[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissWeenie

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:58

Er lag nu een kifrapad van jou onder, met lamswol. Heeft deze wel uitneembare inlages? Niet op gelet eigenlijk! Werd wel verteld dat vooral ruggengraatvrijheid belangrijk was en dat ook vaak gekeken werd naar combi paard-zadel-ruiter, in dit geval stevig gebouwd paard en slanke ruiter. Kan een stevige pad met (niet uitneembare) dikke inlagen dan ook voldoen wanneer hij wel ruggengraatvrijheid garandeert?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:26

MissWeenie schreef:
Er lag nu een kifrapad van jou onder, met lamswol. Heeft deze wel uitneembare inlages? Niet op gelet eigenlijk! Werd wel verteld dat vooral ruggengraatvrijheid belangrijk was en dat ook vaak gekeken werd naar combi paard-zadel-ruiter, in dit geval stevig gebouwd paard en slanke ruiter. Kan een stevige pad met (niet uitneembare) dikke inlagen dan ook voldoen wanneer hij wel ruggengraatvrijheid garandeert?

Ja, er zit een klittenband opening aan de voorzijde. Mail mij gerust wat foto's van je paard, dan kijk ik met je mee en kan ik je aangeven welke pads er geschikt kunnen zijn ☺

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:27

Top! Dank je!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:22

Ik zie aan die Cutter shockpad western helemaal niets wat duidt op ruggengraatvrijheid.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:19

Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft ben af gegaan op iemand hier op bokt welke hem heeft onder Arizona, volgens wie dit wel het geval was. Shiet :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:20

Dan zou ik een foto van de onderkant willen zien :)

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:24

Afbeelding
Ff kijken of dit lukt, maar deze foto vind ik via Google toevallig...hmmm

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:53

Ik heb vandaag een Burioni roundpad opgehaald met wol onderkant alvast voor onder het Freemax zadel. Erg blij mee! Nu ik voor het eerst een merrie heb lekker fout roze :+ . Heerlijk vrolijk!
Afbeelding

Ik heb alleen een langere singel nodig. Op de foto lijkt het wel mee te vallen, maar ik krijg hem met omdoen amper op het eerste gaat, moet er flink aan trekken om hem uberhaupt door de gesp te krijgen wat niet echt prettig is. Als hij eenmaal zit gaat het wel vanwege het elastiek (Het is de Airoform). Iemand toevallig nog een te lange FRA supersingel of Westip liggen die weg mag? Singel op de foto is een 65 dus iets van een 80 oid is wel het minimale.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:19

ik wil ook graag een licht roze pad onder mijn barefoot lazy mountain maar lastig te vinden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:36

@MissWeenie: ik vind het er niet uitzien als ruggengraatvrijheid.
@MarliesR: mijn Westip-western is wel een 80, maar 65 cm is voor mij te kort (en engels zo te zien :D )

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:47

Bralindy schreef:
Misschien een gekke vraag.. maar welk type ghost past bij mensen met lange, maar gespierde boven benen? :+ Dit ivm wrong enzo

Ik denk een firenze/quevis/veneto..maar blijfteen gok natuurlijk!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 23:26

MarliesR schreef:
Ik heb vandaag een Burioni roundpad opgehaald met wol onderkant alvast voor onder het Freemax zadel. Erg blij mee! Nu ik voor het eerst een merrie heb lekker fout roze :+ . Heerlijk vrolijk!
[ [url=m/79X52j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb alleen een langere singel nodig. Op de foto lijkt het wel mee te vallen, maar ik krijg hem met omdoen amper op het eerste gaat, moet er flink aan trekken om hem uberhaupt door de gesp te krijgen wat niet echt prettig is. Als hij eenmaal zit gaat het wel vanwege het elastiek (Het is de Airoform). Iemand toevallig nog een te lange FRA supersingel of Westip liggen die weg mag? Singel op de foto is een 65 dus iets van een 80 oid is wel het minimale.

