Lichtrijden kan ik ook een beetje zonder beugels en het zou alleen voor de galop zijn denk ik dat het echt nodig is of als hij opeens een rare sprong opzij maakt maar dat doet hij eigenlijk bijna nooit. Zou de beugels dan ook relatief lang doen zodat ik er niet automatisch echt druk op zet maar meer mijn benen erin laat hangen. Maar goed ook die pad en inlages heb ik nog niet dus die zou ik dan nog snel ergens moeten bestellen.
Imo kán je overigens best een buitenrit op zo'n christ barebackpad maken hoor, met inlages eronder dan. Maar wat je beschrijft vind ik nog vrij intensief. Ook voor jezelf overigens. Daardoor zou ik het persoonlijk niet al te snel doen.
Voor mezelf ben ik niet zo bang. Normaal maakten we regelmatig ritten van 1 tot 3 uur. De afgelopen keer op de Veluwe zelfs in 3 dagen 4 ritten gemaakt en nog waren zowel pony als ik niet moe. Dus wat dat betreft zit dat wel goed, maar inderdaad ik wil zijn rug niet kapot rijden. We stappen echt bijna de hele tijd en soms ter afwisseling even een drafje en vorige keer hebben we ook maar één dag galop gedaan erbij en dat was in totaal maar een paar honderd meter. Voor mij klinkt het totaal niet inspannend haha, maar zonder beugels heb ik de durf niet denk ik. Vandaag voor het eerst een staprondje buiten met de pad en vind dat toch wel spannend. Zeker als hij struikelt ofzoiets heb ik toch graag een paar beugels voor tegendruk.
Goed ik heb met een Bokker hier even naar het zadel gekeken en ik moet nog 1 of 2 kopijzers wijder gaan proberen, maar als dat niet werkt moet ik toch snel aan een backup gaan denken. Zag dat die onderleggers en inlages vrij schaars zijn momenteel dus moet heel snel bestellen ook nog als ik dat zou willen.
Helaas, die past echt alleen onder een zadel vanwege het bont. Denk ook niet dat die losse zachte inlages ook maar iets van puntsdruk gaan verdelen..
kosseh
Geplaatst: 16-08-21 09:39
Hoihoi, ik kwam via het zoeken op dit topic.
Ik rij met m'n verzorg paard vanaf het begin boomloos, kwa rijden voor mij geen verschil als ik vergelijk met een ander paard dat ik met boomzadel rij. Nu spring ik 1x per week met hem. Ik heb voldoende steun met het springen, zadel blijft goed liggen (zelf de keer dat ik was vergeten na te singelen...) de zweet afdruk is na het rijden ook mooi.
Komend weekend wilde ik een cross les mee doen, 30/40cm. Nu kreeg ik als reactie van het bestuur van de vereniging dat ze boomloos zadel niet veilig vinden om mee te rijden.
Hebben jullie een idee waarom springen niet veilig zou zijn met een boomloos zadel? Het gaat om een barefoot zadel.
Nu hadden ze het ook over dat bitloos niet mag, ivm de veiligheid. Terwijl het soort bitlooshoofdstel in het rijtje toegestaan staat voor tijdens wedstrijden (dressuur, springen en eventing). Maar dat is geen probleem, dan pakken we gewoon het hoofstel met bit. Een passend boomzadel regelen is een stuk lastiger/duurder.
Ga zelf ook nog even op zoek in dit topic
Daihyo
Geplaatst: 16-08-21 09:54
Celebi: Ik weet niet waar je op de Veluwe op vakantie gaat, maar ik woon aan de Veluwe en heb hier nog een Lakota Orthopad liggen met dikke vaste inlages: http://ruitersportimport.nl/8785=lakota ... -plus.html Ik weet niet of deze onder je bbp past, maar als je 'm op kunt halen en weer terug kunt brengen, kun je 'm een paar dagen lenen.
kosseh: klinkt meer als mensen die weinig tot geen ervaring met boomloze zadels hebben en vanuit onbekendheid bang zijn dat het niet werkt. Ik heb geen cross, maar wel TREC training gedaan met mijn Freemax westernzadel. Ook met boomstammen, op en afsprongen, etc van 30-40 cm. Dat ging prima. En als er nu 1 zadel niet zo geschikt zou zijn om mee te springen is het wel een boomlooswesternzadel Die zijn echt niet gemaakt om mee te springen
Klinkt inderdaad als wat de boer niet kent..... Ik zou als ik jou was nog even contact zoeken en aangeven dat je regelmatig hiermee springt en dat helemaal prima gaat. En je zelf de verantwoordelijkheid neemt.
Laten we ook even wel wezen....een 30-40 cm is amper een sprong te noemen Wat voor zadel heb je?
kosseh
Geplaatst: 16-08-21 21:05
Bedankt voor de antwoorden! Ik gok er idd op dat het vanuit ontwetendheid is. Misschien als ik gewoon was gekomen zonder het vooraf aan te geven hadden ze het niet eens gemerkt. Van de zijkant zie je het verschil toch niet goed, als ik er op zit.
De hoogte is idd niet echt springen te noemen, omdat we nog nooit cross hindernissen hebben gedaan maar voor het laagst gekozen.
