[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:57

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:38

Voor jullie beeldvorming :-)
Afbeelding

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:41

Kitty_ schreef:
Voor jullie beeldvorming :-)
[ [url=m/iOtuIW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo beginnen die van mij er ook uit te zien. Ik draag de riemen onder het zweetblad (firenze).

NotYourLine

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:49

Wat raar dat ze zo slijten zeg! Enig idee waardoor dat komt? Door de wrijving tussen pad & zadel wellicht?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:38

Is dat enkel wanneer je ze onder het zweetblad draagt? Bij mij komen ze er overheen. Ik vind er onder een beetje onveilig zelf.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:00

SarahIlse schreef:
Wat raar dat ze zo slijten zeg! Enig idee waardoor dat komt? Door de wrijving tussen pad & zadel wellicht?

De beugelriem loopt over de biothane-riemen van de singel. Ik denk dat het door de wrijving komt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:21

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal verkoop-gerelateerde posts verwijderd. Dit is niet toegestaan op het forum. Hier gelieve de Markt of de PB voor gebruiken. Voorbeeld: wanneer een probleem wordt besproken waarbij blijkt dat er iets aangekocht moet worden, kunnen die reacties waarin iets wordt aangeboden per pb. Het bespreken van een vraag/probleem is natuurlijk gewoon toegestaan!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:36

Hoi, mag ik hier een vraagje stellen. En hoop dat het niet té verkoop gerelateerd is.

Ik heb afgelopen weekend een barefoot Arizona gekocht. Super blij mee. Geprobeerd op de haf waarvoor ik heb gekocht heb, maar ik kon niet eens fatsoenlijk opstappen zonder dat het zadel echt heel scheef ging. Ik denk dus dat de fork veel te smal is. Ik wil dat alleen heel graag testen voordat ik er 1 koop. Dus heeft er toevallig iemand een XXL fork liggen die ik zou kunnen proberen? Er zit nu een L in.
Ik ga het zadel vanmiddag nog wel even op mijn andere haf proberen die wat smaller is. Misschien dat hij daar met die fork wel goed op ligt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:58

Wellicht dat je de sjablonen van de barefoot website uit kunt printen en daarmee kan testen wat het beste past?

En wellicht dat je een foto van de rug van het paard en het zadel op je paard kan maken. Er worden hier altijd zulke goede tips gegeven.
Wellicht dat het door het zadel iets verder naar achter te leggen bijvoorbeeld, of een andere singel al veel beter ligt.

Even gewoon een blij berichtje, ben nog steeds zo blij met mijn barefoot. Gister weer een enorm rit gemaakt, tussendoor lekker een broodje gegeten in het bos, en toen weer verder.
Toen ik Izzy net had was ik enorm bang en liep ik er alleen maar naast, toen 2 jaar alleen gestapt, na 2 jaar af en toe een voorzichtig drafje, en nu 4 jaar laten galopperen we gewoon door de bossen zonder angst :D
Afbeelding

(ps, achter mijn zadel zit mijn halster opgefrot aan de muskushaken waar ik normaal mijn beugels aanhang na het rijden.)

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:52

Ik kom hier ook even binnen vallen. Ik post nooit op bokt, maar lees hier al een tijdje mee.

Ik heb de ghost Roma voor mijn IJslander. We zijn nog bezig met inrijden en voorlopig stappen we alleen nog maar. Voorheen met barebackpad, maar ik wil vooral voor mezelf wat meer stevigheid. En zeker als we straks verder gaan.

Ik heb de ghost roma met ghostpad met wollen onderkant. Maar hiermee konden we dus echt niet rijden. Het wiebelde alle kanten op waardoor Vinur heel onzeker wordt. Geen stap kunnen zetten helaas.

Met testzadel was dit geen probleem. Dus ik heb een hafpad overgenomen met sympanova zodat het minder zou schuiven. En dat werkt :-) Bovendien ben ik ook nog zwaar verliefd op dat kleurtje!

Maar die hafpad is echt veeeeeelll zachter dan de ghostpad. Wat een verschil zeg! Nu denk ik voor de korte stukjes stappen wat we nu doen, dat dit niet zo'n probleem is. Maar wat als we meer gaan doen? Wat is jullie ervaring? En is deze pad wel geschikt onder een boomloos zadel?

En een tweede vraag: het sympanova aan de onderkant rimpelt heel erg. Lijkt wel groter oppervlak dan de bovenkant. Kan ik daar iets tegen doen? (Helaas geen foto van)

Foto met ghostpad (niet gereden):

http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... adrdtb.jpg

Foto met hafpad na het rijden:

http://i590.photobucket.com/albums/ss34 ... mnqlbi.jpg

(Even linkje want de foto's zijn te groot)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:59

kunnen er inlages in die halfpad ? Anders de inlages van de Ghostpad in de halfpad steken ?

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:19

Nee, ik heb geen openingen kunnen vinden :-( Misschien moet ik een stukje los tornen, maar dan even kijken hoe ik het weer dicht kan maken...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:19

Draaaakje wat heerlijk zeg!

