[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:27

De Barefoot JustAdjust, is die nou gemaakt van drytex of niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:29

Ja, van DryTex.

Omdat leer wel erg duur werd en het een erg veelzijdig zadeltje moet zijn waar een zo groot mogelijk publiek van kan profiteren :j

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:45

Mirjam1202 schreef:
Dit klinkt misschien heel erg raar, maar ik vroeg het me toch af :)
Mijn Haflinger wil vaak niet draven, wanneer ik dit wil.. Dit deed ze met het Engelse zadel (die volgens mij niet helemaal goed past, en ik daarom ook de laatste tijd zonder zadel rij) en dit doet ze ook wanneer ik zonder zadel op haar zit. Zou het helpen wanneer ik er een goed passend boomloos zadel op leg?
Het maakt niet uit of ik met of zonder bit rijd... Ik ben dus veel met grondwerk bezig gegaan, en daardoor is het al wel een stuk beter geworden! :)
Het is geen groot probleem, als ik er heel veel geduld mee heb, lukt het wel, maar het zou toch fijn zijn!

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen? :)

Is je haflinger nagekeken door een dierenarts, zou natuurlijk ook iets anders kunnen zijn waardoor hij/zij niet graag wil draven. Mijn haflinger wilde ook niet meer draven maar die had grote lever problemen en zwaar bloedarmoede :o

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:58

Mirjam1202 schreef:
Dit klinkt misschien heel erg raar, maar ik vroeg het me toch af :)
Mijn Haflinger wil vaak niet draven, wanneer ik dit wil.. Dit deed ze met het Engelse zadel (die volgens mij niet helemaal goed past, en ik daarom ook de laatste tijd zonder zadel rij) en dit doet ze ook wanneer ik zonder zadel op haar zit. Zou het helpen wanneer ik er een goed passend boomloos zadel op leg?
Het maakt niet uit of ik met of zonder bit rijd... Ik ben dus veel met grondwerk bezig gegaan, en daardoor is het al wel een stuk beter geworden! :)
Het is geen groot probleem, als ik er heel veel geduld mee heb, lukt het wel, maar het zou toch fijn zijn!

Wanneer een medisch probleem uitgesloten is, ligt het idd meer rijtechnisch. (Maar laat dit idd eerst controleren bv osteopaat/DA) Hoe voorzichtiger jij voorwaarts gaat vragen, hoe minder serieus ze jou neemt. Wat je wel ziet is dat als het draven niet per se moet van de ruiter, ze vaak lekker relaxed blijven stappen onder het mom van: "Waarom je energie verspillen als het ook makkelijk kan?" ;) Dan is het een kwestie van scherper maken op de hulpen.

hannatjuh schreef:
Hoi, Ik zit al heel eventjes mee te lezen en te zoeken naar een antwoord op mijn vraag, maar die kan ik niet vinden. Dus dan stel ik hem hier maar even :D

Sinds 3 weken heb ik een eigen paardje, Leni. Ze is een noriker en lekker rond. Sinds 2 weken rijd ik nu op haar met een barefoot cheyenne. Ik vind hem echt heerlijk zitten, hij ligt lekker stevig op haar en zoals volgens mij iedereen in het begin heeft, moet ik nogal wennen aan het zadel.
Ik zit gewoon nog niet stevig genoeg. Bij een rustige draf kan ik redelijk doorzitten maar zodra deze al wat versneld wordt hobbel ik een eind weg :+ Met lichtrijden vind ik het gewoon gênant. Ik kan mijn benen niet stil houden, Val soms een beetje naar voren en soms plof ik zelfs -O-
Eerlijk gezegd valt het me allemaal een beetje tegen omdat ik op andere paarden vaak zonder zadel reed en dus eigenlijk wel verwacht had dat ik een onafhankelijke zit had. Nu ik er dan achter ben dat dat niet zo is, is dat best wel vervelend :(
Ik heb nu mijn beugels eraf gehaald zodat ik wel moet oefenen op mijn zit. Maar ik ben eigelijk opzoek naar meerdere tips. Dus hebben jullie tips of dingen die jullie gedaan hebben om meer te wennen aan het zadel?
Ik snap dat er natuurlijk ook gewoon tijd in gaat zitten, maar hoe meer ik heb om mee te oefenen, hoe beter :)

Gewoon lekker je beugels eraan doen als dit helpt! Aangezien je sowieso minder steun hebt met een boomloos zadel meestal, oefen je sowieso je zit al bij deze verandering. Je zit kan niet in een week veranderen. ;) Wanneer dat goed gaat pas lekker zonder beugels gaan oefenen, tenzij het met beugels juist moeilijker is. Als je de lat gelijk zo hoog legt voor jezelf (in 1x perfect zitten), en dan hotsend en klotsend op de rug van je paard gaat zitten zonder beugels, is dat voor hem ook niet fijn. Eventueel kan je nog proberen of de lengte van je beugels invloed heeft op je balans.