Ik spring wekelijks, ook geen giga hoge hindernissen maar wel een stuk hoger. Rij een uit gecourste draver die ook al weer 20 is, moet vooral leuk blijven en niet te veel vragen.
We hebben nu een barefoot cherokee. De veelzeidigheids versie van Barrydale.
Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd met een foto van het zadel en erbij gezegd dat we er wekelijks mee springen. En ik de losse delen er af kan halen, zodat er niks is om te blijven haken.
Volgens de eigenaar heeft de vorige bijrijder met dit zadel ook oefenspringen er mee gestart, bij de zelfde vereniging. Dat er ook bij vedmeld.
pmarena
Geplaatst: 16-08-21 21:18
Nou dan heb je ook nog 1 van de betere modellen voor springen: veelzijdigheidsmodel met kniewrongen. Het is dan niet alsof je met een dressuurzadel, westernzadel of super eenvoudig boomloosje zonder wrongen springt....
Misschien is het nuttig om te verduidelijken dat je normaal met dit zadel hoger springt, het gewoon een VZ model met wrongen is dat allemaal prima veilig is, zodat ze niet bang hoeven te zijn dat je op 1 of andere BBP komt ofzo...?
Overigens de Cherokee heeft weinig met de Barrydale te maken hoor, het is dan meer de veelzijdigheidsversie van de London
Otti1977
Geplaatst: 16-08-21 21:48
Ik sprong regelmatig met de Barrydale. Ging super. Soms wel tot een meter hoog.
siskeh
Geplaatst: 17-08-21 07:04
Ik weet dat sommige boomloze zadels gesloten beugelhaken heeft, dit kan wel wat veiligheidsrisico's met zich meebrengen, maar: ik vind sowieso dat je écht goede veiligheidsbeugels moet hebben als je gaat springen, ongeacht of je open of gesloten beugelhaken hebt.
Edit: als dat het ding is, die gesloten beugelhaken kunnen ze ook beter specifiek melden dat dit het issue is, dan weet je waar je aan toe bent.
Celebi
Geplaatst: 17-08-21 08:51
Oh goed punt, totaal niet voor mij bedoeld maar die Christ heeft natuurlijk ook gesloten ringen en ik heb geen veiligheidsbeugels. Ik heb in ieder geval toch die onderlegger besteld, al is het maar om de pad schoon te houden.
kosseh
Geplaatst: 17-08-21 13:02
Ik heb een reactie van de vereniging ontvagen.
Ze zeggen "zonder stijgbeugels. Wij zijn er geen voorstander van, veiligheid voor alles!"
Het is dus echt ontwetendheid. Ik had namelijk een foto van de website van barefoot gestuurd. Tuurlijk ga ik niet zonder beugels. Ik heb er Safestyle veiligheidsbeugels aan hangen.
Ik vind dat toch een beetje treurig, dat een rijvereniging in deze tijden geen flauw benul heeft van wat een boomloos zadel is en hoeveel disciplines je daarmee kunt rijden. Laat staan dat het niet veilig zou zijn. Bovendien, 30-40 cm kun je nog veilig zonder zadel doen ook (of het fijn is voor de paardenrug is wat anders). Waar hébben die mensen het over.
Pfff wauw, echt onwetendheid ja. Genoeg zadels die boomloos zijn en waar je prima sprongetje mee kan maken. Hopelijk mag je er alsnog mee starten.
kosseh
Geplaatst: 17-08-21 15:21
Haha siskeh, dat is waar. Alleen rij ik een draver, die de voorkeur heeft om vanuit draf te springen. Zijn snelle draf is zonder beugels denk ik niet uit te zitten.
We gaan het zien! Ik mag eventueel als nog starten als ik een hoofdstel met bit heb en een passend spring of veelzijdigheidszadel. Volgens de mail. Die heb ik, een passend (boomloos) veelzijdigeheidszadel Heb een nieuw zadeldek besteld. Een rechthoekig model, zodat het een dekje voor een boomzadel lijkt.
Miereneter, dat denk ik ook. Was ik het niet van plan om het zonder zadel te doen, maar in therorie zou het kunnen.
Soms toch wel lastig dat het meeste van de paardensport op Engels boomzadels is gericht. Mocht ook al een keer niet mee doen aan een houding en zit clinic, omdat je in een boomzadel geen onafhankelijke zit kon hebben.
Ik denk dat je wellicht misschien gewoon beter je mond kan houden over dat "boomloos" want als je het zelf ter sprake bent, gaan zij er vanuit dat het een probleem is
siskeh
Geplaatst: 17-08-21 18:07
pmarena schreef:
Ik denk dat je wellicht misschien gewoon beter je mond kan houden over dat "boomloos" want als je het zelf ter sprake bent, gaan zij er vanuit dat het een probleem is
Stevige inlages zijn fijner omdat je die er als een plankje in kan duwen zeg maar.
En er zijn natuurlijk ook pads met de opening aan de lange zijde, dat werkt een stuk makkelijker. Maar dan heb je wel sneller het risico van drukpunten over de hele lengte. Dus daarom heb ik toch maar liever de opening aan de korte zijde en neem het tobben voor lief
Achterom
Geplaatst: 18-08-21 14:12
Celebi schreef:
Jeetje is het altijd zo lastig om inlages in Christ onderleggers te proppen?