[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:12

Apart he waar ze soms gevaar in zien...waarvan jij denkt nou dat vinden ze eng....nee dus...en een klein musje ,tja die staat echt bekend als paardeneters..vooral als je ze tegenkomt rond etenstijd moet je maken dat je weg komt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:19

Een driftig in een heg ritselend vogeltje kan ook wel lollig zijn idd :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:24

Haha ja....een groooooooote roofvogel die op een paar meter van je uit een boom, voor je uit vliegt is dan weer appeltje eitje..

ik moet nu alleen buiten rijden. Mijn stalmaat is verhuisd. Alleen is de wereld echt 100% spannender..samen kun je manegepoowny spelen en kun je de hele wereld aan.

heb wel een compleet ander paard terug haha.
verdikkie vandaag een ijzer kwijt. Smid kan pas dimsdag en ik wilde paas km's maken...nou ja dan maar bak hobbelen

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:38

pmarena schreef:
Zou zo'n nieuwerwetse Ghost ook niet iets voor je kunnen zijn dan?

Of zou die ook te lang worden :)

Misschien is dat ook wel wat ja. Weet niet hoe lang het zadel is? Voordeel is dat het zadel geen zweetbladen heeft, dat vond ik ook fijn aan de BF Arizona. En de uitgebreide keuze aan singelsloten voorkomt misschien het schuiven. Hoe is de zitting van de ghost? Plat of wel wat gevormd zoals bij de hidalgo?

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:51

Bij mijn zus haar Fries zijn op dit moment paarse bloemen eng. Ja echt waar en dan ook alleen PAARSE bloemen. Voor de rest is haar Fries wel bang voor een aantal dingen, maar gaat er wel gewoon langs.

In tegenstelling tot mijn paard. Zit hoog in het bloed, dus dit is eng, dat is spannend en als er een akker in de buurt is om te vluchten ja dan loop ik ineens op de akker.

Laatst kwamen we tegen in één rit: Medewerkers die asperges aan het oogsten waren met een of ander machine/karretjes op een aspergeveld; een of andere grote rare machine die in de bossen bomen omzaagt en meteen de takken eraf haalt. Leek op een grote graafmachine maar dan met een ander stuk eraan. En een tweespan die ons in volle draf tegemoet ons voorbij croste op een smal bospad. Terug in stap wilde ze niet want er was toch genoeg ruimte? Mijn paard vindt de wielen heel eng van zo'n wagen en schoot daar ook van weg.

Bij het aspergeveld en de grote graafmachine maar afgestapt en hem langs deze enge dingen geleid. Blijf ik zitten, dan weet ik dat ik een probleem heb. Overigens vond de Fries van mijn zus de medewerkers van de aspergevelden enger dan het grote gele graafmachine. Rare beesten af en toe. :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:52

Hinke schreef:
Wat gek muppetmayo, dat dat ineens begonnen is na een peesblessure! Van wie heb je hulp ingeschakeld?
Overigens wel fijn dat je anderen hebt die je haf kunnen rijden nu je zelf niet kan. Toen ik in de prak lag heb ik dat niet gedaan (omdat ik eigenlijk niemand toevertrouw aan Niki :o )maar het longeren was ze toch wel behoorlijk zat na een tijdje! Gelukkig ging het maar om 4 weken.

Ondanks dat mijn paard gewoon een warmbloedig 'sportpaard' is is ze behoorlijk bombproof :) Eergisteren nog op buitenrit, sprongen er 2 fazanten uit de bosjes. Het voorste paard geeft een megabok maar Niki reageerde nergens op.
Geiten en schapen, en honden die uit bosjes springen vond ze in het begin wel doodeng, maar daar is ze inmiddels overheen. De ene keer dat we een ligfiets tegen kwamen keek ze ook niet op of om :)

Hinke ik vind het ook erg gek dat alles vorig jaar zo is begonnen... Ik ken hem in een aantal opzichten gewoon niet terug. Hij is niet meer de relaxte pony die ik ken. Ik heb bij 2moons gevraagd of er iemand in de buurt zit die kan helpen.
Wie had trouwens gedacht dat Niki zo braaf zou zijn he een aantal jaar geleden! Ik hoor nog de verhalen van de springende jonge Niki en wat dat wel niet moest worden als ze zou worden ingereden.

Pmarena dat is ookwel heel sneu zeg, zo extreem angstig af en toe :(:)

Karev wat een verschil he kan dat zijn, alleen of met zn 2tjes. Balen van je ijzer!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:56

Dit klinkt misschien heel erg raar, maar ik vroeg het me toch af :)
Mijn Haflinger wil vaak niet draven, wanneer ik dit wil.. Dit deed ze met het Engelse zadel (die volgens mij niet helemaal goed past, en ik daarom ook de laatste tijd zonder zadel rij) en dit doet ze ook wanneer ik zonder zadel op haar zit. Zou het helpen wanneer ik er een goed passend boomloos zadel op leg?
Het maakt niet uit of ik met of zonder bit rijd... Ik ben dus veel met grondwerk bezig gegaan, en daardoor is het al wel een stuk beter geworden! :)
Het is geen groot probleem, als ik er heel veel geduld mee heb, lukt het wel, maar het zou toch fijn zijn!

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen? :)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:59

Helemaal niemand met tips? :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:02

Als ze niet naar je hulpen luistert met boomzadel of zonder zadel, lijkt het me eigenlijk meer een communicatie-probleem dan dat het is op te lossen door een boomloos zadel te gaan gebruiken ...

