Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milka

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:00

Ik heb mijn ps of sweden nirak hoofdstel maat cob in het zwart te koop.
Hooguit 3x gebruikt voor 5 minuten.
Wij gaan over op bitloos dus vandaar te koop

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:57

Ben ik weer… mijn paard heeft een tijd in training gestaan en liep daar op een lage neusriem. Ging heel fijn, maar ik wilde hem eigenlijk weer over op een micklem.

Gaat in principe goed, maar: hij blijft rommelen met het bit (tanden zijn oké). Heb al een bustrens geprobeerd maar daar gaat hij in hangen/vasthouden. Hij wil dus wel de lossigheid in z’n mond, maar ook de stabiliteit om te durven aannemen (wil er anders wel eens achter kruipen).

Nu heb ik een mooi anatomisch kopstuk en probeer ik dus een goede lage neusriem te vinden, maar er zijn er niet zo veel die je aan een vast kopstuk kan vastmaken. Diegenen die ik geprobeerd heb tot nu toe zijn de riempjes steeds te kort (waardoor hij niet onder het bit doorkomt en hangt als hoge neusriem :+ ). Dus ik kan niet lekker vergelijken tussen lage neusriem + losse bakstukken en de micklem met vaste bakstukken.

Nu weet ik niet of ik verder moet zoeken naar een goede lage neusriem die wel past, bij de micklem moet blijven, of een geheel ander hoofdstel moet zoeken.

Wat zijn jullie ervaringen/advies?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:06

Als je zeker weet dat het met een lage neusriem 100% klopt voor je paard, had ik een lage neusriem aan laten passen (langere riempjes) bij een tuigmaker/goede schoenmaker :j

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 13:40

Die van Passier en Dobert zijn zeker in lage neusriem met aan beide kanten gespjes te krijgen.

Wat je ook kan proberen is de Siro van Equibling. Die gaat qua design richting de fairfax, daardoor ligt de neusriem een stuk stabieler.

Wat ik gok is dat jou paard niet zo’n grote fan is van de extra druk op de neus die de micklem geeft. Zijn er een hoop die dat toch niet zo geslaagd vinden

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:59

100% zeker weten doe ik het dus niet, dat is het lastige. Dus wilde graag voor een fijn prijsje het testen, ipv meteen 70-90 euro neer te leggen voor een neusriem. Ik meen me dus te herinneren dat hij in de lage neusriem iets minder de neiging heeft om te hangen (of: hij heeft iets méér de neiging te hangen in de micklem in vergelijking)

Die van Passier heb ik opgezocht, denk dat die riempjes ook te kort zijn zo vanaf de foto gezien. Had er nu eentje van Collegiate via Agradi maar die was dus te kort. Kwam er net wel eentje tegen van Dy'on waarvan de riempjes langer zijn, maar die is meteen 92 euro... huilen :')

Die Siro heeft een mooie pasvorm! Twijfel alleen of die nou weer niet nét anders is dan enkel een lage neusriem? En ik zou even moeten zoeken naar een matte versie, ik hou niet zo van bling/glim/lak.

Wel goed punt van die druk op de neus. Zou zomaar kunnen! Had ik nog niet bij stil gestaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 05:27

JackDaniel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:46

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:55

Urbiezira schreef:
100% zeker weten doe ik het dus niet, dat is het lastige. Dus wilde graag voor een fijn prijsje het testen, ipv meteen 70-90 euro neer te leggen voor een neusriem. Ik meen me dus te herinneren dat hij in de lage neusriem iets minder de neiging heeft om te hangen (of: hij heeft iets méér de neiging te hangen in de micklem in vergelijking)

Die van Passier heb ik opgezocht, denk dat die riempjes ook te kort zijn zo vanaf de foto gezien. Had er nu eentje van Collegiate via Agradi maar die was dus te kort. Kwam er net wel eentje tegen van Dy'on waarvan de riempjes langer zijn, maar die is meteen 92 euro... huilen :')

Die Siro heeft een mooie pasvorm! Twijfel alleen of die nou weer niet nét anders is dan enkel een lage neusriem? En ik zou even moeten zoeken naar een matte versie, ik hou niet zo van bling/glim/lak.

