[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:05

Ja, zo te zien heeft nitsa er absoluut geen last van dat bet dicht bij de schoft ligt. Ik maak me mss zorgen voor niks. Maar toch zit me dat niet echt lekker. Ik neem idd es contact op met hidalgo. Ik heb nog neopreen kussens voor onder de specialized, ik kan de komende weken daar wel es mee klooien :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:07

Duhelo, ik zou zelf niet met een Hidalgo durven rijden zonder een goede pad :o vanwege het ijzeren boogje dat over de ruggengraad loopt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 21:12

Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor, één platte vinger ertussen kunnen doen is wel weinig...

Hier trouwens nooit met speciale pad gereden, ging altijd prima met gewone dekjes. Maar het kan zijn dat het inderdaad net dat beetje extra geeft.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:16

Ik wil eerst even polsen of er van jullie hier iemand interesse heeft voor ik het op der markt zet:
Te koop, een nog nieuwe Barefoot seatsaver schaap naturel, geschikt voor London of Cheyenne. En een Ghost pad, voor Firenze standaard, standaard model pad. Nog in zeer nette staat, duidelijk weinig gebruikt. Zat bij mijn net-niet- nieuwe zadel, maar mijn paard heeft zo'n uitgesneden pad nodig (en die heb ik gelukkig gevonden al).
Hoor graag of iemand interesse heeft!!
Ik zoek nog een paar mono T beugel riemen in bruin voor aan mijn Ghost. Dus met aan beide zijden haakjes, niet het type met een kus aan één kant. Wie heeft een paar over? En weet iemand oud anders de Barefoot mono T riemen passen eraan? Dank!!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:42

Autocorrect weer fijn bezig: de markt, geen der. En lus aan riemen, geen kus. En óf mono T riemen passen, niet oud. Sorry hoor...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:20

De riemen van ghost zelf zijn ook super fijn , dierfhysio . Omdat ze mooi dun zijn heb je geen last dat het geen mono is

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:22

De mono beugelriemen van Barefoot passen aan de Ghost. Ik heb nu biothane beugelriemen omdat alle leren beugel riemen op vreemde wijze enorm beschadigen icm mn Ghost...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:23

keeyzie schreef:
[ [url=m/G1nhjM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I9t7Yk.jpg]Afbeelding[/url] ]

De witte plekken krijgt ze ieder jaar opnieuw. Is over het gehele vlak waar het zadel ligt. Zelf denk ik dat dit komt door een bepaald soort dekje. Omdat ze zo gevoelig is op de rug ook de overstap gemaakt op boomloos.

Deze witte plekken zijn dus trouwens precies wat we onder de Sympanova Grandeur pads zagen, van die enorme witte plekken door de wrijving / irritatie van de Sympanova structuur op de huid.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:00

Kitty_ schreef:
De mono beugelriemen van Barefoot passen aan de Ghost. Ik heb nu biothane beugelriemen omdat alle leren beugel riemen op vreemde wijze enorm beschadigen icm mn Ghost...

Oh echt? Wat stom. Heb je ook die Barefoot mono T riemen geprobeerd? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar leer namelijk. Kunststof piept vaak zo een ik vind het rot aanvoelen.

Meer Ghost eigenaren goede tips? Welke riemen gebruiken jullie, en beschadigen die snel dan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:11

dierfysio: Wat voor seatsaver heb je precies? Zo een met 'smal' stuk bont tussen je benen die je om je seatsaver klittenbandt of een volledige seatsaver?

Duhelo: als je zo'n dunne gelpad met gaatjes zou nemen (die heb je bovendien ook in verschillende diktes, maar ook voor of achter 1 cm dikker als de rest) en dan tussen paard & dekje of tussen dekje & zadel? Zou dat een oplossing kunnen zijn? Evt kun je die dingen ook nog op maat knippen, dus zou je de schoft er uit kunnen knippen zodat je een soort hartje aan de voorkant krijgt?

Misschien is dat net genoeg extra dikte :) Ik heb zo'n gelletje zelf onder mijn barefoot dekje gehad bij onze oudere merrie, omdat die ondanks dikke inlages en vps wondjes kon krijgen op de schoft als het geheel eens ietsjes scheef lag of de vinger schoftvrijheid eens een dag weg/minder was.

Denk dat in jouw geval het misschien het beste niet direct op de rug kan, zeker als je de schoft er uit knipt zou je gelpad kunnen scheuren wanneer die verder uit elkaar getrokken wordt door dekje er op enz. Maar dat is ook kwestie van testen misschien?

Anders kun je ook nog BF half pad proberen, of een andere zadelonderlegger voor 'gewone' zadels die wel ruggegraatvrijheid heeft maar toch net een cm extra ophoogt. Misschien ook wel een bontje zonder dikke bontranden of zo?

Wat voor kussens er voor Hidalgo zijn weet ik niet, heb nooit zelf een Hidalgo gehad.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:13

Oja zeg,die sympanova pads..
Die heb ik ook nog gehad. Vreselijk ding.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:23

Citaat:
Oh echt? Wat stom. Heb je ook die Barefoot mono T riemen geprobeerd? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar leer namelijk. Kunststof piept vaak zo een ik vind het rot aanvoelen.

Meer Ghost eigenaren goede tips? Welke riemen gebruiken jullie, en beschadigen die snel dan?

Ik heb er nog 1 gehoord in Duitsland - de meeste mensen hoor ik er niet over? BuitenZinnig???? Deze Biothane is net als leer - die piept niet. En hetzelfde spul als de singelstoten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:03

Safiera schreef:
dierfysio: Wat voor seatsaver heb je precies? Zo een met 'smal' stuk bont tussen je benen die je om je seatsaver klittenbandt of een volledige seatsaver?

