[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:29

Thais. Bij de Mandriana kan je er nog een "frontriser" onder doen en tevens wrongen onder het "zweetblad" laten zetten. Bij de Buttera kan je ook de cantle laten verhogen (of direct voor de Maxxi kiezen) waardoor je ook aan de achterkant goed gesteund bent. Wanneer je de Ghost als Barebackzadel gebruikt, heb je keuze uit 3 modellen: Mandriana (schaap) de Toscana en de Buttera
Bij de Ghost basis kan je - binnen dezelfde maatvoering - de meeste zitting omruilen. Dus je Ghost Buttera is met een kleine ingreep om te toveren tot vrijwel ieder model.
Je kunt contact opnemen met BuitenZinnig - ze heeft testmodellen van de meeste zadels en dan kan je het zelf proberen. of je laat haar langskomen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:31

@Thais07, ik ben Ingrid van beterboomloos België. Ik rijd door heel België, ben reeds 2 x tot dicht aan de Franse grens geweest. Het is in die streek idd een groot probleem om een zadelpasser tot daar te krijgen. Ik ben de Belgische verdeler voor Ghost, heb een Ghost Buttera piccolo. Dit is de zadelversie en dezelfde zit kan idd ook op een bbpad basis.
Indien interesse voor een consult mag je mij altijd een bericht sturen. Hieronder vind je mijn website en FB pagina ;-)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:33

Kwetal schreef:
Thais. Bij de Mandriana kan je er nog een "frontriser" onder doen en tevens wrongen onder het "zweetblad" laten zetten. Bij de Buttera kan je ook de cantle laten verhogen (of direct voor de Maxxi kiezen) waardoor je ook aan de achterkant goed gesteund bent. Wanneer je de Ghost als Barebackzadel gebruikt, heb je keuze uit 3 modellen: Mandriana (schaap) de Toscana en de Buttera
Bij de Ghost basis kan je - binnen dezelfde maatvoering - de meeste zitting omruilen. Dus je Ghost Buttera is met een kleine ingreep om te toveren tot vrijwel ieder model.
Je kunt contact opnemen met BuitenZinnig - ze heeft testmodellen van de meeste zadels en dan kan je het zelf proberen. of je laat haar langskomen.

Thais woont tegen Frankrijk

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:34

Daar heb ik niet naar gekeken Mindful :o Ze had iets gezien op de site van BZ, dus ik ben er blind vanuit gegaan dat ze in NL woonde, sorry Y;(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:46

Kwetal schreef:
Daar heb ik niet naar gekeken Mindful :o Ze had iets gezien op de site van BZ, dus ik ben er blind vanuit gegaan dat ze in NL woonde, sorry Y;(

no problem :D

Thais07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:46

Door jullie fantastisch advies ben ik tot het besluit gekomen dat ik een Ghost wil, een ghost basis ipv de bbp modellen lijkt me het fijnste zodat ik alles kan aanpassen naar wens... Alleen is het een grote kost voor iets waar je niet zeker van bent wat wel voor jou is weggelegd.
DUSSSSS *TROMGEROFFEL*
Heb ik net een 2dehandsje gekocht! *\%/* *\%/* *\%/*
Ghost Veneto piccolo is het geworden *D
Niet mijn favoriete model maar als ik het (hopelijk) goed begrepen heb kan ik daar later ook andere zittingen voor kopen?
Want ik vind de barocco,cagliara,flamengo,buttera... allemaal prachtig <3
400€, koopje toch?
En als het me niet bevalt kan ik hey zo weer verkopen voor dezelfde prijs, wat met een nieuw zadel moeilijker is..
@Ingrid van beterboomloos, waarschijnlijk horen we elkaar nog :))

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:32

Thais07 schreef:
Door jullie fantastisch advies ben ik tot het besluit gekomen dat ik een Ghost wil, een ghost basis ipv de bbp modellen lijkt me het fijnste zodat ik alles kan aanpassen naar wens... Alleen is het een grote kost voor iets waar je niet zeker van bent wat wel voor jou is weggelegd.
DUSSSSS *TROMGEROFFEL*
Heb ik net een 2dehandsje gekocht! *\%/* *\%/* *\%/*
Ghost Veneto piccolo is het geworden *D
Niet mijn favoriete model maar als ik het (hopelijk) goed begrepen heb kan ik daar later ook andere zittingen voor kopen?
Want ik vind de barocco,cagliara,flamengo,buttera... allemaal prachtig <3
400€, koopje toch?
En als het me niet bevalt kan ik hey zo weer verkopen voor dezelfde prijs, wat met een nieuw zadel moeilijker is..
@Ingrid van beterboomloos, waarschijnlijk horen we elkaar nog :))

okay, dat ging snel! Je kan idd een andere zit bestellen, er is heel veel keuze!
veel plezier met je Veneto!!

