[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:58

Draakje, je hebt PB :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:14

Ieuw Kitty da's geen paars, da's roze ! _O-

Knap wit picknicktafeltje. :j

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:06

jokari schreef:
Knap wit picknicktafeltje. :j

Ze is ook heel lief. Zolang ze maar weet wie de baas is ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:12

waar kunnen de kussens en accesoires besteld worden voor de hidalgo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:22

Ik ken vooral Duitse adressen voor Hidalgo-onderdelen, maar op ebay staat ook altijd wel wat te koop (en op de Duitse Ebay Kleinanzeigen nog veel meer). Je kunt ze echt in alle soorten en maten/vullingen krijgen, ook met schaap-onderkant mocht het gladde leer teveel schuiven.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:38

Misschien helpt een (nieuwer model) BF pad ook wel onder die Hidalgo bij de jongere merrie? Of evt HAF pad. Heeft mij ook wel geholpen als het zadel nét aan de schoft vrij genoeg liet (zowel boom- als boomloos). En vooral de BF pad; want de nieuwe hebben sympanova (antislip) aan de bovenkant dus dan schuift je pad wss ook niet onder je zadel weg :)

Bij de oudere merrie misschien HD inlages er bij, maar altijd lastig zo'n model rug + oudere spiertjes. Heeft onze oudere pony ook, je krijgt al snel een hele stapel. Of moet dus een boomzadel pakken met dikke harde/hoge kussens (bij wijze van spreken).

Wij verzamelen zadels :')
Hebben de Randolls (model als oude cheyenne die hier ook voorbij kwam) nog, mag niet weg maar momenteel pakt mijn zusje standaard haar JustAdjust. Toch iets meer demping.
HAF pad met de originele zachte haf inlages er onder. We blijven de HAF pad met sympanova onderkant het fijnst vinden in de zomer.

Mar inmiddels ook keus genoeg uit pads, de Kifra ligt er nog, een BF maat 1-2 pad, een oudere BF maat 0/1 pad... euhh, nog een Agradi (die ook erg fijn is en redelijk snel droogt!) :P

Oude merrie heeft inmiddels 2 verzorgertjes :D Ze heeft haar cheyenne mt 0 nog, maar die jongens mogen eerst leren zitten met anti-rolsingel en pad. Denk dat ik daarvoor de Kifra pak. Even puzzelen hoeveel inlage er dan het best in kan.
Echt rijden zal misschien nooit, aangezien merrie met los rijden nógal gevoelig is en dan vooral hard gaat als je per ongeluk te hard hulpen geeft. En haar aanbidders zijn nog totaal onervaren. Zullen veel van haar kunnen leren, maar komen in eerste instantie voor wat vitamine paard. Echt een handige rij-leerpony is onze dame niet :+ Maar ze is voor de rest wel goud waard, want vertrekt nog geen oortje bij ''stunten'' en ''glijbaan van haar kont'' en dan plotseling hard gillen omdat het toch wel een enge glijbaan is :')

Maar ook inlages heb ik inmiddels keus uit bijna alle soorten :P

Hobby is hobby he :')

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 02:08

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:18

Zijn er mensen die ervaring hebben met HD inlages in verschillende pads? Ik zoek een extra pad voor erbij maar wil graag weten wat wel gaat passen en wat niet. In de Ghostpad zitten ze namelijk 'opgepropt', wat ze niet echt goed doet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:10

In al mijn pads (zie post hierboven) passen ze, met de opmerking dat ze in de Kifra erg ruim zitten en daardoor voor ons te ver uit elkaar bij de ruggegraat kunnen zakken.

Sowieso vind ik dat Kifra een breed kanaal heeft, had van mij wat minder gemogen (maar daar heb ik het geloof ik al eens over gehad :P ).

Maar HD: BF past goed, HAF, Agradi...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:45

Afbeelding
Afbeelding

Hoe vinden jullie deze pommel liggen? Is maat M verwacht dat haar rug wel meer bij gaat komen waardoor we al snel een maatje groter nodig hebben.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:22

Lijk idd netjes te passen, maar als ze een beetje groeit zal ze inderdaad al snel op de L zitten. Wat heeft ze grote witte vlakken op de rug :(:)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:25

keeyzie schreef:
[ [url=m/G1nhjM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I9t7Yk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe vinden jullie deze pommel liggen? Is maat M verwacht dat haar rug wel meer bij gaat komen waardoor we al snel een maatje groter nodig hebben.