Hij staat écht heel gaaf! Veel plezier ermee ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 06:52

Ben tm morgen bij een dissectie gegeven door Sharon May Davis. Onwijs interessant! Dus reacties kunnen iets later zijn dan jullie gewend zijn :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:21

hoefijzer schreef:
Ik vind dit toch wel een interessant punt. Wat voor vulling zit in de grandeur en hoe dik is hij vergeleken andere pads?

Want ik heb hier een opmerkelijke ervaring mee. Ik heb een Engelpad met lamswol en christ inlagen (niet heel dik. Naar wat ik begrijp vergelijkbaar met kifra/normale christ.) en een zelfgemaakte rendierbonte pad. Deze is best wat dikker. (Combi rendier, lam en vilt. ) Hij is even dik als een ghost pad alleen dan steviger van vulling.

Rendier ligt op de rug. En geloof me, rendier is echt mega glad. Opstappen vanaf de grond is uitgesloten. :')

Maar hier komt het: met de rendierpad blijft mijn zadel beter liggen dan met de Engelpad. Als een huis. O wacht, mits ik niet halverwege de rit af moet stappen want dan kan ik lopend naar huis als ik geen bankje tegen kom. }> Maar wanneer ik er op zit ligt het perfect.
Daarbij kan het niet aan de gladheid van de pad liggen maar moet er iets zijn met de vulling en misschien de vorm van de pad.

Toch gek, iedereen verklaarde me voor gek dat ik een rendierpad maakte, blijkbaar ben ik niet de enige :-)'
Ik rij al meer dan 7 jaar met mijn zelfgemaakte rendierpad onder mijn favoriete espaniola, met sok op genaaid voor de corrector.
https://myalbum.com/album/AbGiiQknQJAK
Al die christpads schoven voor zot op mijn PRE en ronde Lusitano's en gaven heel onstabiele ligging van de boomloze zadels. Bij de PRE schoof het zadel vooruit en het christpad achteruit, heel vreemd maar was gruwelijk vervelend.
Ik wil nooit geen andere combi meer dan een espaniola met daaronder een rendierpad. Zelfs op mijn katachtig, slanke enorm soepele PRE merrie, waar alle zadels naar voor schuiven, van spaanse boomzadels (Zaldi, Ludomar, Marjoman) tot wintecs, tot ghost, trekker en alle andere zadels die ik getest heb, is dit de enige combi die niet schuift.
Geheim zit in rendiervel waar zadel wat 'inzakt' en niet te dikke kussens onder je boomloze zadels.
Ik wil dolgraag nog enkele espaniola's erbij, mocht iemand een tweedehandse hebben die wat geschonden is, laat me aub weten!!!
Momenteel ben ik aan enkele bareback pads bezig met wat meer natuurlijke look. Dit is het pad die ik zelf gemaakt heb:https://myalbum.com/album/ZEbK1kXUNhoR
Hoefijzer, heb jij foto van jouw zelfgemaakte pads aub? Vind ik altijd heel fijn om te zien wat anderen maken!!!!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 07-05-17 11:53, in het totaal 3 keer bewerkt

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:36

DubbelDun schreef:
@MissWeenie: ik vind het er niet uitzien als ruggengraatvrijheid.
@MarliesR: mijn Westip-western is wel een 80, maar 65 cm is voor mij te kort (en engels zo te zien :D )

Heb inderdaad eerst een engelse singel nodig. Western straks ook, maar daar wacht ik nog maar even mee tot het zadel er daadwerkelijk is ;) . Zie ze echter weinig tweedehands, dus wordt toch gewoon een nieuwe kopen denk ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:56

Cambiar schreef:
hoefijzer schreef:
Ik vind dit toch wel een interessant punt. Wat voor vulling zit in de grandeur en hoe dik is hij vergeleken andere pads?