Wel goed punt van die druk op de neus. Zou zomaar kunnen! Had ik nog niet bij stil gestaan.

pak je toch gewoon even zoiets. Losse eindjes van het kopstuk een elastiekje om tegen het klapperen.
https://agradi.nl/products/blenheim-lag ... iem-havana

Ominira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:04

Kan ik hier nog iemand blij maken met een bruin Presteq hoofdstel met cob kopstuk en neusriem en bitriempjes maat full? Wegens blessure van mijn paard is hij maar één keer of 5 gebruikt en wordt hij helaas niet meer gebruikt. -O-

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:03

zijn hier mensen die ervaring hebben met de Norton hoofdstellen? De Freedom leek me wel wat maar door zijn prijs twijfel ik wel aan de kwaliteit van het leer.

moest het Norton hoofdstel wel iets worden komen mijn equibling hoofdstellen/onderdelen te koop.

xjanabananax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:14

Ik heb het human & horse kaptoom van de week gehaald voor mijn 2,5 jarige spruit, ik heb het vermoeden dat hij in beide maten niet helemaal goed zit, maar ik gebruik dit topic even als extra oogjes om mee te kijken.
Volgens de omschrijving van het hoofdstel:
- Pony Maat: Geschikt voor grote shetlanders tot een grote pony of kleine cob maat.
- Paarden Maat: Geschikt voor grote cob maten tot extra full, waardoor ook grotere rassen dit hoofdstel kunnen gebruiken.
Mijn pony zal dus vermoedelijk een middelmatige cob zijn :+

Maat pony:
Afbeelding
Kopstuk op het grootst, kaakriem nog 1 gaatje speling om groter te zetten en neusriem zit ongeveer halverwege. Ik heb het idee dat zijn jukbeen hier niet helemaal fijn vrij ligt.

Maat paard:
Afbeelding
Kopstuk op het kleinst, kaakriem ongeveer halverwege, neusriem ook op het kleinst.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:57

Ik vind ze geen van beide mooi zitten. DE knik van het vaste bakstuk moet om het jukbeen heenlopen en er niet bovenop liggen Dit lijkt me niet stabiel en niet comfortabel. Ik denk dat je nog het beste af zou zijn met een pony neusriem en full kopstuk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 07:45

Eens. Beide passen ze niet en jukbeen wil je juist vrij hebben, ook eromheen maar zeker erop, anders is het meteen niet meer anatomisch helaas. Dan kom je juist op de zenuwen te liggen die je wilt ontwijken.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:27

Ik heb een rambo micklem en wil een nieuwe bestellen. Nu weet ik niet zeker of ik Full of x-Full heb. Iemand enig idee of ik dat terug kan vinden of kan meten?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:13

Bij de mijne valt de extra full net als de full maar dan met een langere kaak/kinriem. Mijn paard met full past de full en extra full en mijn maand met extra full past de full ook maar dan moet ik de kin en kaakriem net te strak aantrekken om op het eerste gaatje te passen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:18

xMyrth schreef:
Ik heb een rambo micklem en wil een nieuwe bestellen. Nu weet ik niet zeker of ik Full of x-Full heb. Iemand enig idee of ik dat terug kan vinden of kan meten?

