeder van Chelsey, mijn andere merrie. Chelsey wordt alweer 20 in april.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:26

Zijn er hier mensen met een PS of Sweden Pioneer hoofdstel?
Een stalgenoot en hebben een vraagstuk waar we niet aan uitkomen.
Ik heb een pioneer hoofdstel maat cob, staat ook duidelijk op de riempjes een 2, mijn paard heeft ook echt maat cob. Nou heeft zij mijn pioneer gepast bij haar paard, paste perfect. Dus zij heeft ook een pioneer gekocht in maat cob. Bij passen van haar hoofdstel bij haar paard paste het hoofdstel totaal niet. Te klein. Heel apart dus.
We hebben beide hoofdstellen naast elkaar gehangen en de bakstukken opgemeten aangezien we daar een lengte verschil in zagen. De bakstukken van haar hoofdstel zijn 22,5 cm. Die van mij 26 cm. Bij contact met hypostore hierover hebben ze daar ook een bakstuk opgemeten maat cob, zou ook 22,5 cm zijn en zij geven dus aan dat 26 cm overeen zou komen met bakstukken maat xfull
Ik vind dit zo apart. Mijn paard heeft no way een maat xfull. Heeft echt een maat cob. Heb nog een ander PS hoofdstel, ook maat cob.
Ik kan nergens online de maatvoeringen vinden verder, dus was benieuwd of mensen hier zo´n hoofdstel hebben en de bakstukken kunnen opmeten?

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:32

Toevallig heb ik zelf net de Pioneer gekocht in extra full.

Hier is de link naar de maattabel:
https://psofsweden-en.imbox.help/articl ... de-bridles

Het kan zijn dat jouw hoofdstel bijvoorbeeld wel de cob neusriem en kopstuk heeft maar de full bakstukken. Full en extra full schelen niet in bakstukken volgens de maattabel.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:49

Ah thanks, kreeg het gisteravond niet zo snel gevonden

Ja dat dacht ik ook maar op mijn bakstukken staat dus een 2 :o?
Zal dan misschien een productiefoutje zijn ofzo.
Aan de hand van de maattabel zie ik dat de bakstukken in maat full en xfull beide 24 cm zijn en in maat cob 21 cm.
Mijn andere PS hoofdstel is de Nirak en zie dat de bakstukken in maat cob daar 24 cm zijn, dus wellicht is dat dan ook de verklaring waarom die net zo goed past als de Pioneer. En dan zou mijn paard misschien toch beter weg komen met een maat full. Zijn eskadron halster maat cob zat ook wat strak |o

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 15:03

Milka schreef:
Ah thanks, kreeg het gisteravond niet zo snel gevonden

Ja dat dacht ik ook maar op mijn bakstukken staat dus een 2 :o?
Zal dan misschien een productiefoutje zijn ofzo.
Aan de hand van de maattabel zie ik dat de bakstukken in maat full en xfull beide 24 cm zijn en in maat cob 21 cm.
Mijn andere PS hoofdstel is de Nirak en zie dat de bakstukken in maat cob daar 24 cm zijn, dus wellicht is dat dan ook de verklaring waarom die net zo goed past als de Pioneer. En dan zou mijn paard misschien toch beter weg komen met een maat full. Zijn eskadron halster maat cob zat ook wat strak |o

Ik zal zo eens kijken naar de mijne, is wel een oudje van PS dus wellicht dat er wat maatverschil in zit…

Overigens maat cob van Eskadron zegt niets :')
Ik heb er 1 hangen die echt krap aan past, terwijl ik ook halsters in maat pony heb hahahha

Maat cob van eskadron
Afbeelding

Maat pony :+
Afbeelding

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:04

:+
Lekker handig allemaal weer

Ik krijg er echt een error van :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:57

Geen idee wat Eskadron met die halstermaten heeft gedaan inderdaad. Heb al jaren een eskadron halster in maat Cob voor m'n paard. Past perfect, ding is al tig jaar oud. Wilde een nieuwe... zelfde model (naam) alleen in nieuwe kleuren van recente collectie. Dus weer gekocht in Cob. Veel te klein. Echt heel apart.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 21:50

Milka schreef:
:+
Lekker handig allemaal weer

Ik krijg er echt een error van :')

Aan mij heb je niets ben ik bang, dacht maat 2 te hebben maar blijkbaar is mijn kopstuk een maat 3 :+ (65 cm lang)
Bakstukken zijn overigens 22 dus gok ik wel weer maat 2

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:37

Ik ben opzoek naar een fijn kopstuk die zacht onderlegd is en mooi anatomisch gevormd is. Ik gebruik zelf een lage neusriem. Heeft iemand een idee? En heeft er iemand ervaring met zoiets dergelijks maar dan in kopstuk https://www.etsy.com/nl/listing/8450362 ... -cervicals

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:51

De kopstukken van Finesse zijn heel zacht onderlegd maar dat is geen open kopstuk. Ik heb iig nog nooit zo’n fijn hoofdstel gehad.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:14

Fayyah19 schreef:
De kopstukken van Finesse zijn heel zacht onderlegd maar dat is geen open kopstuk. Ik heb iig nog nooit zo’n fijn hoofdstel gehad.

Thankx! Ja inderdaad ik bedoel zo’n kopstuk met een gat in het midden zoals deze
Afbeelding

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:37

Waidida schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe Rambo Micklem? Ik heb namelijk een jong paard nu die nog beleerd moet worden, dan is het wel praktisch om een bit gewend te maken. Plus dat je bij inrijden dan zowel bit als bitloos kan gebruiken.
Ik hoorde van de oude ervaringen dat dat leer niet helemaal fijn was. hoe zit da met de nieuwe?
aanvulling: is er ook een plek waar je zo'n hoofdstel kan testen om te kijken of het past en indien niet terugbrengen?

Ik heb nu een dik jaar een Rambo Micklem 2.0, enorm tevreden van! Heel zacht leer, en heeft maanden in de kast gehangen doordat paardlief even niet mocht rijden, zag er nog steeds supergoed uit! Heb zelf een jong beestje, en ik merk dat hij met dit hoofdstel meer zelfzeker loopt en ook meer ontspannen

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:38

Hoi,
Ik heb een vraag in de zoektocht naar een fijn hoofdstel voor mijn (lease) paard.
Ik heb nu een hoofdstel met lage neusriem, loopt hij opzich wel fijn mee.
Om te proberen had ik de Busse feeding geprobeerd. Liep hij heel erg fijn mee. Maar de kwaliteit leer is matig. Dis ik was opzoek gegaan naar een soort gelijk hoofdstel. De waldhausen S-Line gekocht, maar die krijg ik niet fijn passend om zijn hoofd, helaas.
Nu komt de stübben hoofdstel freedom er aan :$

Wat vinden jullie fijne hoofdstellen? Wel graag met de atlas vrij? :o

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:39

Ps of sweden. Door het brede kopstuk vond mijn paard dat nog veel fijner dan die met atlas vrij.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:54

Heeft er iemand hier ervaring met het bitloze hoofdstel Nalanta? Hoe valt deze qua maat?