Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:22

Mijn kiezer hoofdstel knapte laats gewoon bij lichte aanraking van het bit toen mijn paard achteruit liep, ik hield hem tegen. Zo het hele bakstuk doormidden. Leek me niet fijn als ik erop had gezeten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:46

Ik vindt het leer prettiger van Kieffer als van passier !
Passier is niet meer wat het was .
Mijn Micklem de competition bevalt ook goed .
Weer mooie eigen frontriem eraan .
En gaan !
Paard loopt wel veel lekkerder met Micklem
Afbeelding

Is nog volop aan t trainen na 2 jaar weinig doen en veulen krijgen .
Buik bleef er zwanger uitzien na t veulen . Pas sinds spenen is ineens de ballon leeg lijkt wel

Emma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:30

Vandaag voor de tweede keer de Micklem gepast en er even mee gelongeerd. Vooralsnog erg tevreden! Het hoofdstel ligt stabiel en hij reageert er goed op.
Na de eerste keer passen kreeg ik hier de tip om de neusriem een gaatje lager te zetten, dit heb ik gedaan, wat vinden jullie er nu van? Heb op de tweede foto de voorpluk even naar achteren gedaan ;)
Afbeelding

Afbeelding

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:43

Emma2 schreef:
Vandaag voor de tweede keer de Micklem gepast en er even mee gelongeerd. Vooralsnog erg tevreden! Het hoofdstel ligt stabiel en hij reageert er goed op.
Na de eerste keer passen kreeg ik hier de tip om de neusriem een gaatje lager te zetten, dit heb ik gedaan, wat vinden jullie er nu van? Heb op de tweede foto de voorpluk even naar achteren gedaan ;)
[ [url=m/7xtgur.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6WFtI0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Qua hoogte vind ik hem goed zitten. Maar ik vind de frontriem vrij krap ogen. Dit kan natuurlijk ook komen door de dikke wintervacht. Maar misschien is het voor je pony fijner als er een iets ruimere op zit. Maar dat is alleen wat ik denk natuurlijk. Wat je doet is uiteraard aan jou.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:11

Beste Mensen,

Ik heb het topic globaal door gelezen. En de ervaringen zijn positief.

Ik heb aan jullie een ervarings-vraag over dit hoofdstel.
Als je het bit met de clips vastzet aan de neusriem is er dan nog genoeg vrijheid om het bit in de mond te laten zakken op de tong voor de nodige ontspanning?

Bij voorbaat dank

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:01

Emma2 schreef:
[ [url=m/7xtgur.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6WFtI0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou hem nog een gaatje lager doen. Vind hem nu vrij strak om zijn jukbeen heen zitten.
Tot waar lopen de gaten van zijn neus. Het bot zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:39

Kan je makkelijk een bontje onder de neusriem krijgen?
*multi*

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:34

Ik heb er een bontje onder, zo eentje van BR met aan een kant bont en de andere stof met lussen.
Alleen zit het middelste lusje dan wel net over de rong. Maar dan schuif je die wat opzij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:49

Hoe krijg ke die erop ?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:17

Majolen schreef:
Beste Mensen,

Ik heb het topic globaal door gelezen. En de ervaringen zijn positief.

Ik heb aan jullie een ervarings-vraag over dit hoofdstel.
Als je het bit met de clips vastzet aan de neusriem is er dan nog genoeg vrijheid om het bit in de mond te laten zakken op de tong voor de nodige ontspanning?

Bij voorbaat dank

ik heb de micklem nu ook een dik jaar bevalt heel erg goed!
maarmet bit clips vind mijn paard niets, hij hangt dan heel erg in de teugels terwijl ik normaliter niets in de handen heb. ik hebzelf het idee dat het wat "vast" gaat zitten, maar dat kan ook komen door mijn paard dat hij het niets vind

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:10

Anoniem schreef:
Hoe krijg ke die erop ?

Gewoon het gespje losmaken waar het kopstuk aan vast zit, erover schuiven en dan het riempje van de keel- en kinriem er door trekken.
Maar meestal zijn ze gewoon met klittenbandjes, tenzij je eentje voor een kopstuk hebt. Maar die kan best ook als neusriemonderlegger gebruikt worden.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:13

@missanita84
Dat betekend dus dat het bit dan niet genoeg kan zakken, zou dan eigenlijk een elastische bevestiging moeten zijn.
hhmm.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:21

Ja dat weet ik eingelijk niet. III persoonlijk heb ik dat gevoel omdat mijn paard zo gaat hangen. Terwijl sommige paarden het wel fijn vinden. Denk ook een kwestie van n uit proberen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 21:40

