[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:22

Fabster schreef:
Jackytje schreef:
Hier nog altijd super tevreden met mijn Weaver Mohair. Blijft mooi proper, haren borstel ik er zo uit met een rubberen borsteltje en geen schuurwondjes etc. :) Is heerlijk zacht en rekbaar.

Die zie ik alleen in westernuitvoering. En ik heb dressuur singelstoten.

Even snel, is geen Weaver maar wel Mohair; http://www.ridingwarehouse.com/Dressage ... SSAGE.html

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:43

DubbelDun schreef:
@fabster: daar heb je 'omvormers' voor :D

Wat zijn dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:03

Je hebt ze van engels naar western en van western naar engels
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:25

Bij iemand die custom Mohair singels maakt heb je ze ook in allerlei leuke kleurtjes voor zowel Engels als Western :j Helaas is het prijskaartje dan wel een stuk hoger. Als het eens meezit laat ik eentje custom maken, want ze zijn echt ongelofelijk mooi!
Afbeelding

Overigens opletten dat je eentje hebt die 100% Mohair is. Overigens geldt hoe meer strings/strands (touwtjes) hoe beter en kwaliteitsvoller.

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:49

Gaaf idee inderdaad +:)+

Echte wol / echt natuurproduct is meestal duurder en huidvriendelijker :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:51

Je ziet er alleen zo weinig van; het meeste hangt onder je paard en het wordt snel vies ook.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:52

Heb vandaag voor het eerst met de zitversmaller/hipsaver van Barefoot in de London, vond het echt wel een significant verschil! Misschien komt het ook omdat ik wat meer begin te wennen aan de Londen.

Paard went nog niet echt lekker. :+ Veel warrige haren en een paard wat ineens (weer) heel erg over de schouder wegloopt. Wat kan ik doen tegen de warrige haren? Ruggengraat ligt wel mooi vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:06

Kwetal schreef:
Sabine1 V daar zijn veel meningen over - het hangt eigenlijk van de bouw van jouw paard af - bij een trekpaard met enorme botten is er meer ruimte nodig dan bij een tengere Volbloed..... Maar een pad is wat anders dan de kussens van je zadel, die moeten ca. 2,5cm naast de wervel liggen, zodat ze op de rugspier steunen en niet op de zij-uitsteeksels van de wervels (die dingen hebben een naam maar.... :o? ) Dus afhankelijk van het formaat van de wervels, is het kanaal minimaal 5cm. (en dan speelt souplesse van de kussens ook nog een rol - zijn het "deegrollers" of zachte kussens) De inlagen van je pad moeten groter zijn dan de kussens, zodat de renden van de kussens niet op, of net over de randen van je kussens liggen

Dank je voor je reactie, dat laatste snap ik niet zo goed vrees ik :o

Voor het geval het moest helpen heb ik vandaag wat foto's gemaakt (geprobeerd toch..).

Dit is het geheel, na het rijden:
Afbeelding

En zo ziet het dan eruit:
Afbeelding

Afbeelding

Weet niet of het goed te zien is, maar de wervels bovenop liggen volgens mij wel vrij, alleen begint de pad dan echt vlak ernaast .. maar of hij daar last van heeft .. ? De haren in het algemeen zijn in ieder geval minder warrig dan bij de gewone pad (maar hij heeft nu ook wat minder vacht natuurlijk, kan me niet zo goed herinneren hoe het het vorige jaar was in 'zomervacht' :o ). Achterkant wel een beetje rommelig, maar dat is altijd zo bij hem en hij lijkt nergens last van te hebben .. niks warm of niet gevoelig ofzo .. Maar verder weet ik het dus niet..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:51

Jackytje schreef:
Bij iemand die custom Mohair singels maakt heb je ze ook in allerlei leuke kleurtjes voor zowel Engels als Western :j Helaas is het prijskaartje dan wel een stuk hoger. Als het eens meezit laat ik eentje custom maken, want ze zijn echt ongelofelijk mooi!
[ Afbeelding ]

Overigens opletten dat je eentje hebt die 100% Mohair is. Overigens geldt hoe meer strings/strands (touwtjes) hoe beter en kwaliteitsvoller.