Wij hebben gisteren ook heerlijk met de Barefoot Cherokee over het strand getuft :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:48

Draakje - deze HAF kan niet open - dus je kunt er geen extra inlagen in doen - dit model mogelijk is ook niet echt geschikt voor boomloos, andere modellen weer wel.
De HAF pads die voor boomloos worden gebruikt hebben inderdaad inlage vakken.
http://www.hafequitation.com/eng/prodot ... rance.html
de 8300 of de 8210
en ik zou het ook nog wel aandurven met de 8200 VPR/VPR

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:50

Voor beide problemen zou de oplossing kunnen zijn om de inlage-vakken dikker te vullen.
Wordt het geheel steviger en wellicht gaat het onder-materiaal dan strak staan doordat het meer gevuld is :)

Staat mooi trouwens, ik vind de originele Ghost pad ook erg netjes staan, leuk met dat schaap er onder +:)+

Alleen jammer dat het dan glijdt. Maarja ellek nadeel hep se voordeel :)

Mooi zo, die lekkere ritten +:)+

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:41

Bedankt voor de reacties.
Kwetal, ik dacht zelf ook al dat het idd niet zo geschikt is voor boomloos.

Pmarena, hij heeft dus geen inlagevakken. Op het stuk met inlages staat het wel strak, het onderste deel dus niet. Ik vind beide pads inderdaad mooi. Zeker ook met dat schaapje, maar helaas dus niet zo geschikt :-(

Dan ga ik eens kijken of ik inlagevakken kan knutselen. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Tips? Want ik wil natuurlijk geen schurende randjes en dergelijke.... Ik ken ook niet zo veel pads, dus geen goede voorbeelden ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:47

Nouja, hij heeft natuurlijk wèl inlage-vakken.....alleen dan niet met een opening, die zou je er dan zelf in kunnen proberen te maken.

Of verkopen en een andere voor terug kopen? Misschien wel zo makkelijk :)

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:02

Ja je hebt gelijk. Openingen knutselen, niet de vakken zelf. Want deze pad is zo moooooiii ;-)

Alhoewel wat anders kopen natuurlijk ook wel heel makkelijk is! ;-)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:18

Oke, ik heb hem gepast op mijn andere haf. Maar ik vind hem te lang. Op de foto ligt hij op de schouder en als ik hem naar achteren leg dan vind ik heb echt te ver naar achteren liggen.
Afbeelding
Dit was gisteren op mijn andere haf. Qua lengte goed. Maar de fork dus te smal volgens mij waardoor hij niet vast lag en enorm schoof.
Ik heb 2 fijne zadels voor ze dus ik ga deze denk ik maar weer verkopen... Of jullie moeten nog geniale ideeen hebben... Of zeggen dat ik het totaal verkeerd zie haha!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:35

Ik denk dat je hem wel ietsjes verder naar achteren kan leggen en dat heg net kan.
Ik heb ook zo'n soort combi..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:18

Ik denk dat ietsjes bij hem niet genoeg is. Hij is erg gevoelig op zijn schouders. Ben ooit eens begonnen met een cheyenne die op zijn schouder lag... 10 sec en ik lag er naast.
Ik wil heel graag een barefoot maar dan moet het wel beter liggen dan de zadels die ik nu heb en deze doet dat helaas niet naar mijn idee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:26

Ik heb vandaag ook eindelijk weer eens een lekkere buitenrit gemaakt met mijn Ghost! Het zou een vrij kort ritje worden, maar toch het bos in geweest. Nog achterna gezeten door een hond, maar gelukkig reageerde ie goed op het baasje en droop weer af, haha. Mijn pony maakte dus wel ff een spurt, maar was ook meteen weer terug te krijgen.. Ghost heeft deze test ook doorstaan! Fijn hoor, die dijwrongen dan!

Helaas merkte ik ook dat het zadel wat glijdt/wiebelt, maar waar dat aan lag weet/wist ik niet. Ik dacht nl eerst dat het kwam omdat het zadel zo nieuw is en echt moet vormen nog, maar het zou ook goed aan de pad kunnen liggen dus? Ik wou sowieso nog een andere (erbij) hebben, dus zal eens kijken naar die HAFpads?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:56

Wij zijn heel tevreden over de HAF pad! Hebben wel een model met klittenband bij de inlagevakken, maar verder hetzelfde als de pad hierboven. Vind het een fijne pad, droogt snel, heb een mooie kleur donkerbruin :) Wij gebruiken hem het liefst in de zomer, als de pad dan heel bezweet of vies is gaat de tuinslang er gewoon op. Iets wat ik met bont (zowel echt als nep) niet snel doe.
Pony heeft hier totaal geen last van het sympanova.

Maar je zou ook een anti-slip gelletje (zo'n padje als waar we het hierboven over hadden, je hebt ze ook nóg dunner en evt. groter en vierkantiger) kunnen proberen onder je gewone pad.
Werkt ook!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:15

Sure_lee schreef:
Ik denk dat ietsjes bij hem niet genoeg is. Hij is erg gevoelig op zijn schouders. Ben ooit eens begonnen met een cheyenne die op zijn schouder lag... 10 sec en ik lag er naast.
Ik wil heel graag een barefoot maar dan moet het wel beter liggen dan de zadels die ik nu heb en deze doet dat helaas niet naar mijn idee.

Dat zadel kan hoor best een stuk naar achter. Alles achter de canttle heeft geen draagkracht, je zit nog echt goed dan. Hier ligt hetzelfde zadel op een kleine fjord en dat is al 6 jaar geen probleem.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:39

Ik wilde net zeggen idd dat het zadel echt nog wel een stuk naar achteren mag.
Houd vooral rekening met het deel waar je op zit. Het achterste stuk draagt inderdaad niet.
Daarnaast lopen de ribben van koudenbloedej verder naar achteren dan van warmbloeden he