[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:54

ik vind de term semi-boomloos sowieso al een beetje raar. Want boomloos is nu eenmaal boomloos. Ik snap het idee achter de term heus wel. Maar ghost heeft op die manier weer z'n kussens. Ik snap niet goed waarom dat het allemaal weer anders genoemd moet worden. Maar goed, dat ben ik :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:01

Ik vind boomloos alles zonder onbuigzame constructie. Maar ja, boomloos is een vies woord voor sommige mensen en dan is semi-boomloos of flexibel weer een heel ander gevoel.

Je zou een kanttekening kunnen maken bij zadels die (zoals de meeste boomloze zadels) toch een harde pommel en/of cantle hebben - hebben die dan wel een boom??? Moet je alles dat zo'n constructie heeft toch semi-boomloos noemen? In dat geval is de Ghost de enige boomloze zo ongeveer... en waar trekken we de lijn qua stevigheid? Als je het zadel voor of achter vast kunt pakken en het hangt niet door? En mag je dan een zadel dat wel doorbuigt nog wel een zadel noemen? Is dat dan geen barebackpad? Ingewikkeld allemaal hoor ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:08

Daarom, het is gewoon een lastig iets :)

Maarja er zit natuurlijk wel een behoorlijk verschil tussen de oudste Barefoots die je zowat op kon rollen, en de nieuwere met VPS....

Om dat nu allebei onder hetzelfde simpele "boomloos" te scharen is ook zowat :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:54

Voor mij valt barefoot wel degelijk onder boomloos, net als ghost.

Een lederen of flexibele boom zoals bij trekker of startrekk valt dan onder semi-boomloos of flexibel zadel (ik vond bijvoorbeeld de trekker pro endurance die ik een aantal jr geleden heb getest echt VEUL minder flexibel dan een barefoot met VPS).

En alles waar een onbuigbare boom in zit is gewoon een boomzadel :+

Maargoed, het maakt natuurlijk niet uit. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:04

Mrijn schreef:
Geryon schreef:
Ik zou barefoot beschrijven als tussen boomloos en semi boomloos in. :P En de rwc dressage net aan semi boomloos aan. Die is namelijk toch wat flebibeler gebouwd dan de andere semi boomlozen. Mijn sample is wel echt semi boomloos.

Mrijn, het zijn wel twee uitersten, een boomloze a la bbp of een boomzadel. Waarom? Op een semi boomloze reageert ie waarschijlijk ook beter dan op een boomzadel. Ik zou teteltee eens langs laten komen! :)

Het was voor mij zo'n eye-opener dat ze zoveel fijner liep onder mijn bbp. Dat gevoel wil ik ook met 'zadel'. Ik wil niet dat ze wordt gehinderd door kopijzers die toch over de schoft schuiven of wrongen die achter de schouder moeten blijven haken... Dan liever een zadel dat ergens kan knellen of hinderen. Maar misschien ben ik wel te naïef hierin hoor, kan een boomloos ook voor problemen zorgen... Ben sowieso bang dat ik met een semi-boomloos ook weer ga voor een semi-oplossing.

Teteltee ga ik absoluut benaderen. Ze zit nog in de buurt ook dus dat moet vast op korte termijn gaan lukken.

Wat betreft dat opvallen... Ach, met een kleine perlino ben ik sowieso nooit incognito. Mijn voorkeur gaat daarom wel uit naar een egaal zwart zadel :D

Ik rijd met mijn haflinger tussen de paarden en daar vind ik mezelf dan al opvallend genoeg mee.. :P Moet al harder werken en dan ook nog zo'n alternatief zadel, vinden sommige mensen nogal raar ;) Maar goed, dat is eigenlijk inderdaad iets waar je gewoon schijt aan moet hebben. Succes met je zoektocht in ieder geval! Met Teteltee kom je er vast wel uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:07

Bedoel je te zeggeb doordat je met een haflinger rijdt de jury minder snel punten toekent of dat doordat het een haflinger is je beter je best moet doen omdat een haflinger nu eenmaal minder zn bouw mee heeft zitten dan een paard dat bv dressuurmatig is gefokt?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:11

Maartje1990 schreef:
Bedoel je te zeggeb doordat je met een haflinger rijdt de jury minder snel punten toekent of dat doordat het een haflinger is je beter je best moet doen omdat een haflinger nu eenmaal minder zn bouw mee heeft zitten dan een paard dat bv dressuurmatig is gefokt?

