Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hoefijzer schreef:Ik heb geen foto's van de pad, maar op deze foto ligt hij onder het zadel:
[ Afbeelding ]
Ik gebruik hem nu een half jaar en hij ziet er nog heel goed uit. Enige nadeel is dat hij soms nog vochtig is van de vorige dag.
Het is een zorgvuldig uitgekozen rugstuk die ik in de vorm van panelen heb geknipt, verlijmd heb met een laag vilt en zo op mijn hoge kwaliteit lams halfpad heb genaaid. Hij heeft dus ruggengraadvrijheid zowel aan de rendierzijde als bovenaan zodat hij goed tussen de kamer te trekken is op de schoft. Het lam ligt naar boven.
Ik ben ook wel benaderd door mensen die vroegen of ik er niet een voor ze kan maken, maar dat is echt onbetaalbaar. Mijn halfpad was ooit al een euro of 100, het is dat ik die al jaren heb liggen en haast nooit heb gebruikt.
Een goed rendier is rond de 135. Plus uurwerk om het in elkaar te zetten..
Hier rijden trouwens best veel mensen met lamsvellen en rendierhuiden als barebackpad of zadelpad. Dus uniek is het zeker niet. Ik ben alleen zelf wat zorgvuldiger en zoek naar een goede huid waar ik wat meer voor betaal en hopelijk ook lang mee gaat. Veel mensen kopen gewoon wat bij de ikea, raggen het in een halfjaartje af en kopen weer een nieuwe. Is ook een prima optie.
Btw: Die Startrek espaniola ziet er goed uit zeg. Wat vind jij van dit zadel qua ligging en opbouw?
hoefijzer schreef:Voor huiden en leer geld een belangrijke regel: je moet het met de hand uitzoeken want online sturen ze je gewoon de b stukken op. Er gaat trouwens niemand garantie geven op dat de huid niet uitvalt. Dat doen ze altijd in minder of meerdere maten. (En die van nauwelijks uitvallen moet je eruit zien te halen.)
Maar er zijn een aantal leerhandels die wel vaak wat huiden op voorraad hebben. In den haag zit er eentje, ik weet de naam even niet maar is makkelijk te googlen. Leer en meer in den Bosch heeft vaak wel wat. Of bijvoorbeeld Berten in zonhoven, België. Het beste kan je zo'n handel bellen en vragen wanneer een nieuwe partij binnen komt en dan meteen gaan.
Het heeft nog al wat voet in de aarde zoals je merkt. Als tuigmaker kan ik vast vertellen dat het niet gemakkelijk is om goed materiaal te krijgen en dit zelf leren beoordelen ligt ook niet iedereen. Voor je het weet ben je een paar honderd euro armer en een hoop kilo troep rijker wat niet bruikbaar blijkt.
Cambiar schreef:De startrekk vind ik qua opbouw beste boomloze zadel wat er tot nu toe op de markt is, de oudere, simpele versie welteverstaan, met de plattere kussens. De luxe versie's met soft kniestukken lagen te hoog op mijn paarden en heb ik terug verkocht. Om een of andere reden lukte dat niet. De kussens waren dikker en zadel lag dus hoger wat resulteerde in onstabiliteit. Ook leek ik meer naar voren te 'kippen' met die luxere versie's. Met de oude versie heb ik dat niet.
Dus een oude, versleten espaniola met plattere kussens vind ik de beste.
Ik heb het zadel destijds wat ontleed om ideeen op te doen voor mijn eigen zadel ontwerp. Idee van de onderkant gaat sterk terug op het concept van het vaquero zadel en dit wil ik graag overnemen. Is in twee delen verbonden door een middenstuk die zich daardoor mooi vormt naar de rug. Ik mis dit bij andere boomloze merken, vaak zijn ze te vormloos en te slap, door bvb kunststof te gebruiken wat zich minder 'vormt' waardoor het meer een 'stevig pad' blijft ipv een zadel. Door die gevormde opbouw van het onderstel krijg je ook een fijne, smalle twist die ik ook mis bij meeste boomloze zadels...
Wegens omstandigheden ben ik er nog niet aan begonnen, maar nu stikmachine gekocht en ga beginnen aan een boomloze bückeburger zadel, naar idee en voorbeeld van de espaniola van Startrekk. Niet bijster origineel want ondertussen is Gomez sattel al met het idee gaan lopen, maar ik wil het graag proberen. De Gomez Bückeburger boomloos kost 1500 euro, is traploos verstelbaar, maar dat geld heb ik nu niet, daarom ga ik het zelf maken...
hoefijzer schreef:Cambiar schreef:De startrekk vind ik qua opbouw beste boomloze zadel wat er tot nu toe op de markt is, de oudere, simpele versie welteverstaan, met de plattere kussens. De luxe versie's met soft kniestukken lagen te hoog op mijn paarden en heb ik terug verkocht. Om een of andere reden lukte dat niet. De kussens waren dikker en zadel lag dus hoger wat resulteerde in onstabiliteit. Ook leek ik meer naar voren te 'kippen' met die luxere versie's. Met de oude versie heb ik dat niet.
Dus een oude, versleten espaniola met plattere kussens vind ik de beste.
