[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:46

Barefoot is niet semi-boomloos, beweegt gewoon in alle richtingen met je paradje mee en heeft ook dressuurmodellen. Ik ken iemand die gewoon met een cheyenne KNHSwedstrijden start, dus het gebeurt wel degelijk. Dan heb je idd Ghost Roma of Firenze, Barefoot London, Lexington, RWC Dressage, Heather Moffet etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:49

In principe is Barefoot (met VPS) wel semi-boomloos :j

Er zit een interne versteviging in / kern kan je niet dubbel vouwen dus wat dat betreft valt het eerder onder semi-boomloos.

Barefoot zelf noemt de zadels sinds het VPS ook niet meer boomloos, maar meer "een flexibel fysiologisch zadelsysteem" :)

En de RWC Dressage is natuurlijk nog net een stapje stijver dan de normale Barefoots.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:50

Ik zie trouwens alweer 2 ghosts op boktmarkt staan hier...
En op faqcebook ook.
Ben dan wel benieuwd of ze toch wat moeilijk passend zijn te krijgen oid?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:56

Ah okeej, nou ik zie Barefoot wel als volledig boomloos haha, maar ik snap je punt :) Zolang er geen harde platen in zitten van metaal ofzo.

@Pmarena nog geen antwoord zeker op mijn vraag aan Barefoot betreffende speciale bestelling? ;)

En @darkchrystal dat viel mij dus ook op dat er toch best wat mensen blijkbaar ghost niet passend krijgen. Gelukkig ook een hoop wel. Zal zijn net als met Barefoot, paard-ruiter-zadel combi moet kloppen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:57

Is het niet eerder dat er meer ghosts zijn verkocht en ze langsaam aan toch ook tweedehands te verkrijgen zijn?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:59

En soms zijn mensen uiteindelijk toch ontevreden - er zijn ook zat andere merken die na dagen/weken of maximaal een paar maanden toch weer worden omgeruild voor een ander zadel/merk. Je kunt het ook aan die mensen vragen? Waarom ze hem weg doen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:26

Had ik gedaan, mhier in dit topic ergens ook , maar niet van iedereen antworod gehad ;) Daarom wel nieuwsgierig. En ja ik denk ook wel sowieso dat er nu meer in omloop komen waardoor je ze meer 2e hands ziet hoor. Niet per definitie slecht ofzo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:34

Er zijn er sinds ghost vernieuwd is ook wel aardig wat verkocht geloof ik... heel vreemd is het dan niet dat het 2dehands ook op gang komt.
Kijk naar barefoot, lees hier ook regelmatig berichtjes van mensen die heel enthousiast een BF hebben gekocht en relatief snel weer te koop zetten omdat ze er kwa zit net niet mee uit komen of wat dan ook.
Dat hou je toch, je komt er soms pas achter of het echt is wat je verwachte als je er wat langer/vaker mee gereden hebt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:37

Zinzi heeft twijfels over een droge plek onder haar zadel - ondanks dat het paard er super mee loopt
Een andere heeft telkens een klein bultje - niemand snapt waaraan het ligt - paard loopt prima, vertoont geen ongenoegen tegen het zadel, maar eigenaar twijfelt
De Florac is een zadel dat een paar losse schroefjes had - het is in zijn geheel vervangen en deze staat nu voor weinig te koop, nadat alles uiteraard eerst deugdelijk gerepareerd is.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:39

Mrijn schreef:
Ik heb de laatste dagen kris-kras door het topic gelezen en gezocht, bijna 300 pagina's is gewoon teveel om helemaal door te nemen. Ik ben op zoek naar informatie, ervaringen, meningen, mensen in gelijke situaties, van alles...

Het geval is dat ik begin dit jaar een prachtig boomzadel heb aangeschaft voor mijn (toen nog) wat schrale, spierloze, KORTE 5 jarige Portugeesje. Ik heb bewust gekozen voor een Butterfly zadel. Dat heeft geen kopijzer, maar een scharniersysteem dat grote schoudervrijheid biedt en altijd meegroeit met je paard. Tot je paard dusdanig van model veranderd dat het zadel binnen 5 minuten shocking klem over de schouder ligt dan... Sinds juni is mij paard fors aan het uitzwaren en heeft ze nu een wat verbouwd, buikig model met relatief smalle schouders. De hel voor zadelmakers, denk ik. Vanavond komt de zadelmaker waar ik het zadel heb aangeschaft, maar ik vrees dat er niets aan te doen is. Het zadel kan niet worden aangepast.

Vanmorgen heb ik mijn bbp erop gelegd en, ondanks dat ik zo breed zat dat ik vanaf mijn knie niet meer bij mijn paard kwam en het voor haar de eerste keer was dat ze ermee liep, heb ik heerlijk gereden. In stap, draf en galop was ze ontspannen en in balans en ik kon haar uiteindelijk helemaal uitschuiven met haar neus naar de grond. Iets dat onder het zadel steeds lastiger gaat.