Andere tips:
- pas gaan lichtrijden zodra je paard lekker doordraaft, korte stukjes (bv 1 rondje bak) dan weer doorzitten en terug naar stap.
- ontspan je rug en bilspieren, hierdoor kan je bewegingen beter aanvoelen. Hoe meer spanning in de spieren, hoe minder makkelijk je mee kan gaan in beweging.
- geef jezelf de tijd :D

dorientjuh schreef:
Ik heb een oud, dus zonder VPS, Cheyenne maat 1 zadel. Ik ben mijn paard nog aan het doorrijden dus dat gaat gepaard met nogal wat onbalans. Maar daardoor schuift mijn zadel best wel wat van links naar rechts en van rechts naar links. Komt ook omdat we allebei scheef zijn. Ik heb een pad met bont onderkant en ik heb deze singel:

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html

Ik heb een lange singel, dus hij raakt aan beide kanten bijna de zweetbladen.

Nou wil ik over een tijd (als in: als ik weer werk heb) een nieuwe Barefoot aanschaffen, maar wat kan ik dan het beste kopen om dat schuiven tegen te gaan? Een pad met antislip? Mijn paard heeft geen gevoelige huid. En dan ook een seatsaver?

Wanneer de pommel ook past, zou ik eerlijk gezegd ook meer de oorzaak van het probleem aanpakken (de scheefheid in bespiering) vanaf de grond dmv longeren en aan de hand werken en zelf ook idd lessen voor je houding? Wanneer het schuiven dan minder wordt weet je ook dat het de goede kant op gaat. Tenzij je natuurlijk zo erg schuift dat je onder de buik hangt :Y)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:03

Mirjam1202

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:06

Het is als het goed is niet medisch, de Da is laatst toevallig voor iets anders geweest, toen had ik het erover en toen zei hij dat het niet medisch was, maar zei:
Misschien ligt het aan het zadel, of aan je kont, dit kan misschien een drukplekje geven tijdens het draven, en dat ze dit daarom niet graag doet.
En btw: Ze draaft graag in de weide, of als ik naast haar mee ren :) (meestal ;) ) .

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:57

Mirjam1202 Mee rennen deed mijn haflinger ook. Als er eten is ook liefst zo snel mogelijk richting de etensbak/hooi. Met de lessen zeiden ze geef hem nu eens niet zijn zin ;( been is reactie maar dat deed hij dus niet. Vaak ga je dan toch aan jezelf twijfelen en aan je rijkunst maar kijk en luister naar je paardje.

Weet niet hoelang je het paardje al heb, liep ze voorheen wel graag in draf?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:57

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:01

Phillipa: ik heb les, maar mijn paard en ik zijn natuurlijk niet in een dag recht en bovendien is het volgens mij niet zo dat als ruiter en paard perfect recht zouden zijn, wat natuurlijk nooit zo is, dat dan het zadel niet meer horizontaal kan schuiven. Pommel past overigens. :)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:58

dorientjuh schreef:
Phillipa: ik heb les, maar mijn paard en ik zijn natuurlijk niet in een dag recht en bovendien is het volgens mij niet zo dat als ruiter en paard perfect recht zouden zijn, wat natuurlijk nooit zo is, dat dan het zadel niet meer horizontaal kan schuiven. Pommel past overigens. :)

Sorry mn vorige post kwam misschien wat rot over zonder meer achtergrond info :o
Deze andere opties al langs gegaan van de site? http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Schui ... t-sneller/ Misschien dat er nog wat mogelijk is met inlages?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:30

Bedankt voor de link! :) Ik zal mijn pad weer eens in de was gooien en ik denk dat ik vaak wat teveel beweeg (dat zegt mijn instructrice ook).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:48

muppetmayo schreef:
Hinke schreef:
Wat gek muppetmayo, dat dat ineens begonnen is na een peesblessure! Van wie heb je hulp ingeschakeld?
Overigens wel fijn dat je anderen hebt die je haf kunnen rijden nu je zelf niet kan. Toen ik in de prak lag heb ik dat niet gedaan (omdat ik eigenlijk niemand toevertrouw aan Niki :o )maar het longeren was ze toch wel behoorlijk zat na een tijdje! Gelukkig ging het maar om 4 weken.

