[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:00

de hidalgo dat ik over genomen heb van Kirsha is er al :D

Mijn eerste indruk van het zadel is goed, kwaliteit ziet er prima uit, op de bankleuning zit het iets zachter dan mijn massimo, maar toch vrij stevig. ik ben benieuwd hoe het zich vertaald naar mijn paarden.
de kussens vind ik apart, die zijn zeker 7 cm korter dan het zadel op zich. Ik veronderstel dat dit normaal is? het zijn vrij dikke stevige kussens, ik denk voor mijn jongste dat ik geen extra onderlegger zal nodig hebben

Afbeelding
Mijn oudste is 19 en de bespiering is een heul stuk minder, die is ook gevoeliger, dus voor haar heb ik eventueel nog een fake grandeurpad met dubbeldikke inlages van barefoot, ofwel haar vilten pad dat nu ook onder haar specialized saddle ligt.
Zadel is vooral bedoeld voor de jongste, maar het is altijd fijn als het op beide past :)

kunnen er andere / dikkere kussens besteld worden?

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:07

Ja er kunnen andere kussens besteld worden. Ik raad altijd wel aan om de kussens nagenoeg even lang als de onderkant van het zadel te hebben, anders "kiept"de achterkant over de kussens. Snap je wat ik bedoel?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:25

jep. dat was idd ook mijn eerste gedachte daarover. eens kijken strx wat de paarden zeggen :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:27

Duhelo schreef:
jep. dat was idd ook mijn eerste gedachte daarover. eens kijken strx wat de paarden zeggen :P

au??? :+

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:45

Duhelo: oh heb jij dat mooie zadel van Kirsha gekocht. :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 10:29

Duhelo schreef:
de hidalgo dat ik over genomen heb van Kirsha is er al :D

Mijn eerste indruk van het zadel is goed, kwaliteit ziet er prima uit, op de bankleuning zit het iets zachter dan mijn massimo, maar toch vrij stevig. ik ben benieuwd hoe het zich vertaald naar mijn paarden.
de kussens vind ik apart, die zijn zeker 7 cm korter dan het zadel op zich. Ik veronderstel dat dit normaal is? het zijn vrij dikke stevige kussens, ik denk voor mijn jongste dat ik geen extra onderlegger zal nodig hebben

[ [url=m/cwxUgg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn oudste is 19 en de bespiering is een heul stuk minder, die is ook gevoeliger, dus voor haar heb ik eventueel nog een fake grandeurpad met dubbeldikke inlages van barefoot, ofwel haar vilten pad dat nu ook onder haar specialized saddle ligt.
Zadel is vooral bedoeld voor de jongste, maar het is altijd fijn als het op beide past :)

kunnen er andere / dikkere kussens besteld worden?

Volgens mij zijn dit de standaard kussens die eronder zitten, 48 cm ofzo, en het zadel zelf is inderdaad wat langer. Moet zeggen dat het hier altijd prima is gegaan maar ik had ook nog genoeg ruimte over aan de achterkant (jij ook wel, vermoed ik) dus heel veel gewicht kwam daar volgens mij ook niet op. Voor het mooie zouden ze inderdaad langer mogen zijn :j Ik ben heel benieuwd hoe hij bevalt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:37

Mayflower_ schreef:
Duhelo: oh heb jij dat mooie zadel van Kirsha gekocht. :)

Jep, it's all mine :D

Op de bankleuning zit hij alvast prima :D

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:51

xyzutu2 schreef:
xManon: ligt je zadel niet teveel naar voren? Lastig te beoordelen van zulke schuine foto's, maar op de blote rug foto's lijken haar manen tot ongeveer halverwege de schoft door te lopen, maar het zadel lijkt al veel eerder over de manenkam te gaan (waar de manen nog dik zijn). Want dan zou de pommel de beweging van het schouderblad kunnen blokkeren.

Misschien helpt het als je de foto's gewoon vanaf de zijkant neemt, want misschien is dan te zien of het te ver naar voren of achteren ligt?