En nu... Koop ik een nieuw boomzadel of kijk ik toch verder naar een boomloos zadel dat net zo flexibel is als mijn bbp? Dan vallen semi boomlozen dus af en is de keuze beperkter. Ik wil graag een zadel waarmee ik in januari dressuur kan starten. Dat maakt het helemaal lastig. Ik lees wel dat het mag, maar start er werkelijk iemand met en boomloos op knhs wedstrijden? Mijn gevoel gaat erg uit naar een ghost, ga ik daarin voelen wat ik op mijn bbp voelde?

Lastig! Zelf rijd ik dressuurwedstrijden van de KNHS & ik zou me met een ghost niet prettig voelen omdat het niets weg heeft van een "normaal" uitziend zadel. Daarnaast trekt het zadel me sowieso niet, dat speelt misschien ook mee.

Zelf ben ik twee weken geleden voor het eerst op wedstrijd geweest met de Barefoot London. Kan wel zeggen dat ik een stuk meer bekijks had dan met mijn gewone boomzadel. Komt misschien ook doordat het de nootbruine was, daardoor viel 'ie nog meer op. Zelf voel ik me daar niet heel prettig bij omdat ik weet dat veel mensen nogal kortzichtig zijn en ik ben altijd bang dat je er op de een of andere manier toch raar op aangekeken wordt. Maar goed, dat is allemaal puur gevoel. In principe kan het natuurlijk prima. Enne, als je een normale kleur hebt (zwart, donkerbruin) en je zit er op, valt het ook niet heel erg op natuurlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:44

Het kan en het mag... ik zou me daar dus ook echt niet druk om maken :)

Maar goed... ik zou ook rustig met een ijslander starten tussen de paarden mocht ik nog eens dressuurjeuk krijgen, dus bekijks heb je dan toch al, en ik loop zelf met opgerekte oorlellen en een piercing door mijn lip rond in de boerengatenomgeving waar ik geboren ben... dat vinden ze al minder shocking dan de hanekam van 40 cm hoog die ik vroeger nog wel een had dus ik geloof niet dat ik daar tres typical in ben :?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:57

Ik zou barefoot beschrijven als tussen boomloos en semi boomloos in. :P En de rwc dressage net aan semi boomloos aan. Die is namelijk toch wat flebibeler gebouwd dan de andere semi boomlozen. Mijn sample is wel echt semi boomloos.

Mrijn, het zijn wel twee uitersten, een boomloze a la bbp of een boomzadel. Waarom? Op een semi boomloze reageert ie waarschijlijk ook beter dan op een boomzadel. Ik zou teteltee eens langs laten komen! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:00

tja, sorry, maar ik vind barefoot toch echt niet ''semi-boomloos''. Er zit geen boom in, dus is het boomloos :+ Dat er iets anders in zit dat goed de druk verdeeld maakt het niet opeens geen boomloos zadel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:06

Mijn merrie blijkt toch vrij veel ruimte nodig te hebben tussen de kussens maar loopt nu wel vrij netjes onder de ghost.
Hoe lang duurt het voor het zadel een beetje zacht word? Heb nu best last van mijn zitbeenknobbels. O:)

Ook niet echt rekening gehouden met het feit dat het zadel zo ver naar achteren ligt met mijn reflectiedeken, gelukkig gaat het nog wel zo.
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:11

misschien kan je anders ook een schaap-seatsaver doen als je daar erg veel last van hebt? iemand hier in het topic had er een te koop die op een ghost past?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:12

Maartje1990 schreef:
misschien kan je anders ook een schaap-seatsaver doen als je daar erg veel last van hebt? iemand hier in het topic had er een te koop die op een ghost past?

Je haalt me de woorden uit de mond ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:13

Kwetal schreef:
Maartje1990 schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond ;)

Vind ik een beetje sonde gezien hij neem ik aan nog wel wat in gaat zakken.
Heb er nu 3x een kwartiertje in gezeten, mijn tempo van inrijden ligt niet zo heel hoog ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:22

Anoniem schreef:
En op faqcebook ook.

Ghost is inprincipe super passend te krijgen ...
Maar als je in je hoofd wat anders hebt zitten dan is t soms niet makkelijk om de omschakeling te maken .
Dat is in het geval van mijn ghost zo

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:34

Geryon schreef:
Ik zou barefoot beschrijven als tussen boomloos en semi boomloos in. :P En de rwc dressage net aan semi boomloos aan. Die is namelijk toch wat flebibeler gebouwd dan de andere semi boomlozen. Mijn sample is wel echt semi boomloos.