Waar komt dit vandaan? Goed verjaardagscadeau O:)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:38

Fabster schreef:
Jackytje schreef:
[ Afbeelding ]

Waar komt dit vandaan? Goed verjaardagscadeau O:)

Ik stuur je effe een PB met een adresje van iemand die het maakt en uit Frankrijk komt. Scheelt je meteen taxen ipv het uit Amerika te laten komen :=

Mohair is idd echt een prachtig product. Heel fijn en zacht - had ik niet gedacht!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:04

Prachtig, die westernsingel! Wil je mij ook even het adres doorsturen Jackytje?

Maandag ga ik deelnemen aan een dressurwedstrijd voor trekpaarden, ga mijn Florac opleggen met barokke stijgbeugels :j . Ben benieuwd of ze wat gaan zeggen :P
Voor de Belgische bokkers, het gaat door op de jaarmarkt in Vilvoorde!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:44

Helaas, ik moet werken (en al vorige don,vrij en dinsdag verlof genomen, vandaag en morgen op opleiding, dus ik moet maandag helaas wel beetje werk gaan doen), anders was ik komen kijken hoor! Veel succes!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:13

Ik heb ook al te veel dagen vrij genomen. :D Ga echt wel moeten gaan werken. :D
Veel plezier !

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:34

DubbelDun schreef:
Met die western gespen zou ik dat niet aandurven, daar waag ik mijn machine niet aan.
Overigens helpt het bij gevoelige paarden heel goed als je na het aansingelen het been goed naar voren strekt zodat de huis onder de singel goed glad is.

Dat werkt niet voor elk gevoelig Paard Fijn hoor ;) er zijn er ook die dan best veel 'los' vel voor de singel hebben er daar juist plekjes van krijgen.

Betreft gespen/paardenspullen in wasmachine, ik bind er idd altijd washandjes omheen en daarbij gaat het geheel nog in een oude dekbedhoes met rits zodat evt haren niet in m'n wasmachine verdwijnen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:41

mindful schreef:
Prachtig, die westernsingel! Wil je mij ook even het adres doorsturen Jackytje?

Maandag ga ik deelnemen aan een dressurwedstrijd voor trekpaarden, ga mijn Florac opleggen met barokke stijgbeugels :j . Ben benieuwd of ze wat gaan zeggen :P
Voor de Belgische bokkers, het gaat door op de jaarmarkt in Vilvoorde!

Waarom is er een jaarmarkt op een maandag? En is het een paardenjaarmarkt?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:30

Heb sinds kort een Londen, helaas net voor de levering m'n enkelbanden verrekt dus kon hem niet meteen proberen. Inmiddels kan ik m'n laars weer aankrijgen en normaal afstappen dus heb er nu een paar keer mee gereden. Ben er heel blij mee, zadel bevalt goed! Beter dan de Wellington, London geeft meer steun, meer 'opgesloten zit' op een positieve manier. Wrongen zitten precies op de goede plek, en dit model zit duidelijk meer als een dressuurzadel als de Barrydale. M'n paard reageert er ook goed op, hij loopt er fijn mee en geen rare dingen gezien tot nu toe.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:29

Sorry off topic
Duhelo, Jokari, Jammer dat jullie moeten werken. Het is hier idd dikwijls op een maandag, ik kan zo al drie gemeenten opnoemen die het elk jaar op een doordeweekse maandag organiseren.
Iedereen uit de buurt leeft ernaar toe, je kan het bijna een feestdag noemen :j Sommige scholen geven zelfs vrij omdat het heel druk is ;)
Ja Fabster, Vilvoorde staat bekend om zijn trekpaarden, er lopen keuringen en dressuur onder het zadel voor enkel- en dubbelspan.
http://www.vilvoorde.be/Wandeling_Roose ... spx?ID=665
http://www.trekpaard.net/nl/nieuws/144- ... -vilvoorde

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:47

BopjeBo schreef:
Heb sinds kort een Londen, helaas net voor de levering m'n enkelbanden verrekt dus kon hem niet meteen proberen. Inmiddels kan ik m'n laars weer aankrijgen en normaal afstappen dus heb er nu een paar keer mee gereden. Ben er heel blij mee, zadel bevalt goed! Beter dan de Wellington, London geeft meer steun, meer 'opgesloten zit' op een positieve manier. Wrongen zitten precies op de goede plek, en dit model zit duidelijk meer als een dressuurzadel als de Barrydale. M'n paard reageert er ook goed op, hij loopt er fijn mee en geen rare dingen gezien tot nu toe.