Dat laatste inderdaad :j Sommige jury's hebben ook niks met haflingers maar daar heb je met elk paard "last" van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:14

Zelfs met een niet dressuur gefokt paard kan je winst rijden bij een jury die daar niet van hou. Heb ik namelijk een keer gedaan en dan ook nog alle stalgenoten met hun luxe paarden eruit gereden. Heb zelfs na afloop een complimentje gekregen van de jury. Had namelijk zo'n strakke proef gereden dat ze daar niet omheen kon. Was geloof ik ook nog een van de weinige met winstpunten. :D

De kunst is om een strakke en nette proef neer te zetten. :j

En dat was in mijn geval met een fjord in de L2 en weet alleen niet meer of ik nu 2x 1ste of 1ste en 2de geworden ben.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:18

Marcella schreef:
Zelfs met een niet dressuur gefokt paard kan je winst rijden bij een jury die daar niet van hou. Heb ik namelijk een keer gedaan en dan ook nog alle stalgenoten met hun luxe paarden eruit gereden. Heb zelfs na afloop een complimentje gekregen van de jury. Had namelijk zo'n strakke proef gereden dat ze daar niet omheen kon. Was geloof ik ook nog een van de weinige met winstpunten. :D

De kunst is om een strakke en nette proef neer te zetten. :j

En dat was in mijn geval met een fjord in de L2 en weet alleen niet meer of ik nu 2x 1ste of 1ste en 2de geworden ben.

Ik zeg ook niet dat dat niet zo is ;) Ik haal ook gewoon m'n punten op de wedstrijden. Maar je moet je paard wel dubbel zo goed voor elkaar hebben doordat ze qua bewegingen gewoon niet mee kunnen komen met de dressuur gefokte paarden ;) Heb ook wel andere paarden er uit gereden, dat ik met mijn haf als eerste eindigde. Maar bedoel maar te zeggen dat het voor mij persoonlijk wel voelt alsof je al een beetje uit de toon valt en met zo'n zadel als een ghost al helemaal. Nogmaals: puur mijn gevoel.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:27

Ik ben sinds vandaag in het bezit van een hm flexee dressuur. Wat een mooi zadel is dat.Echt veel mooier dan op de plaatjes. Mooie zachte kwaliteit leer. Ga m binnenkort testen als mijn paard weer goed loopt. Ze is kreupel. Morgen komt de dierenarts. Zadel gaan we ook testen met de impression pad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:35

Ik ben heel benieuwd naar wat eruit komt met die impression pad. Wil je de resultaten ook hier neerzetten? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:36

Misschien komen die bewegingen er wel beter uit met een boomloos zadel :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:37

Mandy_89 schreef:
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een hm flexee dressuur. Wat een mooi zadel is dat.Echt veel mooier dan op de plaatjes. Mooie zachte kwaliteit leer. Ga m binnenkort testen als mijn paard weer goed loopt. Ze is kreupel. Morgen komt de dierenarts. Zadel gaan we ook testen met de impression pad

Ben je ook in de gelegenheid om eens een ghost te testen? Jij kan makelijk aan zo'n pad komen toch?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:21

Afbeelding
Mijn ghost Firenze met halfpad en dekje erbij. Blijft top zitten. Zweet plek zelfde als met kifra (alle pads met mijn hd inlagen)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:25

Dan zou ik een ghost van iemand moeten lenen.of iemand hier op bokt moet binnen 30km van Doetinchem wonen en een ghost hebben. En dan de olde hietmoat zadelmakerij even bellen. Zij heeft nl de impression pad.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:26

Oh, bestaat er maar 1 soort halfpad?
Of mag ik vragen welke jij hebt? Dan kan ik mijn dekjes toch nog gebruiken!!!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:30

Ik heb de grandeur half pad . Mocht je meer willen weten Mag je altijd en pb doen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:46

Miss kan het ook wel met een quilty pad die je eronder doet en dan gewoon dekje . Deed ik nl ook

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:11

Zo,n pad zou ik eens moeten kunnen proberen !
Dan verdwijnt het spook in mijn hoofd wellicht . En blijft de ghost op mijn paard :-D

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:16

kleine spam update.

Ik kan alsmaar niet wennen aan de gangen die m'n pony heeft nu ze Barefoot op d'r rug heeft. Met passend boomzadel liep ze zo anders. Vlakker, korter, stijver... Ik heb expres m'n beugels korter gedaan voor meer grip omdat ze zo enorm veert en zulke grote passen heeft gekregen voor haar doen.

Het is echt een zegen voor de pony. Mijn scheefheid komt ook gelijk boven drijven. En mijn conditie wordt getraind door je eigen zit vormen en die enorme passen.

