Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:56

Wie kan mij helpen?! Ik ben opzoek naar een anatomisch hoofdstel.
Paard is er gegveolig achter de oren en het ia dus belangrijk dat het daar vrij blijft ook tijdens het rijden.

De br versie past ze niet. Haar oren staan namelijk ver uit elkaar en ook nog is gemiddeld verder naar achter. De uitsparing moet dus heel vroeg na de frontriem beginnen. Wat vinden jullie van de passier fortuna?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:35

Rachel_x

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:25

Mehhhh, mijn hoofdstel is kapot. Het leertje waar het ringetje van de sidepull is kapot gegaan. Paard deed een klein beetje lomp en hoppa. De paardendrogist gaat kijken of het onder de garantie valt bij Horseware. Schoenmaker vertelt dat hij er niets mee kan, omdat het te dik is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:27

Grappig dat de PS algemeen geaccepteerd lijkt maar men moord en brand schreeuwt bij een beugelneusriem. :=

Afbeelding

Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:40

Even een vraag aan de kenners, wat kost een namaak versie nieuw, en wat zouden jullie betalen voor een 2de hands namaak versie enkele keren gebruikt? (Betreft neppe micklem)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:46

Rachel_x schreef:
Mehhhh, mijn hoofdstel is kapot. Het leertje waar het ringetje van de sidepull is kapot gegaan. Paard deed een klein beetje lomp en hoppa. De paardendrogist gaat kijken of het onder de garantie valt bij Horseware. Schoenmaker vertelt dat hij er niets mee kan, omdat het te dik is.

Vraag eens aan een orthopedisch schoenmaker. Die hebben andere machines!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:47

Batlow schreef:
Even een vraag aan de kenners, wat kost een namaak versie nieuw, en wat zouden jullie betalen voor een 2de hands namaak versie enkele keren gebruikt? (Betreft neppe micklem)

90€ dacht ik nw namaak. Zou daar 50€ voor geven denk ik.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:53

magda_90 schreef:
Grappig dat de PS algemeen geaccepteerd lijkt maar men moord en brand schreeuwt bij een beugelneusriem. :=

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dat vind ik inderdaad wel interessant. Even opgezocht wat een beugelneusriem voor werking heeft, dat is niet niks. Nou zou die van PS wel iets minder hard inwerken omdat het niet van metaal is, maar de werking is hetzelfde in principe. Maar dan is het ineens een anatomisch en ergonomisch hoofdstel....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:58

De beugelneusriem hangt veel lager en werkt op verschillende plekken in. De High Jump is gewoon een andere versie van een gecombineerde neusriem.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:07

Pantykous schreef:
De beugelneusriem hangt veel lager en werkt op verschillende plekken in. De High Jump is gewoon een andere versie van een gecombineerde neusriem.

En waar basseer jij dit op? (niet dat ik je niet geloof hoor, maar ben gewoon geïnteresseerd) Als ik op de foto kijk van Magda, lijken de neusriemen echt heel veel op elkaar, ook de hoogte is hetzelfde. Die van PS ziet er niet meer uit als een 'gewone' gecombineerde neusriem, dus vraag mij af wat de precieze werking is van het hoofdstel. Vind hem nog steeds prachtig overigens.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:25

Rena100 schreef:
Pantykous schreef:

En waar basseer jij dit op? (niet dat ik je niet geloof hoor, maar ben gewoon geïnteresseerd) Als ik op de foto kijk van Magda, lijken de neusriemen echt heel veel op elkaar, ook de hoogte is hetzelfde. Die van PS ziet er niet meer uit als een 'gewone' gecombineerde neusriem, dus vraag mij af wat de precieze werking is van het hoofdstel. Vind hem nog steeds prachtig overigens.

Bij de PS zit de neusriem zelf vast aan een rondgenaaid stuk zodat je de neusriem in hoogte kunt verstellen al naar gelang het hoofd van je paard. De keelriem 'hangt' aan een ring zodat de neusriem wat flexibeler is bij kaakbewegingen van het paard. Bij de beugelneusriem is het geheel een stuk stugger en de beugels zelf kunnen ook nog inwerken op de zijkanten van de kaak. Bij het openen van de mond is er dus directere en scherpere inwerking.

Overigens ben ik geen directe tegenstander van de beugelneusriem maar dat terzijde :D

*edit*
Dit is een weer een wat pittigere versie bijvoorbeeld.
http://horseridersclassics.nl/winkel/ho ... -neusriem/

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:32

Ok, dat hij zachter inwerkt snap ik, maar de werking is dan toch wel vrijwel hetzelfde. Het is hetzelfde principe, alleen is die van PS een stuk zachter en vriendelijker. Maar bij het openen van de mond, zou het paard ook druk ervaren boven op de neus, net als bij de beugelneusriem. Weliswaar minder 'hard', maar de druk ontstaat wel lijkt mij.

