voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:31

voordeel: het past op iedere pony/paarden rug, nadeel: het is voor sommige paarden beter en steviger voor hun rug

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:33

Kennen jullie het merk Hidalgo al? Echt een aanrader voor mensen die een boomloos zadel willen, maar met wel een goede zit. Heb nu zelf aantal zadels uitgeprobeerd, en ze zitten zooooo fantastisch lekker! Je merkt niet eens dat het boomloos is.
Site is hidalgosattles.com, hoop voor jullie dat het iets is :)

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:33

sorry, site is: hidalgo-sattel.com :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:39

@tanteflavie: ik heb ze op mijn cheyenne ook zo ver mogelijk naar voren geplaatst, rij zo al 1,5 jaar en heb er geen problemen mee.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:14

Dan doe ik dat volgende keer ook. Toen ik hem kocht zijn ze op een bepaalde wijze gemonteerd, ik dacht dat het misschien "een reden" had.

Dankjewel!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:32

Bedankt voor de reacties! Dan knip ik voor nu een gaatje bij, en kijk ik uit naar een nieuwe (kortere) singel :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:36

Bhriseis schreef:
Bedankt voor de reacties! Dan knip ik voor nu een gaatje bij, en kijk ik uit naar een nieuwe (kortere) singel :)

Ik ben nou wel erg nieuwschierig wat voor paard je hebt als je zo een lange singel hebt? :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:11

ik heb met de london een fra van 100 cm voor mijn trekpaard, die zit beide kanten op het laatste gaatje, en is eigenlijk een stukje te groot.

@Nickyu: kun je iets fabriceren, gewoon een westerngesp zeg maar, met twee stukjes singelstoten aan. (singelstootjes door de gespen van mijn fra, westerngesp aan de riemen van mijn arizona, et voila, een voldoende lange FRA westernsingel, kan ik een kortere singel bijkopen voor aan de london, paard is vermagerd :D )

(of moest iemand geinteresseerd zijn in een FRA van 100 cm, zodat ik een westernfra en een gewone fra kan kopen? :D )

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:47

:wave:

Ik heb mijn BF London binnen en ben helemaal gelukkig :))

Gister opgelegd en maar gelijk een buitenritje gemaakt. Had Kyra ong 2 wkn niet gereden (wel grondwerk gedaan) en ze was behoorlijk jolig := Op papier misschien dan wel 23jr jong, maar van geest ..... :+

Eerst werd ze aangevallen door *tja, noem maar wat* wat resulteerde in een paar vrolijke sprongen met dr hoofd tussen dr benen en net op het moment dat ik dacht: nog 1 sprong en daar ga ik, stopte ze gelukkig *pff*. Verder gereden en ze begon eindelijk te ontspannen en een fijn drafje te geven, toen we werden aangevallen door een boomstronk en dan moet je uiteraard 180gr om. Hing er charmant naast de balanceren, maar bleef zitten gelukkig *pfff*

Daarna een galopje en toen ik bedacht dat het tempo wel heel erg haar tempo werd, lag daar aan de kant een leeuw vermomd als plastic zak en tja, daar moet je voor gaan rennen natuurlijk .... maar ging goed *pffff*

Al met al een rit met uitdagingen, maar was wel lekker en heb heeeeeeeeeerlijk gezeten :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:11

@daf .. fijn dat die voor jou zo goed zit , paard lijkt er ook blij en vrij mee :D

@duhelo yep geen probleem maar wil je aub even mailen naar de zaak ?

@flavie , zo te zien valt het reuze mee , als bij de rits het alleen bijverfen is zeker
en anders is het ook zeker te doen

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:15

Duhelo schreef:
@Nickyu: kun je iets fabriceren, gewoon een westerngesp zeg maar, met twee stukjes singelstoten aan. (singelstootjes door de gespen van mijn fra, westerngesp aan de riemen van mijn arizona, et voila, een voldoende lange FRA westernsingel, kan ik een kortere singel bijkopen voor aan de london, paard is vermagerd :D )

(of moest iemand geinteresseerd zijn in een FRA van 100 cm, zodat ik een westernfra en een gewone fra kan kopen? :D )

Ik heb laatst een foto gezien van iemand die een beugelriem had, gesp erafgehaald en aan die kant ook gaatjes gemaakt en dan door het oog van de singel van zijn westernzadel, ik ga even foto zoeken moment..

