voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:50

izzy1985 schreef:
Heb sinds kort de London voor mijn jongste trekpaard. Heb er nog niet mee gereden maar wel een paar keer op gehad. Heb zelf de barefoot pad gewisseld omdat ik het zadel met een gewoon dekje mooier vond zitten dan met. Ben benieuwd als ik er straks mee ga rijden of dat verandert. Die van mij is ook zo rond :+ maar heeft wel schoft ;)

Dan heb je toch wel een 'gewoon' dekje met inlagen gekocht voor eronder?
Een dekje met inlagen is wel belangrijk bij een barefoot zadel. Dit word in andere barefoot topics ook besproken/ uitgelegd.

SuperLiesje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:13

Ik heb ook weer even een vraagje :) Paard is er inmiddels 2 maanden, is nog wel te jong dus krijgt voorlopig nog geen zadel op maar ben toch alvast aan het rondkijken. Ik weet zo goed als zeker dat het de barrydale van barefoot moet worden, en dan de bruine :) Ik hou dus mijn ogen open voor aanbiedingen, maar ben ook vast naar stijgbeugels etc aan het kijken :) Vraag is nu, welke beugelriemen van bijvoorbeeld EJ of Divoza passen qua kleur goed bij de bruine barrydale?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:16

Ik herhaal mijn vraag op deze pagina ook nog even :)

Daf schreef:
Kan iemand mij vertellen of het een enorm voordeel is / beter is om een zadel met V-singelsysteem te hebben?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:31

yankeestar schreef:
deze leg je bovenop je barefoot seat lijkt me. anders is het te dun.

Ja dat begreep ik, *D
Mijn vraag was dan ook of het niet ging schuiven, ik zag namelijk dat dit niet de barefoot seatsaver is met klitteband die ik bedoelde

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:17

Niemand die me vooruit kan helpen ivm de (druk)plekken? zie vorige pagina

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:28

wereld schreef:
yankeestar schreef:
deze leg je bovenop je barefoot seat lijkt me. anders is het te dun.

Ja dat begreep ik, *D
Mijn vraag was dan ook of het niet ging schuiven, ik zag namelijk dat dit niet de barefoot seatsaver is met klitteband die ik bedoelde

Je knoop het op 4 plaatsen vast en je hebt nog een klitteband sluiting die onder de seatsaver door kan...dus nee het schuift niet tot minimaal..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:02

iana schreef:
Niemand die me vooruit kan helpen ivm de (druk)plekken? zie vorige pagina

Ik vind ze er een beetje verontrustnd uitzien omdat het duidelijk een verdikking is. Hoe lang na het afhalen van het zadel was dit?
Óf er is totaal geen druk op gekomen en het haar staat nogsteeds rechtop, óf er is een drukking van weke delen (vocht) wat zorgt dat het opzwelt en daarom staan de haren omhoog.

Al moet ik er bij zeggen dat zweetplekken HEEL ERG LASTIG te beoordelen zijn, en enige manier om echt uitsluitsel te krijgen is een goede drukmeting op je paard. Voor nu misschien andere inlagen proberen? Die de druk over een wat groter oppervlak verdelen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:13

Foto's zijn direct na het afzadelen genomen.
Een echte zwelling leek het niet.
De rest errond was kletsnat, pad ook...behalve op die plek (li en re)
Ook niet gevoelig
Zo moeilijk om te beoordelen, er was wel een zeer goede ruggegraadvrijheid.

Kunnen heavy duty inlages een oplossing bieden of brengt dit niks op?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:21

MirandaDvG schreef:
izzy1985 schreef:
Heb sinds kort de London voor mijn jongste trekpaard. Heb er nog niet mee gereden maar wel een paar keer op gehad. Heb zelf de barefoot pad gewisseld omdat ik het zadel met een gewoon dekje mooier vond zitten dan met. Ben benieuwd als ik er straks mee ga rijden of dat verandert. Die van mij is ook zo rond :+ maar heeft wel schoft ;)

Dan heb je toch wel een 'gewoon' dekje met inlagen gekocht voor eronder?
Een dekje met inlagen is wel belangrijk bij een barefoot zadel. Dit word in andere barefoot topics ook besproken/ uitgelegd.

Jah, ik heb alles erbij, maar ik rij nog niet. Mijn trekpaard is 3 jaar en 4 maand. We zijn nu aan het oefenen met het zadel op haar rug. En het dekje wat ik daarbij gebruik is zonder inlages. Dus goed bedoelt advies, maar ben ook op de hoogte hoor ;)

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:39

hey allemaal,
ik ben een jongedame die ook een belgisch trekpaard heeft en ben aan het nadenken om over te schakelen op barefoot zadel.
welke trekpaardeneigenaar kan zijn ervaringen met zo een zadel delen met mij?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:45

Wat wil je weten?