Bij dezen foto's vanaf de zijkant. Had vandaag het unicum dat hij even bleef staan en niet meteen meedraait haha. Zadel zat weer erg scheef, ik heb het idee dat ie meteen scheef ligt, ondanks rechts opstappen. Ik zit er zo helemaal niet lekker op omdat ik continu probeer te compenseren. Word er een beetje moedeloos van.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het zelf ook gek dat het zadel zo overeind staat aan de achterkant.
Zadel is tweedehands en al een paar maanden bij mij in gebruik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:58

@Manon - haal je zadel er eens af, zet je paard 4kant - laat iemand zijn hoofd recht naar voor houden en maak dan eens een foto over de rug heen.
Doe iets soortgelijks met je zadel - leg het over een rechte balk of bok - zorg dat het ook zo recht mogelijk hangt en maak een foto waarop je kunt zien of ook het zadel symmetrisch is? Mogelijk is hij bij de vorige eigenaar door veelvuldig opstappen scheef geworden?
En - last but not least - controleer je eigen scheefheid ook even? (of laat iemand kijken) Het is nu even niet zinvol omdat op een paard te doen, want daar ga je zitten compenseren, maar bijvoorbeeld op een krukje. Een openbaring kan ook een skippy/gym bal zijn - dan kan je laten voelen aan welke kant je zitbeenknobbel het meeste drukt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:48

Hoi, het zal vast ergens al staan, maar ik kon het niet vinden: hoe maak je de pad aan jee Ghost zadel vast? Het gaat om een firenze met een pad met inkeping erin. Ik zie nergens lusjes oid? Help? ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:48

Ik heb net de fork opgehaald (en het is een M, yess) nu wachten op de inlages :D en dan kan ik van start

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:02

dierfysio schreef:
Hoi, het zal vast ergens al staan, maar ik kon het niet vinden: hoe maak je de pad aan jee Ghost zadel vast? Het gaat om een firenze met een pad met inkeping erin. Ik zie nergens lusjes oid? Help? ;)

Heel erg oftopic.. Maar mag je weer rijden met je paard? *\o/*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:09

dierfysio schreef:

Als het goed is moet er wel een lusje zitten aan de achterkant? Aan de voorkant gaat niet, omdat de opening een beetje onder je zadel zit en dan kan je dat niet vast maken, maar aan de achterkant hoort een lusje te zitten waar je een veter doorheen doet en aan de midden ring vastbindt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:03

Ik heb ook een ghost pad met inkeping en vind het nog best lastig om hem recht onder mijn zadel te krijgen..Ondanks het lusje aan de achterkant,die helpt weinig eigenlijk..Bij mijn grandeurpad zitten aan de voor zijkant klittenbandjes en dat werkt beter..

Ik heb deze week tweedehands een paar heavy duty inlages gekocht en in mijn ghost pad gepropt..Ik vind het echt een goede uitvinding die dingen,flexibel maar toch stevig..Ik vind ze in elk geval erg prettig :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:30

Zow
daarnet de hidalgo getest.

Eerst op mijn oudste merrie, belgisch trekpaard 19.5 jaar oud. De fleur van haar leven heeft ze inmiddels al een paar jaar achter zich, maar voor de rest is ze nog goed gezond, loopt als een tierelier, dus kan nog wel effe mee. Maar de overtollige vetjes heeft ze al lang niet meer, en rugbespiering is ook een stuk minder geworden. Dus paard heeft wél een schoft, weinig rugbespiering dus een ietswat opliggende ruggegraat, en is tegelijkertijd rondgeribt en heeft wel een bréde ruggegraat.
Het zadel krijg ik zo dus niet passend. Als de kussens breed genoeg staan voor de ruggegraat ligt die op de schoft, en als ze smal genoeg zijn voor de schoft ligt dit op de ruggegraat. Vandaag heb ik getest met een gewoon zadeldoek, en met een frontriser van wintec. Met de frontriser lag het wel behoorlijk, maar wel wat hoog.
Mina liep er wel vrij ontspannen onder, een beetje wiebelig maar op dat vlak beter dan verwacht.