Mrijn, het zijn wel twee uitersten, een boomloze a la bbp of een boomzadel. Waarom? Op een semi boomloze reageert ie waarschijlijk ook beter dan op een boomzadel. Ik zou teteltee eens langs laten komen! :)

Het was voor mij zo'n eye-opener dat ze zoveel fijner liep onder mijn bbp. Dat gevoel wil ik ook met 'zadel'. Ik wil niet dat ze wordt gehinderd door kopijzers die toch over de schoft schuiven of wrongen die achter de schouder moeten blijven haken... Dan liever een zadel dat ergens kan knellen of hinderen. Maar misschien ben ik wel te naïef hierin hoor, kan een boomloos ook voor problemen zorgen... Ben sowieso bang dat ik met een semi-boomloos ook weer ga voor een semi-oplossing.

Teteltee ga ik absoluut benaderen. Ze zit nog in de buurt ook dus dat moet vast op korte termijn gaan lukken.

Wat betreft dat opvallen... Ach, met een kleine perlino ben ik sowieso nooit incognito. Mijn voorkeur gaat daarom wel uit naar een egaal zwart zadel :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:35

Die heb je bij zowel barefoot als ghost hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:41

Zinzi_jewel schreef:
Anoniem schreef:
En op faqcebook ook.

Ghost is inprincipe super passend te krijgen ...
Maar als je in je hoofd wat anders hebt zitten dan is t soms niet makkelijk om de omschakeling te maken .
Dat is in het geval van mijn ghost zo

Ik had hetzelfde toen ik een Christ Iberica tweedehands zocht - net op het hoogtepunt van hun populariteit natuurlijk :o - en vroeg ook steeds aan de verkopers waarom een Iberica weer te koop kwam omdat ik zelf wilde weten hoe goed ze nou in praktijk waren - niet alleen de succesverhalen dus maar ook de redenen waarom mensen het doorverkochten.
Maar die antwoorden bleken enorm uiteen te lopen. Even uit mijn geheugen wilde er een toch weer uitkomen op wedstrijd dus ander zadel nodig, iemand had te weinig steun, een ander vond het juist te opgesloten zitten en wilde nu een platte barebackpad, iemand had haar IJsco ermee ingereden en nu hij zijn definitieve vorm had aangenome ging ze over op een boomzadel, iemand wilde toch met beugels rijden en nog iemand had het idee dat het paard toch gevoeliger werd rond de beugelophanging na een lange rit.
Dus redenen waren genoeg, maar het merendeel was heel persoonlijk en ik denk dat je dat ook bij de Ghost zult krijgen. En nu is de Iberica niet meer in en kun je ze nog steeds 2e hands vinden, maar dan stukken goedkoper. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-09-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:42

Maartje1990 schreef:
tja, sorry, maar ik vind barefoot toch echt niet ''semi-boomloos''. Er zit geen boom in, dus is het boomloos :+ Dat er iets anders in zit dat goed de druk verdeeld maakt het niet opeens geen boomloos zadel.

Eeeeh....wat vind je dan wel semi-boomloos...? Want die anderen daar zit ook geen boom in :P

Da's nu juist het semi- er aan....er zit geen boom in, maar wel een interne versteviging / een kern waardoor je het zadel niet helemaal dubbel kan vouwen zoals bij echt het originele boomloos -> dus noem je het semi-boomloos :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:46

Ik weet niet wat Maartje als semi ziet, maar voor mij zit er dan toch wat meer vorm in gebouwd zeg maar... voor mijn gevoel is barefoot(dus niet de rwc modellen etc) gewoon boomloos , de vps maakt het misschien niet meer dubbelvouwbaar maar ik zie dat niet direct als een semiboom dingetje... het beweegt nog steeds alle kanten op zeg maar

Maar als ik er dan nu over na denk, is het dat misschien wel.... er zit wat stugger spul in om de druk allemaal wat meer te verdelen...
Maar mijn hoofd wil er niet aan :+
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 24-09-15 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:47

"Boomloos" zegt i.m.o. niks over het uiterlijk, gezien de uiteenlopende ontwerpen :)

Semi-boomloos is iets met een kern die het geheel wat minder extreem flexibel maakt.
En als het dan op een "normaal" zadel lijkt....dat staat daar los van.

Zo zie ik het hoor :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:49

Ik doel ook niet op het uiterlijk :)
Ik doel op het interne gebeuren vandaar ook " meer vorm in gebouwd"

Uiterlijk zegt geen fluit over een zadel wat betreft interne structuur

Edit: dus de eventuele interne structuur is stugger dan een geheel boomloos maar in mijn hoofd word er een wat meer gevormd iets van gemaakt, dus meer boomvorm maar dan veel flexibeler dan een boom...
Wat natuurlijk helemaal niet hoeft... maar goed vertel dat de plaatjes machine maar eens ;)