voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:48

Het is inderdaad even wennen hoor! Ik heb op mijn vorige pony al boomloos gereden, dat was maar heel kort.
Mijn huidige pony rij ik nu zo'n 3 maandjes op, met de Barefoot London. Ik zit voor mijn gevoel inmiddels wel stevig, heb ook niet ergere wiebelbenen als met boomzadel. Wel heb ik nog, voornamelijk als ik een intensieve les heb, regelmatig spierpijn aan de binnekant van mijn bovenbenen. Soms niet, maar als ik echt bijna een uur intensief gereden heb, heb ik daar nog wel last van.
Dat zal wel minder worden zodra ik vaker intensief rij, dat komt nu alleen nog met de lessen voor omdat ik het rustig aan wil doen met mijn jonge pony.

Het is dus even doorbijten in het begin :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:50

Dat kan natuurlijk ook schelen, als je paardje ineens een stuk ruimer, soepeler, vrolijker beweegt dan zit het toch weer anders en is het ook weer lastig om die "andere" bewegingen te volgen.

Net alsof je van een pony met ponypasjes over stapt op de ruime passen van een paard, dan zit je ook even te klooien :P

Of wat ook heel vaak voor komt, dat je gewend bent te springen met je paard, en dat dan eens doet met een Barefoot waaronder ze plotseling enorm veel ruimere sprongen durven te maken, dan ben je ook wel even onder de indruk, hihi.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:29

@pmarena, ik heb foto's geplaatst 2 pagina's terug van mijn pony der rug vlak na het rijden.

Wat denk jij dat het probleem kan zijn?
alvast bedankt!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:55

Laatst heb ik jullie deze foto laten zien:
Afbeelding
De london van mijn fries kon net, was net niet te lang.

Voor de fjord had ik een stella gekocht, die is 3cm langer. Ik had hem er toen opgelegd, maar dat was echt te lang naar mijn idee, het leek ook heel zielig zo een groot zadel.
Nu een paar weken later is Tygo erg afgevallen, en ik legde vanmiddag het zadel er weer op, en ik dacht het valt ook wel mee. Dus nadat ik gereden had (zadel zakte in, dus leek al veel beter) heb ik foto's gemaakt. (Geweldig mooie foto haha, meneer wou niet even mooi poseren, maar had ontzettende jeuk. :D )
Maar ondanks dat hij 3 cm langer is, volgensmij kan het best toch?
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:05

Ja :D Kan best. 3 cm is maar 3 cm, en ik vind het zeker niet te veel :)
Bij kleinere paardjes krijg je nu eenmaal snel het 'veel zadel' effect.

Fijn dat het alsnog werkt voor jullie. Goed dat je het gewoon geprobeerd hebt!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:13

ja 3cm is maar 3 cm maar op zo'n korte rug mischien net te veel..

Ik ben helemaal blij, de stella is een super fijn zadel, en nu hoef ik hem niet te verkopen en op zoek naar een andere gelukkig..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:46

Ik ben blij voor je :D En fijn dat je de Stella fijn vindt. Ik heb geen ervaring met het zadel. Alleen met London's en Cherokees en daar kom ik dus niet bij de wrongen :')

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:53

hmmm lastig.. welk zadel rijd je nu mee dan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:11

cherokee met wrongseatsaver :p

Maar vooral een schuif-probleem nu, zadel wil naar voren schuiven, maar ook opzij met opstappen. D-vormige singel helpt wel iets, maar net niet genoeg.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:22

Ik meld me weer! Ondertussen helaas nog steeds geen zadel(door wat persoonlijke fysieke problemen stond het testen even op een lager pitje) maar ga vóór maandag een cheynne maat 2 bestellen om te testen, ik geloof dat Becidor die had..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:26

Safiera schreef:
cherokee met wrongseatsaver :p

Maar vooral een schuif-probleem nu, zadel wil naar voren schuiven, maar ook opzij met opstappen. D-vormige singel helpt wel iets, maar net niet genoeg.

Mijn zadel schoof ook op de fjord naar voren door de dikke buik, nu een banaansingel en hij blijft netjes op zijn plek.

