MyWishMax schreef:En daarnaast ook kritisch kijken of wat je voelt niet gewoon rijtechnisch is. Pas bij echt extreem gedrag zou ik aan het hoofdstel en bit denken of op het moment dat het rijtechnisch allemaal voor elkaar is maar er nog iets kleins is wat beter kan.
Heel vaak gaan mensen van alles veranderen aan bit en hoofdstel terwijl het allemaal vanuit het lijf en het rijden komt. Symptoombestrijding en gevolg daarvan is dat je bezig blijft, omdat de oorzaak niet weggenomen wordt.
Net als eigen voorkeuren van een paard en aangeleerd gedrag. 1 die graag achter de teugel kruipt stopt daar niet mee door ander hoofdstel en bit, dat moet je rijtechnisch oplossen en voor het laatste stukje kan je wat veranderen in de optoming. Net als wanneer een paard scheef is of enorm stug door hulpteugek gebruik. Dat is niet op te lossen met optoming, dat moet je oplossen in de training. Het is misschien de laatste max 5% die je kan veranderen. Maar zolang het rijtechnisch of medisch niet klopt heb je zelfs nog de kans dat je moet blijven veranderen, omdat het niets oplost.
Dan heb ik het wel over gewoon passend tuig. Als ik zou twijfelen over een bit zou ik bitfitter langs laten komen, zodat je zeker weet dat het bit past bij het paard. Voor hoofdstel moet het de juiste plekken vrijlaten, waar het juist heel vaak misgaat zoals regelmatig te zien in dit topic. Daarna is het voorkeur.
Ja klopt inderdaad. Maar mijn Micklem vind ik echt te stug, krijgt beetje plekjes op zijn neus ervan (gevoelig huidje). Het zachte leer van de lingus vond ik dan al een hele verademing. De lage neusriem weet ik nog niet zo goed wat ik er van moet vinden