Thais07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:15

Goh.. =:) snel? Ik twijfelen al 6maand _O- maar alles ging plots in een stroomversnelling en ik moest de knoop doorhakken :Y) Als het zadel aankomt en gepast en getest heb krijgen jullie een update :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:28

Dat zal mijn zadel zijn :D
Ik hoop dat hij bevalt! Vind het echt zo rot dat hij te groot is voor mijn kleine pony, is echt een heerlijk zadel...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:25

Afbeelding

Even een update van mij! Ik ben echt heel blij met de Christ Premium Plus. Heb er nu twee keer mee gereden (vaker liet het weer niet toe..) en gisteren ook voor het eerst gegaloppeerd ermee. Ik gleed er wel bijna af toen pony opzij schoot. Moet nog veel oefenen op mijn balans haha.

Heb wel wat voor en nadelen gevonden. Misschien dat ze anderen helpen bij een keuze:

+ Geweldige kwaliteit wol
+ Lederen singelstoten
- Veel te lange singelstoten voor een pony
- De wrongen zitten kaarsrecht, die hadden van mij wel een klein tikje gedraaid mogen zijn met de richting van het been.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:30

Vraagje onder de kenners, onderstaande foto ligt er een maat 1 barefoot Arizona op mijn haflinger. Nu zit ik zelf prettiger in een maat 2. Deze is 6 cm langer als ik meet.
Zou dat moeten kunnen op mijn haflinger?

Afbeelding
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:42

Zo op het eerste gezicht zou ik nee zeggen. Maar... Als jij er nu niet goed in zit kan het zijn dat je pony daar ook last van heeft of krijgt. Wat is dan erger?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:25

Daar ga ik in mee :j

Je zou ook kunnen denken aan een maat 1 Arizona, met een verplaatsbare cantle laten maken zodat je de cantle nèt iets verder naar achteren kunt zetten.

Thais07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:02

Narcissa schreef:
Dat zal mijn zadel zijn :D
Ik hoop dat hij bevalt! Vind het echt zo rot dat hij te groot is voor mijn kleine pony, is echt een heerlijk zadel...

*\o/*
En ik ben er zooooo blij mee <3
Mijn pony is ook erg kort maar ik denk dat het net nog past :D
Ik heb het even gepast op de weide maar haar weidegenootje deed erg lastig :P Dus zaterdag is pas de echte test ;) Ik zoek ondertussen uit hoe ik foto's plaats :+

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:13

pmarena schreef:

Je zou ook kunnen denken aan een maat 1 Arizona, met een verplaatsbare cantle laten maken zodat je de cantle nèt iets verder naar achteren kunt zetten.

Ik wist niet dat dat ook kon.. ga het meenemen in de overweging. Vandaag een barrydale maat 2 erop gelegd, die gemeten dezelfde afmeting heeft van de maat 2 Arizona. Naar mijn idee moet dat nog prima kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 07:37

Hoi, ik ben me aan het oriënteren op een zadel en kijk ook naar boomloze opties. Mijn paard is nog onbeleerd en dus kan ik niet testen op hem e.d. Is iemand bekend met de Barefoot Wellington? Ik vind het een supermooi zadel om te zien. Mensen die het zadel kennen, hoe is jullie ervaring?
En zijn er meer mensen boomloos begonnen bij een jong paard?

De BF Wellington
Afbeelding

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:18

Afbeelding

Dit is een originele barefoot pad, toch zouden er volgens de verkoper geen inlages in kunnen?

Klopt dat wel? Vind het zo raar een barefoo pad zonder inlages. En het is zo'n mooie pad. Mja als er geen inlages in kunnen dan heb je er niks aan

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:40

Britt1 schreef:
Hoi, ik ben me aan het oriënteren op een zadel en kijk ook naar boomloze opties. Mijn paard is nog onbeleerd en dus kan ik niet testen op hem e.d. Is iemand bekend met de Barefoot Wellington? Ik vind het een supermooi zadel om te zien. Mensen die het zadel kennen, hoe is jullie ervaring?

De BF Wellington
[ [url=m/Z5zTlO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet de ervaring met dit zadel specifiek, maar wel met boomloos inrijden. Ik vind het zelf ideaal aangezien het zadel mee kan groeien met het paard (mits het in het algemeen blijft passen natuurlijk ;) ) en er is veel meer contact tussen jou en je paard waardoor de zithulpen eigenlijk meteen heel makkelijk gaan en je spanning eerder op kan pikken.

