[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:40

Shirley schreef:
Zo heb ik er ook eens eentje gehad, sprong gewoon voor een vrachtwagen omdat er een leeg blikje in de berm lag |o

Levensgevaarlijk ...

Ja, dat ken ik ook!
Maar dan niet van een blikje maar omdat hij een ander paard in de wei zag :o

tjaakje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:59

Je eigen schaduw.... ook heel erg veel enger dan die jankende motor :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:18

Shirley schreef:
Zo heb ik er ook eens eentje gehad, sprong gewoon voor een vrachtwagen omdat er een leeg blikje in de berm lag |o

Levensgevaarlijk ...

Nee blikjes zijn niet eng die zijn er om mee te voetballen en dan kijken hoe lang je hem voor je kan houden. _O-

jomaro schreef:
Deed ik ook altijd maar dan rijden ze gewoon de zweep uit je handen :?

Kan in die 11 jaar dat ik mijn haflinger heb al een heel boek volschrijven over de polderritjes en andere weg gebruikers en Zadels.

Moet zeggen dat ik dat nog niet meegemaakt heb, maar heb dan ook wel een beetje een fjord die behoorlijk asso is en gerust gewoon midden op de weg blijf lopen. Toeteren hoef je niet te doen, want dat staat hij dwars over de weg om te kijken wat er achter zich aan de hand is (droogkloot).

Nee een bewegende struik of boompje zijn pas eng of vogeltje die in de struiken aan het scharrelen zijn. Wandelaar zijn juist weer interessant vooral als er zakjes te horen is, want ja dat zou eten kunnen betekenen. :')

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:24

Marcella schreef:
Shirley schreef:

Levensgevaarlijk ...

Nee blikjes zijn niet eng die zijn er om mee te voetballen en dan kijken hoe lang je hem voor je kan houden.
Moet zeggen dat ik dat nog niet meegemaakt heb, maar heb dan ook wel een beetje een fjord die behoorlijk asso is en gerust gewoon midden op de weg blijf lopen. Toeteren hoef je niet te doen, want dat staat hij dwars over de weg om te kijken wat er achter zich aan de hand is (droogkloot).

Nee een bewegende struik of boompje zijn pas eng of vogeltje die in de struiken aan het scharrelen zijn. Wandelaar zijn juist weer interessant vooral als er zakjes te horen is, want ja dat zou eten kunnen betekenen. :')

Sorry ik lees al een mooi tijdje mee, en ik moet echt zeggen dat ik altijd dubbel lig van zulke capriolen en hoe je ze beschrijft. Je bezorgt me altijd een glimlach. Heb je niet ergens een blog lopen? Dan ga ik jou en je paardje volgen!

Edit: sorry ging wat fout met quoten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:28

Nee geen blog ben niet zo technisch en ooit wel wat geprobeerd, maar snap er niks van gevalletje blond. :o? _O-

O ja en 21 mei word die bolle van me alweer 17 jaar, maar in zijn hoofd nog steeds een 4 jarige. :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:00

muppetmayo schreef:
Nou marcella ik vind t maar knap, niks voor mij, ik ben een watje hahaha. Na een paar bokken lig ik er toch echt naast. Maar klinkt nog steeds als een heerlijk zadel.

Phillipa ik heb een maatje 1 ;) je mag m wel een keer passen hoor!

Thanks! Ga eerst de lipiza eens passen maar ergens een keertje van de zomer ofzo, graag! :)

Buitenzinnig schreef:
Phillipa, ja hoor, kan wel. Alleen moet je dan wat langer wachten (komt al aardige lijst) Ik hoop ook dat het niet tegen gaat vallen!
Roelke, klopt! Dat was dezelfde!
Marcella, fijn dat je bent blijven zitten.