Vind hem eigenlijk al net ietsje krap ogen, kan je de L ook passen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:25

Safiera schreef:
Misschien helpt een (nieuwer model) BF pad ook wel onder die Hidalgo bij de jongere merrie? Of evt HAF pad. Heeft mij ook wel geholpen als het zadel nét aan de schoft vrij genoeg liet (zowel boom- als boomloos). En vooral de BF pad; want de nieuwe hebben sympanova (antislip) aan de bovenkant dus dan schuift je pad wss ook niet onder je zadel weg :)

Bij de oudere merrie misschien HD inlages er bij, maar altijd lastig zo'n model rug + oudere spiertjes. Heeft onze oudere pony ook, je krijgt al snel een hele stapel. Of moet dus een boomzadel pakken met dikke harde/hoge kussens (bij wijze van spreken).

Wij verzamelen zadels :')
Hebben de Randolls (model als oude cheyenne die hier ook voorbij kwam) nog, mag niet weg maar momenteel pakt mijn zusje standaard haar JustAdjust. Toch iets meer demping.
HAF pad met de originele zachte haf inlages er onder. We blijven de HAF pad met sympanova onderkant het fijnst vinden in de zomer.

Mar inmiddels ook keus genoeg uit pads, de Kifra ligt er nog, een BF maat 1-2 pad, een oudere BF maat 0/1 pad... euhh, nog een Agradi (die ook erg fijn is en redelijk snel droogt!) :P

Oude merrie heeft inmiddels 2 verzorgertjes :D Ze heeft haar cheyenne mt 0 nog, maar die jongens mogen eerst leren zitten met anti-rolsingel en pad. Denk dat ik daarvoor de Kifra pak. Even puzzelen hoeveel inlage er dan het best in kan.
Echt rijden zal misschien nooit, aangezien merrie met los rijden nógal gevoelig is en dan vooral hard gaat als je per ongeluk te hard hulpen geeft. En haar aanbidders zijn nog totaal onervaren. Zullen veel van haar kunnen leren, maar komen in eerste instantie voor wat vitamine paard. Echt een handige rij-leerpony is onze dame niet :+ Maar ze is voor de rest wel goud waard, want vertrekt nog geen oortje bij ''stunten'' en ''glijbaan van haar kont'' en dan plotseling hard gillen omdat het toch wel een enge glijbaan is :')

Maar ook inlages heb ik inmiddels keus uit bijna alle soorten :P

Hobby is hobby he :')

Voor de oudste merrie is het niet perse nodig, ik heb mijn specialized saddle waar ik heel tevreden over ben en waaronder ze loopt als een tierelier.
de hidalgo was eerder voor mijn jongste daar ik van mijn massimo toch net niet helemaal tevreden ben. (volgens de zadelmaker past het zadel perfect, maar paard kan rechtsom amper galopperen, en boomloos kan ze het wel ... ). Die ligt op zich redelijk met het zadel zoals die is. Ik laat er eens een vriendin naar kijken om de kussens aan te passen, en test even wat uit met de specialized kussens dat ik nog liggen heb, en kijk van daaruit verder :)
Kan ik ergens zien welke kussens er precies bestaan?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:21

Azmay schreef:
keeyzie schreef:
[ [url=m/G1nhjM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I9t7Yk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind hem eigenlijk al net ietsje krap ogen, kan je de L ook passen?

Nee helaas er zat een m bij het zadel.
Ik ga toch ook even op zoek naar een L boom inderdaad.

De witte plekken krijgt ze ieder jaar opnieuw. Is over het gehele vlak waar het zadel ligt. Zelf denk ik dat dit komt door een bepaald soort dekje. Omdat ze zo gevoelig is op de rug ook de overstap gemaakt op boomloos.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:34

Heeft mijn paard ook gehad met het wow-zadel. Ik denk toch echt iets van wrijving oid. Ziet er niet goed uit. Is bij Rowan gelukkig wel helemaal weggetrokken maar ben ook gestopt met rijden zodra ik het zag.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:50

Bij mij komt het steeds naar boven als ik haar scheer en als ze wisselt van winter naar zomervacht.
Daartussendoor nooit, ze heeft ook altijd een mooie zweetafdruk. Hopelijk is het volgend jaar minder met het boomloze zadel. Daarbij is ze nog erg schraal op haar rug vanwege een worm-infectie van vorig jaar.

Iemand trouwens ervaring met de pad van agradi onder een Cherokee?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:13

Onder een Cherokee maat 2 is de agradi pad te kort voor de zweetbladen (van boven naar beneden) :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:14

Afbeelding
Afbeelding

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:30

Mijn boomzadel is bijna verkocht, dan kan ik een Barefoot kopen :#
Ik twijfel alleen nog welk model

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:49

Ah dat is jammer. Bij mijn zadel zit een barefoot pad alleen ontbreekt het bont aan de onderkant. Er zit klittenband onder dus niet echt ideaal...

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:30

Misschien een stomme vraag, maar is een standaard westernpad goed genoeg voor onder een Barefoot Nevada? Of moet je echt een speciale pad hebben?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:36

Even goed opletten dat westernpad wel ruggengraad vrijheid heeft, maar dan zou het in principe kunnen. Maar zal ook deels afhangen hoe de rug van je paard is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:02

Vandaag opnieuw getest met de Hidalgo.
ikzelf zit er nog altijd heel fijn in, door de wrongen vrij ver naar voor te zetten heb ik ze tijdens het gewoon rijden niet van doen, waardoor ik vrij smal kan blijven zitten. Bij een bok heb ik wel de nodige steun. Ik zit er echt fijn in, geen last van heupen of knie na het rijden, dus dat is erg positief.

Jongste paard loopt er ook fijn onder, ontspannen, galoppeert fijn. Reageert heel erg op kleine gewichtshulpen dus dat is erg positief.

Maar, de ruggegraatvrijheid is voor mij niet ok. Ik weet dat ik niet evenveel schoftvrijheid kan verwachten als bij een boomzadel. Maar nu is het zo dat als ik er net aan een vinger onderkrijg het veel is. Als ik lichtrij voel ik dan ook behoorlijke druk op die vinger. Daar de "boom" toch vrij stug/hard is vind ik dit niet zo gewenst (barefoot is zo flexibel dat er niet veel vrijheid hoeft te zijn, dit is behoorlijk hard.)
als ik de kussens zo zet dat ik vrijheid heb aan de schoft, dan liggen de kussens op de zijkant van de ruggegraat. Als de ruggegraat vrij is dan drukt die op de schoft.
ik heb even de agradipad met dubbeldikke inlages eronder gehad, en dan bleef de schoft wel netjes vrij. Zadel lag wel wat hoger, en de kussens van het zadel lagen niet gelijk met de inlages van de pad. Pad heeft ook neiging om wat strak te trekken op de schoft, en de hele boel schuift (gladde kussens op pad, gladde bontonderkant op rond paard.)
ik wil enerzijds weer niet gaan klooien met speciale onderleggers en dergelijke, het is zo fijn met simpele, gemakkelijk wasbare dekjes, zeker met mijn viespeuken die erg zweten. dus ik prefereer een oplossing met de kussens.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:13

Ik weet dat de kussens van hidalgo vaak in dikkere dikte besteld kunnen worden. Maar ook heb je dan keuze om bijvoorbeeld de kussens bij de schoft een cm dikker te doen dan in het midden of aan de achterkant. Is maar net hoe je het wil! A

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:07

Duhelo, balen dat het toch nog niet optimaal ligt. Ik had hier ruimte voor 2-3 vingers, zou jouw paard dan toch smaller zijn bij de schoft? Misschien is het een idee om eens vrijblijvend contact op te nemen met Hidalgo-zadel, kijken wat zij ervan zeggen? Fijn dat je paard er iin ieder geval wel mee loopt, dat is al een begin :)