Want ik heb hier een opmerkelijke ervaring mee. Ik heb een Engelpad met lamswol en christ inlagen (niet heel dik. Naar wat ik begrijp vergelijkbaar met kifra/normale christ.) en een zelfgemaakte rendierbonte pad. Deze is best wat dikker. (Combi rendier, lam en vilt. ) Hij is even dik als een ghost pad alleen dan steviger van vulling.

Rendier ligt op de rug. En geloof me, rendier is echt mega glad. Opstappen vanaf de grond is uitgesloten. :')

Maar hier komt het: met de rendierpad blijft mijn zadel beter liggen dan met de Engelpad. Als een huis. O wacht, mits ik niet halverwege de rit af moet stappen want dan kan ik lopend naar huis als ik geen bankje tegen kom. }> Maar wanneer ik er op zit ligt het perfect.
Daarbij kan het niet aan de gladheid van de pad liggen maar moet er iets zijn met de vulling en misschien de vorm van de pad.

Toch gek, iedereen verklaarde me voor gek dat ik een rendierpad maakte, blijkbaar ben ik niet de enige :-)'
Ik rij al meer dan 7 jaar met mijn zelfgemaakte rendierpad onder mijn favoriete espaniola, met sok op genaaid voor de corrector.
Al die christpads schoven voor zot op mijn PRE en ronde Lusitano's en gaven heel onstabiele ligging van de boomloze zadels. Bij de PRE schoof het zadel vooruit en het christpad achteruit, heel vreemd maar was gruwelijk vervelend.
Ik wil nooit geen andere combi meer dan een espaniola met daaronder een rendierpad. Zelfs op mijn katachtig, slanke enorm soepele PRE merrie, waar alle zadels naar voor schuiven, van spaanse boomzadels (Zaldi, Ludomar, Marjoman) tot wintecs, tot ghost, trekker en alle andere zadels die ik getest heb, is dit de enige combi die niet schuift.
Geheim zit in rendiervel waar zadel wat 'inzakt' en niet te dikke kussens onder je boomloze zadels.
Ik wil dolgraag nog enkele espaniola's erbij, mocht iemand een tweedehandse hebben die wat geschonden is, laat me aub weten!!!
Momenteel ben ik aan enkele bareback pads bezig met wat meer natuurlijke look. Dit is het pad die ik zelf gemaakt heb:https://myalbum.com/album/ZEbK1kXUNhoR
Hoefijzer, heb jij foto van jouw zelfgemaakte pads aub? Vind ik altijd heel fijn om te zien wat anderen maken!!!!

Maak je dat zelf?! :wow: dat moet je gaan verkopen! Ik ben je eerste klant voor de rendierpad!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:22

fabster schreef:
Cambiar schreef:

Maak je dat zelf?! :wow: dat moet je gaan verkopen! Ik ben je eerste klant voor de rendierpad!

Haha, de bitloze firma waarvoor ik werkte wou ook al met mijn idee aan de slag, maar is er nog niet van gekomen. Misschien moet ik het toch wel gaan doen, rendieren fokken en pads en paardespullen maken *\o/*

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:28

Jaaaaa! Heb je nog een rendierhiid in de aanbieding? Of moet ik zelf een rendierhuid scoren? :))

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:05

Fabster schreef:
Jaaaaa! Heb je nog een rendierhiid in de aanbieding? Of moet ik zelf een rendierhuid scoren? :))

Haha...ikzelf heb maar 1 pad en gebruik het al 7 jaar....is heel erg opletten om een goeie op de kop te tikken. De meeste verharen heel erg en gaan snel kapot. Opletten dus aan wie en wat je koopt! Op 1 van de foto's ligt een rendiervel onder mijn aussie en die was in een jaar kapot, scheurde gewoon kapot en het haar viel heel erg uit. Ik heb toen goed advies gehad van mijn vriend zadelmaker om een nieuwe te kopen die sterker is en deze gaat nu gelukkig al 7 jaren mee!
Ik denk dat ik ook zowat de enige ben die met rendiervellen op een boomloos criollo/recado zadel rondhobbel :D
https://myalbum.com/album/w6YUDT4vYtIV
Is hetzelfde pad waar ik al 7 jaar mee rij, het stukje op de zitting van het zadel is hetgeen ik van het pad geknipt heb om het vierkant te maken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:35