Ik ben nu de zachte pommel aan het testen en wat is dat een uitkomst voor ons zeg :D Omdat ze zo breed en plat is trekt het nergens strak, het schuift niet en het klemt niet. Paardlief loopt er heerlijk mee. De schoft ligt netjes vrij, het zadel klappert van achter niet meer ( deed het met de xxl pommel wel) en ik zit een stuk lekkerder en netter. Nikita reageerd ook beter op mijn hulpen, ze buigt beter en ze loopt nog ruimer. Eerst waren het dribbel pasjes en nu loopt ze echt ruim.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:48

jep jep jep :D
eigenaar van twee trekpaarden (zie profiel)
Mijn oudste ben ik een acht jaar geleden beginnen rijden met een cheyenne, oud model uiteraard, zonder vps.
dingetje heeft goed zijn werk gedaan, na twee jaar overgeschakeld op een nieuwere cheyenne. die lag een stukje minder (meer op de nek), waardoor ik een (dure) banaansingel aangeschaft heb.
die singel heeft het jaren heel goed gedaan trouwens.

daarna heb ik een london maat 1 zonder vps op de kop getikt. as een stuk beter in vergelijking met de cheyenne daar ik vaster zat (mijn evenwicht is bagger :D ). daar had ik een dukspad met een paar dubbeldikke inlages en een paar zachte inlages onder.

Daarna die london ingewisseld voor een maat twee mét vps, en die heb ik er nu nog opliggen, met een hkm pad met een paar gewone inlages + een paar zachte inlages.
zit nog beter dan de maat 1, helaas paste mijn dukspad er niet meer onder.

Voor mijn jongste paard heb ik nu een arizona met vps, daaronder heb ik een boomloze antislip westernpad eronder (paard is nog een beetje scheef :D), ding zit zalig, zeker voor langere ritten, dus die gebruik ik ook op mijn oudste voor langere ritten.

heb nu onder de london een FRA singel (banaan werd te kort, paard is beetje verdikt :D) en onder de arizona een simpele nepbonten singel (maatje 110 cm :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:25

Daf schreef:
Ik herhaal mijn vraag op deze pagina ook nog even :)

Daf schreef:
Kan iemand mij vertellen of het een enorm voordeel is / beter is om een zadel met V-singelsysteem te hebben?

Bij mijn pony vind ik het zeker een voordeel, het zadel (cherokee) ligt stillerdan de cheyenne met gewone singelstoten.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:17

Ik wilde hier even melden dat ik een boomloos zadel te koop heb :)
Een Ghost Standard.

Helaas in verband met een blessure van mijzelf (hernia) niet meer mogelijk hierop te rijden..
De link staat in mijn onderschrift :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:39

pfff, ik zit al jaren te zoeken achter een betaalbare ghost. Nu is die er, maar ben ik al voorzien in zadels en is het budget op ... jammer!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:01

heb nu de london een weekje op test
lexington heb ik ook gehad die zat erg lekker etc maar ik werd te ver naar voren geduwd
en mijn benen zaten erg ver naar achter
nu dus de london en tot nu toe HEMELS !
alleen enorme wiebelbenen, kwestie van wennen en je zit even vinden?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:07

Ik denk het wel, ik had het in het begin ook heel erg maar nu ik gewend ben zijn mijn wiebelbenen sterk verminderd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:44

Hoi!

Ik heb een barefoot cheyenne zonder vps voor mijn pony. Nu wil ik over gaan op een stella omdat ik soms nog wel eens wat sprongetjes wil maken. (De andere ga ik dus te koop zetten, hoef er niet veel voor te hebben.)

Nu las ik iets over de Barefoot Stella Special. Van de plaatjes lijkt het best op zo'n synthetisch zadeltje. Is deze barefoot wel gewoon stevig etc.? Goed voor de rug?
Is er een stella en een stella special of zijn het dezelfde?

En zou een maat 2 stella passen op mijn nrps'er e-pony met gewone rug? (aangezien ik die op bokt te koop zie)

En weet iemand hoe het zit met de verplaatsbare beugelophanging? Er staat achter dat het met klittenband gebeurd, maar dit lijkt mij niet zo veilig? Iemand die weet hoe het verplaatsbaar is?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:03

Dit is die verplaatsbare beugelophanging. De ogen voor de beugels zitten aan een stevig stuk met aan beide kanten klitteband, die maak je vast op je zadel in de positie die jij fijn vind rijden, daar overheen gaat je seatsaver die ook met klitteband vast zit, dat zit als een huis vast.
Alle nieuwe barefoots hebben dit systeem tegenwoordig.

http://www.google.nl/search?q=barefoot+ ... h=508#i=61

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:37

Weet iemand of de lexington eigenlijk ook in het donkerbruin gemaakt word waarin de londons gemaakt worden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:48

Even wat snelle reacties :)

Nee, de Lexington is zover ik weet nog nooit in het bruin gemaakt.