Zelf de eerste keren zitten met BBP gedaan, de eerste ritjes met een BF cheyenne, daarna een paar jaar een Ghost veneto en sinds een paar maanden een Prince Orion. Het is nu zelfs zo dat paardlief geen enkel hard onderdeel meer verdraagt op zn rug :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:53

Wesseltje schreef:
pmarena schreef:

Ik wist niet dat dat ook kon.. ga het meenemen in de overweging. Vandaag een barrydale maat 2 erop gelegd, die gemeten dezelfde afmeting heeft van de maat 2 Arizona. Naar mijn idee moet dat nog prima kunnen.

[ [url=m/8H4qED.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XEJpQ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja, wat wil je nu horen dan?
Dat het toch wel kan?
Sowieso kun je er met deze foto's weinig over zeggen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:57

[/quote]

[ [url=m/8H4qED.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XEJpQ1.jpg]Afbeelding[/url] ][/quote]
Tja, wat wil je nu horen dan?
Dat het toch wel kan?
Sowieso kun je er met deze foto's weinig over zeggen.[/quote]

Nee hoor, puur informatief en voor meedenken. Inmiddels de maat 2 Arizona gepast en kan prima. Dus opgelost.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:01

Cera_D schreef:
Britt1 schreef:

De BF Wellington

Niet de ervaring met dit zadel specifiek, maar wel met boomloos inrijden. Ik vind het zelf ideaal aangezien het zadel mee kan groeien met het paard (mits het in het algemeen blijft passen natuurlijk ;) ) en er is veel meer contact tussen jou en je paard waardoor de zithulpen eigenlijk meteen heel makkelijk gaan en je spanning eerder op kan pikken.

Zelf de eerste keren zitten met BBP gedaan, de eerste ritjes met een BF cheyenne, daarna een paar jaar een Ghost veneto en sinds een paar maanden een Prince Orion. Het is nu zelfs zo dat paardlief geen enkel hard onderdeel meer verdraagt op zn rug :')

Dank je wel voor je reactie!
Het kan de ideale uitkomst zijn voor een paard in groei, en sowieso ook vriendelijk voor de rug wat ik zeker wil gaan overwegen.
Vraag me alleen af of het echt héél anders zit dan een 'gewoon' zadel. Dit zadel wat ik liet zien lijkt wat hoger te zitten, maar misschien lijkt dat zo? Ze zeggen hiervan dat het een diepere zit heeft dan menig ander boomloos zadel, maar ja, kan nu niet vergelijken natuurlijk :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:50

Britt1 schreef:

De BF Wellington

De meeste mensen rijden zó met de Wellington (en Merlyn) weg, waar de andere modellen soms wat meer gewenningstijd nodig hebben :) En juist bij inrijden vinden mensen flexibele / boomloze zadels zo fijn vanwege het paard dat nog in vorm verandert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:52

Mandy_89 schreef:
[ [url=m/nxolsi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een originele barefoot pad, toch zouden er volgens de verkoper geen inlages in kunnen?

Klopt dat wel? Vind het zo raar een barefoo pad zonder inlages. En het is zo'n mooie pad. Mja als er geen inlages in kunnen dan heb je er niks aan

Ik denk dat de verkoper nog eens even beter zou kunnen kijken of er toch niet aan de voorkant klittenbandjes te vinden zijn die open kunnen ;) Want deze pad van Grandeur daarvan heb ik er zelf ook nog 1 liggen en die heeft gewoon inlagevakken hoor :j

Ik sluit natuurlijk niet uit dat Grandeur ook weleens zoiets gemaakt kan hebben zonder kittenband aan de voorkant, maar de kans lijkt me héél klein. Deze pads zijn overigens wel al heel oud hoor, volgens mij werden ze rond 2006 ofzo gemaakt.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:26

Britt1 schreef:
Dank je wel voor je reactie!
Het kan de ideale uitkomst zijn voor een paard in groei, en sowieso ook vriendelijk voor de rug wat ik zeker wil gaan overwegen.
Vraag me alleen af of het echt héél anders zit dan een 'gewoon' zadel. Dit zadel wat ik liet zien lijkt wat hoger te zitten, maar misschien lijkt dat zo? Ze zeggen hiervan dat het een diepere zit heeft dan menig ander boomloos zadel, maar ja, kan nu niet vergelijken natuurlijk :).

Dit is wel het barefoot zadel wat qua zit het meeste lijkt op een dressuurzadel, ik heb er eens op mogen zitten op een bok en vond het zeker fijn :o
Misschien eens kijken of er iemand in de buurt van jou zit om eens voor jou te proberen?

rainbowtrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:16

Het trekker zadel wat bij de kleine tinker kwam lijkt echt voor geen meter te liggen… ik word er zelf ook helemaal in voorover gedrukt.

We zouden hem liever verkopen maar het probleem is dat ik niet eens weet wat ik heb qua maat/model?

De eigenaren wisten dat ook niet… alleen dat ze hem hadden laten aanmeten en hij perfect lag. Maar hij ligt volledig op de schoft