Duhelo: als je zo'n dunne gelpad met gaatjes zou nemen (die heb je bovendien ook in verschillende diktes, maar ook voor of achter 1 cm dikker als de rest) en dan tussen paard & dekje of tussen dekje & zadel? Zou dat een oplossing kunnen zijn? Evt kun je die dingen ook nog op maat knippen, dus zou je de schoft er uit kunnen knippen zodat je een soort hartje aan de voorkant krijgt?

Misschien is dat net genoeg extra dikte :) Ik heb zo'n gelletje zelf onder mijn barefoot dekje gehad bij onze oudere merrie, omdat die ondanks dikke inlages en vps wondjes kon krijgen op de schoft als het geheel eens ietsjes scheef lag of de vinger schoftvrijheid eens een dag weg/minder was.

Denk dat in jouw geval het misschien het beste niet direct op de rug kan, zeker als je de schoft er uit knipt zou je gelpad kunnen scheuren wanneer die verder uit elkaar getrokken wordt door dekje er op enz. Maar dat is ook kwestie van testen misschien?

Anders kun je ook nog BF half pad proberen, of een andere zadelonderlegger voor 'gewone' zadels die wel ruggegraatvrijheid heeft maar toch net een cm extra ophoogt. Misschien ook wel een bontje zonder dikke bontranden of zo?

Wat voor kussens er voor Hidalgo zijn weet ik niet, heb nooit zelf een Hidalgo gehad.

zon gelletje is idd een idee. ik heb een aantal onderlegfers liggen waarmee ik wat kan uitproberen. kan nv de kussens eronderuit gehaald worden en met een grandeurpad met inlages rijden?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:05

Kwetal schreef:
Citaat:

Ik heb er nog 1 gehoord in Duitsland - de meeste mensen hoor ik er niet over? BuitenZinnig???? Deze Biothane is net als leer - die piept niet. En hetzelfde spul als de singelstoten

ik hoor er ook niemand over

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:07

Ik mis mijn houten westernbeugels, heb er nu met anti slipgrip, zwarte in kunststof. Als ik afstap blijf ik hangen met de zool..geen leuk gevoel.
Bestaan er geen houten beugels die ik aan lijn ghostje kan hangen? :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:55

Ik heb de biothane riemen aan de ghost en ze bevallen prima .
Mooi dun dus geen onnodige zooi langs de benen af .
Normaal altijd mono riemen maar nu dus niet

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:28

Ik heb ook de mono t beugelriemen van Barefoot aan mijn Ghost. Ik zag vorige week met poetsen dat het leer dunner is geworden onder de bovenste T. Daar zullen ze over een tijdje wel doorscheuren/breken. Waarschijnlijk dat dit door de wrijving komt. De ophanging van de singel zit op dezelfde plek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 14:53

Ah ja, randjes zijn funest bij bewegende delen, daar overheen gaat slijten een keer of 1000 zo hard volgens mij :(:)

Dat is ook het linke van plooitjes in je zadel, daar zie je ook al snel erge slijtage op omdat je dat plooitje natuurlijk het snelst te pakken hebben gezien dat wat omhoog komt.

Tinkerloos: en toch hebben de Sympanova Grandeurs / Physio Pads een trouwe schare fans die er nog steeds heul erg blij mee zijn en bij het bestellen van een nieuwe pad, toch ècht graag weer sympanova willen :j

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:54

Kom ik alweer met een vraag.. Wat vinden jullie van een lakota pad onder een barefoot? Heeft iemand daar ervaring mee? Hebben ze een goede ruggengraat vrijheid?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:03

Kwetal schreef:
@Manon - haal je zadel er eens af, zet je paard 4kant - laat iemand zijn hoofd recht naar voor houden en maak dan eens een foto over de rug heen.
Doe iets soortgelijks met je zadel - leg het over een rechte balk of bok - zorg dat het ook zo recht mogelijk hangt en maak een foto waarop je kunt zien of ook het zadel symmetrisch is? Mogelijk is hij bij de vorige eigenaar door veelvuldig opstappen scheef geworden?
En - last but not least - controleer je eigen scheefheid ook even? (of laat iemand kijken) Het is nu even niet zinvol omdat op een paard te doen, want daar ga je zitten compenseren, maar bijvoorbeeld op een krukje. Een openbaring kan ook een skippy/gym bal zijn - dan kan je laten voelen aan welke kant je zitbeenknobbel het meeste drukt.

Dit ga ik allemaal doen, dank voor je reactie!

Mocht iemand nog een sympanova pad hebben liggen en het niks vinden, zou ik hem graag willen overnemen om te proberen of dit het schuiven van mijn zadel tegen gaat en of mijn pony er tegen kan.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:12

pien2010 schreef:
Kom ik alweer met een vraag.. Wat vinden jullie van een lakota pad onder een barefoot? Heeft iemand daar ervaring mee? Hebben ze een goede ruggengraat vrijheid?

Ik had een Lakota pad onder mijn Barefoot Arizona maat 1 met VPS. Gaf bij mijn paard iig voldoende ruggegraatvrijheid. Hastertouwtest ging prima en paardje liep er fijn onder.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:49

Iemand een voorbeeldfoto van de gelpad waarover gesproken wordt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:32

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:52

Kitty_ schreef:

Bedoel je dat je beugelriemen beschadigen, of je zadel, of allebei?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:40

Kitty_ schreef:

Ik wil straks eigenlijk mijn `gewone´ beugelriemen met beugels aan mijn Ghost Quevis hangen.. Welke Ghost heb jij? Is dat met lange of korte zweetbladen of zitten de slijtplekken ergens anders dan op de zweetbladen?