Momenteel weer even uit de activiteit... Pony heeft zichzelf vergiftigd door blauwe regen te eten... :\

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:18

Hoelang rijdt je er al mee? En welke barefoot heb je?

Sterkte met je pony!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:46

Loretteeee schreef:
kleine spam update.

Ik kan alsmaar niet wennen aan de gangen die m'n pony heeft nu ze Barefoot op d'r rug heeft. Met passend boomzadel liep ze zo anders. Vlakker, korter, stijver... Ik heb expres m'n beugels korter gedaan voor meer grip omdat ze zo enorm veert en zulke grote passen heeft gekregen voor haar doen.

Het is echt een zegen voor de pony. Mijn scheefheid komt ook gelijk boven drijven. En mijn conditie wordt getraind door je eigen zit vormen en die enorme passen.

Momenteel weer even uit de activiteit... Pony heeft zichzelf vergiftigd door blauwe regen te eten... :\

Klinkt opzich positief voor de pony in ieder geval! (Wat zadel betreft dan hè)
Voor jou ook fijn, maar een uitdaging. :P
Sterkte met je poown! :(:)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 01:14

Ik heb mijn keuze eeeindelijk gemaakt haha.
Quilty piccolo in micropell zwart met bruin. Dus zwart zweetblad met een bruine zitting, wrongen en pommel.
Spannend :):)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 01:36

Mrijn schreef:
Geryon schreef:
Ik zou barefoot beschrijven als tussen boomloos en semi boomloos in. :P En de rwc dressage net aan semi boomloos aan. Die is namelijk toch wat flebibeler gebouwd dan de andere semi boomlozen. Mijn sample is wel echt semi boomloos.

Mrijn, het zijn wel twee uitersten, een boomloze a la bbp of een boomzadel. Waarom? Op een semi boomloze reageert ie waarschijlijk ook beter dan op een boomzadel. Ik zou teteltee eens langs laten komen! :)

Het was voor mij zo'n eye-opener dat ze zoveel fijner liep onder mijn bbp. Dat gevoel wil ik ook met 'zadel'. Ik wil niet dat ze wordt gehinderd door kopijzers die toch over de schoft schuiven of wrongen die achter de schouder moeten blijven haken... Dan liever een zadel dat ergens kan knellen of hinderen. Maar misschien ben ik wel te naïef hierin hoor, kan een boomloos ook voor problemen zorgen... Ben sowieso bang dat ik met een semi-boomloos ook weer ga voor een semi-oplossing.

Teteltee ga ik absoluut benaderen. Ze zit nog in de buurt ook dus dat moet vast op korte termijn gaan lukken.

Wat betreft dat opvallen... Ach, met een kleine perlino ben ik sowieso nooit incognito. Mijn voorkeur gaat daarom wel uit naar een egaal zwart zadel :D

Ja nee dat snap ik helemaal! Maar dat je dat, of een boomzadel wilt snap ik niet. Semi boomloos lijkt me alsnog een betere optie dan een boomzadel, vandaar. :P het is echt uitproberen voor de rest, dus teteltee laten langs komen is een heel goed idee!

Om even terug te komen op de discussie van semi boomloos: zoals ik het altijd begrepen heb is een semi boomloos zadel een boomloos zadel waar zoveel versteviging in zit dat het een soort boom vormt, waardoor het zadel absoluut al een goede drukverdeling heeft van zichzelf.

Mijn eigen interpretie daarbij is nog dat zo'n zadel voldoende ruggegraatvrijheid van zichzelf heeft en een pad dus helemaal niet nodig is. Maar dat is meer omdat ik semi boomloos zo ken, niet dé definitie denk ik.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:57

Ik heb mijn zadel nu denk ik sinds januari? Ik heb de justadjust. :)

Toen wel met enige regelmaat gereden. In maart zijn we zeker 3 maanden uit de running geweest vanwege een grote wond. Daarna erg rustig opgepakt omdat ik toch erg bang was. Pony erg fris, en ik heb geen bak om veilig te rijden, moet altijd de weg op. Daar komt ook bij dat m'n pony dit jaar echt aan het kwakkelen is. Na de grote wond die ze had, ook nog 2x een slokdarmverstopping gehad en nu dan vergiftiging.. Alhoewel het nu wel weer beter gaat dan gister gelukkig.

Inmiddels vertrouwen genoeg gekregen en nu weer wat vaker aan het hobbelen. :) maar echt, die passen zijn zo groot geworden... :')