Staat er geen letter gedrukt in het uiteinde van het kopstuk ergens? Is bij veel hoofdstellen wel, aan het puntje van de kopstukriempjes.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:19

Ik zal vanavond eens kijken!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:29

Bij mij stond er inderdaad XF in 1 van de riempjes

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 00:02

Ik kom even binnenvallen met een vraag over de presteq Fay die ik aan het testen ben.
De bakstukken liggen niet mooi plat tegen het hoofd maar steken af, de frontriem er af maakte geen verschil. Zou een grotere maat kopstuk nog verschil kunnen maken, of is het gewoon niet geschikt?
De Busse feeling had hetzelfde...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:39

emilie schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag over de presteq Fay die ik aan het testen ben.
De bakstukken liggen niet mooi plat tegen het hoofd maar steken af, de frontriem er af maakte geen verschil. Zou een grotere maat kopstuk nog verschil kunnen maken, of is het gewoon niet geschikt?
De Busse feeling had hetzelfde...

Als het een nieuw hoofdstel betreft dan trekt dit vaak binnen enkele keren bij is mijn ervaring.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 09:51

Het is het leenhoofdstel van de winkel, dus al vaker gebruikt (klanten kunnen het een week proberen en als ze kopen dan krijgen ze een nieuwe).

Ik zal straks even foto's maken.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:53

xjanabananax schreef:
Ik heb het human & horse kaptoom van de week gehaald voor mijn 2,5 jarige spruit, ik heb het vermoeden dat hij in beide maten niet helemaal goed zit, maar ik gebruik dit topic even als extra oogjes om mee te kijken.
Volgens de omschrijving van het hoofdstel:
- Pony Maat: Geschikt voor grote shetlanders tot een grote pony of kleine cob maat.
- Paarden Maat: Geschikt voor grote cob maten tot extra full, waardoor ook grotere rassen dit hoofdstel kunnen gebruiken.
Mijn pony zal dus vermoedelijk een middelmatige cob zijn :+

Maat pony:
[ Afbeelding ]
Kopstuk op het grootst, kaakriem nog 1 gaatje speling om groter te zetten en neusriem zit ongeveer halverwege. Ik heb het idee dat zijn jukbeen hier niet helemaal fijn vrij ligt.

Maat paard:
[ Afbeelding ]
Kopstuk op het kleinst, kaakriem ongeveer halverwege, neusriem ook op het kleinst.
`

Ik heb ook naar deze zitten kijken, maar julius heeft ook een Xfull , grote kop :P
Denk je dat deze ook echt xtra full is op zijn grootst? Bij van die one size spullen zit het vaak toch niet helemaal lekker voor de uiterste maten

xjanabananax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:40

Olikea schreef:
Ik heb ook naar deze zitten kijken, maar julius heeft ook een Xfull , grote kop :P
Denk je dat deze ook echt xtra full is op zijn grootst? Bij van die one size spullen zit het vaak toch niet helemaal lekker voor de uiterste maten

Ik denk dat het wel het proberen waard is hoor. Bij mijn Haf (Nando) zat alles op het kleinste en eigenlijk was het nog te groot. Alleen de kaakriem had ik niet op het kleinst zitten maar dat is ook de enige plek waar Nando geen maat cob is. Ik heb nu een Micklem Multi in maat cob voor hem, maar de kaakriem daarvan is net aan met een gaatje bijgemaakt, mogelijk laat ik hier binnenkort dan ook even een nieuw riempje aanzetten bij de schoenmaker.

Het Human and horse hoofdstel is echt heel erg ruim verstelbaar en daardoor echt wel groot te maken. Ze gebruikt hem zelf ook voor haar Norikers en ik vermoed dat die ook een flink hoofd hebben. Ik heb de hoofdstellen onderhand terug gebracht, ik heb nog een haflinger staan met wel een Xfull hoofd. Ik had hem daar even op kunnen passen voor je als ik het eerder had geweten :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 03:15

Nou zo mega groot vond ik het hoofd van brave heart niet hoor. Denk dat het hoofd van mijn kwpn merrie groter is.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:07

Heeft iemand ervaring met de s&t uitvoering van Presteq? Zou die versie ook te gebruiken zijn als trens hoofdstel? Of zal hij dan onstabiel zijn of flippert er dan een riempje?