Wat ik mij dan weer afvraag, waarom is de beugelneusriem een zeer scherpe neusriem, maar de PS een zacht en anatomisch gevormde neusriem. Terwijl het ontwerp zo op het oog hetzelfde lijkt (minder scherp dan). Wat is er dan eigenlijk zo ergonomisch aan het PS hoofdstel?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:15

Denk niet dat je die met elkaar kunt vergelijken Magda.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:49

De beugels van een beugelneusriem werken niet in op het hoofd bij normaal gebruik. Ze zorgen dat het bit vrij ligt en dat de druk anders wordt verdeeld. Niet perse scherper dus, het laat bevoorbeeld de neusgaten mooi vrij wat niet altijd lukt met een lage neusriem. Ook bij de beugelneusriem moet de kaakriem gewoon hangen en niet aangesnoerd worden, zoals bij geen enkele neusriem. Het verschil tussen deze hoofdstellen is het materiaal aan de zijkanten en idd dat je het deel op de neusrug bij de PS iets kan schuiven. Verder volgt de PS iets mooier de vormen van het hoofd waardoor je hem anatomisch kan noemen icm hoe hij verder in elkaar zit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:59

Benfan schreef:
Denk niet dat je die met elkaar kunt vergelijken Magda.

Omdat? Het enige verschil is dat de PS van leer is en de beugelneusriem van ijzer, daardoor zou er een verschil in vering en mate van drukverdeling kunnen zijn maar niet meer. Ook de beugelneusriem is in verschillende breedtes te verkrijgen.

Ik zit overigens in de trein en uitgebreid antwoorden is schijnbaar niet mogelijk met het waardeloze internet.

*volgt later*

Edit, nu pas de reactie van Allegra gelezen, jij omschrijft het mooi. De beugelneusriem wordt tegenwoordig ook steeds anatomischer.

Neemt niet weg dat ik de situatie PS <> beugelneusriem grappig vind: voor <> tegen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:24

Ik kwam net dit hoofdstel van Fairfax tegen op facebook..

Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:32

Na al die Micklem-rampen zijn wij maar eens naar alternatieven gaan kijken :) Binnenkort komt bij ons de Barefoot Contour Physio binnen. Ben heel benieuwd, is weer heel anders maar ziet er ook heel mooi uit.

Afbeelding

Kun je ook nog een neusriem aan vast maken waarmee hij werkt als kaptoom of waarmee hij als sidepull kan. Kin- of kaakgekruist ga ik toch niet gebruiken van de Micklem, dus dit hoofdstel kan verder dezelfde dingen... en is nog iets smaller qua riempjes, dat vind ik toch ook wel mooi bij mijn arabiertje. Ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:32

Mooi zeg!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:33

MoniekV schreef:
Ik kwam net dit hoofdstel van Fairfax tegen op facebook..

[ Afbeelding ]

Mooi! *D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:36

magda_90 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Er is zeker wel een verschil. De beugelneusriem komt voor een deel wel op de zenuwen die daar lopen. Daarbij is bij de ps het geheel minder stug. Bij het openen van de mond is de druk beter verdeeld over de neus en via het kopstuk. Bakstukken en derg zijn ook anders gevormd. Dus wel wat verschillen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:37

Aleeneh schreef:
Na al die Micklem-rampen zijn wij maar eens naar alternatieven gaan kijken :) Binnenkort komt bij ons de Barefoot Contour Physio binnen. Ben heel benieuwd, is weer heel anders maar ziet er ook heel mooi uit.

[ Afbeelding ]

Kun je ook nog een neusriem aan vast maken waarmee hij werkt als kaptoom of waarmee hij als sidepull kan. Kin- of kaakgekruist ga ik toch niet gebruiken van de Micklem, dus dit hoofdstel kan verder dezelfde dingen... en is nog iets smaller qua riempjes, dat vind ik toch ook wel mooi bij mijn arabiertje. Ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen.

Die ziet er ook wel mooi uit

RonTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:41

Die Fairfax ziet er goed uit. Weet iemand of de kwaliteit van het leer goed is? Of is het te vergelijken met die van Horse ware?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:02

RonTexel schreef:
Die Fairfax ziet er goed uit. Weet iemand of de kwaliteit van het leer goed is? Of is het te vergelijken met die van Horse ware?

Dat lijkt me niet voor minimaal 500 pond *\o/*

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:10

Die fairfax is wel mooi <3

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:26

Ik zoek het artikel wat er bij hoort. Had er in Engeland al van gehoord en hem al gezien. :D Er was al wel een beetje discussie over. De beste drukverdeling is al bewezen afkomstig van de mexicaanse neusriem. Dit is optie 2. Rambo staat ook goed aangeschreven. Neusriem is niet uitgevonden om de mond dicht te snoeren. Maar dat zal hier wel bekend zijn? Hij is uitgevonden om het breken van kaken tegen te gaan in de oorlogsvoering.

Als iemand me aan het artikel van Fairfax kan helpen?? Ik ben zeer benieuwd! Ik heb er een glimp van gezien met dank aan een Engelse collega.

Er is een nieuw hoofdstel uit van Fairfax. Die zie ik hier nog niet op de foto's? Die wil ik! En voila, zonder sperriempje. <3 <3