Ondanks dat mijn paard gewoon een warmbloedig 'sportpaard' is is ze behoorlijk bombproof :) Eergisteren nog op buitenrit, sprongen er 2 fazanten uit de bosjes. Het voorste paard geeft een megabok maar Niki reageerde nergens op.
Geiten en schapen, en honden die uit bosjes springen vond ze in het begin wel doodeng, maar daar is ze inmiddels overheen. De ene keer dat we een ligfiets tegen kwamen keek ze ook niet op of om :)

Hinke ik vind het ook erg gek dat alles vorig jaar zo is begonnen... Ik ken hem in een aantal opzichten gewoon niet terug. Hij is niet meer de relaxte pony die ik ken. Ik heb bij 2moons gevraagd of er iemand in de buurt zit die kan helpen.
Wie had trouwens gedacht dat Niki zo braaf zou zijn he een aantal jaar geleden! Ik hoor nog de verhalen van de springende jonge Niki en wat dat wel niet moest worden als ze zou worden ingereden.

Pmarena dat is ookwel heel sneu zeg, zo extreem angstig af en toe :(:)

Karev wat een verschil he kan dat zijn, alleen of met zn 2tjes. Balen van je ijzer!

Hopelijk heb je iets aan de hulp van 2moons! Wel vervelend dat je nu even een dipje hebt maar jullie komen er vast wel uit. Is het misschien niet een optie om hem even een maand ergens neer te zetten waar hij doorgereden wordt?
Wbt Niki; ik had idd nooit gedacht dat ik er nu zo op zou rijden! Zo moeilijk als ze als veulen was, zo makkelijk is ze nu. Ze is makker dan menig haflinger of fjord :) Wat overigens niet betekent dat de buitenritjes met Niki heel tam zijn, ze kan behoorlijk vrolijk worden en zeker in de galop moet ik me dan schrap zetten (daar komt mijn gebroken arm dan ook vandaan :+ ) . Maar het geeft gewoon veel vertrouwen dat ze niks eng vindt.

@hannatjuh dat probleem heb ik ook als ik geen kniewrong heb :)

@mirjam; wil ze aan de longe wel draven?

@blijheid dat is wel een heel erg mini zadel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 01:49

Bianca, ik ben gewoon 1 van de zeldzame gevallen die zich irriteert aan de cantle... Voor mij is de wetenschap dat ie er zit al genoeg , soort van claustrofobisch trekje :?
Geun idee:P heb wel meer vage dingen, de mechanische ventilatie hier in huis op de laagste stand maakt een onwijs irritant geluid, helaas ben ik de enige die het hoort :+
En ik kan ook erg geirriteerd raken door tl balken, ik zie ze knipperen terwijl het voor veel mensen gewoon constante stroom licht lijkt te zijn . Dat soort zaken...

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:18

Is er eigenlijk wel eens een cherokee met knop geproduceerd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:33

Dat herken ik helemaal Sonja, ik kan me niet op mijn gemak voelen in bed en dan blijkt de TV beneden op stand-by te staan, dat soort dingen :P

TN: niet in een serie ofzo, maar de MyBarefoot Cherokee kan wel met knop geleverd worden en daarvan zijn er dan ook wel een paar gemaakt :j

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:16

En anders maak je zelf een fork met knop erin! :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:23

Jetta schreef:

Hoe zou ik dat kunnen doen ?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:24

pmarena schreef:
Dat herken ik helemaal Sonja, ik kan me niet op mijn gemak voelen in bed en dan blijkt de TV beneden op stand-by te staan, dat soort dingen :P

TN: niet in een serie ofzo, maar de MyBarefoot Cherokee kan wel met knop geleverd worden en daarvan zijn er dan ook wel een paar gemaakt :j

Heb je daar een foto van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:26

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:29

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:32

Hij valt ook wel een beetje weg tegen de achtergrond :P

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:28

Ik kom ook binnenvallen met een vraag. Mijn paard is rondgeribt, heeft een platte rug, een brede schoft en is van zichzelf erg kort. (Een lekker stevig propje dus <3 <3 ). Nu valt het niet mee om in mijn budget een goed passend boomzadel te vinden en daarom ben ik eigenlijk, als fanatiek dressuurruiter die ook wedstrijden rijd, op de Hidalgo uitgekomen. De voordelen zijn niet moeilijk te vinden maar ik wil weten of er ook al nadelen bekend zijn van dit zadel? Ik ben al wat aan het zoeken geweest en kom nog niet verder dan mensen die er niet op kunnen zitten en iemand die, soort van, ruzie heeft met de kussens :D .

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:09

thirzanaomi schreef:
Jetta schreef:

Hoe zou ik dat kunnen doen ?

Je koopt een fork bij Barefoot en maakt die in de pommel hoes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:34

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:46

Dat gaat niet ff zomaar. Voor een fork heb je twee ritsen en een inkeping in de hoes nodig.