Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:41

Daphneeeej schreef:
Hieperdi schreef:
Ik heb inmiddels met de fairfield lingus gereden. Erg tevreden over, maar valt enorm groot? Alles zit nu op zijn kleinst, behalve de kaakriem en dat gaat ok. Neusriem zit erg losjes maar blijft wel op zijn plek. Paard liep er fijn op!
Hebben jullie dat ook? Anders zou ik voor een cob moeten kijken maar dat wordt denk ik weer net te krap. Overigens ben ik heel erg verbaasd over de kwaliteit leer, stuk beter dan de Micklem die ik had

Hier een maat Cob Lingus. Op mijn ijslander zit die op het strakst en mijn lusitano heeft ook nog ruim gaten over om evt groter te maken. Ze vallen vrij ruim lijkt het idd.

Hmm misschien dan op den duur toch voor cob gaan kijken inderdaad

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:59

Hier inmiddels besloten om helaas toch de lingus te verkopen. Het kopstuk vind ik niet fijn zitten bij de oren, ik heb toch liever echt wat meer ruimte daar. En het bit hangt wat te hoog, maar ik kan het bakstukje niet meer langer maken. De neusriem wel maar dan zit hij niet meer goed :+ Ik zou misschien nog kunnen kijken of ik de bakbakken van mijn micklem erop kan zetten.

Nu een twijfel tussen de felix buhler Gently Anatomical Innovation of de Equitus Delta. Het prijs verschil tussen deze twee is enorm :+ De Gently heeft losse bakstukken en de Delta vaste.

Granoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:07

Ik heb de delta, super blij mee maar als de FB in extra full te krijgen was had ik die genomen. Dat was voor mij de enige reden.

De delta is top hoor, heeel mooi leer en super degelijk. Maar voor hoe vaak wij rijden had die andere prima voldaan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:18

Heb je al met vaste of losse bakstukken gereden? Want het is nogal een verschil en dan gaat het erom wat het fijnste is voor het paard. Als de micklem behalve de pasvorm fijn was zou ik voor de vaste gaan, anders juist niet.

Maar ik kijk dan dus ook niet naar prijs, alleen naar voorkeur van paard en pasvorm. En die pasvorm is nogal een ding met die anatomische hoofdstellen die heel vaak misgaat helaas.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:23

MyWishMax schreef:
Heb je al met vaste of losse bakstukken gereden? Want het is nogal een verschil en dan gaat het erom wat het fijnste is voor het paard. Als de micklem behalve de pasvorm fijn was zou ik voor de vaste gaan, anders juist niet.

Maar ik kijk dan dus ook niet naar prijs, alleen naar voorkeur van paard en pasvorm. En die pasvorm is nogal een ding met die anatomische hoofdstellen die heel vaak misgaat helaas.

Klopt dat vind ik ook lastig. Ik ga van de week nog even afwisselend rijden tussen de Micklem en mijn lage neusriem hoofdstel om te kijken of ik nou echt verschil merk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:36

En daarnaast ook kritisch kijken of wat je voelt niet gewoon rijtechnisch is. Pas bij echt extreem gedrag zou ik aan het hoofdstel en bit denken of op het moment dat het rijtechnisch allemaal voor elkaar is maar er nog iets kleins is wat beter kan.

Heel vaak gaan mensen van alles veranderen aan bit en hoofdstel terwijl het allemaal vanuit het lijf en het rijden komt. Symptoombestrijding en gevolg daarvan is dat je bezig blijft, omdat de oorzaak niet weggenomen wordt.
Net als eigen voorkeuren van een paard en aangeleerd gedrag. 1 die graag achter de teugel kruipt stopt daar niet mee door ander hoofdstel en bit, dat moet je rijtechnisch oplossen en voor het laatste stukje kan je wat veranderen in de optoming. Net als wanneer een paard scheef is of enorm stug door hulpteugek gebruik. Dat is niet op te lossen met optoming, dat moet je oplossen in de training. Het is misschien de laatste max 5% die je kan veranderen. Maar zolang het rijtechnisch of medisch niet klopt heb je zelfs nog de kans dat je moet blijven veranderen, omdat het niets oplost.

Dan heb ik het wel over gewoon passend tuig. Als ik zou twijfelen over een bit zou ik bitfitter langs laten komen, zodat je zeker weet dat het bit past bij het paard. Voor hoofdstel moet het de juiste plekken vrijlaten, waar het juist heel vaak misgaat zoals regelmatig te zien in dit topic. Daarna is het voorkeur.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:50

MyWishMax schreef:
En daarnaast ook kritisch kijken of wat je voelt niet gewoon rijtechnisch is. Pas bij echt extreem gedrag zou ik aan het hoofdstel en bit denken of op het moment dat het rijtechnisch allemaal voor elkaar is maar er nog iets kleins is wat beter kan.

Heel vaak gaan mensen van alles veranderen aan bit en hoofdstel terwijl het allemaal vanuit het lijf en het rijden komt. Symptoombestrijding en gevolg daarvan is dat je bezig blijft, omdat de oorzaak niet weggenomen wordt.
Net als eigen voorkeuren van een paard en aangeleerd gedrag. 1 die graag achter de teugel kruipt stopt daar niet mee door ander hoofdstel en bit, dat moet je rijtechnisch oplossen en voor het laatste stukje kan je wat veranderen in de optoming. Net als wanneer een paard scheef is of enorm stug door hulpteugek gebruik. Dat is niet op te lossen met optoming, dat moet je oplossen in de training. Het is misschien de laatste max 5% die je kan veranderen. Maar zolang het rijtechnisch of medisch niet klopt heb je zelfs nog de kans dat je moet blijven veranderen, omdat het niets oplost.