Ja dat is vaak het probleem met rendiervel inderdaad. De kosten zijn hoog en kwaliteit is zeer wisselend :=

Was het niet iets met zomervacht / wintervacht tijdens de slacht, waar het verschil in zit met het enorme verharen dat ze vaak doen?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:41

pmarena schreef:
Ja dat is vaak het probleem met rendiervel inderdaad. De kosten zijn hoog en kwaliteit is zeer wisselend :=

Was het niet iets met zomervacht / wintervacht tijdens de slacht, waar het verschil in zit met het enorme verharen dat ze vaak doen?

Ja, dat is 1 van de factoren wat betreft het verharen.
Is commercieel moeilijk idd door de hoge kost, anders had de bitloze firma mijn idee al afgesnoept haha. Als je rendiervel goedkoop laat produceren in lage loonlanden krijgen ze gegarandeerd miserie :D :') , woedende klantjes met kaal verhaarde pads lol _O-
Dusja, veel te duur.....Alhoewel ik ook al schaapvellen pads voorbij zag komen van meer dan 300 euro....maar schaapvel is wel veel makkelijker te bewerken...je wil echt niet weten hoe lang ik erover gedaan heb om die lederen sok op te naaien :D

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:43

Caaatje schreef:
Worden de foto's van de nieuwe Ghost modellen er vanavond al opgezet? :D

haha... hier ook iemand heel nieuwschierig..... *D

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:49

Bralindy schreef:
Misschien een gekke vraag.. maar welk type ghost past bij mensen met lange, maar gespierde boven benen? :+ Dit ivm wrong enzo

Mijn man heeft hele lange benen en zowel hij als ik ( kort maar dikke benen) zitten erg fijn in het Ghost Barocco zadel.Ik was bang dat ik met mijn benen last zou hebben van de dijwrong maar die zit voor zowel hem als voor mij op de juiste plaats.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:59

Ik heb geen foto's van de pad, maar op deze foto ligt hij onder het zadel:
Afbeelding

Ik gebruik hem nu een half jaar en hij ziet er nog heel goed uit. Enige nadeel is dat hij soms nog vochtig is van de vorige dag.

Het is een zorgvuldig uitgekozen rugstuk die ik in de vorm van panelen heb geknipt, verlijmd heb met een laag vilt en zo op mijn hoge kwaliteit lams halfpad heb genaaid. Hij heeft dus ruggengraadvrijheid zowel aan de rendierzijde als bovenaan zodat hij goed tussen de kamer te trekken is op de schoft. Het lam ligt naar boven.

Ik ben ook wel benaderd door mensen die vroegen of ik er niet een voor ze kan maken, maar dat is echt onbetaalbaar. Mijn halfpad was ooit al een euro of 100, het is dat ik die al jaren heb liggen en haast nooit heb gebruikt.
Een goed rendier is rond de 135. Plus uurwerk om het in elkaar te zetten..

Hier rijden trouwens best veel mensen met lamsvellen en rendierhuiden als barebackpad of zadelpad. Dus uniek is het zeker niet. Ik ben alleen zelf wat zorgvuldiger en zoek naar een goede huid waar ik wat meer voor betaal en hopelijk ook lang mee gaat. Veel mensen kopen gewoon wat bij de ikea, raggen het in een halfjaartje af en kopen weer een nieuwe. Is ook een prima optie.

Btw: Die Startrek espaniola ziet er goed uit zeg. Wat vind jij van dit zadel qua ligging en opbouw?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:29

Jullie hebben het nu over het hebben van goede rendierhuiden en prijzen maar niet wáár je ze kan vinden :D winkel/webshop suggesties? Wil wel even rondkijken namelijk, ben erg nieuwsgierig en vind het ook erg leerzaam.