Ik heb wel overwogen om de Lex een keer met normaal VPS te laten maken, en/of een keer in het zwart-bruin zoals die supergave zwart-bruine Barrydale. Maar op het moment even geen zin in Specials omdat ik eerst een andere Special wil en dat al overredingskracht genoeg kost bij Barefoot, ik moet dit even voorzichtig brengen en even laten bezinken daar :P

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:51

Voordelen:
- Beter voor de rug van het paard
- Je krijgt er een betere houding van
- En het paard loopt er soepeler door omdat het zadel zich aanpast aan de rug

Nadelen:
- Niet iedereen vind het zadel lekker zitten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:55

Geryon schreef:
Hoi!

Ik heb een barefoot cheyenne zonder vps voor mijn pony. Nu wil ik over gaan op een stella omdat ik soms nog wel eens wat sprongetjes wil maken. (De andere ga ik dus te koop zetten, hoef er niet veel voor te hebben.)

Nu las ik iets over de Barefoot Stella Special. Van de plaatjes lijkt het best op zo'n synthetisch zadeltje. Is deze barefoot wel gewoon stevig etc.? Goed voor de rug?
Is er een stella en een stella special of zijn het dezelfde?

En zou een maat 2 stella passen op mijn nrps'er e-pony met gewone rug? (aangezien ik die op bokt te koop zie)

En weet iemand hoe het zit met de verplaatsbare beugelophanging? Er staat achter dat het met klittenband gebeurd, maar dit lijkt mij niet zo veilig? Iemand die weet hoe het verplaatsbaar is?

Het kunstleder is alleen een afwerking voor Barefoot. De lederen Cheyenne en de DryTex Cheyenne worden exact eender opgebouwd...alleen de ene wordt met leder afgewerkt en de andere met DryTex kunstleder, dat gewoonweg veel goedkoper materiaal is dan leder.

De Stella is dan weer een soort CheyennePlus, met wrongen en ietsjes anders gevormd. De originele Stella was een Special vanuit Barefoot zelf: zwart in maat 0 en maat 1 met een paardenkopje, Swarovski kristalletjes en witte tekst op de cantle. Deze was enkele jaren geleden verkrijgbaar.

Een jaar of wat geleden heb ik aan Barefoot gevraagd of ze een aantal Stella's wilden maken zonder al die onzin er op en er aan, en toen heb ik bruine maat 1 en maat 2 Stella's gehad. Daarna hebben we nog een keer (samen met BF België) nog een partijtje laten maken en dat waren ook weer bruine maat 1 en maat 2, en zwarte maat 0, 1 en 2.

Ik heb hiervan nieuw alleen nog een zwarte en een bruine maat 1 liggen, van elke kleur dus nog maar 1.

En dan zijn ze weer op. Ik ben voorlopig ook niet van plan ze nogmaals te laten maken. De laatste stuks liggen al best een poosje hier, dus iedereen heeft genoeg kans gehad om ze te kopen. Als ze sneller verkocht waren had ik ze nog wel eens willen laten maken maar nu is het wel weer even goed en is het eerst de beurt aan een andere Special als ik Barefoot nog zo ver krijg, want ze krijgen er steeds minder zin in vanwege drukte :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:59

missanita84 schreef:
heb nu de london een weekje op test
lexington heb ik ook gehad die zat erg lekker etc maar ik werd te ver naar voren geduwd
en mijn benen zaten erg ver naar achter
nu dus de london en tot nu toe HEMELS !
alleen enorme wiebelbenen, kwestie van wennen en je zit even vinden?

Via PB al over gehad maar ook nog even in het topic :)

Wiebelbenen zijn meestal onwennigheid, bij ruiters die "gewone" zadels met veel wrong gewend zijn en dan ineens meer paard en mee rbeweging onder zich voelen, op een zadel met en vrijere zit. Ruiters die van een westernzadel af komen of veel zonder zadel rijden, hebben er zelden last van , die stap is gewoon kleiner / die ruiters hebben al leren "zitten" zeg maar :)

Vaak is het ook een kwestie van (nog) niet durven ontspannen, waardoor het allemaal nog wat wiebelig zoekend naar evenwicht is.

Of soms ligt het zadel gewoon niet goed, zadel zelf of de beugelophanging te ver naar voren of naar achteren bijvoorbeeld.
Waardoor het zwaartepunt en evenwicht weer moeilijk te vinden zijn.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:42

pmarena
idd over gehad in pb

maar helemaal mee eens ik denk dat ik nog niet durf te zitten
alhoewel het gisteren al een stuk beter ging met lange beugels
ook de pech (eingelijk helemaal geen pech natuurlijk maar nu wel ffen) dat ziezo enorm hoog opgooit
is ook even wennen hoe je mee gaat rijden zeg maar, en danleiden mijn benen wel eens een eigen leven, en ook heel gezellig samen met mijn handen.
ik doe dapper door en wil gewoon goed leren meekomen omdat ziezo echt heel erg los en makkelijk loopr onder dit zadel bv verzamelen , wijken en me hulpen komen beter door. al met al genoeg pluspunten om er mee door te gaan dacht ik ;-)
bedankt pmarena voor je goede en fijne antwoorden waar ik ook daadwerkelijk wat aan heb. +:)+