Het opstappen doe ik ook vanaf een krukje, een boomloos zadel is veel platter, en ik heb ook altijd dat het zadel iets schuift met opstappen, met het krukje is dat ook veel minder

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:35

ik moet altijd even lachen om mezelf hoe ik opstap
paardlief is 177 en met de london erop, oogt hij heel hoog
krukje ernaast vind ie maar raar daar wacht ie niet voor.
dus ik grijp me vast in zijn manenkam en een hand aant zadel en huppa daar ga ik!!
eingelijk zit ik er zo op (maar voor mijn gevoel moet ik gewoon een toren beklimmen )
zadel schuift niets terwijl de singel ook niet super strak zit.
en ziezo vind alles wel best die zucht een keer als ik er opzit

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:45

Jeeeehhhh vandaag mijn Arizona Nut binnen!! (wel een opruimeng/2e hands maar weinig gebruikt) ben heel benieuwd of ik net zo tevreden ben met dit zadel als mijn andere Barefoot`s...hihihi heb al de Cherokee, Barrydale zwart/bruin en de missoula nut!

Paardjes lopen er super onder, nu ik nog leren geen last van de rug te krijgen!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:05

zooow jij ben wel een echte doorzetter om je 4de barefoot te kopen, terwijl je last heb van je rug met rijden..
Ik heb er ook 4 (London, Cherokee, Stella en Bellis) maar ik kan er heerlijk op rijden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:09

Wat vinden jullie van springen met een barefoot?

Ik twijfel.. Heb nu een dressuurzadel en een barefoot. Wil ze beide verkopen en dan een barefoot stella/cherokee kopen.
Alleen dan heb ik niets om mee te springen. Of kan dat op een barefoot? (niet hoger dan 80 cm) Is dat wel goed voor de rug?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:14

Kan prima imo :) Mijn zusje springt ook gewoon met mijn pony + cherokee. Alleen begon bokt te zeuren toen ik foto's plaatste... de pommel zou in de weg zitten, het zou slecht voor de rug zijn...

Ik heb menig klapperend springzadel gezien, ook bij topruiters en kan me niet voorstellen dat BF slechter is. Voor sprongetjes onder de meter voldoet een BF volgens mij prima :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:58

wereld schreef:
zooow jij ben wel een echte doorzetter om je 4de barefoot te kopen, terwijl je last heb van je rug met rijden..
Ik heb er ook 4 (London, Cherokee, Stella en Bellis) maar ik kan er heerlijk op rijden

Ja zeker ze zitten heerlijk voor mijn bips en beide paardjes lopen er super onder dus last van mijn rug zou wel aan m`n zelf liggen....veel oefenen om een betere houding te krijgen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:32

ik spring (parcours 60 met het trekpaard) gewoon met mijn barefoot london, gaat prima!

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:42

Ik heb sinds kort de barefoor Cherokee (en vroeger had ik lang de Arizona)
Maar naar mijn boom westernzadel zit ik echt heel beroerd op m'n barefoot.
Misschien omdat hij nog nieuw is, want ik weet dat ze eigenlijkheel lekker zitten!

Maar m'n pony is al breed en dan nu met deze Cherokee zit ik bijna in een split!
Ook heb ik vaak nog spierpijn aan de binnekant van m'n benen.

Ik hoop dat het zadel nog inzakt (heel intenesief rijd ik niet) en dat het nog een beetje kleiner wordt allemaal :+

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:57

Ik ben nu de cherokee aan het testen en heb ook echt last van brede zit, krijg last van me heupen en rug, heb idee dat ik heel erg in een positie met holle rug wordt geperst door het zadel.
Meer mensen last van? Voornamelijk in stap, draf en galop gaat wel oke.
Volgens mij leg ik me zadel mooi neer, maar voor het fijner zitten is meer naar voren fijner maar dan ligt hij openhaard schouders..
Het zadel glijdt niet naar voren wat London en cheyenne wel deden.
Heb ook nevada gehad maar daar kon ik echt niet mee rijden helaas, gleed alle kanten op.

Krijg echt t idee dat barefoot gewoon niet voor ons is weggelegd terwijl ik t wel graag wil en blijf doorzetten.
Maar opgeven?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:28

Ik blijf het voorlopig ook nog even proberen, tot ik het zadel echt heb ingereden.
Km maken dus ;-)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:31

Ik krijg ook last van mijn rug, goed op je houding letten!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:12

Een paar pagina's terug waren er een aantal mensen waarvan de Stella kraakte (o.a. ik, maar er waren er nog?). Want de mijne kraakt nog als een gek :s Ik heb eigenlijk het idee dat het aan de beugelriemen ligt? Want tijdens draf is het echt het ergste..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:23

ja dat was ik. maar die van mij helemaal niet meer. Ik had wintec beugels toen en nu leren, en ik heb de zitting losgetrokken en weer vast en nu kraakt hij helemaal niet meer
Laatst bijgewerkt door wereld op 20-10-12 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:41

Dan denk ik idd dat het toch aan de drytex beugelriemen ligt! Want de zitting heb ik al 2x opnieuw gedaan, eerste keer na het opzadelen en 2de keer na een stuk gereden te hebben..