Dan heb ik het wel over gewoon passend tuig. Als ik zou twijfelen over een bit zou ik bitfitter langs laten komen, zodat je zeker weet dat het bit past bij het paard. Voor hoofdstel moet het de juiste plekken vrijlaten, waar het juist heel vaak misgaat zoals regelmatig te zien in dit topic. Daarna is het voorkeur.

Ja klopt inderdaad. Maar mijn Micklem vind ik echt te stug, krijgt beetje plekjes op zijn neus ervan (gevoelig huidje). Het zachte leer van de lingus vond ik dan al een hele verademing. De lage neusriem weet ik nog niet zo goed wat ik er van moet vinden :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:27

MyWishMax schreef:

Ik kan niet helpen qua pasvorm, heb een giga hoofd en geen enkel getest hoofdstel had een neusriem die lang genoeg over de neus ging, behalve die Delta dus.

Ik heb de micklem getest, een model Ivy maar weet het merk niet meer en ik heb een hooks getest en dat was allemaal te kort over de neus.
Dus qua losse/vaste bakstukken heb ik nooit echt kunnen proberen want ze gingen al niet eens om.

Bij de delta uitgekomen en die zat goed en hij rijdt er fijn op dus niet verder gekeken

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:20

Hey guys,

Willen jullie meekijken met mij?

Dit was zijn 2e keer met bit in, zijn nieuwe bit komt nog. Ik was hier aan het passen hoe die een beetje goed zit. Wat denken jullie?

De frontriem lijkt best strak te zitten maar kan daar gewoon nog aantal vingers tussen stoppen.

Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:39

Het gaat bij de frontriem niet zozeer om vingers er tussen kunnen stoppen of niet, maar of de frontriem niet alles toch naar voren trekt. En dat lijkt die inderdaad wel wat te doen. Je kan hem eens passen zonder frontriem, of het dan beter zit.

Verder vind ik hem wel netjes zitten :j

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:30

Wie weet kunnen jullie mij helpen :D

Ik zoek een anatomisch gevormd hoofdstel, cognac kleurig en het liefst ook om te vormen naar bitloos( maar hoeft niet perse)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:27

Afbeelding

Afbeelding

Mijn cognac kleurige komt van Torsy Bridle

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:42

Welke torsy is dat? En is deze ook bitloos eventueel?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:47

Torsy Bridles Basic Deluxe Cognac

Geen idee of dat ook bitloos kan, sorry.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 14:52

Met het los te verkrijgen kin release bandje kan de Torsy ook bitloos gebruikt worden.

Die kleur cognac staat je haflinger echt prachtig <3

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:16

Zie nu net dat sinds vandaag Masego ook cognac heeft *\o/*

Zijn dat fijne hoofdstellen? :D

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 21:19

Heel fijn, maar vallen wel ruim. En ik vind niet alle kopstukken fijn. Heb een andere besteld dan die bij de Odessa hoort. Die ging van haar hoofd afstaan waardoor er maar op 1 cm over de hele lengte druk op haar hoofd kwam. Nu een rechter model en die is perfect voor haar. Dit is een extrafull, alleen kopstuk is naast een ander model dan bij dit type hoort ook een maat kleiner. Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:19

Hier ook nog steeds heel tevreden met mijn Masego Odessa. Een oudere variant overigens, nog echt donkerbruin. De nieuwere zijn volgens mij allemaal meer roodbruin. Maar full en paard zit normaal tussen cob en full in.
Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:47

Ik heb nog even een vraagje over de kopstukken van de felix buhler vision space en innovation. Ze zien er erg groot uit. Ik heb nu de lingus en die heeft ook de bolling naar voren tussen de oren. Maar lijkt minder groot te zijn dan die van felix buhler. Hoe reageren jullie paarden daar op

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:14

Ik heb beide. De vison space en de Lingus. Ik heb het idee dat ze de neusriem en het ontwerp van de Lingus fijner vindt maar het kopstuk van de vision space verkiest ze boven die van de Lingus. Hij zit haar echt perfect. De oog ruimte van de vision space vind ik wel weer fijn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:12

Weet iemand of er toevallig specifieke bontjes of onderleggers zijn die goed onder de neusriem van de micklem multibridle passen (dus met de kaptoom ring..)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:39

Muze schreef:
Weet iemand of er toevallig specifieke bontjes of onderleggers zijn die goed onder de neusriem van de micklem multibridle passen (dus met de kaptoom ring..)

https://barefoot-saddle.nl/hoofdstellen ... ntje?c=160

Ik moet denken aan deze. Heeft klittenband lusjes en hoef je dus niet ergens overheen te schuiven.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:26

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:33

Afbeelding
Heeft er iemand ervaring met het "IKONIC ELITE ANATOMISCH HOOFDSTEL"? Wat zijn de voordelen van deze neusriem? En hoe is de kwaliteit in het algemeen?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:00

Mooi model! Ik heb de Schöckemohle op mijn paard, model heeft er wat van weg. Oude merrie vond dit model heel erg fijn.

Afbeelding