Yes, foto gevonden.. Is dit een idee, of mischien begrijp ik je verkeerd en is dit niet wat je bedoelde.. :o

Afbeelding

Ik vond dit in elk geval heel slim bedacht, en zo kun je 1 singel gebruiken voor beide zadels..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:23

Daf schreef:
Daarna een galopje en toen ik bedacht dat het tempo wel heel erg haar tempo werd, lag daar aan de kant een leeuw vermomd als plastic zak en tja, daar moet je voor gaan rennen natuurlijk .... maar ging goed *pffff*

Hahahaha :D :+

Tja Tjalle word ook vaak aangevallen door boomstammen, die dingen hebben flinke tanden en kunnen hard achter je aan komen rennen hoor!! :j

En niet te vergeten plassen water van een paar cm diep. Voor hetzelfde ligt daar een hele kudde krokodillen in te wachten tot ze een lekker paardenbiefstukje kunnen bemachtigen...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:36

Ik zit er ook wel eens aan te denken om een boomloos zadel erbij te kopen. Ik rij nu met een goed aangepast boomzadel, maar voor buitenritten lijkt het mij heerlijk om een boomlooszadel erbij te hebben. Of misschien wel straks de overstap te maken naar geheel boomloos. :)

Waar ik nu mee rij is een dressuurzadel met een diepe zit en dikke wrongen. Dit omdat ik rug en enkelproblemen heb. Ik heb dit zadel:
http://www.frysozadel.nl/uploads/pics/P6110115.JPG

Ik zoek iets soortgelijks terug, een boomlooszadel met diepe zit en dikke wrongen. Ik heb de BF london eens geprobeerd maar die drukt mij voorover.
Wat zou een optie voor mij zijn? (Mijn paard heeft wel een hoge schoft en lange rug)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:39

Dan is de Barefoot Lexington wat voor jou, daar heb ik zelf geen ervaring mee, ik heb de London.
Maar het schijnt dat de lexington achter wat hogere vps heeft, dus mischien heb je dan nog meer dat je voorover gedwongen word. Wel is bij de nieuwste modellen de beugelophanging verplaatsbaar, dus mischien kun je dat daarmee weer verhelpen

http://www.sallyssaddles.com/files/3531 ... ington.jpg

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:57

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:05

wereld schreef:
Dan is de Barefoot Lexington wat voor jou, daar heb ik zelf geen ervaring mee, ik heb de London.
Maar het schijnt dat de lexington achter wat hogere vps heeft, dus mischien heb je dan nog meer dat je voorover gedwongen word. Wel is bij de nieuwste modellen de beugelophanging verplaatsbaar, dus mischien kun je dat daarmee weer verhelpen

http://www.sallyssaddles.com/files/3531 ... ington.jpg

Dank je wel! Ik ga over dit zadel wat meer informatie zoeken. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:16

Vreemd dat de London je voorover drukt, had je dan wel de juiste maat en lag hij juist op het paard? Als het goed is kun je er namelijk redelijk vrij in zitten. De wrongen zijn verplaatsbaar, dus kun je die ook precies daar plaatsen waar jij het prettig vindt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:25

Ja hij lag perfect op mijn vorige paard. :) Ik heb zelf broekmaat 36/38 en maat 1 en 2 geprobeerd. In maat 2 verzoop ik, met maat 1 werd ik voorover gedrukt. Dit was een London mét VPS.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:29

linduhh97 schreef:
Kennen jullie het merk Hidalgo al? Echt een aanrader voor mensen die een boomloos zadel willen, maar met wel een goede zit. Heb nu zelf aantal zadels uitgeprobeerd, en ze zitten zooooo fantastisch lekker! Je merkt niet eens dat het boomloos is.

Ken het nog niet, maar maar zit zelf wel te twijfelen tussen een hidalgo of een fellsattel.
Vind ze erg mooi.
Welke heb jij?
Ze zijn toch niet echt boomloos?
Ze hebben volgens mij een lerenboom.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:33

uudje schreef:
linduhh97 schreef:

Ken het nog niet, maar maar zit zelf wel te twijfelen tussen een hidalgo of een fellsattel.
Vind ze erg mooi.
Welke heb jij?
Ze zijn toch niet echt boomloos?
Ze hebben volgens mij een lerenboom.

Ik zelf heb de Hidalgo Venice Special II. (link: http://www.hidalgo-sattel.com/products/ ... L-NEW.html)
Ze zijn helemaal boomloos, er zitten aan de onderkant 2 dikke kussens die je dus op de rug van het paard kan afstellen, echt ideaal, want het zit net als een goed boomzadel.
Echt een aanrader :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:51

Weet iemand een barefoot zadelpasservice die langs komt om een zadel te passen die niet bij hun gekocht is?

Ik wil voor de zekerheid het zadel wel laten passen namelijk. Misschien dubbele inlages of shims nodig bijv.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-04-18 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:16

volgens mij heeft barefoot geen zadelpas service

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:17

Dat is jammer! Had wel van een paar sites gezien dat die een zadelpaservice hadden, maar die waren te ver weg.. Of die passen alleen hun testzadel bij je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:35

@Geryon: Skyriding uit België, die levert ook barefoot en komt aan huis passen. Is ook bij mij in Arnhem geweest (weliswaar met andere boomloze zadels, maar hij wil vast ook wel met barefoot langskomen), en de voorrijkosten waren vrij weinig. Dus je zou hen even kunnen mailen, op http://www.skyriding.be staat wel een emailadres :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:24

Geryon schreef:
Dat is jammer! Had wel van een paar sites gezien dat die een zadelpaservice hadden, maar die waren te ver weg.. Of die passen alleen hun testzadel bij je.

In broek in waterland zit volgens mij MZM geestig, die heeft test zadels. Helaas geen zadel pas service, maar dan kan je wel testen!