Mij leken die bitclips ook een hele uitvinding en ik had bedacht dat mijn merrie dat wel zou kunnen waarderen.
Niets is minder waar. Heb er 1x mee gereden, merrie vond het niks. Hier ook trekken en duwen, terwijl ze normaal licht in mijn handen is.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:41

Hmmm ik heb die ervaring dus ook. Eerste dag bitclips ging prima. Tweede dag bitclips en paard ging erop terugduwen, heb dat na een week nog niet fijn gekregen. Twijfel er dan ook over of ik ze er niet weer af zal halen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:00

De bitclips lijken zo'n mooie oplossing in mijn ogen, minder druk op het bit, zou je zeggen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:17

Minder druk in de mondhoeken idd. Maar kan me ook wel vinden in wat hierboven gezegd wordt. Had er nog niet zo over nagedacht, maar zou best eens zo kunnen zijn.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:28

Voor de liefhebber, bij een ruitersportzaak in Wormerveer ligt een difference van dyon te koop voor 125 Euro. Is een maat full, 2de hands. Je vind ze via facebook, weet niet of ze versturen (ruitersportzaak Zaandam)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:59

Ik heb het helemaal gehad met Micklems nu.... pff.
Mijn vriendin en ik wilden allebei heel graag een Micklem omdat we fan zijn van het concept, zowel het anatomische als het zowel met als zonder bit kunnen rijden. Wat dat betreft is het voor ons een perfect hoofdstel.

Maar jeetje, wat is de kwaliteit bedroevend slecht.

Ik had mijn vriendin een Micklem cadeau gedaan voor haar verjaardag, maar toen we deze probeerden te passen op het paard bleek er een stikfout in te zitten waardoor de twee lagen leer van de neus/kinriem loslieten van elkaar.

Teruggestuurd en een nieuwe besteld. Die was gelukkig wel goed, en deze gebruiken we nu nog steeds met veel plezier op haar paard, maar het valt me wel op dat het hoofdstel snel lelijk wordt.

Nu was zij zo lief geweest om mij er ook eentje cadeau te doen voor mijn verjaardag := omdat ik er toch ook graag zelf een wilde hebben. Die van onze andere pony, maatje cob, hadden we op mijn paard gepast en paste super, maar toen we eenzelfde maat binnenkregen bleek die veel groter uit te vallen. Alle riempjes waren een ruime centimeter langer dan die van onze andere, terwijl het ook nog geen full was. Gewoon een fabricagefout dus, en daardoor paste hij ook net niet lekker op mijn paard.

Weer teruggestuurd en nu kregen we onze nieuwe binnen... zit ook dáár een fout in! Ben er ZO klaar mee.
Kijk dan, gaatjes dubbel geprikt en hartstikke ongelijk... dit kán toch niet met een hoofdstel dat zo duur is.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het echt schandalig dat er zoveel mis is met die hoofdstellen... plus dat het leer hartstikke stijf is en aanvoelt als karton. Ik hoef eigenlijk echt geen nieuwe meer...

Zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:00

Ja ik ook! Vindt de kwaliteit ook bedroevend slecht :n

Ben nu maar gegaan voor een kwaliteitsvol hoofdstel met lage neusriem.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:11

Balen zeg, ik heb de mijne nog ongeopend in de kast liggen (mijn eigen sinterklaas cadeautje <:) ) Maar heb nu wel sterk de neiging hem toch uit te pakken!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:12

Lijkt me niet onverstandig... voordat je hem niet meer terug kan sturen zometeen omdat het te lang geleden is...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:15

Ja, dat is zo, maar terugsturen mag binnen een maand, en heb hem een week binnen.. Dus tot zaterdag moet me wel lukken toch?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:16

Maar wat voor ledervet gebruiken jullie dan op je micklem? Ik gebruik altijd duo protection vet, dat is gemaakt van paardenvet en kan ook als hoefvet gebruikt worden en bij mij is hij echt perfect soepel, in het begin alleen de riempjes Voor het bit die flink stug waren. Na een keer goed vetten nergens meer last van gehad..

http://www.mayfair-ruitersport.nl/aanbi ... alve-liter

^ deze bedoel ik :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:16

Ik heb echt niets te klagen over de kwaliteit.
Ik heb mijn bruine multi al 4-5 jaar nu en wordt intensief gebruikt, zowel om te rijden, te longeren en aan de hand te werken.
En hij is nog supermooi.
Van de week weer een keer gepoetst, dat doe ik ong. 2x per jaar.
In augustus nog eentje gekocht voor mijn nieuwe pony, omdat ik het lastig vond om het hoofdstel steeds te verstellen.
Deze ziet er ook keurig uit, leer lijkt van zichzelf al iets soepeler als mijn eerste toen die nieuw was.
Ben iig helemaal blij met beide hoofdstellen.