Haha, ga toch maar eerst voor de lipiza! En superfijn dat er al n lijst komt, goed teken :D

En plastic zakjes zijn uiteraard monsters met paard-etende tanden, evenals paraplu's. Ohja en een groep hardlopers in van die reflecterende hesjes :))

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:04

Marcella schreef:
O ja en 21 mei word die bolle van me alweer 17 jaar, maar in zijn hoofd nog steeds een 4 jarige. :D

Dat heet karakter! :7

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:04

En mensen op skeerers....een groot drama...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:07

Mensen in zoevende gele bananen, dat is pas eng.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:08

Of op ligfietsen in het algemeen. En opvliegende eenden zijn een reden om over je eigen benen te struikelen :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:10

Stenen en hunebedden...doodeng...handig als drents paard haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:26

Eigenlijk is die van mij best relaxt dan nog, maar plastic zakjes, skeelers, zoevende gele bananen of ligfietsen doen die van mij dus helemaal niks. Opgebroken weg is ook heel normaal graafmachine, shovels zijn eerder interessant dan eng. Wel om in de gaten te houden.

Ooit wel op vakantie geweest in Drenthe en ben toen wel een poosje bezig geweest om te overtuigen dat een hunebed geen gevaarlijk monster was. Uiteindelijk toch op een normale manier foto kunnen maken.

Hij heeft alleen soms zijn rare nukken (gebruiksaanwijzing). Maar vermoed gewoon dat hij een woensdag het gewoon zat was op het laatst en honger had en snel naar stal wilde voor zijn prakkie. ;)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:34

Wat een rare paarden hebben jullie :D

Maron kan zich gedragen als een hoog bejaard paard TOT er een boer in zijn akker loopt :+
dan gaan alle alarm bellen rinkelen en zou het weleens een heel eng monster kunnen zijn.

Maar weg vliegende eenden daar schrik ik dan van en mijn tank niet :o

Iets wat rammelt achter hem dan kunnen zijn achterbenen nog weleens omhoog komen dit vaak tot grote schrik van mijn mede weggebruikers.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:34

De mijne reageert ook alleen op bananen/ligfietsen als ze achterop komen. Dan is het een kwestie van neus erheen keren en even laten kijken, probleem opgelost. Verder kan ik er een atoombom naast laten afgaan :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:17

Phillipa geef maar een keer een gil als je m wil lenen.

Wat een spring paarden allemaal hihi. Die van mij was tot een jaar geleden echt compleet bom proef, alleen een simpel waaiend zakje kan ineens spannend zijn :+ Verder reageerde meneer echt helemaal nergens op. Ook schriktrainingen gedaan, waar de oudere paarden eigenlijk het voorbeeld zouden moeten zijn, ging die van mij overal voorop, wilde zelfs plassen op het zeil, en ging staan slapen onder de vlag :+ Ballonnen stiekem knallen vloog baasje bijna door t hek, hij vond dat er wel eten uit kon komen O:)
Tot afgelopen zomer dan... Sinds dat hij een peesblessure heeft gehad en we heel veel hebben moeten stappen (wat 1 keer is mis gegaan en 1 keer bijna mis), is hij een enorme bange schijterd geworden... In de bak ook... Wegvliegen, schrikken, snurken... Nu zal het ook een groot deel aan mij liggen hoor, ik ben een stuk minder zeker geworden door zijn acties. Heb toevallig deze week een mail gestuurd om toch maar hulp in te gaan schakelen.. Ik wil gewoon mijn brave sukkel terug -O-

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:26

muppetmayo schreef:
Phillipa geef maar een keer een gil als je m wil lenen.

Wat een spring paarden allemaal hihi. Die van mij was tot een jaar geleden echt compleet bom proef, alleen een simpel waaiend zakje kan ineens spannend zijn :+ Verder reageerde meneer echt helemaal nergens op. Ook schriktrainingen gedaan, waar de oudere paarden eigenlijk het voorbeeld zouden moeten zijn, ging die van mij overal voorop, wilde zelfs plassen op het zeil, en ging staan slapen onder de vlag :+ Ballonnen stiekem knallen vloog baasje bijna door t hek, hij vond dat er wel eten uit kon komen O:)
Tot afgelopen zomer dan... Sinds dat hij een peesblessure heeft gehad en we heel veel hebben moeten stappen (wat 1 keer is mis gegaan en 1 keer bijna mis), is hij een enorme bange schijterd geworden... In de bak ook... Wegvliegen, schrikken, snurken... Nu zal het ook een groot deel aan mij liggen hoor, ik ben een stuk minder zeker geworden door zijn acties. Heb toevallig deze week een mail gestuurd om toch maar hulp in te gaan schakelen.. Ik wil gewoon mijn brave sukkel terug -O-

Goed dat je hulp hebt gevraagd! Komt vast weer goed met jullie! Veel succes en plezier samen!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:29

Wat gek muppetmayo, dat dat ineens begonnen is na een peesblessure! Van wie heb je hulp ingeschakeld?
Overigens wel fijn dat je anderen hebt die je haf kunnen rijden nu je zelf niet kan. Toen ik in de prak lag heb ik dat niet gedaan (omdat ik eigenlijk niemand toevertrouw aan Niki :o )maar het longeren was ze toch wel behoorlijk zat na een tijdje! Gelukkig ging het maar om 4 weken.

@kirsha: daar zijn veel paarden bang voor, grappig is dat!

@Marcella; klinkt als een lekkerig jolig paard die fjord van jou :)

@jomaro haha wat kijkt hij daar lekker eigenwijs!

Ondanks dat mijn paard gewoon een warmbloedig 'sportpaard' is is ze behoorlijk bombproof :) Eergisteren nog op buitenrit, sprongen er 2 fazanten uit de bosjes. Het voorste paard geeft een megabok maar Niki reageerde nergens op.
Geiten en schapen, en honden die uit bosjes springen vond ze in het begin wel doodeng, maar daar is ze inmiddels overheen. De ene keer dat we een ligfiets tegen kwamen keek ze ook niet op of om :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:29

Dit klinkt misschien heel erg raar, maar ik vroeg het me toch af :)
Mijn Haflinger wil vaak niet draven, wanneer ik dit wil.. Dit deed ze met het Engelse zadel (die volgens mij niet helemaal goed past, en ik daarom ook de laatste tijd zonder zadel rij) en dit doet ze ook wanneer ik zonder zadel op haar zit. Zou het helpen wanneer ik er een goed passend boomloos zadel op leg?
Het maakt niet uit of ik met of zonder bit rijd... Ik ben dus veel met grondwerk bezig gegaan, en daardoor is het al wel een stuk beter geworden! :)
Het is geen groot probleem, als ik er heel veel geduld mee heb, lukt het wel, maar het zou toch fijn zijn!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:42

Die van mij kon ook echt enorm flippen van iemand die gebukt ergens in het land stond, kinderen hard *doink!* voetballend achter een heg, kinderen op trampolines, rommel op rare plekken, een kale plek in het gras, een scheefhangende brandnetel :roll:

Wat ook een keer "leuk" was: een hele lange, rechte weg in de polder, wij reden tegen harde wind in die recht op ons af kwam, en in de verte was iemand blijkbaar zo'n heel dun wit-doorzichtig plastic tasje verloren zoals je bvb. op de markt krijgt van de groentenboer.

Die kwam dus met een noodvaart recht over de weg naar ons toegeblazen als een soort parachute, dat zag er serieus bedreigend uit zo'n wit knisperende / flapperend ding waarvan je eerst geen idee hebt wat het is als het nog een paar honderd meter weg is. Rena bleef er haast in :=

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:55

Toch fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n aparte.... plek met zand in het gras = wegspringen, geknisper in het bos = wegrennen, zwarte strepen op de weg = heel hoog je benen optillen en de overgang van weg naar fietspad gemaakt van waaltjes is ook dodelijk, zo'n aanvallend plastic tasje zou ook dodelijk zijn voor Akke :)) . Gelukkig staat ze wel altijd snel stil en kunnen we de stress er weer uit rijden maar soms _-:( :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:02

Volgens mij is het merendeels dikke aanstellerij om tussen het werk uit te knijpen :j

Zo eet de mijne thuis achter de veilige omheining dus rustig riet uit de (nog werkende!!!) slotenschoonmachine en komen we die aardige jongeman in een stilstaand werktuig dan later op het pad tegen, klimt ze bijna in een boom :oo

Zelfs een vriendelijk aangeboden lunchappeltje kon haar niet meer kalmeren :n

Knul zei nog: "Is dit eg hetzelfde peerd van toestraks? Kentnie gleuve ..."

Toch wel, meneer, toch wel :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:04

Bij die van mij was het 9 van de 10 keer oprechte angst, was gewoon zielig voor het dier zelf...echt niet normaal. Ook meteen aan de diarree van ellende enzo :(:)

Maar die had het ook in de wei hoor, die schrok echt van haar eigen scheet en kon urenlang met zo'n hoge kop en keihard lijf in de verte turen met grote neusgaten, klaar om weg te rennen.

Dat heeft echt wel wat moeite gekost om wat steekjes vast te zetten in dat koppie :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:06

Oh, dan is het sneu ... en nog best gevaarlijk ook, want niet alleen een kat in het nauw maakt rare sprongen ;)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:09

Hoi, Ik zit al heel eventjes mee te lezen en te zoeken naar een antwoord op mijn vraag, maar die kan ik niet vinden. Dus dan stel ik hem hier maar even :D

Sinds 3 weken heb ik een eigen paardje, Leni. Ze is een noriker en lekker rond. Sinds 2 weken rijd ik nu op haar met een barefoot cheyenne. Ik vind hem echt heerlijk zitten, hij ligt lekker stevig op haar en zoals volgens mij iedereen in het begin heeft, moet ik nogal wennen aan het zadel.
Ik zit gewoon nog niet stevig genoeg. Bij een rustige draf kan ik redelijk doorzitten maar zodra deze al wat versneld wordt hobbel ik een eind weg :+ Met lichtrijden vind ik het gewoon gênant. Ik kan mijn benen niet stil houden, Val soms een beetje naar voren en soms plof ik zelfs -O-
Eerlijk gezegd valt het me allemaal een beetje tegen omdat ik op andere paarden vaak zonder zadel reed en dus eigenlijk wel verwacht had dat ik een onafhankelijke zit had. Nu ik er dan achter ben dat dat niet zo is, is dat best wel vervelend :(
Ik heb nu mijn beugels eraf gehaald zodat ik wel moet oefenen op mijn zit. Maar ik ben eigelijk opzoek naar meerdere tips. Dus hebben jullie tips of dingen die jullie gedaan hebben om meer te wennen aan het zadel?
Ik snap dat er natuurlijk ook gewoon tijd in gaat zitten, maar hoe meer ik heb om mee te oefenen, hoe beter :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:13

Ja dat was het ook echt, echt in de categorie van niks binnen een nano-seconde naar doodsangst en alleen maar wèg willen rennen.

Maargoed Rena sprong vroeger al van dagelijks alleen maar een handje "muesli zonder haver" boven m'n kop uit, dat ging echt nergens over :P

Had ik ook wel eens haar op stal gezet, en buiten haar zicht een hindernisje opgebouwd in de wei of iets raars neergelegd ofzo.

Vervolgens even een rondje naar buiten (zeker een half jaar alleen maar gestapt, overal naartoe in relatieve rust naar allerlei rare dingen om eerst een beetje ballen te kweken :P ) en als ik haar dan bij thuiskomst in de wei zette draafde ze de wei in..... en kreeg dan bijna een hartverzakking omdat er iets raars stond. En dat was dan niet even *schrik* en weer verder, maar dan kon ze gerust een hele tijd staan snuiven en in paniek zijn ervan en niet dènken aan grazen ofzo :(:)