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:20

hannatjuh helaas kan ik je geen tips geven, ik moest ook enorm wennen, en helaas heb ik niet zo'n onafhankelijke zit. Ik zit ook enorm te hotsen en te klotsen. Gewoon doen denk ik. Hier wil ik straks ook weer beginnen met lessen aan de longe... oefenen met zitten...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:20

Hannatjuh, heb jij een Cheyenne met verplaatsbare beugelophanging? Misschien kun je die dan wat naar voren of naar achteren verplaatsen. Als de beugels voor jou op de verkeerde plek zitten, kun je heel raar in je zadel zitten. Heb je een rij-foto? Vaak is daar ook nog wel iets op te zien.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:22

Of misschien een bontseatsaver, zodat je minder glijdt ?
Zou inderdaad de beugels er even tijdelijk af laten :j

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:24

@muppetmayo: Dankjewel voor je reactie.

@tjaakje:heb nog geen rijfoto. Ik zal eens kijken of iemand die wilt maken. Ik heb idd de beugels al zo ver mogelijk naar voren gehangen:)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:25

Shirley schreef:
Of misschien een bontseatsaver, zodat je minder glijdt ?
Zou inderdaad de beugels er even tijdelijk af laten :j

Ga je dan niet juist meer glijden? In mijn hoofd lijkt dat net zo...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:27

Bontje is lekker stroef, daar kun je jezelf een beetje in drukken ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:20

Hallo!

Ik kom even binnenvallen met een 'adviesvraag'... misschien heeft iemand van jullie een goede tip!
Ik heb een Trekker True Talent... maar zoals vrijwel alle zadels, heeft ook dit zadel een 'kuipje'. Een ietwat diepere zitting.

Is er bij jullie een zadel bekend dat helemaal, of zoveel mogelijk, vlak is? Dus een vlakke zit, en weinig tot geen wrong?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 14:56

Torsion island iets Nienke? Die heeft geen cantle maar een iets verdikt stukje aan het eind. (vermoed dat dit zo vlak als het halen kan is) en geen wrongen ( beetje cheyenne achtig qua opbouw verder)

Heb ik zelf ook liggen voor gull strakjes ( moet alleen nog twee naadjes layen repareren... Volgende week eens wegbrengen)

Typo's: i blame the phone

Edit: als ik hem heb laten repareren mag je hem wel testen als je wil

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:09

Interessant... ik heb gevonden! Maar waar vind je zoiets in godsnaam?!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:00

Hoe lang is een barefoot madrid maat 1 eigenlijk?
Hoe stevig zitten ze?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:47

Ik heb een oud, dus zonder VPS, Cheyenne maat 1 zadel. Ik ben mijn paard nog aan het doorrijden dus dat gaat gepaard met nogal wat onbalans. Maar daardoor schuift mijn zadel best wel wat van links naar rechts en van rechts naar links. Komt ook omdat we allebei scheef zijn. Ik heb een pad met bont onderkant en ik heb deze singel:

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... ingel.html

Ik heb een lange singel, dus hij raakt aan beide kanten bijna de zweetbladen.

Nou wil ik over een tijd (als in: als ik weer werk heb) een nieuwe Barefoot aanschaffen, maar wat kan ik dan het beste kopen om dat schuiven tegen te gaan? Een pad met antislip? Mijn paard heeft geen gevoelige huid. En dan ook een seatsaver?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:52

Ninx schreef:
Interessant... ik heb gevonden! Maar waar vind je zoiets in godsnaam?!

ik heb deze tweedehands via een duitse marktplaats ,
ebay.de komen ze af en toe voorbij , nederlandse marktplaatsen komen ze zeer, zeer zelden eens voorbij.
verder via google.DE zoekopdracht "kleinanzeigen, torsion island"(zo heb ik mijn zadel gevonden)

torsionshop kaiser en hufkratzer hebben regelmatig nieuwe aanwas tweedehands (duitse sites) en al wil je nieuw dan is skyriding/rider in belgië de importeur en verkoper voor de benelux.

en hier http://www.isi-shop.de/ zou je ook nog een zoekertje kunnen neerzetten en komen ze ook wel eens voorbij.

edit: ik vind het een ideaal ding, geen kuipje, alle vrijheid die je maar zou kunnen wensen en kwalitatief een superzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:08

Of als je nóg minimalistischer wil, de Torsion Island Xtra light

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:35

Ik vind dit model eigenlijk niet minder kuipje hebben dan welke andere Torsion / Barefoot of wat dan ook, de zitting is bij allemaal even recht, alleen het stukje achter je billen is wat anders maar als het goed is zit je daar niet op :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:43

ja maar ik voel het wel Bianca,
kwa rijgevoel is dit zadel veel vlakker (of je nu de normale of de xlkight met isi zitting hebt)
die cantle, hij is er en ik voel hem , met die vlakke zitting van de island, heb ik niet dat ik me beperkt voel...
het is gewoon zo een klein dingetje wat heel veel verschil maakt bij een select aantal mensen, net zoals er altijd mensen zullen zijn die net wel last van iets hebben wat voor het gros van de mensheid geen enkel probleem is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:51

Snap ik, maar zelf moet ik dus ook een hele vlakke zitting hebben en een normale cantle is voor mij ook geen enkel bezwaar omdat die dus achter de billen ligt :)

Van die rondlopende kuipjes van zadels met een lepel moet ik echt niet hebben :=