Wat goed!! *\o/* Ik vind het tot nu toe ook een fijn zadel.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:06

Ik heb de lexington binnen sinds vandaag en natuurlijk ook meteen gaan passen. Bijrijder kwam ook langs. Het zadel lag goed en bijrijder heeft tijdens de stapwandeling gezegd dat het goed zat voor haar. En dat terwijl ze nog nooit op een boomloos zadel had gezeten. Mijn paard reageerde er ook goed op. Volgende week toch eens kijken wat hij doet in draf en galop.

Het enige waar ik me vragen over stel is de beugelophanging. Vroeger op mijn cheyenne was dat een ijzer vierkantje, terwijl die er nu anders uitziet. Soort van komma waar langs ene kant de lus van de klittenband door zat en langs de andere kant de beugelriemen. Maar die waren niet volledig gesloten, kan er zeg maar over schuiven.
ttz dat vraag ik me af, of het er tijdens het rijden niet kan afglijden?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:11

Is dat een 2e hands Lexington? Dacht dat ze nu niet meer met open ophanging gemaakt werden.

Juist omdat er bij enkele mensen het eraf schoof. Overigens heb ik er zelf nooit last van gehad bij de Lexington dat beugelriemen eraf schoten.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:12

Is een tweedehandsje ja.
Is dat effectief onveilig die open beugelophanging, want dan wil ik er natuurlijk wel iets op voorzien.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 00:42

iemand hier ervaring met het barefoot pfysio contour bridle?

bij het bitloos topic bijna nooit reactie..vandaar dat ik hier even vraagAfbeelding
Afbeelding

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:05

Die heb ik ook in maat full-zwart. Valt redelijk groot qua lengte van het hoofd, de keelriem zit wat strakker dan als bij een gewoon hoofdstel omdat het lederen rondje wat meer op de wang komt te zitten. Leer is wel mooi zacht, maar de polstering is volgens mij van kunstleer. Gebruik hem om te longeren icm met een bit, bevalt heel goed omdat het netjes op z'n plek blijft zitten. Pasvorm is verder prima.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:39

bieke86 schreef:
Is een tweedehandsje ja.
Is dat effectief onveilig die open beugelophanging, want dan wil ik er natuurlijk wel iets op voorzien.

Het eerste handjevol Lexingtons is geleverd met zo'n open haak omdat er zoveel vraag was naar een open / veiligheids-ophanging. Het testen daarmee verliep ook prima.

Maar toen de eerste zadels geleverd werden bleek dat de beugelriem er bij een enkeling toch ook af kon schuiven als het niet nodig was. Omdat Barefoot dat geen goed idee vond hebben we alle mensen aan wie we al een Lex geleverd hadden aangeschreven om ze op het probleem te wijzen.

Vervolgens iedereen een nieuwe ophanging toegestuurd met de "gewone" vierkante ringen en met klem verzocht om de open ophanging weg te gooien want helaas wilde niet iedereen deze terugsturen -O-
Dat kan ik ook wel begrijpen want sommige mensen hadden dit zadel nu juist (o.a.) gekocht vanwege die open beugelophanging.

Maargoed het is wel balen dat er dan toch een zadel doorverkocht wordt op deze manier -O-

Uiteraard hebben we per direct geen zadels meer geleverd met de open ring, werd ons niet in dank afgenomen door sommige klanten :=

Het probleem is gewoonweg dat de soepelheid van het zadel, gecombineerd met een bepaalde combinatie van paard en ruiter en een bepaalde situatie, er voor kan zorgen dat de beugelriemen er uit kunnen glijden. Momenten waarop de beugelriemen erg naar achteren geduwd worden door de beenligging van de ruiter of de houding van het paard.

Bij de meeste combinaties dan ook niks aan de hand, maar ik kan me ook wel voorstellen dat als paard bvb. steigert de kans wel groter is dat het los komt en dat is nu niet bepaald veilig als je op dat moment je beugel verliest :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:44

LIN: Dit hoofdstel is erbij gekomen in de collectie als mooier uitgewerkt model van mijn eigen ontwerp halster-hoofdstelletje dat ik al jaren gebruikte voor Rena, met dus een ringetje op de kaak om het bakstuk iets naar beneden te verleggen zodat de bakstukken bij gebruik van een hackamore niet zo dicht onder de ogen geduwd wordt.

Het is een erg fijn zacht lederen hoofdstelletje en volgens Barefoot ook gewoon met Softleder onderlegd. Heb hem gisteren voor het eerst ook in maat 3 / Koudbloed binnengekregen en ben daarvan nu een berichtje op de Facebook pagina aan het zetten :)