Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mrijn schreef:Ik heb de laatste dagen kris-kras door het topic gelezen en gezocht, bijna 300 pagina's is gewoon teveel om helemaal door te nemen. Ik ben op zoek naar informatie, ervaringen, meningen, mensen in gelijke situaties, van alles...
Het geval is dat ik begin dit jaar een prachtig boomzadel heb aangeschaft voor mijn (toen nog) wat schrale, spierloze, KORTE 5 jarige Portugeesje. Ik heb bewust gekozen voor een Butterfly zadel. Dat heeft geen kopijzer, maar een scharniersysteem dat grote schoudervrijheid biedt en altijd meegroeit met je paard. Tot je paard dusdanig van model veranderd dat het zadel binnen 5 minuten shocking klem over de schouder ligt dan... Sinds juni is mij paard fors aan het uitzwaren en heeft ze nu een wat verbouwd, buikig model met relatief smalle schouders. De hel voor zadelmakers, denk ik. Vanavond komt de zadelmaker waar ik het zadel heb aangeschaft, maar ik vrees dat er niets aan te doen is. Het zadel kan niet worden aangepast.
Vanmorgen heb ik mijn bbp erop gelegd en, ondanks dat ik zo breed zat dat ik vanaf mijn knie niet meer bij mijn paard kwam en het voor haar de eerste keer was dat ze ermee liep, heb ik heerlijk gereden. In stap, draf en galop was ze ontspannen en in balans en ik kon haar uiteindelijk helemaal uitschuiven met haar neus naar de grond. Iets dat onder het zadel steeds lastiger gaat.
En nu... Koop ik een nieuw boomzadel of kijk ik toch verder naar een boomloos zadel dat net zo flexibel is als mijn bbp? Dan vallen semi boomlozen dus af en is de keuze beperkter. Ik wil graag een zadel waarmee ik in januari dressuur kan starten. Dat maakt het helemaal lastig. Ik lees wel dat het mag, maar start er werkelijk iemand met en boomloos op knhs wedstrijden? Mijn gevoel gaat erg uit naar een ghost, ga ik daarin voelen wat ik op mijn bbp voelde?
Kwetal schreef:Maartje1990 schreef:misschien kan je anders ook een schaap-seatsaver doen als je daar erg veel last van hebt? iemand hier in het topic had er een te koop die op een ghost past?
Je haalt me de woorden uit de mond
Anoniem schreef:Ik zie trouwens alweer 2 ghosts op boktmarkt staan hier...
En op faqcebook ook.
Ben dan wel benieuwd of ze toch wat moeilijk passend zijn te krijgen oid?
Geryon schreef:Ik zou barefoot beschrijven als tussen boomloos en semi boomloos in.En de rwc dressage net aan semi boomloos aan. Die is namelijk toch wat flebibeler gebouwd dan de andere semi boomlozen. Mijn sample is wel echt semi boomloos.
Mrijn, het zijn wel twee uitersten, een boomloze a la bbp of een boomzadel. Waarom? Op een semi boomloze reageert ie waarschijlijk ook beter dan op een boomzadel. Ik zou teteltee eens langs laten komen!
Zinzi_jewel schreef:Anoniem schreef:Ik zie trouwens alweer 2 ghosts op boktmarkt staan hier...
En op faqcebook ook.
Ben dan wel benieuwd of ze toch wat moeilijk passend zijn te krijgen oid?
Ghost is inprincipe super passend te krijgen ...
Maar als je in je hoofd wat anders hebt zitten dan is t soms niet makkelijk om de omschakeling te maken .
Dat is in het geval van mijn ghost zo
Maartje1990 schreef:tja, sorry, maar ik vind barefoot toch echt niet ''semi-boomloos''. Er zit geen boom in, dus is het boomloosDat er iets anders in zit dat goed de druk verdeeld maakt het niet opeens geen boomloos zadel.