Mijn jongste merrie, belgisch trekpaard, 6 jaar oud, 950 kilo. Die is dus wel in het vet de fleur van haar leven. Modelletje tafel, weinig schoft, veel buik, veel rondgeribbigheid.
bij haar lag het zadel eigenlijk prima, zal nog wat puzzelen naar de afstelling van de kussens, maar de schoft was (wel net een, kan er net een platte vinger onder stoppen) vrij, ruggegraat ook. Ik kan opstijgen vanaf de grond zonder schuiven.
Draf was vrij wiebelig, maar zat behoorlijk goed, ik zit geloof ik smaller dan op mijn boomzadel, dus daar ook geen klagen. Kniewrongen heb ik vrij naar voor geplaatst. (heb liever een smallere zit, maar een wrong is fijn als ze bokt, dus tijdens het gewoon rijden zaten ze niet in de weg, maar bij een rare sprong kan ik er wel mijn knie in duwen.)
de galop moet ik nog wat wennen, ik had het gevoel dat ik schoof, maar bij checken bleef het zadel wel vrij goed liggen. Wel sprong ze nu aan beide kanten heel fijn en netjes aan, waar ze bij de massimo enorm moeite heeft bij de rechtergalop. Dus dit test ik zeker wat uitgebreider uit hoe dat evolueert.

Wat wel opviel, bij beide paarden kropen mijn zadeldekjes weg naar achter ...

Dus kortom, ik ben op zich tevreden,maar nog niet volledig overtuigd

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:44

Dat naar achteren kruipen komt omdat de kussens van van dat gladde leer zijn - dan heb je eigenijk een stroeve pad nodig. Voor je Uitgebloeide merrie zou ik er een dekje met inlagen onder gebruiken - en check het andere paard even onder de plek waar de beugelriemen zitten - die worden namelijk bij elkaar gehouden door een dik stuk gebogen ijzer - als dat een beetje nauwe hoek is, prikt dat in de spier (dan kan je beter zitbeenknobbels hebben :P )

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:52

Woehaa !! Ik heb mezelf weer blij gemaakt vandaag *\o/* . De nieuwe pad is binnen gekomen en hij ziet er werkelijk fantastisch uit! *\o/* Daarbij heb ik nog een paar kinky paarse beugelriemen besteld :P maar nu blijkt de kleur fuchsia van de pad toch iets anders uit te pakken dan die van de beugelriemen :')
De pad is niet speciaal gemaakt voor boomloos, maar hij is vrij dik, en de gel bovenop lijkt de druk goed te verdelen. Ik ga hem zeker testen komende week, en daarna óf de pad bij voldoende interesse inzetten als testpad, en anders mag ie voor een leuk prijsje weer weg :o Deze kleur kan ik mijn pony echt niet aan doen _O-

Overigens vind ik het wol van de Kifra-pads zachter dan het wol onder deze pad...

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:54

Kinky kleurtje

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:08

Blijft een gave kleur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:15

Afgrijselijk haha

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:25

*PANG* oei - dat was een vulling uit mijn kies :# :):)
Maar ik vind het wèl leuk!!! :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:30

Kwetal schreef:
*PANG* oei - dat was een vulling uit mijn kies :# :):)
Maar ik vind het wèl leuk!!! :j

:') :')

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:39

Hier weer even een boomloos ervaring.. vandaag eens op een ander paard van stal gereden, met een rug alla tafelblad. Echt geen schoft, eerder een geultje op die plaats. :') (Hongaars trekpaard)
Ze is net nieuw bij de boer en moet een beetje her opvoed worden..
Afbeelding
Ik heb dus maar de xxl pommel in mijn cheyenne gedaan. Opstappen ging prima, geen geschuif, ik heb mezelf ook een antischuif manier aangeleerd toen ik mijn cheyenne net had.

Net aan het rijden en ze springt om het minste opzij, klein bokje erbij.. zadel ging uiteindelijk wel een beetje schuiven, niet zo gek dacht ik. Uitiendelijk was ze rustig en kon ik lekker rijden, maar wat schoof dat zadel zodra ik mijn gewicht ook maar een beetje verkeerd verdeelde in de beugels. Echt het ideale paard om recht te leren zitten en je beugels minimaal te gebruiken! Ik had op den duur helemaal geen last meer van geschuif, missie voor die dag geslaagd..

Paard luisterde weer perfect en ik kon netjes recht en onafhankelijk zitten! Allebei weer wijzer geworden. +:)+

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:38

Wauw, stoere kleur!
Mocht hij tzt beschikbaar komen houdt ik me aanbevolen. Mijn tinkermerrie heeft ingebouwde inlages (mooie verzonken ruggengraat met prachtig vet en spieren als kussentjes ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:42

Wowie wat een kleurtje zeg!! Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen :D