voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:46

oke dus jij rijd ook met kunststof riemen? Ik had toen ook een rijbroek met kunstlederen zitvlak aan, kreeg de tip dat het daar ook aan kan liggen. Maar met die broek heb ik niet meer gereden later

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:24

Ja ik heb de bijhorende drytex riemen. En goedkope rijbroeken zonder kunstlederen zitvlak, dus daar kan het al niet aan liggen :P

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:34

hallo,
ik heb het springen met mijn barefoot nu aardig onder de knie, ( was wel even oefenen -O-
maar nu ik hoger ga springen , ( het begint eigenlijk bij 85> )
komt dat stukje seatserver tussen de pommel los.
wat raden jullie mij aan ? ik wil graag blijven springen , maar
een anders zadel vind ik geen optie ( ben zooo blij met mn barefoot'je , no way dat er een ander boomloos zadel en al helemaal geen boomzadel komt :D )

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:12

LauEef schreef:
Ja ik heb de bijhorende drytex riemen. En goedkope rijbroeken zonder kunstlederen zitvlak, dus daar kan het al niet aan liggen :P

Oke ik weet niet het verschil met de drytex riemen en de wintec die ik had, maar ik neem aan dat dat een beetje hetzelfde is...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:16

Als je zadel ook drytex is zal dat dus piepen. Je heb dan kunststof over kunststof.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:40

Ik rijd sinds kort bij mijn vriendin 2à 3 keer per week boomloos. ik heb niet zoveel last van kapstokvoeten, maar ik spoor veel te vaak aan, omdat ik minder vast in het zadel zit

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:07

Marcella schreef:
Als je zadel ook drytex is zal dat dus piepen. Je heb dan kunststof over kunststof.

Gaat dat ooit over of moet ik mij erbij neerleggen dat mensen mij van een km aanhoren komen :+

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:12

LauEef schreef:
Marcella schreef:

Gaat dat ooit over of moet ik mij erbij neerleggen dat mensen mij van een km aanhoren komen :+

Ik denk niet dat dat over gaat, maar als je dur leren beugelriemen neemt is het kraken wel over

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:45

Gaat niet over. Enigste oplossing is inderdaad leren beugelriemen nemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:09

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:25

Een vraagje voor de "niet vps-barefootkenners"

Ik heb de kans om voor 150 euro een London over te kopen dat "gehecht" moet worden. Dit wil zeggen, bij die eigenaar is dat zadeltje beginnen schuiven, ruiter is erafgedonderd en zadeltje bleef op de buik van het paard hangen.
Paard is op de kletter gegaan en nu zijn er enkele naden van het zadel losgekomen, vooral de aanhechting van de klittenband én de rits van de pommel.

Is dit "te veel gevraagd"? Is er werkelijk zo'n verschil tussen mét en zonder VPS? Het zou dan bij mijn tante in "reparatie" gaan en ik zou het dan voor mijn bijrijdster gebruiken. We maken vrij lange tochten tussen de 25 -35 km en regelmatig ook verder.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:23

Dat zadel is dus zonder vps? indien dat het geval is vind ik 150 euro veel te duur voor een kapotte london zonder vps..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:22

Inmiddels ben ik de trotse bezitter van een Cheyenne... Aangezien mijn paard afgevallen is en haar oude singel te groot is, besloot ik een nieuwe elastische singel te kopen (F.R.A. Supersingel geloof ik)... Helaas dacht ik dat 120 cm prima zou passen... en hij past nét niet. Wanneer mijn paard zich opblaast, zit de singel goed (wanneer hij langs beide riempjes aan het hoogste gaatje vastzit), en eens mijn paard ontspannen is, zit het zadel net iets te los.

Iemand een idee of ik soms een extra gaatje in de singelriempjes zou kunnen maken? Ik vind het zo'n zonde om (nog) een nieuwe singel aan te schaffen, want deze singel zal ik niet kunnen terugbrengen (wegens al eens gepast, en dat is er natuurlijk meteen aan te zien). Ik durf echter niet zomaar een gaatje bijmaken, aangezien ik bang ben dat dit niet goed is voor het zadel op zich (... dus dan kopen we natuurlijk een nieuwe singel :+ )

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:23

TanteFlavie, het repareren kost nog wel zo'n bedrag, ten zij je het zelf kunt doen (of je tante je niets rekent). En de voorgeschiedenis... het risico zou mij te groot zijn eerlijk gezegd, dan maar wat meer uitgeven of nog even wachten.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:24

Bhriseis schreef:
Inmiddels ben ik de trotse bezitter van een Cheyenne... Aangezien mijn paard afgevallen is en haar oude singel te groot is, besloot ik een nieuwe elastische singel te kopen (F.R.A. Supersingel geloof ik)... Helaas dacht ik dat 120 cm prima zou passen... en hij past nét niet. Wanneer mijn paard zich opblaast, zit de singel goed (wanneer hij langs beide riempjes aan het hoogste gaatje vastzit), en eens mijn paard ontspannen is, zit het zadel net iets te los.

Iemand een idee of ik soms een extra gaatje in de singelriempjes zou kunnen maken? Ik vind het zo'n zonde om (nog) een nieuwe singel aan te schaffen, want deze singel zal ik niet kunnen terugbrengen (wegens al eens gepast, en dat is er natuurlijk meteen aan te zien). Ik durf echter niet zomaar een gaatje bijmaken, aangezien ik bang ben dat dit niet goed is voor het zadel op zich (... dus dan kopen we natuurlijk een nieuwe singel :+ )

He ik kan mij haast niet voorstellen dat je een singel van 120 hebt bij een barefoot? Er zitten lange singelstoten aan voor een korte dressuursingel.. Mijn fries heeft een van 50 cm aan zijn barefoots en mij hele dikke fjord een van 40 cm

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:49

TanteFlavie schreef:

Ik heb de kans om voor 150 euro een London over te kopen dat "gehecht" moet worden. Dit wil zeggen, bij die eigenaar is dat zadeltje beginnen schuiven, ruiter is erafgedonderd en zadeltje bleef op de buik van het paard hangen.
Paard is op de kletter gegaan en nu zijn er enkele naden van het zadel losgekomen, vooral de aanhechting van de klittenband én de rits van de pommel.

Is dit "te veel gevraagd"? Is er werkelijk zo'n verschil tussen mét en zonder VPS? Het zou dan bij mijn tante in "reparatie" gaan en ik zou het dan voor mijn bijrijdster gebruiken. We maken vrij lange tochten tussen de 25 -35 km en regelmatig ook verder.

Ik zou als ik jou was eens gaan kijken en uitzoeken of het gemakkelijk te maken valt. Als het heel makkelijk en goedkoop is vind ik 150 een nette prijs hoor..
Ik heb mijn barefoot London zonder vps, met alle toebehoren voor 300 gekocht geloof ik.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:52

anne_bento schreef:
Ik heb mijn barefoot London zonder vps, met alle toebehoren voor 300 gekocht geloof ik.

Ja idd met alle toebehoren, en helemaal heel.. Dat vind ik nog wel een nette prijs, maar een kaal zxadel dat kapot is zonder vps zou ik echt geen 150 euro voor betalen denk ik

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:47

TanteFlavie schreef:

niks mis met een niet vps zadel , zolang is deze er nog niet en voldeed ook prima voor die tijd
een verbetering aan een zadel maakt de oudere typen niet ineens slecht
en de gewenste te maken km is niet relevant in deze zolang paard en ruiter conditioneel het aan kunnen,
zoverre ... juiste pommel / dekje / inlages ,

een (groot) voordeel :D hij is al lekker ingereden

de reparatie kosten zullen meevallen , of je moet m naar een traditioneel zadel maker brengen
die in principe alleen boomzadels deed , sommige zijn principieel wat uh tegen boomloos
daar heb ik voor boomloze zadels al zulke absurde rekeningen voorbij zien komen
mocht je tante het niet kunnen
is randy een hele goede , die kan dat wel repareren

en vind de prijs die gevraagd word wel reeël , zeker niet te veel

Bhriseis schreef:

heb je trekpaard :D ?

maar je kan met een gerust hart een gaatje in de stoten bijprikken hoor
al denk ik dat je uiteindelijk toch blijer zal zijn met een kortere singel

op onze maar ook de site van barefoot.nl staat een mooi overzichtje
over hoe je de singel maat kan meten

maar aangezien je nu reeds een singel hebt kan je de maat daarvan afleiden
je zou uiteraard een kortere kunnen kopen maarrrr , je hebt een FRA heb ik begrepen .
dan je kan m ook korter laten maken

zo heb niet verder dan deze pagina terug gelezen
ben der vandaag voor het eerst weer een beetje
heb om 13.15 eens besloten weer uit bed te komen
hoop van de week mijn paarden weer eens te zien
zadel uitproberen zal iig nog wel 2 weken duren
maar dat zien we tegen die tijd wel weer
de budget staat iig te koop

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:44

edit; al gevonden

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:19

Kan iemand hier nog wat met een dressuursingel anatomisch/banaan van leer-85 cm?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:23

Dit is de schade, verder zou er ook aan de rits van de pommel schade zijn...

Afbeelding

Ik ga eens kijken bij de man zelf en proberen in te schatten.

Alvast bedankt voor de info! Ik heb er wel degelijk iets aan. :)

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:27

Ja voor de rits zie je idd dat hij beschadigd is..

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:02

Is hier touwens
Iemand die een barefoot singel stretch en breath heeft?
Ik hemaster 75 cm en zou graag 1 maat kleiner willen..

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:24

Vandaag een tweede keer gereden met mijn nieuwe Cheyenne. Prachtig weer en een hele ontspannen fjord (wat gisteren totaal niet het geval was). We genoten samen van het zonnetje en de warme temperaturen. Maar, ik heb de indruk dat mijn beugels te ver naar achter liggen. Is het fout om ze iets naar voor te schuiven of heeft het "een reden" dat je beugelophanging een dikke cm achter de pommel ligt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:28

Nee hoor, die kunnen gewoon naar voren. Het is persoonlijk waar ze het lekkerst liggen.