Ik heb het zadel destijds wat ontleed om ideeen op te doen voor mijn eigen zadel ontwerp. Idee van de onderkant gaat sterk terug op het concept van het vaquero zadel en dit wil ik graag overnemen. Is in twee delen verbonden door een middenstuk die zich daardoor mooi vormt naar de rug. Ik mis dit bij andere boomloze merken, vaak zijn ze te vormloos en te slap, door bvb kunststof te gebruiken wat zich minder 'vormt' waardoor het meer een 'stevig pad' blijft ipv een zadel. Door die gevormde opbouw van het onderstel krijg je ook een fijne, smalle twist die ik ook mis bij meeste boomloze zadels...
Wegens omstandigheden ben ik er nog niet aan begonnen, maar nu stikmachine gekocht en ga beginnen aan een boomloze bückeburger zadel, naar idee en voorbeeld van de espaniola van Startrekk. Niet bijster origineel want ondertussen is Gomez sattel al met het idee gaan lopen, maar ik wil het graag proberen. De Gomez Bückeburger boomloos kost 1500 euro, is traploos verstelbaar, maar dat geld heb ik nu niet, daarom ga ik het zelf maken...
1500 vind ik nog heel betaalbaar als je het vergelijkt met de Deuber en partner Buckeburger:
[ Afbeelding ]
Die is zo 3000.
Ook heel mooi van opbouw en ontwerp. Maar het is ook uit de luxere lijn van de startrek.
Ik denk ook best heel haalbaar (mits wanneer je natuurlijk al redelijk wat 'maak' ervaring hebt zoals wij) om zelf als opbouw op een bestaande onderzijde van de espaniola te zetten. Of wil je het volledige zadel zelf maken?
Opzich ben ik altijd nog heel aangenaam verrast door de opbouw van de Ghost, die vormt wel heel mooi maar zakt nu na een jaar ook wel erg in. Nieuwe of dikkere panelen zijn zo te krijgen hoor, service van Ghost is heel goed.
Ik vind het echt een perfect zadel wanneer ik zo twee a drie keer per week een kilometer of 5 door het bos hobbel. Maar momenteel is mijn paard onverwacht veel beter in vorm dan afgelopen jaren en worden de ritten een stuk langer. Wanneer je dan een paar kilometer een pittige galop gaat pakken ben ik echt bezig mijzelf op het paard te houden. Nu wil hij ook nog wel vaak in eens op de noodrem gaan en binnen een seconde weer op plankgas gaan, en dan is de ghost toch wel erg glad.
Een espaniola gaat me daar ben ik bang ook niet bij helpen, die heeft ook geen wrong of iets.
Ik zoek meer naar iets als dit:
[ Afbeelding ]
(Deuber Impuls)
Dus iets als een lage wrong en dan alles in wat stroever leer of suede. Ik ben nog niet echt een boomloos zadel tegen gekomen naast deze die dusdanig goed aan mijn eisen voldoet en ook grote kans heeft op mijn paard te passen. Deze is alleen ook echt behoorlijk aan de prijs.
De vraag is dan: koop ik een nieuw zadel of maak ik het zelf met de ghost als basis. Of ik koop een iets meer solide basis als een espaniola waar ik het op zet.
Financieel gezien is het eigenlijk altijd de beste optie om gewoon een goed zadel te kopen, al dan niet tweedehands en dan kan je die ook weer kwijt als dat moet.
Maar de ervaring om dat zadel zelf in elkaar te zetten is natuurlijk onbetaalbaar en het plezier daarna eindeloos..
Duhelo schreef:Cambiar: hoe lang geleden heb je een ghost in handen gehad?
wij hadden 3 modellen ghosts om te vergelijken, een oud beginmodel (toen de ghost net "terug" was, mijn ghost van enkele jaren oud, en een ghost begin dit jaar aangeschaft (en ondertussen zijn de basissen weer verstevigd). Die hele eerste is idd een slappe vod, de mijne was al behoorlijk stevig, en de laatste nieuwe is echt een heel stevig zadel,het verschil is gigantisch.
Duhelo schreef:Cambiar: hoe lang geleden heb je een ghost in handen gehad?
wij hadden 3 modellen ghosts om te vergelijken, een oud beginmodel (toen de ghost net "terug" was, mijn ghost van enkele jaren oud, en een ghost begin dit jaar aangeschaft (en ondertussen zijn de basissen weer verstevigd). Die hele eerste is idd een slappe vod, de mijne was al behoorlijk stevig, en de laatste nieuwe is echt een heel stevig zadel,het verschil is gigantisch.
hoefijzer schreef:Grappig, ik krijg dus echt de kriebels van zo'n gesloten zitting als de buckeburger.Ik moet ten alle tijde onverwacht een flinke sprong kunnen maken, dus niet mijn kont op een hoge zitting moeten planten. Dat is dan weer ideaal aan de ghost. Lekker plat.
Maar elk type paard heeft een ander ideaal type zadel. De geschiedenis wijst dat ook wel uit: voor warm- en volbloeden als die van mij vlakke zittingen met kniewrongen, voor Iberische paarden geen wrongen maar wel een hoge zitting.